Petteri Järvinen

MD-11 maanopeus 1718 km/h?

20 viestiä aiheessa

Mistähän johtui, että MD-11:n matkustamonäyttö ilmoitti aamuyöllä Atlantin yllä Norjaa lähestyttäessä maanopeudeksi 1718 km/h? Melkein Concorden vauhtia...

 

Kaikki muut tiedot (korkeus, etäisyys Helsingistä, jäljellä oleva matka-aika) tuntuivat oikeilta. Onko vanhassa OH-LGA:ssa vikaa vai onko asiaan jokin muu selitys?

 

Luulin aluksi silmissäni olevan vikaa, kun lentoemäntäkin näkyi kahtena. Mutta sitten selvisi, että kyseessä olivatkin identtiset kaksoset :-) Mahtaako maailmallakaan olla monta identtistä siskoparia vastaavisa hommissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Vastaavanlaista on itsekkin tullut nähtyä Malaysia Airlinesin 777:n kyydissä Kuala Lumpurista Osakaan. Nopeutta oli näytön mukaan 1400 Km/h ja rapiat päälle.

Vaikka myötäistä olikin niin silti tuntuu aika kovalta vauhdilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on ollut aikaisemminkin asiasta keskustelua (etsivä löytää :) ).

Mutta selitys oli muistaakseni ettei kabiinin näyttöjen softa keskustellut kunnolla lentotietokoneen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo virhenäyttö taitaa olla erittäin- tai ehkäpä ylivoimaisen vaikea korjata sillä minäkin olen nähnyt saman ilmiön jo pari vuotta sitten Finnairin MD-11 näytöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei vain olis hyvät myötäiset..  :-[ Kerran tultiin viisseiskalla<3 kanarialta 1160km/h.. onhan se tuokin jo jotain kun "normaali" maanopeus pyörii siellä 800-900km/h nurkilla.. ..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei vain olis hyvät myötäiset..  :-[ Kerran tultiin viisseiskalla<3 kanarialta 1160km/h.. onhan se tuokin jo jotain kun "normaali" maanopeus pyörii siellä 800-900km/h nurkilla.. ..  ;D

Tuskin sentään tuollaisia 800km/h myötäisiä löytyy. Mutta tuo 1160km/h voi olla usein mahdollinen, eihän se vaadi kuin sellasen 130KT jetstreamin avittamaan ja aika usein tuollaisia 120-140KT ja ylikin lukemia näkee tuulikartoissa. Olisiko tuolla aloitttajan 1718km/h lukemissa ohjelman km/h ja KT- kertoimet kuturallaan(1718/1.852=928km/h, olisi ainakin looginen lukema)? Ja tästä oli tosiaan joskus juttua täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

oLGAa vaivannut tuo vika jo pitkään. Kaikista muista (?) on jo otettu koko nopeusnäyttö pois. Joku softavika.

Mutta muistaakseni LGAssakin joka toisella näyttökerralla tulee realistinen nopeus näkyviin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

oLGAa vaivannut tuo vika jo pitkään. Kaikista muista (?) on jo otettu koko nopeusnäyttö pois. Joku softavika.

Mutta muistaakseni LGAssakin joka toisella näyttökerralla tulee realistinen nopeus näkyviin.

 

Edelleen oLGA päästelee näytön mukaan noita yli 1600 km/h lukemia  8)

 

Ei ihme, että tänäänkin Osakasta saavuttiin hiukan yli puoli tuntia etuajassa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan kummeksuttaa, että kun nuo lentohärvelit ovat nykyisin aika teknisiä ja loppuunmietittyjä vempeleitä, ettei noita nopeusnäyttöjä pystytä saamaan ajantasalle. Sillä mithän merkitystä ole meikäläisen matkanteolle, mutta kuitenkin... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaakkois-Aasiassa on mitattu jetin nopeudeksi joskus 407kts ja nuo subtrooppiset jetit on muutenkin voimakkaimpia niin hyvinkin voi olla tuollaisia nopeuksia  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaakkois-Aasiassa on mitattu jetin nopeudeksi joskus 407kts ja nuo subtrooppiset jetit on muutenkin voimakkaimpia niin hyvinkin voi olla tuollaisia nopeuksia  :)

Vaatisi kyllä tosiaan yli 400 solmun jetin että saataisiin tuommoinen 1700 km/h maanopeus. Jos vaikka TAS on 500 solmua ja olisi semmoinen 400 solmun superjettivirtaus niin se olisi 1666 km/h vasta, että eipä taida olla ihan realistinen tilanne että oikeasti mentäis 1600km/h maanopeudella.

 

Isoimmat maanopeudet mitä normisti kovassa jetissä saadaan jäänee tuonne reiluun 700 solmun hujakoille (kantsii vilaista, siellä on dokumentoituna isoimmat nopeudet mitä tyypit on lähettäny sinne www.groundspeedrecords.com ) ja se on sen about 1300km/h.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isoimmat maanopeudet mitä normisti kovassa jetissä saadaan jäänee tuonne reiluun 700 solmun hujakoille (kantsii vilaista, siellä on dokumentoituna isoimmat nopeudet mitä tyypit on lähettäny sinne www.groundspeedrecords.com ) ja se on sen about 1300km/h.

 

Vuosi sitten elokuussa mentiin Cathayn A340:llä himpun alle 1300km/h (ground speed) Tasmanian meren yllä Jetstreamin kyydissä. Harvoin on sellaista kyytiä koettu ja turbulenssi oli aikamoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaatisi kyllä tosiaan yli 400 solmun jetin että saataisiin tuommoinen 1700 km/h maanopeus. Jos vaikka TAS on 500 solmua ja olisi semmoinen 400 solmun superjettivirtaus niin se olisi 1666 km/h vasta, että eipä taida olla ihan realistinen tilanne että oikeasti mentäis 1600km/h maanopeudella.

 

Isoimmat maanopeudet mitä normisti kovassa jetissä saadaan jäänee tuonne reiluun 700 solmun hujakoille (kantsii vilaista, siellä on dokumentoituna isoimmat nopeudet mitä tyypit on lähettäny sinne www.groundspeedrecords.com ) ja se on sen about 1300km/h.

No juurihan tuossa on todettu ja totesit itse, että se on mahdollista  :P En puhunut vain tuosta otsikon nopeudesta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juurihan tuossa on todettu ja totesit itse, että se on mahdollista  :P En puhunut vain tuosta otsikon nopeudesta

Teoriassa. Käytäntö ja teoria on 2 eri asia, ei meinaan tommosia 400 solmun jettejä olla ihan heti näkemässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaakkois-Aasiassa on mitattu jetin nopeudeksi joskus 407kts ja nuo subtrooppiset jetit on muutenkin voimakkaimpia niin hyvinkin voi olla tuollaisia nopeuksia  :)

Tuollaiseen jettiin olisi varmaan aika kiva puskea vastatuuleen, jollain A320-sarjan koneelle tyypillisellä 460 KTAS:lla, maanopeutta 50kts, voisi matka loppua kesken.  :laugh:. Tai Avrolla 420KTAS:lla 10kts maanopeus.  ;D. Tai sitten jollain potkuriturbiinilla peruutetaan 200kts takaisin päin, siinä olisi ihmettelemistä kun ei matka  taitu ja siinä voisi myös ihmetellä jossain vaiheessa, että eikö me tämä reittipiste jo ohitettu, viimeistään siinä vaiheessa heräisi kun ylitettäisi lähtökenttä, lennonjohtokin voisi ihmetellä jossain vaiheessa... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt on päästy eroon tällä palstalla puheena olleesta asiasta. 

Kävin Bangkokissa ja menomatkalla koneena oli  OH-LGD ja paluumatkalla OH-LGF eikä kummankaan koneen näytöllä ollut nopeustietoja. 8)

Korkeustieto ilmoitetaan ja lämpötila ulkona sekä myös määränpäässä kuten ennenkin.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei vain olis hyvät myötäiset..  :-[ Kerran tultiin viisseiskalla<3 kanarialta 1160km/h.. onhan se tuokin jo jotain kun "normaali" maanopeus pyörii siellä 800-900km/h nurkilla.. ..  ;D

 

Offtopiccia. Me tultiin Dösällä (321) Kanarialta kerran samaa vauhtia. Ja Punta Canasta triholerilla 1100km/h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait LGD:ssä ja LGF:ssä ole pitkään aikaan ollutkaan tuota nopeusnäyttöä?

 

Nuo nopeusnäytöt taisivat poistua muista kuin LGA:sta jo aikoja sitten. Mutta LGA:ssa se tosiaan on edelleen (tai oli ainakin kuukausi sitten).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään