Guest NextAce?   never

Brewster B-239

26 viestiä aiheessa

Terve! olen jonkun verran lukenut II ms:ään liittyvää kirjallisuutta ( lähinnä elämänkertoja) ja ajattelinkin kysyä pientä asiaa joka on minua kummastuttanut. Minkä takia joissain Brewster B-239 koneissa on hytin etupuolella siiven yläpuolella pieni ilves?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se ilves on karjalanlennoston tunnus.

 

Jatkosodan alussa Gustaf Erik "Eka" Magnusson antoi tehtäväksi suunnitella Lentolaivue 24:n tunnuksen. Voittajaksi valittiin mekaanikko Erkki Raidan suunnittelema ilves.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama sodanaikaisen hävittälentolaivue 24:n ilves tosiaan jatkaa eloaan KarLston tunnuksena, mutta tarkemmin katsoen huomaa sen kasvattaneen karvojaan pidemmiksi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No toihan on kuin urospuolinen poliisikoira.

 

Näin biologina ja ilveksen luonnossa nähneenä voin todeta, että ilves näyttää melkein kuin isolta koiralta, joka vain liikkuu kuin kissaeläin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No toihan on kuin urospuolinen poliisikoira.

 

Niinkuin sanoin silloin aikoinaan, kun tuo Wanha ilves ilmestyi 424:n nokkaan, että ennemmin se on pöydältä hyppäävä tanskandogi :P No, ei saa haukkua (wuf wuf) vanhaa perinteikästä tunnusta ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Käsittääkseni tuo vanha ilves (koira, ilves (koira) koristaa HN-424:n nokkaa (Hävittäjä)lentolaivue 24:n kunniaksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Ja vastaavasti HN-431:n sivuvakaajissa on se sportti-ilves Hävittäjälentolaivue 31:n merkiksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä toi "vanhempi" Ilves oli paljon paremman näköinen, ja sopii nykyaikaisiin koneisiinkin paremmin vaikkapa virtaviivaisen olemuksensakin myötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella surkea esitys Hornetissa. Onko nyky sukupolvi unohtanut perinteet. Nimittäin täytyisi olla jonkinmoista kunnioitusta perinteitä kohtaan. Tässähän perinteinen tunnus on täysin tärvelty. :thmbdn:

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella surkea esitys Hornetissa. Onko nyky sukupolvi unohtanut perinteet. Nimittäin täytyisi olla jonkinmoista kunnioitusta perinteitä kohtaan. Tässähän perinteinen tunnus on täysin tärvelty. :thmbdn:

 

Nyt en kyllä ymmärrä, mitähän mahdat oikein tarkoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä toi "vanhempi" Ilves oli paljon paremman näköinen, ja sopii nykyaikaisiin koneisiinkin paremmin vaikkapa virtaviivaisen olemuksensakin myötä.

 

Kumpihan niistä onkaan vanhempi?  ;)

 

Tässä sitä vähän "vanhempaa kaartia":

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on se ilvesten Äiti.

 

Rungoltaan lyhyempi kuin Hornetin kuvio.

 

Nyt kun sanot, niin totta... Tiedä sitten, onko noissa ollut miten paljon piirros-/maalauskohtaisia eroja? Lienevät siihen aikaan maalattu "pensselillä", jolloin voisi kuvitella, että eroja on ollut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin myös kuvitella sapluunaa käytetyn.

 

424:n elikko on kyllä muodikkaasti aikas anorektinen  :-[

 

Ja näyttää kyllä paljon enemmän vinttikoiralta kuin ilvekseltä..

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä selailen Keskinen-Stenman duon kirjaa "Finnish Aces of WW 2". Siinä on hyviä väripiirroksia BW-koneista. Silmään pistää, että tuo ilves-emblem on eri koneyksilöissä eri värinen riippuen musta/vihreän suojamaalauskaavion kohdasta. On esim. täysin musta ilves valkoisella pohjalla (BW-393:n ja BW-377:n oikea kylki), sitten vihreä/musta ilves valkoisella pohjalla (BW-364:n ja BW-390:n vasen kylki), täysin vihreä ilves valkoisella pohjalla (BW-393:n vasen kylki).

 

Ilvestä (1943) ennen Lentolaivue 24:n tunnus-emblem oli "pierevä hirvi".

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo vaihtelevan värinen maalaushan oli tyypillistä bruusteriaikakaudella. Tunnusnumerot ja -kirjaimetkin maalattiin käyttämällä mustaa vihreällä alustalla ja vaihtamalla vihreään mustilla kohdilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmään pistää, että tuo ilves-emblem on eri koneyksilöissä eri värinen riippuen musta/vihreän suojamaalauskaavion kohdasta.

 

Olen aina luullut tuon johtuneen siitä että ilves olisi maalattu sabluunalla eli ilveksen muotoinen maski läntätään koneen kylkeen ja sitten reunustetaan ( esmes sientä käyttäen ) valkoisella maalilla?

 

Liekö kellään tarkempaa tietoa silloisesta käytetystä maalaustekniikasta? Senverta yhtenevän näköisiä ovat että tuskin kuitenkaan ihan vapaalla kädellä vedettyjä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aina luullut tuon johtuneen siitä että ilves olisi maalattu sabluunalla eli ilveksen muotoinen maski läntätään koneen kylkeen ja sitten reunustetaan ( esmes sientä käyttäen ) valkoisella maalilla?

 

Liekö kellään tarkempaa tietoa silloisesta käytetystä maalaustekniikasta? Senverta yhtenevän näköisiä ovat että tuskin kuitenkaan ihan vapaalla kädellä vedettyjä?

 

Mukana olleen kertoman mukaan juuri tällä periaatteella.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja talvella sitten perusmaalauksen päälle vain lisättiin valkoisia lämpäreitä. Muistelen myös, että camomaalauskaavio periaatteessa oli yksi ja sama, mutta se toteutettiin konekohtaisesti "taiteilijan vapaudella". Sapluunatyö ilmeisesti rajoittui näihin tarkempiin detskuihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni jos katselette tuota Suomen Ilmavoimat kirjaa, siis tuo kuvakirja Sanoma o/y n tekemää niin samassa BW 372 koneessa on eri näköiset Ilvekset riippuen kummalta puolelta katselee.

Maalattiinkohan laivueessa "maalarista" johtuen eri tavalla eri aikoihin.

Tuo pitkänokkainen ilves on hirvenvasan näköinen jolla norsun ja kissan perä, yhdistelmä.

Tuo "vauhtiilves" on lähinnä oikeata ei sekään kohillaan.

Iittalan lasipurkista löytyisi melko hyvä taiteellinen lähtökohta.Itse en osaa minkään vertaa mutta arvostella osaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään