Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2008 Muutama viikko sitten tuli poikettua Linköpingissä Ruotsin ilmavoimien museossa: http://www.sfhm.se/templates/pages/FlygStandardPage____894.aspx Mutta ennen kuin mennään museon pihalle ihastellaan moottoritien varteen tolpan päähän laitettua Saabia, ollaanhan Svenska Aeroplan AB:n kotiseudulla. [ attachment removed / expired ] Catalina. Yksi ruotsalainen Catalina makaa hyväkuntoisena Suomenlahden pohjassa. Koneen ampui alas neuvostoliittolainen hävittäjä vuonna 1952 kun se oli etsimässä edellisenä päivänä alasammutta DC-3 konetta. [ attachment removed / expired ] C-47. Museoon ollaan suunnittelemassa laajennusta johon tarkoitus sijoittaa se vuonna 1952 alasammutun DC-3:n hylky. Toivottavasti myös nämä pihalla olevat koneet pääsisivät katon alle... [ attachment removed / expired ] Vickers Varsity [ attachment removed / expired ] English Electric Canberra [ attachment removed / expired ] Percival Bembroke [ attachment removed / expired ] Veljekset kuin ilvekset, tai miten ruotsalaiset sen ikinä sanoisivatkaan [ attachment removed / expired ] Kaksipaikkainen Viggen oli minulle uusi tuttavuus [ attachment removed / expired ] Ja vielä pari kuvaa rikkomaan harmaata värimaailmaa... Saab 32 lansen [ attachment removed / expired ] Ruotsalainen matalalentosimulaattori [ attachment removed / expired ] Liittyykö tämä erikoismaalaus jotenkin Viggenin viimeiseen lentoon tms? [ attachment removed / expired ] Mutta show must go on... En sekoita näihin pihakuviin museon sisällä otettuja kuvia, palaan niihin myöhemmin. Siihen saakka on vain muisteltava lipunmyyjätyttöjen... silmiä... Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2008 Hieno kuvakokoelma! -Tack så mycket, Juha! Tuo Linköpingin museo on jo kauan ollut kohdesuunnitelmissa. Siispä toivottavasti pikimmiten sinne... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2008 Tuo taisi mennä siten että punainen ja Te show must go on ovat F10 squdron perinnetunnukset. Tuo yksilö taisi olla viimeinen lentänyt Viggen. Voin tarkistaa mutta näin muistaisin. t:aw Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2008 Tuo taisi mennä siten että punainen ja Te show must go on ovat F10 squdron perinnetunnukset. Tuo yksilö taisi olla viimeinen lentänyt Viggen. Jotain tällaista arvelinkin... Muistaakseni tällä Viggenillä ei ollut esittelytaulua tai ainakin se jäi lukematta. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2008 Tiiä nyt mihin liittyy, mutta tämmöisellä videolla esiintyy tuo punainen Viggen: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2008 Tuo lienee jokin mainosvideo koska tuo kone on nyt sitten maadoitettu, taisivat lentää jonkun viimeisen siirtolennon ja olisi ollut jokunen tunti ajoaikaa vielä mutta jäi sitten maihin. Skånska Flygflottiljen nimeltään ja vuodelta 1942, ainoana Ruotsissa jolla J20 Reggiano Falco käytössä.Tuo J on sielläpäin Johan ja Röd. Tuo kummitus taasen on jo vuodelta-42 - 45 sitten uudestaan 1980 ja jatkuu. F 10 lopetettiin 2002. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2008 Yksipaikkainen viggen on nätti kone, mutta tuo kaksipaikkainen on todella ruma. Ei ole mielikuvitus insinöörillä riittänyt suunnitella ohjaamoita ja kuomua vaikka samanlaiseksi kun phantomissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2008 Vautsi niillähän on mitä harvinaisimpia vempaimia. Tää Vickers Varsity näyttää kyllä semmoiselta kasalta ettei sen uskoisi maasta irtoavan millään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2008 Tiiä nyt mihin liittyy, mutta tämmöisellä videolla esiintyy tuo punainen Viggen: Sama video, mutta alkuperäisillä Viggen-miehien oman bändin musiikeilla 2.09 on sellainen kohta, joka saa aina karvat nousemaan pystyyn (tai miksei jo 2.03 kohdalta) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2008 Tää Vickers Varsity näyttää kyllä semmoiselta kasalta ettei sen uskoisi maasta irtoavan millään. Harvinainen lintu museoissakin, Englannista löytyy viisi museoitua ja sitten tuo ruotsalaisten. No, eihän konettakaan taidettu tehdä kuin n. 150 kpl. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2008 Tää Vickers Varsity näyttää kyllä semmoiselta kasalta ettei sen uskoisi maasta irtoavan millään. [ attachment removed / expired ] Muotoja ainakin löytyy... Harvinainen lintu museoissakin, Englannista löytyy viisi museoitua ja sitten tuo ruotsalaisten. No, eihän konettakaan taidettu tehdä kuin n. 150 kpl. Yhtä harvinaine taitaa olla Varsityn esi-siä Vickers Viking. Varsityhän on Vikingin sotilaskäyttöön tehty nokkapyörällinen versio. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2008 Yhtä harvinaine taitaa olla Varsityn esi-siä Vickers Viking. Varsityhän on Vikingin sotilaskäyttöön tehty nokkapyörällinen versio. Juha Kaima on oikeassa, Vikingiä tehtiin 163 kpl ja tallella on kuusi, joista yksi on varastoitu. Koneen voi nähdä "livenä" Brooklandsissa, Englannissa; Wienin lentoasemalla, Itävallassa ; Sveitsissä; Peshawarissa, Pakistanissa ja Argentiinassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2008 Kiitos Juha K. näistä kuvista, on tullut itsekin tutustuttua museoon. Käynnin arvoinen paikka, vielä mielenkiintoisempaa on sisällä, laitapa kuvia vaan tulemaan. Tämä on Flygvapnetin ainut käytössä ollut Vickers Varsity, sarjanumero on 622 ja se saapui D.H.112 Venom-kauppojen yhteydessä Englannista Ruotsiin 28.1.1953. Se sai tyyppimerkinnän Tp 82 rekisterinumerolla 82001. (Tp=transportplan). Moottorit ovat Bristol Hercules, ilmajäähdytteiset, teho 1950 hp per moottori. Kone sijoitettiin Barkarbyhyn F 8:aan ja siihen sijoitettiin runsaasti uutta elektroniikkaa, koska konetta käytettiin viestiliikenteen tiedusteluun (high altitude trials concerning radio communication). Kone sai runsaista antenneistaan johtuen lempinimen "Piikkisika" (Piggsvinet). Kone korvasi DC-3:n (Tp 79) ja toimi yhdessä Canberran (Tp 52) kanssa Flygvapnetissa. Vickers Varsity poistettiin käytöstä 1973, ja korvattiin Caravellella (Tp 85). Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2008 Viking on siinäkin mielessä mielenkiintoinen, että se oli ensimmäinen brittiläinen sodanjälkeinen liikennekone. Yksi Viking varustettiin RR Nene suihkumoottoreilla vuonna 1948, tämä oli maailman ensimmäinen suihkumoottoreilla varustettu liikennekone. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 25, 2008 Komeat wingletit on ensimmäisen kuvan Sabatissa. Moottoripuolikin on vaihtunut potkuriturbiinista kartioturbiiniksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla