Mikko Kartano

Valtakunnan CAVOK + loma = NF

16 viestiä aiheessa

Päiviä,

 

Enpä oo pitkään aikaan laittanu kuvakertomusta tänne, kun tuo kynnys tuntuu olevan sen verran korkea nykyään Nordicin alkuaikoihin nähden. Nyt on paikalla jo proäijää ja prokalustoa, ja avautuminen peruskaurasta on herkässä. Mutta kun ei näitä yleisilmailuretkiä kovin usein kuitenkaan tänne laiteta, niin nyt tuloo. Että ehkä Vantaan peruskauran sijaan tää joitain saattas niinko kiinnostaakin.

 

Suomessa tuo yölentäminen on ainakin omasta mielestä kovin kortilla, kesäsin on liian valoisaa, syksysin tulee usein jotain ihmesumuja iltasin kiitoteiden ylle lillumaan (ainakin Malmilla), talvella on yleensä huono sää ja/tai kone ei oo vakuutuksissa. Eli kevät on näin muutaman vuoden kokemuksella sitä parhainta aikaa harjottaa yölentelyä.

 

Talvilomaviikkoa siis pukkasi ja kun kelitkin vielä suosi ja oli mitä hienoimmat yölentämistä aatellen, niin käytin yhden päivän homman huolelliseen plaanaamiseen, sääntöjen kertaamiseen ja lepäämiseen ennen yön keikkaa. Kamat levällään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Just mun kaltaselle poutahaukalle passelin näkönen kartta. ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Koska Malmille ei voi palata öiseen aikaan, piti reissu suunnitella koko yön mittaiseksi. Plaaniksi tuli EFHF -> EFJY -> EFTP -> EFTU -> EFHN -> EFHF. Aurinko laski Helsingissä 20:57 paikallista aikaa, joten startti kohti Jyväskylää oli kymmeneltä siviilihämärän loputtua. Vähän se valo kajasti vielä 22:12 Järvenpään tasalla:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

22:31 oltiin Hollolan yllä, Lahti siinä idempänä vieressä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

23:02 löytyi Jämsä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nykäskylässä viimein parkissa hitusen ennen puoltayötä. Parkkeerasin roheesti ständille 1, mutta ajoivat mut siitä heti poijes, kun Emppu oli tulossa 00:13 just tietenkin sille paikalle...noh, mä olin jo kiitotien odotuspaikalla, kun Finski saapu laskuun.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja tältä näytti matkalla EFJY -> EFTP. :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

No ei vaiskaan, mutta tuolta se kyllä välillä tuntui tuolla pohjoisempana ilmassa. Peltoja ei erottanut metsästä, sen verran synkkää oli. Joitain hajanaisia pieniä valokeskittymiä mailien ja mailien päässä. Siinä kerkes miettimään, että olispa tuo huiska nyt reilu mulle ja pyöris silleen tasasen kivasti. Ja pyörihän se. :)

 

Varttia yli kaksi Tampereella keltainen kuu nousi tähtien seuraksi taivaalle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja puoli neljä Turussa rivissä isompien seurana. Joskus vois kyl ostaa jalustan kameralle, niin vois saada fiksummista kuvakulmista votoja.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Varttia yli viisi Hangossa. Ja ennenkuin joku kerkee innostumaan laskeutumisesta yön vallitessa valaisemattomalle korpikentälle, niin tuota kuvaa on alivalotettu kuvatessa ja muokattu tunnelmallisempaan suuntaan. ;D 04:50 alkoi siviilihämärä AIP:n mukaan, joten lähtö Turusta oli plaanattu siten, että lasku ois aamuhämärissä. Mikäli ois ollu liian pimeää, niin oisin jatkanu Malmille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hangossa tuuli niin lujaa, että pussikin oli lähteny omille teilleen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

"Lokki ykkönen, selvä lähtöön kierrokseen kiitotie 03! Oscar-Alfa-Jenkki, vuoro #2."

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja sitten jo kotimatkalla aamuauringossa. Tyyneen mereen jäi hieno "jättöpyörre".

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tapiolaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lauttasaarta...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ruoholahtea...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ydinkeskustaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja lähishottia vielä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja sit himaan koisaamaan. Sen jälkeen track kepsusta ulos.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

424nm matkaa, 150 litraa 100LL:ää savuna taivaalle ja reilu neljä tuntia yötiimaa. Naama kuin Hangon keksi ja hyvät muistot! Ilmailu antaa kyllä niin upeita elämyksiä parhaimmillaan, että huhhuh. :thmbup:

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Mikko! Kiva taas lukea kertomuksiasi. Oli varmaan ihan kiva reissu ! Hienot ja fiilispitoiset kuvatkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt voi kerrankin näyttää peukkua  :thmbup: muutenkin kuin tavan vuoksi! Minusta nämä kuva-/matkakertomukset ovat koko palstan parasta antia. Ainoa kritiikki tulee siitä, että en itse ollut mukana 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
;D Niinpä Harri! Juu oikessa oletkin. Vielä tuo kuva jossa myös Tuomiokirkko näkyy, se vasta on kaunis  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus vois kyl ostaa jalustan kameralle, niin vois saada fiksummista kuvakulmista votoja.

 

Älä nyt viitsi. Alavinkkeli toimii lähes aina takuuvarmasti ja tässäkin ketjussa tuo Ruots... eiku Turussa otettu kuva ja etenkin se Tikkamannilan navetan edessä otettu ovat tän setin parasta antia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä nyt viitsi. Alavinkkeli toimii lähes aina takuuvarmasti ja tässäkin ketjussa tuo Ruots... eiku Turussa otettu kuva ja etenkin se Tikkamannilan navetan edessä otettu ovat tän setin parasta antia :)

 

No hemmetti. Oisin pilannu nekin kuvat sitten ottamalla ne liian ylävinkkelistä. ;)

 

Jonkunlainen ständi ois kyllä ihan paikallaan. Tuota kameraa kun yrittää linssinsuojuksen ja kantohihnan avulla saada edes sinnepäin suunnattua eli hieman yläviistoon ja horisontti suht suoraan - ja pysymään siinä asennossa useiden sekuntien valotusajan verran - niin välillä kärsivällisyys on koetuksella. Kellään kokemusta tollasesta Gorillapodista? Vai riittäisköhän ihan vaan se Tuomaksen joskus kehuma hernepussi vaimikäseoli.

 

Ja kiitos kaikille kommenteista. Kyytiläisiä ei mukana ollut, kun määräysten mukaan pitää olla kolme öistä lentoonlähtöä ja laskua tehtynä edellisen 3kk:n sisään, jotta saa yöllä pokaa ottaa ja vain yhdellä paikallisyölennolla olin käynyt tänä vuonna. Nyt on taas matkustajien kuljetusoikeus voimassa, mutta kohtahan ei enää ole öisin pimeääkään...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hemmetti. Oisin pilannu nekin kuvat sitten ottamalla ne liian ylävinkkelistä. ;)

 

Tuskin nyt sentään pilannut. Ja tuo alavinkkelin hyvyyshän on vain mun oma mielipide ;)  Anyway, mietippäs vaikka tuota Tikkakoskella otettua kuvaa, jos olisit ottanut sen esim. rinnan korkeudelta. Koneen siipi olisi terminaalirakennusta blokkaamassa ja nuo oikean laidan valot näyttäisivät leijailevan jossakin ilmassa. Tämä alavinkkeli taas vastaavasti jättää paljon enemmän kerrottavaa :)

 

Jonkunlainen ständi ois kyllä ihan paikallaan. Tuota kameraa kun yrittää linssinsuojuksen ja kantohihnan avulla saada edes sinnepäin suunnattua eli hieman yläviistoon ja horisontti suht suoraan - ja pysymään siinä asennossa useiden sekuntien valotusajan verran - niin välillä kärsivällisyys on koetuksella. Kellään kokemusta tollasesta Gorillapodista? Vai riittäisköhän ihan vaan se Tuomaksen joskus kehuma hernepussi vaimikäseoli.

 

The Pod on aika kätevä :)

 

http://www.thepod.ca/

 

Tai sitten tosiaan joku tuollainen gorillajutska. Vaikuttaa aika mielenkiintoiselta kapistukselta, joskaan en kyllä ihan 100% luota mainoskuviin :P Ja onhan noita perusjalustojakin tarjolla. Ei ne kokoontaitettuna paljon tilaa vie...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin nyt sentään pilannut. Ja tuo alavinkkelin hyvyyshän on vain mun oma mielipide ;)  Anyway, mietippäs vaikka tuota Tikkakoskella otettua kuvaa, jos olisit ottanut sen esim. rinnan korkeudelta. Koneen siipi olisi terminaalirakennusta blokkaamassa ja nuo oikean laidan valot näyttäisivät leijailevan jossakin ilmassa. Tämä alavinkkeli taas vastaavasti jättää paljon enemmän kerrottavaa :)

 

No se on varmaan ihan totta. Mulla on kuvaajana vielä tosi paljon opittavaa, totta puhuakseni en kauheesti noin syvällisiä pohdintoja ees tee siinä kuvaushetkellä. Katon vaan, että kohde mahtuu kuvaan, räiskin menemään ja sitten kotona kattelen onnistuko mikään. :laugh:

 

Varmasti oiskin ihan hyvä miettiä sitä sommittelua enemmän. Ja sit siinä vaiheessa varmaan ois iloa, jos sen kameran sais laitettua siihen, mihin haluaisi. Siispä jalustaa hankkimaan.

 

Toinen asia on sitten tietty se, että tollasella omalla lennolla ajatukset on melko lailla keskittyneet siihen lennettyyn lentoon ja tulevaan legiin ja kuvaaminen on enempi sellasta vähemmällä prioriteetilla olevaa dokumentointia omaksi iloksi. Mutta tietty sekin kannattaisi tehdä parhaalla mahdollisella tavalla, olosuhteet huomioonottaen. Meinaan noilla lennonjohtokentillä tuo kulkeminenkin on sellasta varovaisen oloista rajojen etsimistä, oman koneen ympärillä saa toki olla ja tehdä koneen tarkastusta, mutta käveleminen asematasolla hyviin kuvausspotteihin alkaa olemaan nykyrajotusten aikana hieman kyseenalaista, toki kentästä riippuen. Eli esim. miten kauas siitä koneesta kehtaa tarkastuksen ohessa mennä kuvaa ottamaan, kun vieressä rullaa muuta liikennettä. Tämmösiä tekijöitäkin tulee miettiä, ettei tule turhaan sanomista.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helou!!

 

Todella asiallista settiä! Oma suosikki on toi "lokki ykkönen" kuva. Mahtava fiilis siinä kuvassa. Oikeen mukava matkakertomus.  :thmbup:

 

T: Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla