Jan-Erik Andelin

MD-82/MD-83 Finnairin reiteillä

20 viestiä aiheessa

Bongari kyselee onko meillä tietoa millä Mädäri-versiolla Finnair lensi Müncheniin 1998-99 ja Bergeniin 2005.

 

http://www.md80.net/yabbse/index.php?topic=4152.0

 

Ei tainnut olla mitään muuta nyrkkisääntöä kuin että charterit, ja kotimaa lähes aina, oli MD-83, muuten tyyppi vaihteli tarpeen mukaan.

 

Mikä ei tietenkään ole vielä vastaus tämän kaverin kysymykseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muncheniin lenteli muistaakseni ihan normi MD82, toisinaan MD87. Versio oli kaiketi 140 jakkaraa (MD82) ja C/M-jakaumahan vaihtui joka lennolle. Mäjenlaskukauden ollessa kiivaimmillaan saattoi joskus vkonloppuisin lentää myös MD83 (156 jakkaraa?).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mikä vaan MD on saattanut olla millä vaan reitillä. Pääsääntöisesti kuitenkin MD-83:t lensivät charttereita ja Pohjois-Suomeen. (Paxmäärä kotimaassa /kilometrit ulkomaille)

 

Todellisuus sotki/-ee aikataulureitti-/tyyppikuviot kuitenkin mullinmallin,sillä yleensä mennään mikä sattuu olemaan ehjänä tai muuten käytettävissä jos suunniteltu kone on jossain muualla tai ei ehjänä.. ;)

 

Ilman logia ei voi sanoa mikä on lentänyt mitäkin,täällä sitä työkalua ei ole.

 

Itse kävin 2 x Munchenissa -89 MD-87:lla (-LMB). Aikataulukuvioissa taidettiin tarjota M80 mikä loogista onkin.

 

Kairoon aikoinaan pääsi MD-87:lla kun oli sitä kantamaa tarpeeksi. Lyhyempi hukkaputki sinne minne ei ollut matkaajiakaan tarpeeksi mutta toisaalta varakenttä olisi voinut olla vaikka Rooma .. tai Madrid ..  ;D

 

:P -

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Todellisuus sotki/-ee aikataulureitti-/tyyppikuviot kuitenkin mullinmallin,sillä yleensä mennään mikä sattuu olemaan ehjänä tai muuten käytettävissä jos suunniteltu kone on jossain muualla tai ei ehjänä.. ;)

 

 

Niinpä. Itse muistan tulleeni maaliskuussa 1998 MUC - HEL DC 9:llä. Jäipä mieleen kun ysejä ei tuolloin enää Keski-Euroopan lennoilla yleensä näkynyt.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minä olen matkannut Oulu-Helsinki väliä MD-87:lla. ::)

 

Minäkin (luultavasti) peräti vähän yli pari vuotta sitten. Tarkasta konetyypistä en ole kyllä varma, silloin sitä en tajunnut katsoa, en kuvaakaan ottanut (:-[), mutta onko Ouluun muulla lennettykään kuin 87:lla? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin (luultavasti) peräti vähän yli pari vuotta sitten. Tarkasta konetyypistä en ole kyllä varma, silloin sitä en tajunnut katsoa, en kuvaakaan ottanut (:-[), mutta onko Ouluun muulla lennettykään kuin 87:lla? ???

 

MD-87 -koneet poistuivat Finnairin laivastosta vuonna 2000. Koneita oli kolme kappaletta ja ne tulivat Finnairille vuosina 1987-88.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä kun näyttää löytyvän vastauksia (tai anakin todella hyviä ehdotuksia) konetyyppikysymyksiin, niin pistänpä joitakin lentoja, joilla ei tullut konetyyppiä katsottua. Lentolistasta olisi kiva täytellä ainakin jokunen puuttuva tyyppi :)

 

kesä 1994 Tukholma-Ateena-Tukholma Transwede

kesä 1995 Helsinki-Nizza Finnair charter/lomalento, joku MD (takaisin tullessa oli a300)

kesä 1996 Tukholma-Kööpenhamina-Venetsia-Kööpenhamina-Tukholma SAS

 

kevät 2002 Helsinki-Barcelona-Helsinki Finnair

 

maaliskuu 2006 Helsinki-Pariisi Finnair (aamulento joskus 9 maissa)

maaliskuu 2006 Pariisi-Manchester Air France (joskus 12-13 aikoihin)

maaliskuu 2006 Manchester-Frankfurt-Helsinki Lufthansa

 

maaliskuu 2006 Helsinki-Kööpenhamina Blue1, kumpi avro päivän vikoilla vuoroilla kumpaankin suuntaan?

toukokuu 2006 Edinburgh-Luton Easyjet

lokakuu 2006 Gatwick-Glasgow Easyjet

marraskuu 2006 Stansted-Newcastle-Stansted Easyjet

 

helmikuu 2007 Helsinki-Heathrow BA, onko kuinka pitkään jo ollut 757?

 

Onko Lontoon ja Pariisin vuorot lennetty samoihin aikoihin samoilla konetyypeillä kuinka pitkään (a320/a321)?

 

Jos edes muutamaan löytyy oikea tyyppi, niin nostan kyllä hattua vastauksen antaja(i)lle  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ouluun lennettiin MD80-primetimena kaikilla alamalleilla, ja DC-9:illä myös. Kotimaan lentoja lenneltiin muutenkin DC9/MD80 -kalustoilla hyvin laajalti, mm JYV oli pitkään MD80-kohde.

Ensimmäiset A320-sarjan kohteet olivat CDG/LHR/AMS muistaakseni.

Arkipyhät ja isot juhlapyhät sotkevat myös tehokkaasti ns "normikonetyyppejä". Pikaisempia muutoksia (saman päivän aikana) tietysti myös rajoittaa lennoille määrätyn hlökunnan saatavuus. Vaihdos esim A321 --> A319 (ennen MD82/83 --> MD87)on miehistön puolesta helppo, kun taas A319 --> E170 vaatii ainakin kokonaan uuden ohjaamomiehistön. Matkustamomiehistössä voi olla useampien konetyyppien kelpuutuksia samalla miehistöllä.

Nämä kun vetää kaikki yhteen, ei tosiaan konetyypistä voi olla varma jälkikäteen muuta kuin logeja pläräämällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen ollut myös reitillä Helsinki-Lissabon-Agadir Finnairin MD-8X koneella joskus -98..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä kun vetää kaikki yhteen, ei tosiaan konetyypistä voi olla varma jälkikäteen muuta kuin logeja pläräämällä.

 

Mitenköhän noita logeja pääsis pläräilemään? Onkohan ne jossain arkistoituina vai jo kaatopaikalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidetaan noita koneen tech logeja säilytellä ajallisesti pisimpään, kenties jopa koneen käyttöiän ajan?

Niitä ei kyllä taida niin kauhean helposti päästä pläräilemään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT: punasoluvasta-aineiden tunnistustuloksia säilytetään... ikuisesti. Taidetaan noita patologian kudosnäytelasejakin säilytettävän yhtä kauan. Jos mahdollista. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

No kotimaassa olen kyseisellä konetyypillä lentänyt vain Kajaaniin edes takas kerran. Menomatkalla oli MD-82 ja paluu MD-83.

 

Ulkomaille olen vain kerran muistan lentäneeni charter-lennolla niillä. Se oli 2004 kesällä finnmatkoilla Skiathokselle, Kreikkaan. Mennessä suora lento ja tyyppi MD-82 ja paluu meni Kavalan kautta, mutta silloin oli kasikolmonen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT: punasoluvasta-aineiden tunnistustuloksia säilytetään... ikuisesti. Taidetaan noita patologian kudosnäytelasejakin säilytettävän yhtä kauan.

 

Onhan se hienoa, että näiden tietojen perusteella voi tarkastaa mikä punasoluvasta-aine on käynyt Milanossa tai Pariisissa, vai onko ko. aine reissannut vain kotimaan lentoasemilla  :thmbup:

 

Usein tulee hymyiltyä maailmalla lentokonespottereille jotka vain kirjaavat rekistereitä ruutuvihkoihin. Mutta miten sitä tavan kuolevainen pystyy jälkikäteen sanomaan mikä koneyksilö/tyyppi on lentänyt milloin minnekin.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, mutta. Niitä ruutuvihkospottailijoita ei välttämättä kiinnosta koneen lentokohde, ainoastaan se kiinnostaa, että kyseinen koneyksilö on tullut nähdyksi.

 

En minäkään tiedä minne tai mistä minun kuvaamani koneyksilöt ovat olleet matkalla. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, mutta. Niitä ruutuvihkospottailijoita ei välttämättä kiinnosta koneen lentokohde, ainoastaan se kiinnostaa, että kyseinen koneyksilö on tullut nähdyksi.

 

En minäkään tiedä minne tai mistä minun kuvaamani koneyksilöt ovat olleet matkalla. :D

 

Jos kirjoitat Finnairin MD-83:n rekisterin ja päivämäärän ylös esimerkiksi Berliinissä, niin silloin saattaisi olla mahdollista, että koneella on lennetty Berliiniin kyseisenä päivänä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, jos kyse on lentoyhtiöstä kentällä joka ei ole sen kotikenttä, silloin "arvaaminen" on helpompaa, mutta Helsinki-Vantaalla seuratessa iltapäivän saapumisia ja lähtöjä ja siinä menee Finskin bussia puolen tusinaa kappaletta, ei voi tietää mikä menee minnekin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään