Pentti Perttula

Israel Air Force Museum, Hatzerim

22 viestiä aiheessa

Alla kuvia Israelin ilmailumuseosta keväältä 2005. Muutama kuva tutuista konetyypeistä hieman oudommissa väreissä:

 

 

Libanonin Vampire

[ attachment removed / expired ]

 

Vampire Egyptin väreissä (Venezuelasta). Israelin ilmavoimat ampui ilmataisteluissa alas 7 Egyptin Vampirea 1955-56.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-15UTI Egyptin väreissä (Yhdysvalloista). IAF ampui 1956 alas 4 MiG-15:tä (Egyptiläisiä)

[ attachment removed / expired ]

 

Syyrian MiG-17. IAF:n pudotustilastoista löytyy 86 alasammuttua MiG-17:ää 1958-1973.

[ attachment removed / expired ]

 

"My name is Gurevich, Mikoyan-Gurevich" (oikealla näkyy Chilestä hankitun Jordanian väreihin maalatun Hunterin pyrstöä) Tämä saattaa olla irakilaisen loikkarin 1966 Israeliin lentämä kone, mutta minulle on myös väitetty, että tämä on joku toinen kone. Pudotustilastoista löytyy peräti 405 alasammuttua 21:stä vuosina 1966-1982.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-23, jolla syyrialainen loikkari laskeutui Israeliin 1989. Tätä tyyppiä on ammuttu alas IAF:n tilastojen mukaan 34 konetta 1982-88.

[ attachment removed / expired ]

 

Lisääkin kuvia löytyy, jos vaan jaksatte katsella. Näitähän löytyy kyllä verkostakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi mun kuvat ei ole häävejä (hirveät noiset). On kuvattu pikkuruisella digipokkarilla ja hikisellä resoluutiolla  :-[ Poikkesimme museoon vaimon kanssa ihan muun aihepiirin retkellä ja kuvasin läpijuostessa, mitä eteen tuli. Oli +30 C lämmintä, ihan pläkä ja arska helotti sinestä keskellä aavikkoa. Päätin jo silloin, että ensi kerralla otankin sitten kunnon kameravarusteet mukaan ja kuvaan joka koneen. Saa nähdä, milloin se seuraava kerta koittaa ... Epävirallisen tiedon mukaan Matka-Vekka alkaa syksyllä taas suorat lennot Israeliin (luultavasti Eilatiin?).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avia S-199 Mezek. IAF:n ensimmäinen hävittäjätyyppi. Siihen aikaan piti koneita haalia, mistä sai ja sitten piti vielä kiertää vientikieltoja. Näitä Mersun Tsekki-kopioita ostettiin 25 vuonna 1948 ja ne joutuivat heti kovaan käyttöön. Vuoden lopussa niitä oli jäljellä 9 ja seuraavan vuoden lopussa 4. Alas näillä ammuttiin 7 viholliskonetta, ml. 3 Egyptin Spitfirea.

[ attachment removed / expired ]

 

Spitfire Mk. IX. Ekat IAF:n Spitit koottiin alasammutuista egyptiläisistä koneista ja vanhoista Brittien romuista vuonna 1948. Sittemmin niitä ostettiin yhteensä 90. IAF:n Spittivahvuus oli vuoden 1953 lopussa vielä 43 konetta. Itsenäisyyssodassa näillä ammuttiin alas 14 1/2 viholliskonetta, ml. Brittien 3 Spittiä ja 1 Tempest.

[ attachment removed / expired ]

 

Operaatio Velveetan väreihin maalattu Spit. Operaatiossa yritettiin lentää mahdollisimman monta konetta suoraan Tsekeistä Israeliin. Monta ei päässyt perille. Museossa oli vielä ainakin yksi vällyihin kääritty Spit, jolla kuulemma lennettiin edelleen. Se oli muistaakseni kokomusta.

[ attachment removed / expired ]

 

Tällä propellilla on varmaan sekoitettu betonia tai jotain.

[ attachment removed / expired ]

 

P-51D Mustang. Ensimmäiset salakuljetettiin USAsta laatikoihin pakattuna ja maatalouskoneiksi kirjattuina. Maataistelukäyttöön ne enimmäkseen joutuivatkin, mutta 1948-49 (edit: kun ne olivat käytössä torjuntahävittäjinä, vasta myöhemmin niitä siirrettin maatst-tehtäviin) niillä saatiin 2 1/2 ilmavoittoa, mm. Brittien Mosquito. Vuoden 1955 lopussa koneita oli yht. 83 kpl.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen Mustis.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys toisesta ja kolmannesta kuvasta: minkä maan tunnukset ovat koneissa, eivät oikein näytä Egyptin tunnuksilta?

 

Ilman tuota kokardin keskellä olevaa puolikuuta ja tähtiä, täsmäisivät Nigerian ilmavoimien tunnuksiin, tosin tuo " Fin-marking " on värejään myöten em. ilmavoimien tunnus,  mene ja tiedä, kunhan arvuuttelen... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys toisesta ja kolmannesta kuvasta: minkä maan tunnukset ovat koneissa, eivät oikein näytä Egyptin tunnuksilta?

 

Libyaa tarjoaisin.  Värit ja kuviot ainakin menisivät.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kyllä näyttää mielenkiintoiselta. Erittäin hienoa ja eksoottista settiä. Ehdottomasti katsomisen arvoinen. Samalla aimo annos tietoa, kiitos myös siitä.  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Republic RC-3 Seabee. Amerikkalaisen Seabee-amfibion toi Palestiinaan siviilihenkilö jo Brittiläisen Mandaatin aikana. Koska alkuaikojen ilmavoimien lentäjillä ei ollut kokemusta vesikoneista, konetta käytettiin vain maakoneena v. 1947-1949. Käyttö yhteyskoneena ja kuljetustehtävissä.

[ attachment removed / expired ]

 

North American T-6 Texan/Harvard (Suezin rintaman raidat takarungossa ja siivissä niinkuin toisella Mustangeistakin). 10 T-6:ta hankittiin Yhdysvalloista 1948 ja käytettiin lähitorjunnassa ja harkiten maataistelutehtävissä. 25 AT-6D -tyyppistä konetta ostettiin Ranskasta ja vielä 55 AT-6:ta lisää vuonna 1953. Konetta käytettiin 1949 jälkeen pääasiassa lentäjien jatkokoulutukseen.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen T-6 katoksessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Fokker S-11 Instructor. Yksi kone hankittiin arviointia varten joulukuussa 1950 ja 40 ostettiin vuonna 1951 alkeiskoulukoneiksi. Heikon laskutelineen vuoksi koulutuskäytöstä luovuttiin 1953. Konetyyppiä käytettiin IAF:ssä vuoteen 1957 asti.

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing Stearman PT-17 Kaydet. 20 Stearmania ostettiin 1948 osina ja noin 30 lisää sodan jälkeen. Konetta käytettiin alkeiskoulukoneena ja muussa hyötykäytössä. Koneet myytiin siviileille 1955.

[ attachment removed / expired ]

 

De Havilland D.H.89 Dragon Rapide. 8 puurakenteista ja kangaspäällysteistä, kevyttä 2-moottorista konetta kuului Israelin ilmavoimille itsenäisyyssodan aikana. Lisäksi 1 ostettiin 1950. Sodassa niitä käytettiin kuljetus- ja pommitustehtävissä. Suurin osa poistettiin käytöstä 1953. Vain muutama kone oli päässyt katoksen alle (varsinaisia sisätiloja ei edes ole), mutta linnutkin tykkäävät varjosta, joten koneet olivat enemmän tai vähemmän linnunpaskalla kuorrutettuja.

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing Stratocruiser. 5 Model 377:aa hankittiin PanAm:ilta 1963 ja rakenneltiin uudelleen B-377M-mallisiksi (rahtikone). 8 kpl tyyppiä KC-97G (kuvassa) ja 1 kpl KC-97F ostettiin USA:n ilmavoimilta vuosina 1965-1973. Konetyypin muunnoksia käytettiin rahtikoneena, tankkerina ja elektronisessa sodankäynnissä. Viimeinen Anak poistettiin käytöstä 1978.

[ attachment removed / expired ]

 

Staron sisätilat oli hyödynnetty näyttelytilana. Museossa oli muuten lähes kaikki tekstit heprean lisäksi englanniksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Douglas DC-3/C-47 Dakota. 3 siviili-DC-3:ea (1 kuvassa) ostettiin 1948 ja käytettiin pommittajina ja rahtikoneina. Yhteensä ainakin 34 konetta tyyppejä C-47, C-53 ja DC-3 hankittiin vuosina 1948-1960. Poistettu käytöstä 2001 yhtä lukuunottamatta, joka on muunnettu RC-47-tyyppiseksi elektronisen tiedustelun tarpeisiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Takapihalla pönötti Grumman TBM-3 Avenger. Konetyyppi ei ole ollut IAF:n käytössä, vaan sillä on lennetty mm. lannoituslentoja 1960-luvulta alkaen.

[ attachment removed / expired ]

 

Grumman E-2C Hawkeye sen sijaan oli käytössä mm. 1982 sodan aikana.

[ attachment removed / expired ]

 

Kansainvälinen. International TD-9 löytyi myös. Taustalla vasemmalla taatelipalmujen takana häämöttää läjä Phantomeja ja oikealla öljypuiden takana Kfirejä.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä jokunen kuva tulossa...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jettipuolta, joka on minulle edelleen vieraampaa aluetta.

 

Dassault Ouragan ja Mystere -rivi, molempia 2. Ouraganit olivat käytössä vuosina 1956-73, Mysteret 1956-71. Ouragan on pommi-/maatstkone ja Mystere hävittäjä-pommittaja.

[ attachment removed / expired ]

 

Kitamaalausten kärkeä.

[ attachment removed / expired ]

 

Gloster Meteoreja. IAF:n ensimmäinen suihkuhävittäjätyyppi. Ensimmäiset tulivat vuonna 1955 torjuntahävittäjäkäyttöön (F.7-malli). Sittemmin niitä käytettiin myös maatst. ja tiedustelutehtävissä ja vuosina 1957-65 koulutukseen (T.8-malli).

[ attachment removed / expired ]

 

Gloster Meteor NF-13. Joka sään/yötorjuntahävittäjiä, jotka olivat käytössä vuosina 1956-64. Niistä muodostettiin IAF:n ensimmäisen "zero visibility" -laivueen ydin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dassault Mirage IIICJ. Mirage oli ensimmäinen IAF:n hävittäjä, johon saatiin AA-ohjukset. Konetyypistä tuli MiG-tappaja, jolla ammuttiin alas pari sataa MiGiä 1960- ja 70-luvuilla. Tällä koneella ammuttiin alas 4 MiG-17:ää, 8 MiG-21:tä ja 1 Il-28.

[ attachment removed / expired ]

 

Vuonna 1982 Israel myi suurimman osan Mirageistaan Argentiina ilmavoimille. Kun koneiden käyttö loppui siellä, Argentiina myi tämän yksilön takaisin Israelille symboliseen yhden dollarin hintaan tunnustukseksi sen merkitykselle Israelin historiassa. Koneen ilmavoittoihin kuuluvat MiG-17, MiG-19, 8 MiG-21:tä, Su-7, Il-14 ja Cadet (ohjus).

[ attachment removed / expired ]

 

Phantomeja oli näytillä. Israel oli F-4E:n ensimmäinen USAn ulkopuolinen käyttäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

Nämä näyttivät siltä kuin olisi ajettu parkkiin suoraan lennolta. Israelhan kehitti Phantomista edelleen käytössä olevan version Kurnass  (Moukari) 2000 Super Phantom, jossa on mm. 17 % parempi työntövoima-paino -suhde tst-varustuksessa ja 36 % parempi nousukyky.

[ attachment removed / expired ]

 

IAI Kfireja vallituksen takana. Kfireissä on Mirage V:n piirustuksilla tehdyt rungot, joissa on Phantomin moottorit ja (tietysti) israelilainen avioniikka.

[ attachment removed / expired ]

 

Kfirin muunnoksia F-21A (US NAVY/USMC:n harjoitusvastustaja), RC-2 (valokuvausnokalla varustettu malli. Käänneltävällä panoraamakameralla voidaan kuvata vihollisen aluetta poistumatta Israelin ilmatilasta), C-2, TC ja C-1.

[ attachment removed / expired ]

 

Kfir TC-2. 2-paikkainen harjoituskone, jossa tilan saamiseksi polttoaintankki on siirretty pois ohjaajan istuimen takaa ja osa muista järjestelmistä on siirretty pidennettyyn nokkaan. Nokka on taivutettu alaspäin näkyvyyden parantamiseksi nousuissa ja laskuissa. Tyypillisesti harjoituskoneista ei riisuttu mitään asejärjestelmiä eli tarpeen tulleen kone voitiin ottaa tst-käyttöön vaikka kesken harjoituslennon.

[ attachment removed / expired ]

 

Vasemmalla Phantomien ja Oikealla Kfirien pyrstöjä. Jos vain olisi ollut enemmän aikaa (ja tankkiautollinen vettä) ...

[ attachment removed / expired ]

 

Läjä Skyhawkeja.

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing F-15 Eagle. Näillä iskettiin aikanaan mm. Irakin ydinvoimalaan ja PLO:n päämajaan Tunisiassa. Nokassa on teksti "ha-kochav", "Tähti".

[ attachment removed / expired ]

 

Edit: Pikkumokia noissa Kfirien teksteissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thank You!

 

Hienoa kuvasatoa & kiinnostavat kuvatekstit. Kuvien laatuhan on vallan mainio tähän tarkoitukseen.  Avenger on siistissä kunnossa. Gul Kalle/Twilight Tear taisi löytyä juuri tämän museon "takapihalta"  :thmbup:.

 

"Takapihan" romuosastossa, johon emme ehtineet edes vilkaista, oli ilmeisesti ainakin siihen aikaan toinenkin Avenger, Meteor, Mystere ja pari Texania. Panssaroitujen ajoneuvojen hylkyjä (egyptiläisiä) löytyy aavikolta maastostakin. Voisin kuvitella, että lentokoneen hylkyjäkin siellä on, mutta ei ole vielä tullut vastaan. Käytössä olevia IAF:n koneita ja heloja näkee luonnollisesti joka päivä runsaasti ja parhaimmillaan ihan läheltä. Tiedän joitakin paikkoja, joissa näkee erilaisia heloja alle 100 metrissä ylilentävinä noin puolen tunnin välein ja Hatzerimissa näki tietysti viereisen lentotukikohdan yllä kaikkea F-16:ista Tzukiteihin (eli Fouga Magistereihin).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sud Aviation Vautour II A. Lähempänä pala Gloster Meteoria, taustalla Kfir, F-15 ja kaukana vasemmalla Spitfire. Vautourit toimivat yöhävittäjinä noin 1958-1971.

[ attachment removed / expired ]

 

Vautour II BR. "33":n alla on teksti "ha-ach ha zadol", joka on mun surkealla heprean ymmärryksellä jotain "pahaa tekevä häkkyrä".

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen kuva samasta mallista ja taustalla II N-mallin nokkaa, jossa teksti "Fantomas".

[ attachment removed / expired ]

 

Fougan kopio IAI Tzukit IAF Aerobatic Teamin väreissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Museossa on myös laaja kokoelma erilaista it-kalustoa perinteisistä tykeistä ...

[ attachment removed / expired ]

 

... ohjusjärjestelmiin. Kuvassa pätkä SA-3:sta.

[ attachment removed / expired ]

 

Löytötavaraosastolla oli mm. Välimerestä nostettu Royal Navyn Swordifishin Pegasus-moottorin osa ja potkuri ja ...

[ attachment removed / expired ]

 

... 20 mm:n it-tykillä (!) Jom Kippurin sodassa alasammutun egyptiläisen Sukhoi Su-7:n pyrstö. Museossa on lisäksi valtavasti heloja, UAV:itä, panssaroituja ajoneuvoja ja erilaisia ohjuksia.

[ attachment removed / expired ]

 

Bojoing 707 oli muutettu sisältä elokuvateatteriksi, jossa sai muistaakseni nähtäväkseen vanhoja arkistofilmejä ilmavoimista. Poikkesimme ainoastaan sisällä kurkkaamassa ja  - heh - vilvoittelemassa ilmastoidussa tilassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Museokartta löytyy portilta. Sen voi joko opetella ulkoa tai ottaa kassalta mukaan solttutyttöoppaan, jossa on integroituna tuo kartta ja paljon tietoa näytillä olevista koneista ja sodista joko englanniksi tai hepreaksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Meillä saatui olemaan hiljainen päivä, johtuen ehkä myös päivän kuumimmmasta ajasta. Kaukaa otetussa ja siksi rankasti käsitellyssä kuvassa näkyvät 3 muuta asiakasta (puluja), jotka näimme vierailumme aikana. Jos ikinä menette käymään museossa, mikä on hyvin suosisteltavaa, mikäli sotakoneet kiinnostavat, niin ottakaa älyttömästi vettä mukaanne tai menkää aikaisin aamulla. Ja tämä koskee siis ns. viileitä vuodenaikoja eli talvea ja alkukevättä. Kesää ja syksyä en suosittele vierailuajankohdaksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kattava kuvapläjäys Pentiltä Israelin ilmavoimien menneestä ja osittain nykykalustosta  :thmbup:. Näyttäisi siltä, että Israel laittoi jo v. 2004 F-4 Kurnass 2000:t eläkkeelle.

http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/2004/2004-09%20-%202359.html

 

Kiitos tiedosta. Muistini on pahasti ruosteessa Israelin ilmavoimien suhteen. Käyttökuntoisia Phantomeja lienee varastossa noin 80 kpl, Kurnaseja 50 ja Skyhawkeja noin 200 (!). Ne ovat "myynnissä", mutta käytännössä otettavissa käyttöön pahan päivän tullessa. Kaikki sopivat erinomaisesti edelleen lentäviksi ohjuslaveteiksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä niitä vaan riittää......  ;D

 

 

Ja hyvä niin. Kiitos lujasta historiapläjäyksestä harvemmin käsitellystä aiheesta. Eritoten nuo Ouragan ja Vautour kuvat oli harvemmin nähtynä mielenkiintoisia. Ja tottahan toki aina tietenkin vanha sotamuuli elikkäs Mezek.

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli todellakin kattava paketti infoineen.  :thmbup:

 

Joukossa oli muutama konetyyppi, joista en ollut aiemmin kuullutkaan. Tällaiset reportaasit infoineen ovat siksi parasta antia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Acig.org tarjoaa mukavasti tietoa ilmataisteluista. Israelin ilmavoimatkin on sivustolla mukavasti esillä johtuen varmaan siitä, että hehän ovat laittaneet käytännössä arabit poikki ja pinoon, varsinkin ilmataisteluiden saralla.

http://www.acig.org/artman/publish/cat_index_22.shtml

 

Hieno linkki! Tällä foorumilla sitä on tietoa! Ei voi kirjoitella roskaa, kun joku osaa korjata väärän informaation jo seuraavan 10 minuutin sisään. Hyvä niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla