Juha Paulavuo

Socatalle uusi omistaja ?

15 viestiä aiheessa

Niin, jos M.S.t lasketaan mukaan  ;D

 

Ne ovat kaikki rekisterissä olevat ovat SOCATAn valmistamia ja myös SOCATA-tyyppisiä, erotuksena aiemmin maahantuotujen Morane-Saulnierin valmistamaan 4 yksilöön, jotka rekisteröitiin 60-luvun alkupuolella rekisteritunnuksilla OH-MRA-MRD.

 

Jos halutaan pilkkua viilata, niin ainoastaan mallit 880 ja 885 voisivat olla Moraneita, mutta kaikki raskaammat 890-sarjan rungot, kuten myös uudemmat 880-sarjan rungot (883 ja Rallye 100) ovat SOCATAn tehtailla suunniteltuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Silti tuo lyhenne M.S. kummittelee monessa paikassa, mutta onko se vain tehtaan mallimerkintä, ts. SOCATA M.S. 890 Rallye TJSP?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silti tuo lyhenne M.S. kummittelee monessa paikassa, mutta onko se vain tehtaan mallimerkintä, ts. SOCATA M.S. 890 Rallye TJSP?

 

Nimenomaan näin. Tyyppikilvessä lukee kuitenkin SOCATA. Tuo M.S.890 -malli on näin sivuhuomautuksena hyvin harvinainen, sillä sitä tehtiin vain 7 kpl (890A 5 kpl ja 890B 2 kpl). Ranskalaisilla on muutenkin samantyyppinen perinne näissä tyyppimerkinnöissä, johtunee pitkälti siitä, että lentokoneteollisuus on siellä joutunut sulauttamaan useita yksiköitä uuden yhtiönimen alle. Valmistaja on vaihtunut, mutta tyyppimerkinnöissä on jatkunut historian siipien havina. Briteillä taas perinteikkäät nimet ovat kadonneet BAe:n alta. Kuinka moni tietää ilman hakuteosta mitkä olivat esimerkiksi Harrierin, Hawkin, ATP:n, 146:n ja Jetstreamin alkuperäiset suunnittelijatehtaat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos M.S.t lasketaan mukaan  ;D

 

Tottakai ne lasketaan mukaan, sillä ne on lähes kaikki Socatan valmistamia, kuten Jouni tuossa ehti jo mainitakin. Oikeita MS:n valmistamia koneita löytyy rekisteristä vain kaksi kappaletta...

 

Ja nuohan on vain ilma-alusrekisteristä löytyvät koneet. Mutta kyllä niitä Socatan laitteita maastamme löytyy vielä lisääkin, jos haluiasi ruveta viilaamaan. Koneita on projekteina, ja myös enemmän tai vähemmän atomeina...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hawker-Siddeley?

 

En tehnyt sitä KVG-temppua :)

 

Hawker-Siddeley Harrier, Hawker-Siddeley Hawk, Hawker-Siddeley ATP, Avro 146 ja Handley-Page Jetstream

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai ne lasketaan mukaan, sillä ne on lähes kaikki Socatan valmistamia, kuten Jouni tuossa ehti jo mainitakin. Oikeita MS:n valmistamia koneita löytyy rekisteristä vain kaksi kappaletta...

 

Kappas, kappas... hetken mietin, että mitäs nyt.

 

OH-SCB onkin tuotu maahan jo 1966, eli samana vuonna jolloin Morane-Saulnier vaihtoi nimensä SOCATAksi ja sen mukaan MS olisi ollut jo tehnyt muutaman isorunkoisen Rallyen. Luotettavana pitämäni R.W.Simpson kertoi asian hieman toisin. Ritarannan & Mäkisen kirjassa oleva tieto on kopioitu suoraan entisen Ilmailuhallituksen rekisterikirjasta, mutta kokemuksesta tiedän että jopa viranomaisen kirjauksissa on virheitä. Lopullinen tieto löytyy kuitenkin SCB:n tyyppikilvestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Harrierin (Pegasus) ja Concorden (Olympus) Rolls-Royce-moottorit ovat omaa sukua Bristol. Muitakin on, nimet liittyvät usein johonkin vanhaan mytologiaan.

 

Näin ilmailualan yhdistymiset, kansallistamiset yms. sotkut vaikuttavat nimiin, mutta usein alkuperäisen kehittäjän nimi jää jollain tavalla elämään, kuten SOCATAN tapauksesa Morane-Saulnier lyhenteenä M.S.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään