Guest arttula

NEF-formaatin konversio JPEGiksi ?

27 viestiä aiheessa

Moikka

Levylläni on n. 1000 kuvaa NEF-formaatissa. Onnistuuko mitenkään niiden konvertointi JPEG-formaattiin? Yksitellen kyllä, mutta ei jaksa. Pystyykö jollain ohjelmalla tekemään "Batch konversion", eli kaikki kerrallaan ?

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka

Levylläni on n. 1000 kuvaa NEF-formaatissa. Onnistuuko mitenkään niiden konvertointi JPEG-formaattiin? Yksitellen kyllä, mutta ei jaksa. Pystyykö jollain ohjelmalla tekemään "Batch konversion", eli kaikki kerrallaan ?

Arttu

ReaConverter tekee moisen operaation melko näppärästi mutta ei tokikaan ole ilmainen.... tosin nelisenkymmentä taaleria moisesta ei ole kamalan paha hinta mielestäni. Parin viikon kokeiluversion voi ladata ilmaiseksi ja sillä pystyy konvertoimaan viiden kuvan batcheja noin niinkuin testimielessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikainen Googlettelu antoi useammankin lupaavan oloisen tuloksen moiseen operaatioon...

Heräsipä kysymys, että miksi moista, Arttu, haluat tehdä:

1) säästääksesi tilaa? Kovalevyt ovat hyvinkin edukkaita tänään.

2) koneellasi ei jaksa selata NEF-formaatin kuvia? Itse tein vuosia sitten Olympuksen raakakuvista (ORF) jpg:tä esikatselukuviksi kun rawien selailu oli niin hidasta sen hetkisellä koneella.

Olipa syy jompi kumpi edellä olleista tai jokin muu, niin älä unohda, että NEF tarjonnee yksinkertaisempaa/monipuolisempaa säätömahdollisuutta kuin JPG!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kiitoksia kaikille. Pitää kokeilla noita ohjelmia. Syy, miksi haluan konvertoida kuvat, on yksinkertainen: Haluan näyttää niitä kuvia muuallakin, kuin vain omassa koneessani, joka kykenee näyttämään NEF-kuvat. En toki tuhoa noita alkuperäisiäkään :)

EDIT// Tuo Preview extractor vaikuttaa muuten hyvältä, mutta näköjään se konvertoi nimensä mukaan tosiaan vain Preview -tason kuvia, eli n. 570 x 375 pikseliä. Olisiko jotain toista - ilmaista - ohjelmaa tiedossa ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tietysti Nikonin Capture NX osaa tehdä batchina myös. Se tekee myös perusterävöityksen ja vaikka valkotasapainon säädön samalla. Ilmaisen kokeiluversion voi ladata Nikonin tukisivuilta. Siinä ei ole muita rajoituksia kuin kuukauden toiminta-aika.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, testasin tuota ReaConverteria, ja se tosiaan toimi. Päätin siis ostaa sen, ja ostinkin. Mutta ostin vahingossa väärän version, eli Standardin. Ja se ei tietenkään tue NEF-formaattia, prkl !!! >:( Noh, tyhmyydestä sakotetaan - dollareilla tällä kertaa... :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, testasin tuota ReaConverteria, ja se tosiaan toimi. Päätin siis ostaa sen, ja ostinkin. Mutta ostin vahingossa väärän version, eli Standardin. Ja se ei tietenkään tue NEF-formaattia, prkl !!! >:( Noh, tyhmyydestä sakotetaan - dollareilla tällä kertaa... :-[

IrfanView kyllä varmaan hoitaa homman ja vieläpä ilamiseksi.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IrfanView kyllä varmaan hoitaa homman ja vieläpä ilamiseksi.

Hannu

Ja NYT vasta sitten päätit kertoa tuon... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmmm... Ei näytä Irfan noita NEF-tiedostoja. Latasin jonkin plugin-paketinkin, mutta ei silti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja picasakin osaa.

Itse yllätyin positiivisesti picasan NEF osaamisesta. Kääntää nopeasti kuvat jiipekiksi, ja on muutenkin erittäin helppokäyttöinen.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmm... Mistä tuolla saa ne konvertoitua jpegeiksi ? Ei osu silmään.  :-[

Kun valitset kuvat, ja painat "vie", niin Picasan pitäisi muuttaa kuvat automaattisesti jiipekkiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo Preview extractor vaikuttaa muuten hyvältä, mutta näköjään se konvertoi nimensä mukaan tosiaan vain Preview -tason kuvia, eli n. 570 x 375 pikseliä.

Joo. D70 (ja D2X) pistää NEFfin sekaan täysikokoiset preview-kuvat, joten extractor on ollut mulle oikein toimiva työkalu. Olenkin miettinyt minkäkokoisia esikatselukuvia muista kameroista tulee. Onko kenelläkään tietoa uudemmista rungoista kuten D80, D200 tai D300? Ostanko seuraavaksikin rungoksi D70:n (vieläkö niitä saisi jostain uutena  :P )?

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse yllätyin positiivisesti picasan NEF osaamisesta. Kääntää nopeasti kuvat jiipekiksi, ja on muutenkin erittäin helppokäyttöinen.  :thmbup:

Mitä Picasan versiota käytät? Omat kokemukseni ovat hieman toisenlaisia: Picasan automaattisäädöt tasapäistävät eri valotuksilla otettuja NEF:ejä, tyypillisesti ylivalottaen niitä. [Eikä Picasa ainakaan vähän aikaa sitten osannut ollenkaan lukea D3 (eikä D300??) NEF:ejä]

Älkää ymmärtäkö väärin - Picasa on hyvä ohjelma, mutta juuri NEF-tuki on mielestäni ikävän puutteellinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä Picasan versiota käytät? Omat kokemukseni ovat hieman toisenlaisia: Picasan automaattisäädöt tasapäistävät eri valotuksilla otettuja NEF:ejä, tyypillisesti ylivalottaen niitä. [Eikä Picasa ainakaan vähän aikaa sitten osannut ollenkaan lukea D3 (eikä D300??) NEF:ejä]

Mulla on Picasa 2 (?), toimii hyvin nopeaa kuvankäsittelyyn. Automaattisäädöt ovat välillä mitä ovat, mutta useimmiten ovat ainakin minulla toimineet. D200 ja D2X NEF:t Picasa kyllä lukee....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo. D70 (ja D2X) pistää NEFfin sekaan täysikokoiset preview-kuvat, joten extractor on ollut mulle oikein toimiva työkalu. Olenkin miettinyt minkäkokoisia esikatselukuvia muista kameroista tulee. Onko kenelläkään tietoa uudemmista rungoista kuten D80, D200 tai D300? Ostanko seuraavaksikin rungoksi D70:n (vieläkö niitä saisi jostain uutena  :P )?

Ei varmastikaan saa enää uutena, tuskin kukaan on niitä niin isoa varastoa pitänyt, että vielä olisi jäljellä. Mutta käytettynä saa hyvinkin edullisesti, eikä se muutaman vuoden käytöstä miksikään mene, jos ei huonosti pidetä.

Esikatselukuva tuskin on käyttökelpoinen muuhun kuin esikatseluun, vaikka olisikin täysikokoinen. En ainakaan usko kameran prosessoivan sitä niin paljon kuin varsinaisessa JPEG-kuvauksessa, ja eiköhän pakkauskin ole aika raju. Kyllä minun mielestäni järjestelmäkameran kaveriksi kannattaa hankkia kunnon RAW-softa, vaikka käsittelisikin kuvat enimmäkseen batchina perusasetuksin. Siinä kumminkin kontroli säilyy kuvaajalla, kun mikään kuvansäätöasetus ei muuta itse kuvadataa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on Picasa 2 (?), toimii hyvin nopeaa kuvankäsittelyyn. Automaattisäädöt ovat välillä mitä ovat, mutta useimmiten ovat ainakin minulla toimineet. D200 ja D2X NEF:t Picasa kyllä lukee....

Hmm.. Ilmeisesti tuo mainitsemani ongelma onkin jo korjattu. Pikaisen testin perusteella uusi versio tuntuisi toimivan paremmin.  :thmbup:

Picasa Support - Latest Updates for Picasa (http://picasa.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=53209):

Version 2.7, Build 37.29 - September 13, 2007

Fixed a case where certain RAW pictures appeared overexposed.

D3-tukea ei kuitenkaan vielä ole, harmi..  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei D3:n mitään rawi softaa tarvi. Jpegillä vaan paukuttaa suoraan painokelpoisia kuvia.  ;)

Ei tarvitsisi, jos osaisi kuvata.. ;) ..mutta kun en vaan osaa!  :-[

Haluaisin (edelleen) käyttää Picasaa kuvien selaukseen ja eri säätöjen, croppien jne. kokeilemiseen ynnä muuhun "pikaeditointiin". Siihen tarkoitukseen se on yksi helpoimmista ja nopeimmista softista.

Ne harvat kelvolliset kuvat voisi sitten käsitellä muilla työkaluilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei varmastikaan saa enää uutena, tuskin kukaan on niitä niin isoa varastoa pitänyt, että vielä olisi jäljellä. Mutta käytettynä saa hyvinkin edullisesti, eikä se muutaman vuoden käytöstä miksikään mene, jos ei huonosti pidetä.

;) No en kyllä uskonutkaan enkä tosissani ole moista uutena etsimässäkään... ja erinomaisesti palvellut käytettyhän mulla jo onkin.

Esikatselukuva tuskin on käyttökelpoinen muuhun kuin esikatseluun, vaikka olisikin täysikokoinen. En ainakaan usko kameran prosessoivan sitä niin paljon kuin varsinaisessa JPEG-kuvauksessa, ja eiköhän pakkauskin ole aika raju. Kyllä minun mielestäni järjestelmäkameran kaveriksi kannattaa hankkia kunnon RAW-softa, vaikka käsittelisikin kuvat enimmäkseen batchina perusasetuksin. Siinä kumminkin kontroli säilyy kuvaajalla, kun mikään kuvansäätöasetus ei muuta itse kuvadataa.

Preview Extractorilla NEFfistä kaivettua:

tämä on tietenkin jouduttu pienentämään foorumin vaatimusten mukaiseksi (3008*2000, 748 kt --> 800*532, 123 kt)

[ attachment removed / expired ]

Ja tässä 100% croppi "alkuperäisestä" NEFfistä kaivetusta jiipekistä:

[ attachment removed / expired ]

Pakkauksen "rajuus" esikatselukuvassa on sama kuin on Basic-tasoisia jpeggejä räiskiessä. Riittää mielestäni mainiosti sellaisiin kuviin, joita en meinaa käsitellä sen kummemmin. Kuvaan kaiken kuitenkin NEFfinä ja ne kuvat, joita hinkkaan, niin hinkkaan kyllän sitten niillä "oikeilla" ohjelmilla.

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmmm... Ei näytä Irfan noita NEF-tiedostoja. Latasin jonkin plugin-paketinkin, mutta ei silti...

Katsoin vain että tuetuissa tiedostomuodoissa oli myös NEF, mutta voi olla että ei tue kaikkia versioita siitä. Voisitko lähettää jonkun nef-kuvan mulle sähköpostiin (etunimi.sukunimi@gmail.com) niin voisin itekki kokeilla tuota.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitsisi, jos osaisi kuvata.. ;) ..mutta kun en vaan osaa!  :-[

Haluaisin (edelleen) käyttää Picasaa kuvien selaukseen ja eri säätöjen, croppien jne. kokeilemiseen ynnä muuhun "pikaeditointiin". Siihen tarkoitukseen se on yksi helpoimmista ja nopeimmista softista.

Ne harvat kelvolliset kuvat voisi sitten käsitellä muilla työkaluilla.

Itse kun kokeilin D3:sta viime syyskuussa niin tuli tunne että en näkisi vaivaa alkaa erikseen muokkaamaan kuvia, koska kameran prosessoimat jpegit oli niin hyvälaatuisia.

Suosittelisin kokeilemaan lightroomia jolla nuo picasan hommat saa tehtyä paljon paremmin ja ihan yhtä helposti. Sillä voi tarvittaessa tehdä myös kunnon viilaukset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kiitoksia kaikille. Pitää kokeilla noita ohjelmia. Syy, miksi haluan konvertoida kuvat, on yksinkertainen: Haluan näyttää niitä kuvia muuallakin, kuin vain omassa koneessani, joka kykenee näyttämään NEF-kuvat. En toki tuhoa noita alkuperäisiäkään :)

EDIT// Tuo Preview extractor vaikuttaa muuten hyvältä, mutta näköjään se konvertoi nimensä mukaan tosiaan vain Preview -tason kuvia, eli n. 570 x 375 pikseliä. Olisiko jotain toista - ilmaista - ohjelmaa tiedossa ?

Nikon ViewNX 1.0.4

Ohjelma on ilmainen, komennolla "Convert Files" voidaan muuttaa kuvan koko, kuvan nimi, ja jpg pakkausta.

http://nikoneurope-fi.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_fi.cfg/php/enduser/std_alp.php?p_sid=LjQAklZi&p_lva=&p_accessibility=&locale=fi_FI

reijo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään