Antti Asikainen

Lentoliikenteen matkustajamäärä 40 vuoden päästä


10 viestiä aiheessa

Luin läpi Anetin raflaavan ketjun The Beginning Of The End For Commercial Aviation?, jonka innoittamana päätin avata äänestyksen. Ennustaminen on vaikeaa, mutta öljyn hupeneminen ja hinta ovat joka tapauksessa kiistatta yhteydessä matkustajamääriin. Tämän päivän Taloussanomissa Hienonen ennustaakin lentoyhtiöiden konkursseja ja fuusioita ja mainitsee Finnairinkin matkustajamäärissä tapahtuneen negatiivisen muutoksen viime kuukausina.

 

En löytänyt Anetin ketjusta viitettä siihen, että öljyn tilalle olisi keksitty korvaavaa polttoainetta. Edessä lienee siis ainakin kallista kehitystyötä, jonka edistymistä voi vain arvailla. Yhtä lailla jonkinlaisten arvausten varassa on öljyn loppuminen ja sen hinnan kehitys. Jossain vaiheessa öljy joka tapauksessa loppuu tai sen hankkiminen muuttuu niin kalliiksi, että siitä tulee ainoastaan rikkaille sopiva hyödyke.

 

Merkittävä vaikutus lentoliikenteen kehitykseen on myös yhteiskunnallisilla muuttujilla, joista voitaneen mainita ainakin vimmaisessa nousussa oleva ruoan hinta. Mitä enemmän ihmisillä kuluu rahaa jokapäiväiseen välttämättömään elämään, sitä vähemmän heillä on laittaa sitä huvituksiin kuten lomamatkoihin.

 

Oma synkkä arvaukseni on, että 40 vuoden päästä matkustajamäärissä on tapahtunut yli 50 % romahdus. Tällöin öljyn hinta on hyvin korkea, mutta uusi tekniikka ei ole korvannut vielä vanhaa. Pessimistisine luonteineni saatan toki arvata täysin harhaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastasin pienentynyt 30%. En myöskään usko, että uudet korvaavat polttoaineet ja/tai tekniset ratkaisut tulevat markkinoille riittävän nopeasti puhumattakaan niiden edullisuudesta verrattuna kerosiiniin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvailu on kivaa... :laugh:

 

Uskon, että globaalisti kaksin-kolminkertaistuu, kasvu tulee pääosin Aasiasta. Analyytikkoennusteiden öljyn hinta tullee lähivuosina alas tuolta 120$ tasolta, jonnekin 80-90$ paikkeille. Lyhyellä tähtäimellä korkea öljyn hinta purkaa ylikapasiteettia Euroopan ja USA:n markkinoilta.

 

A.netin keskustelut on muuten pääsääntöisesti melko heikkotasoista luettavaa :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
öljyn hinta tullee lähivuosina alas tuolta 120$ tasolta, jonnekin 80-90$ paikkeille.

 

Minäkin olen ollut ymmärtävinäni, että nykyinen öljyn hinta on "keinotekoisen" korkea. Voi siis olla, että se lähivuosina laskee. Toisaalta öljyn kulutus nousee koko ajan ja 40 vuodessa sitä ehditään kuluttamaan paljon. Maa- ja todennäköisesti vesiliikenteeseenkin on olemassa edes jonkinlaisia vaihtoehtoja, mutta lentoliikenteeseen öljyä korvaavaa ratkaisua ei ole helppo keksiä (rajusti hintoja nostamatta).

 

Näin olen siis ymmärtänyt, ymmärryksen tasosta en tiedä.   

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On hämmentävää, että media jauhaa päivittäin ilmastonmuutoksesta, jonka tuhoisimmat vaikutukset alkavat konkretisoitua vasta satojen vuosien päästä, mutta öljyn loppumisesta ei juurikaan kirjoiteta. Kuitenkin monien arvioiden mukaan öljy loppuisi jo 40 vuoden päästä, eivätkä positiivisetkaan uusien löydöksien mahdollisuutta painottavat arviot lupaa aikaa kuin reilut 60 vuotta.

 

Aihe on latautunut, minkä vuoksi tasapainoisesti esitettyä tietoa on vaikea löytää katastrofihakuisten kirjoitusten seasta, mutta tässä suomenkielisessä keskustelussa on linkki sivustolle, joka vaikuttaa asialliselta ja mainitsee käyttämänsä lähteet.

 

Sivuston ja muutamia muita kirjoituksia luettuani arvioin edelleen lentoliikenteen olevan nykyiseen verrattuna romahdustilassa 40 vuoden päästä. Hintojen raju nousu alkanee jo paljon aikaisemmin. Olisi kiva kuulla, mihin lentoliikenteen kasvuun uskovat perustavat näkemyksensä. Uskotteko uuteen tekniikkaan vai uusiin löydöksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ikuisuusaihe, kunnes ollaan 40 vuoden päässä ja tiedetään vastaus, mutta...

Öljyn hinnan "keinotekoisuus" ei kait ole sen keinotekoisempaa kuin mikään muukaan markkinoiden säätelemän hyödykeen hinnan. 70-luvun öljykriisin aikaan sanottiin, että (muistaakseni) 60 USD tynnyrihintaa ei ikinä tavoiteta. Nyt se on jossain 120 USD/tynnyri. On ihan selvää että se hinta nousee. Kun kulutus kasvaa vaan, aika hyvällä tahdilla, ja tuotannon kasvu on taittumassa (tosin viimeaikoina on muutama uusikin löydös tehty...) ei yhtälö toteudu. Iso osa vanhoista öljyvaroista tosin riittää vielä yli 100 vuotta, mutta iso osa taas ei...

Mitä sitten tilalle? Nykyinen touhuaaminen ilmastonmuutoksen kimpussa saattaa johtaa öljyn korvautumiseen jollain kestävämmällä seuraavina vuosikymmeninä. Näin kehittyneissä maissa öljyn käyttäminen esim energiantuotantoon vähenisi. Kenties myös autoiluun? Ilmailussa on kokeiltu vetyä voimanlähteenä ainakin Neuvostoliitossa 80-luvulla. En tiedä kokeen onnistumisesta, mutta joktap kone lensi. Tietysti mm polttoaineen säilytys- ja kuljetusongelmat ovat aivan eri luokkaa kuin kerosiinilla. Tuoko se ratkaisua, en tiedä. Jos esim vedyn valmistukseen käytetään aurinkoenergiaa, toimisiko?

Öljyn hinnan nous 70-luvulla johti luonnostaan uusien, huomattavasti taloudellisempien moottoreiden kehittämiseen. Nytkin taloudellisuus on uusien konetyyppien valinnassa entistä suuremmassa osassa. Taloudellisuuskaan ei tosin auta, jos pitäisi miettiä millä kuljetaan kun öljyä ei enää ole.

Ennustan kunnon romahdusta, johtuen kyllä pääosin muista syistä kuin öljyn hinnannousu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin etsiä ymmärrykseni ulottuvilla olevaa tekstiä öljyhuipun ja ilmailun yhteydestä. Mitään kattavaa ei sattunut silmiin, mutta tässä jutussa ja kommenteissa käsitellään pinnallisesti vaihtoehtoisia polttoaineita. Jutussa arvellaan, että vaihtoehtoisten polttoaineiden kehitystyö on niin kallista, että siihen ryhdytään vasta sitten, kun hinnat ovat jo hyvin korkealla.

 

Anetissä on yleisluontoinen juttu, jossa käsitellään asian perusteita. Mielenkiintoinen tekstissä mainittu ennustus on se, että vuonna 2031 pelkästään Kiina kuluttaa enemmän öljyä kuin sitä tuotetaan tällä hetkellä.

 

Tässä jutussa käsitellään pinnallisesti biopolttoaineen tuotantoon liittyviä kysymyksiä.

 

Täytyy myöntää sivistymättömyyteni ja todeta, että vaikka olin perillä öljyhuippu-käsitteestä, niin en tajunnut, kuinka nopeasti sen vaikutukset toteutuvat. En mm. ymmärtänyt, kuinka nopeasti öljyvarat kuluvat sen jälkeen kun tuotannon huippu on saavutettu. Huippu on ilmeisesti käsillä juuri nyt.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tästähän on puhuttu melko vähän julkisuudessa tai yleensä missään.

Lienee kiistämätön fakta, että tuotannon huippu on juuri nyt, viimeistään parin vuoden kuluessa. Mikään Brasilian löytö tai muu vastaava ei muuta sitä tosiasiaa. Suuri joukko löytöjä korkeintaan siirtäisi huippua muutamalla vuodella eteenpäin. Käytännössä löytöjen määrä on jo pitkään ollut vähäistä riippumatta suuresta etsintöjen määrästä ja samaan aikaan on alettu tutkia alueita, joilta ei aiemmin ole ollut tarvetta etsiä. Tästä eteenpäin on luvassa siis käytännössä tuotannon kasvun loppuminen ja tasaantuminen joksikin aikaa. Joillain mailla on vielä mahdollisuus kasvattaa olemassaolevien löydösten tuotantoa, mutta sekin vain siirtää laskun alkua hiukan eteenpäin.

Kun kulutus jatkaa kasvuaan, tulee ennen pitkää vastaan (melko pian) vaje. Sehän johtaa tietysti hinnan nousuun. Kiinan kulutuksen kasvu niin suureksi ei siis saa mahdollisuutta toteutua, koska öljyä ei yksinkertaisesti ole saatavilla. Kaiken tämän vaikutukset maailmantalouteen ja muuhun ovat niin moninaiset, että kenen tahansa ennustukset ovat hyviä. Tai huonoja. Pessimistisimpien ennustusten käydessä toteen, lentoliikenteen "selviäminen" olis yksi pienimpiä murheitamme....  :-\  Öljy on sotkeentunut vain niin uskomattoman moneen osaan elämäämme joko suoraan tai välillisesti.

Joku tiedemies sanoikin, että meidän aikamme tullaan tuntemaan "öljyaikana". Toisin kuin rauta-aika tai kupariaika, öljyaika tulee olemaan kestoltaan huomattavasti lyhyempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy myöntää sivistymättömyyteni ja todeta, että vaikka olin perillä öljyhuippu-käsitteestä, niin en tajunnut, kuinka nopeasti sen vaikutukset toteutuvat. En mm. ymmärtänyt, kuinka nopeasti öljyvarat kuluvat sen jälkeen kun tuotannon huippu on saavutettu. Huippu on ilmeisesti käsillä juuri nyt.

 

Itsekseni olen tuota öljyn tarjonnan ja kysynnän suhdetta ja sen vaikutuksia tuumaillut jo pidemmän aikaa, ja ko. aiheesta on täällä keskusteltu aiemminkin. Olen vieläkin pessimistisempi vaikutuksesta lentoliikenteeseen, katsotaan parinkymmenen vuoden kuluttua tilannetta, luulen että massaturismi kaukomaihin on jo silloin historiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään