Ilkka Mäkelä

Mitsubishi Regional Jet-projekti (lopetettu 2023).

47 viestiä aiheessa

Mitsubishi julkaisi eilen tiedotteen viikonlopun siirtolento-ongelmiin liittyen. Vika ei ollut itse ilmastointijärjestelmässä, vaan vasemman puolen järjestelmää valvovissa antureissa.

 

The flight tests of the first test aircraft of the MRJ (Mitsubishi Regional Jet) carried out on August 27 and 28 were aborted when anomalies were detected in the signals generated by sensors monitoring air management systems.

 

Two air management systems, left and right, are installed in the aircraft, and in these events, a malfunction was detected in sensors monitoring the air management systems on the left side.

 

The air management systems operated properly during the flights, however, considering that the long flights are to the United States, the decision was made to take all possible measures to fly the MRJ in a perfect condition.

 

We will work with related parties to promptly move forward with the ferry flight, after completing the inspection and necessary measures.

Notice on MRJ's Ferry Flight Abort

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MRJ-ohjelman ensimmäinen koelentoyksilö on nyt päässyt matkalle kohti Yhdysvaltoja. Siirtolento Moses Lakeen suoritetaan useissa pätkissä ja siihen kuluu vähintään 4 päivää, ehkä viikon verran.

 

Mitsubishi tells FlightGlobal that FTA-1 took off from Nagoya at 13:28 local time on 26 September, landing around 1.5 hours later at Sapporo Shin Chitose airport.

 

One day later, it took off from Shin Chitose at 9:23 local time, arriving at Yelizovo, Russia around 2.5 hours later.

 

Mitsubishi says that the ferry flight is expected to take around one week, or potentially as short as four days.

 

Further details on the ferry flight will be released once FTA-1 the aircraft arrives at Moses Lake, the manufacturer adds.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/mrj-test-aircraft-finally-enroute-to-moses-lake-429780/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitsubishi aikoo tuoda markkinoille kolme RegionalJet-versiota, 76-paikkaisen MRJ70:n, 88-paikkaisen MRJ90:n ja sopivana ajankohtana myös 100-paikkaisen MRJ100X:n. MRJ90 tulee luonnollisesti käyttöön ensimmäisenä, v. 2018, ja MRJ70 vuosi sen jälkeen. Lopullista päätöstä MRJ100X:stä ei ole vielä tehty.

 

The MRJ family will consist of the 76-seat MRJ70, the 88-seat MRJ90 and the planned MRJ100X. Of these, the MRJ90 will enter service—albeit heavily delayed—in mid-2018, followed by the MRJ70 roughly a year later. The MRJ100X is yet to be launched.

 

“We know the MRJ100X will be very important for the market,” Kamiya said. “We are waiting for good timing to launch the MRJ100. We are taking it very seriously.” Mitsubishi is aiming for the MRJ100X to have the “best economics in the 100-seat market.”

 

http://atwonline.com/manufacturers/mitsubishi-waits-right-timing-mrj100x

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MRJ:n asiakastoimitukset viivästyvät jälleen. ANA odottaa saavansa ensimmäisen koneensa v. 2020, eli 2 vuotta aikaisempaa arviota myöhemmin, mikä on ANA:lle pettymys, mutta yhtiö pitää kuitenkin kiinni tilauksistaan. Viivästyksen syyksi kerrotaan sähköjärjestelmäongelmat. Samaan aikaan projektin kehityskustannukset ovat nousseet.

 

Mitsubishi Heavy Industries Ltd. announced a fifth delay in handing over Japan’s first locally made passenger jet to airlines and about a 30 percent jump in development costs, raising concerns about winning new orders for the single-aisle plane.

 

Launch customer ANA Holdings Inc. will get the jet in 2020, two years later than the current estimate, Mitsubishi said in Tokyo Monday. St. George, Utah-based SkyWest Inc. is the plane’s biggest customer. Revision of some electrical configuration to meet certification requirements prompted the latest pushback of the deadline.

 

Mitsubishi Aircraft, a subsidiary of the conglomerate, has 447 orders for the plane, including options and purchase rights. ANA, the operator of Japan’s biggest airline, said it was “disappointed” at this latest delay, but will continue to support the development of the jet as its launch customer.

 

“We remain confident of the benefits the MRJ will bring to the ANA fleet in terms of performance and passenger comfort,” the carrier said in an e-mail statement. It has 25 of the planes on order, including options.

 

SkyWest has an order for 200 planes including options. The plane builder also has as many as 100 orders from Trans States Airlines Inc., also based in the U.S.

 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-01-23/mitsubishi-heavy-delays-jet-delivery-by-two-years-to-mid-2020

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi: Mitsubishi MRJ:lle kahden vuoden lisäviive - toimitukset siirtyvät vuoteen 2020

 

Ensimmäinen MRJ90-matkustajakone oli määrä toimittaa avausasiakkaalle All Nippon Airwaysille (ANA) vuoden 2018 puolivälissä. Nyt ilmoitettu uusi aikataulu siirtää toimitusta vuoden 2020 puoliväliin saakka. Alunperin ensimmäinen kone oli määrä toimittaa asiakkaalle jo vuoden 2013 aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MRJ-projektin koelento-ohjelma on keskeytetty koelentoyksilö 2:n vasemman moottorin sammuttua yllättäen kesken lennon. Koelentoja jatketaan, kunhan Pratt & Whitney PW1200G-moottorin kohtaama ongelma on ratkaistu.

Lainaa

Mitsubishi Aircraft has grounded its MRJ regional jet flight test fleet, following an engine "flameout" on one of its test prototypes on 21 August.

The Japanese manufacturer tells FlightGlobal that there was an "uncommanded shut down" of FTA-2's left Pratt & Whitney PW1200G engine during a test flight.

https://www.flightglobal.com/news/articles/mrj-test-fleet-grounded-after-pw1200g-flameout-440541/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MRJ:llä oli huonoa onnea Farnboroughin näyttelyssä eilen. Kone ehti lentää eilen yhden näytöslennon, mutta kun ulkopuolisen firman pushback-ajoneuvo junaili sitä takaisin parkkiin, ko. ajoneuvo törmäsi koneen keulaan vahingoittaen tutkan suojakupua eli radomea sen verran ikävästi, että Mitsubishi päätti jättää tämänpäiväisen esityksen lentämättä. On kyseenalaista, saadaanko tilalle uutta kupua "lainaksi" koelentoyksilöistä Moses Lakestä, Washingtonin osavaltiosta tai Nagoyasta asti, joten on mahdollista, ettei kone enää lennä näyttelyn aikana. Koelento-ohjelmaan tällä ei ole vaikutusta.

Lainaa

"One of the ground-handling vehicles struck the radome of our aircraft after landing. There was a lot of repositioning of the aircraft," says Bellamy. "There was a significant impact to the radome... There was a penetration through the radome, almost like a crack in the radome. There were witness marks of the paint from the vehicle on the radome itself."

The Japanese airframer is in the process of deciding whether to pull a replacement radome for FTA-3 from a test aircraft based in Nagoya or at Moses Lake in the US state of Washington.

https://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-mrj90-sustains-radome-damage-during-pus-450355/

http://atwonline.com/farnborough-airshow-2018/mrj90-pulled-farnborough-flying-after-ground-collision

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitsubishi on tuonut Farnboroughiin koelento-yksilöstä Moses Lakessä, Washingtonissa, lainatun kuvun pikarahtina, joten MRJ90:n näytöslennot pääsevät jatkumaan jo tänään.

Lainaa

The MRJ90 that Mitsubishi brought to the Farnborough air show will resume flight demonstrations today, taking off at 15:19 local time, FlightGlobal understands.

Mitsubishi was however unable to provide further details of the damage, but says it has replaced FTA-3's radome with FTA-2's, which was shipped to Farnborough from the aiframer's test base at Moses Lake in the US state of Washington.

https://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-mrj-to-resume-flight-demonstrations-450424/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitsubishi joutuu investoimaan lentokonetuotantoonsa 2 miljardia dollaria lisää pysyäkseen tavoitteissaan:

Lainaa

Mitsubishi Heavy investerar 2 miljarder dollar i sin krisande flygplansverksamhet. Verksamheten har kämpat med att leverera sina första passagerarplan som har drabbats av förseningar på flera år.

https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Mitsubishi-Heavy-investerar-2-miljarder-dollar-i-sin-flygplansverksamhet-1027642512

Bombardier on haastanut Mitsubishin ja mm. entisiä työntekijöitään oikeuteen syyttäen Mitsubishille siirtyneitä työntekijöitä Bombardierin yrityssalaisuuksien varastamisesta:

Lainaa

Canadian airplane maker Bombardier Inc has sued the aircraft unit of Japan’s Mitsubishi Heavy Industries Ltd, saying former Bombardier employees passed on trade secrets to help Mitsubishi’s oft-delayed regional jet project.

Bombardier filed the lawsuit late Friday in a federal court in Seattle against Mitsubishi Aircraft Corporation, Seattle-based Aerospace Testing Engineering & Certification Inc (AeroTEC) and several former Bombardier employees.

AeroTEC is working with Mitsubishi Aircraft to help it get the 90-seat passenger jet certified by regulators.

https://www.reuters.com/article/us-bombardier-lawsuit-mitsubishi/bombardier-sues-mitsubishi-jet-program-over-trade-secrets-idUSKCN1MV0S5

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sertifiointiprosessi etenee. Mitsubishi uutisoi tänään saaneensa Yhdysvaltojen ilmailuviranomaisilta luvan (Letter of Authorization), joka sallii FAA:n edustajien osallistumisen koelennoille.

Lainaa

Nagoya, March 27, 2019  
Mitsubishi Aircraft Corporation announced today that it has received the Letter of Authorization (LOA) from United States civil aviation authority, the Federal Aviation Administration. The LOA provides authorization for the FAA team to be onboard the Mitsubishi Regional Jet in support of certification activities and pilots from the FAA have already flown two familiarization flights in the Mitsubishi Regional Jet. 

Mitsubishi Aircraft Corporation Receives Letter of Authorization from Federal Aviation Administration

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitsubishi nimeää MRJ-regional jet-projektinsa uudelleen, MRJ on jatkossa SpaceJet M90 ja uusi 76-paikkainen tulossa oleva versio SpaceJet M100.

Lainaa

As part of ditching the MRJ moniker altogether, Mitsubishi Aircraft has renamed the MRJ90 the SpaceJet M90.

"As we prepare for entry-into-service for the SpaceJet M90, we are also announcing the SpaceJet M100 – the result of our research and development during the past few years and the answer to the regional market's current and future needs," states Mitsubishi Aircraft president Hisakazu Mizutani.

https://www.flightglobal.com/news/articles/mitsubishi-rebrands-mrj-as-spacejet-and-plans-new-76-458878/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitsubishi ilmoittaa, että SpaceJetin asiakastoimitukset viivästyvät ja alkavat vasta maaliskuun 2021 jälkeen.

Lainaa

Mitsubishi Heavy Industries, the parent of Mitsubishi Aircraft Corporation (MAJ, Nagoya Chubu), has confirmed earlier media reports that the first delivery of its SpaceJet M90 (formerly the MRJ90) line has been delayed to after March 2021.

The "first commercial delivery of SpaceJet is expected to be in FY2021 or later," the Japanese industrial giant said in its third-quarter financial report.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/85962-mitsubishi-confirms-spacejet-eis-delayed-beyond-1q22

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2020-02-06/mitsubishi-confirms-sixth-delay-spacejet-certification

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitsubishi SpaceJet M90:n FTV10, eli flight test vehicle 10, on lentänyt ensilentonsa Nagoyassa, Japanissa. Kyseessä on koneen lopullinen sertifiointikelpoinen tuotantoversio. Koelennot jatkuvat Japanissa muutaman viikon ennen koneen siirtolentoa Moses Laken koelentokeskukseen Washingtonin osavaltiossa, missä koelentoja jatketaan.

Lainaa

The first Mitsubishi SpaceJet M90 in the design’s final certifiable configuration flew for the first time Wednesday, Mitsubishi Aircraft announced.

Completion of FTV10’s first flight marks the start of the final phase of certification flight testing for the M90, the larger of two SpaceJet regional jets under development by Mitsubishi.

“Today’s announcement is especially encouraging, as it marks the start of certification flight testing for the first SpaceJet M90 in final, certifiable configuration,” said Mitsubishi Aircraft chief development officer Alex Bellamy. 

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2020-03-18/first-mitsubishi-m90-final-configuration-takes-flight

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitsubishi joutuu puolittamaan SpaceJet-konetyyppien kehitysbudjetin koronan aiheuttaessa voittojen pienenemistä. Lisäksi Mitsubishi keskeyttää SpaceJet M100-version kehittelyn, mikä on sikäli huono päätös, että nimenomaan 76-paikkainen M100 sopisi USA:n markkinoille. Siellä nimittäin on voimassa lentäjien ammattiliiton sääntö, jonka mukaan pilotit eivät saa lentää alueellisia reittejä konetyypillä, jossa on yli 76 paikkaa ja jonka MTOW on yli 39000 kg. Erikoinen sääntö (ns. scope clause), mutta voimassa useilla yhtiöillä. M90-versio, jonka kehittely jatkuu, on tässä suhteessa liian iso ja niinollen epäsopiva USA:n regional-yhtiöille..

Lainaa

Mitsubishi Heavy Industries (7011.T) (MHI) said it was more than halving the annual development budget for its SpaceJet regional jet as the coronavirus pandemic squeezes profit, and will suspend plans for a possible variant seen as key to winning future orders, particularly from U.S. airlines.

The M90, the first of which is slated to fly with Japanese carrier ANA Holdings (9202.T) before the end of March 2022, is unsuited for U.S. airlines because it falls foul of labour union rules that restrict pilots from flying planes on regional routes heavier than 86,000 pounds (39,000 kg) and with more than 76 seats.

https://www.reuters.com/article/us-mhi-spacejet-coronavirus/mitsubishi-slashes-spacejet-budget-drops-variant-idUSKBN22P0G0

https://en.wikipedia.org/wiki/Scope_clause

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitsubishi lopettaa kaikki SpaceJetin kehitystyöt USA:ssa ja irtisanoo henkilökunnan Rentonissa ja Moses Lakessa. Projektia jatketaan Nagoyassa, Japanissa. Viimeisimmän tilivuoden aikana SpaceJetin kehittelyyn upposi 1,3, miljardia dollaria.

Lainaa

Mitsubishi Heavy Industries is cutting hundreds of jobs in Washington state and shuttering its U.S. operations for the troubled SpaceJet project, the company said Friday.

“Due to the budget directives, Mitsubishi Aircraft will close its overseas locations and consolidate activities at its headquarters in Nagoya, Japan,”

The Mitsubishi Aircraft U.S. headquarters in Renton will close, and flight test operations in Moses Lake will cease, he said.

Dronen said Mitsubishi will retain “a small crew” at Moses Lake to store and maintain the four flight test aircraft there.

Last week’s financial results showed the SpaceJet bleeding cash, with development costs of $1.3 billion in the last fiscal year.

https://abcnews.go.com/Health/wireStory/mitsubishi-aircraft-closing-overseas-locations-cutting-jobs-70844961

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitsubishi kiistää japanilaisessa mediassa esiintyneet huhut, joiden mukaan SpaceJetin kehitystyöt olisi pantu kokonaan jäihin. Projektin jatkosta kerrotaan lisää 30. lokakuuta yhtiön toisen vuosineljänneksen talouslukujen julkistamisen yhteydessä.

Lainaa

Mitsubishi Heavy Industries (MHI) has denied reports that it will freeze development of the Mitsubishi Aircraft SpaceJet, but is looking at “possibilities” for the regional jet programme.

“MHI is continuing a detailed review of the schedule of the SpaceJet program, in view of the impact of COVID-19, and is moving forward with development with an appropriate budget that takes into consideration the challenging financial headwinds facing MHI Group,” says MHI.

https://www.flightglobal.com/aerospace/mhi-denies-reports-of-spacejet-development-freeze/140761.article

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/23/2020 at 13.43, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Mitsubishi kiistää japanilaisessa mediassa esiintyneet huhut, joiden mukaan SpaceJetin kehitystyöt olisi pantu kokonaan jäihin. Projektin jatkosta kerrotaan lisää 30. lokakuuta yhtiön toisen vuosineljänneksen talouslukujen julkistamisen yhteydessä.

https://www.flightglobal.com/aerospace/mhi-denies-reports-of-spacejet-development-freeze/140761.article

Mitsubishin SpaceJet-kehittelytyöt on pantu käytännössä jäihin, vastoin aikaisempaa lausuntoa, ja vain jotain sertifiointiin liittyvää jatketaan säästöliekillä, toivoen että ohjelmaa voidaan jatkaa kunhan pandemia on ohitse.

Lainaa

Mitsubishi Heavy Industries (MHI) is suspending the development of its SpaceJet M90 airliner in a bid to stem steep losses. On Friday, the Japanese group announced the move as part of a revised medium-term business plan, saying it will continue some work on type certification documentation with a view to possibly resuming the program at some point in the future.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2020-10-30/mitsubishi-suspends-development-m90-airliner

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MItsubishi on päättänyt jo vuosi sitten pitää SpaceJet/MRJ-projektin jäissä seuraavat 3 vuotta, ja kaikki koelentoyksilöt ovat varastossa ja suuri määrä projektin parissa työskennelleitä henkilöitä on siirtynyt toisiin tehtäviin.. Yhtiö ei sano suoraan, että projekti lopetetaan, mutta tilanne ei näytä lupaavalta nykyisissä olosuhteissa. Ehkä vuonna 2023 tilanne on toinen.

Lainaa

Mitsubishi Aircraft Corporation (MAJ, Nagoya Chubu) has no plans to restart the SpaceJet/MRJ programme certification "for now" and has asked the US Federal Aviation Administration (FAA) to close its earlier request for exemption from certain rules.

"After stopping our flight test program due to the COVID-19 pandemic in early 2020... our company took the decision to pause developing the MRJ-200 for the next three years. This decision was made in October 2020. All flight test vehicles were long-term-stored in a warehouse, and large numbers of Mitsubishi Aircraft Corporation employees moved on to start new jobs," Head of Certification Ikuta Masahiko said in response to the FAA's request for more information.

The Japanese manufacturer carried out the SpaceJet's certification process exclusively in the United States. It based all five built M90s out of Moses Lake, where they remain in storage for the time being,

https://www.ch-aviation.com/portal/news/108827-mitsubishi-aircraft-corp-confirms-no-plans-to-restart-mrj

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitsubishi on tänään virallisesti vahvistanut MRJ-projektin päättymisen. Yhtiö kulutti regional jet-koneen kehittelyyn ainakin 7,6 miljardia dollaria. 

Lainaa

Mitsubishi Heavy Industries said Tuesday that it will pull the plug on its regional jet project, putting an end to a once-hyped attempt to revive Japan’s aircraft manufacturing industry.

The project to develop Japan’s first domestically manufactured jet in nearly a half century, known as the Mitsubishi SpaceJet, faced a thorny path, with Mitsubishi Heavy forced to delay deliveries six times. The firm had originally planned to make the first delivery in 2013.

https://www.japantimes.co.jp/news/2023/02/07/business/corporate-business/mitsubishi-heavy-spacejet-end/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään