Touko Maksimainen

Gauntletin koekäyttö

6 viestiä aiheessa

Kymissä majaa pitävä Gloster Gauntlet II koekäytettiin tässä päivänä muutamana. Asialla tietysti Jyrki Laukkanen. Kyseinen GT-400 -tunnuksia kantava ja OH-XGT:ksi rekisteröity lentokone on ainoa laatuaan maailmassa ja onpa vielä lentokuntoinenkin.

 

Pulkka itse:

gauntlet.sized.jpg

 

Aloitetaan vetämällä laitos ulkoilmaan ja vääntämällä ropellia muutaman kerran. En muista enää miksi näin piti tehdä.

startup.sized.jpg

 

Sitten leikitään kytkimillä ja nappuloilla:

gettingready2.sized.jpg

 

Sytytys!

smoking.sized.jpg

 

Pyörii (en osannut säätää suljinaikaa että saisi aidon motion blurrin niin tein photoshopissa  :-[):

runup.sized.jpg

 

Kolmen minuutin käytön jälkeen tutkitaan sylinterien lämpötila (kylmä/kuuma).

tutkailua.sized.jpg

 

Yksi sylinteri oli kylmänä. Vika on sytytystulpassa joita joka sylinterillä on kaksi. Etummaiseen pääsee käsiksi helposti mutta takimmaista varten pitää irrottaa moottorinpeltejä.

motti.sized.jpg

 

Eikä siinä sitten muuta. Kiitos.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oi että Kotletti!!

 

Kylläpäs alkoi nostalgia vaivaamaan.... tuli ihan elävä Vuja Dé kesältä -88 Kuoreveden Hallista. Siihen aikaan vartiotupa sijaitsi lennonjohdon kivijalassa ja vartion poistuttua päivän ajaksi kulloisellakin apukouluttajavartiopäälliköllä ei ollut päiväsaikaan juurikaan muuta tekemistä kuin tuijottaa hälyjä, juoda kolmatta pannua kahvia ja lukea ne prno....köh siis aikuisviihdelehdet neljänteenkymmenenteenseitsemänteen kertaan. Onneksi tuona kesänä insinöörieverstiluutnantti Laukkanen ulkoilutti Kotlettia useinkin, milloin koelennoilla, milloin harjoitellen jotain tulevaa näytöstä.

 

Kivijalassa on (oli?) ikkuna maanrajassa josta silloinen sutjakka varuspoika mahtui livahtamaan auringonpaisteeseen nurmikolle, kuitenkin niin että ikkunasta kuuli hälyt, puhelimen ja ennen kaikkea vartiotuvan oven kolahduksen jos vaikka varuskunnan PU päätti pistäytyä käymään.

 

Ah sitä auvoa pistää pitkäkseen aurinkoisella nurmikolla ja seurata privaatti lentonäytöstä ilman muuta huolta maailmassa kuin se mainittu mahdollinen oven kolahdus ja ehkä seuraava viikonloppuloma. Kaukana kavala maailma.

 

Samana kesänä Valmetin Redigo Tango Mike lensi myös paljonkin... liekö sitten valmistautunut Kleine-Brogelin näytöstä varten? Joka tapauksessa tuosta mieleen jäänyt muisto ei olekaan enää yhtä leppoisa sattuneesta syystä  :(

 

GT-400 kuvista lujasti kiitoksia joka tapauksessa. :thmbup:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että tähtimoottorin oltua käyttämättömänä, alempiin sylintereihin on saattanut valua öljyä, ja kiertämällä potkurista avautuvat (pako?)venttillit ja liiallinen öljy pääsee valumaan ulos. Jos palotilassa olisi paljon öljyä, joka ei puristu kokoon kuten ilma, sylinteriin muodostuisi käynnistyksen yhteydessä liian suuri paine, joka voisi hajottaa sylinterin. Tjsp.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että tähtimoottorin oltua käyttämättömänä, alempiin sylintereihin on saattanut valua öljyä, ja kiertämällä potkurista avautuvat (pako?)venttillit ja liiallinen öljy pääsee valumaan ulos. Jos palotilassa olisi paljon öljyä, joka ei puristu kokoon kuten ilma, sylinteriin muodostuisi käynnistyksen yhteydessä liian suuri paine, joka voisi hajottaa sylinterin. Tjsp.

 

 

Ja eikös se mennyt jotenkin näin:

"Radial engines do NOT leak oil. They are just marking their territory..." ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla