Guest hurrikane2

Terminologiaa: pieni visa

11 viestiä aiheessa

Pieni ilmailuterminologiaan kuuluva visa/kysymys. Kysymys on: Milloin, oikeudellisin mielin, voidaan vasta väittää että lentoalus on "lennolla"? (Milloin oikeustieteen mukaan lento alkaa ja milloin se lakkaa.)

 

Loppujen lopuksi kysymykseni voi olla aika outo, mutta sehän on tarkoituksenikin. :) Tai ehkä joku tietää sen heti.

 

EDIT: Miksei liittää edelliseen kysymykseen myös toinen kysymys. Aihe on sama. Mutta nyt kysytään: mistä syystä tuollainen "milloin lentoalus pidetään lennolla olevana"-määritelmä on ollut pakko luoda?

 

Bite that... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos kerran vaaditaan.

 

Elikkä oliskos se niin, että kun on lentsikassa koneet päällä...? ???

 

Ja tollasia määritelmiähän on ties mistä asioista, hiusten halkominenhan on lakiasioissa kait suhteellisen yleistä... Jos joku juoksee suoraan atraimen potkuriin ja (jos jostain syystä olis hengissä selvinnyt) vaatii korvauksia, niin kait täytyy olla jonkinlainen määritelmä sille, että kenen vika tapaus oli. (Tuliko tarpeeksi epäselvästi??) En sitte tiä miten se liittyis just "lennolla" olemiseen mut..

 

 

Ja Jussi lähtee nyt nukkumaan, kun ei enää itekkään saa tekstistä tolkkua..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molempiin kysymyksiin pieni vihje: kyseisellä terminologialla on kansainväliset juuret (Haagin sopimus...), ja terminologian tarve joutuu juuri kansainvälisistä nykymaailmatarpeista. Suomessa tuo määritelmä kytkeytyy rikosoikeuteen jollain tavalla, mutta millä tavalla kerron vasta myöhemmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys on: Milloin, oikeudellisin mielin, voidaan vasta väittää että lentoalus on "lennolla"?

Bite that... :P

 

Pure ite!

 

"1. Tätä yleissopimusta sovellettaessa ilmaaluksen katsotaan olevan lennolla siitä hetkestä lähtien, jolloin ilma-alukseen astumisen jälkeen kaikki aluksen ulko-ovet on suljettu, siihen saakka kunnes jokin näistä ovista on avattu ilma-aluksesta poistumista varten. Pakkolaskutapauksessa lennon katsotaan jatkuvan aina siihen saakka kunnes asianomainen viranomainen ottaa vastatakseen ilma-aluksesta sekä siinä olevista henkilöistä ja omaisuudesta."

 

Ja se syy:

"Jokainen henkilö, joka lennolla olevassa ilma-aluksessa:

a) ilman laillista oikeutta väkivallalla tai sillä uhaten ottaa haltuunsa tai valvontaansa sanotun ilma-aluksen, taikka yrittää suorittaa tällaisen teon taikka

b) on osallinen tällaiseen tekoon, tekee rikoksen (jäljempänä "rikos")."

 

Pitäähän rikokselle ollan kunnon määritelmä.

 

MikkO

Edit: lainausmerkit; enhän minä tuota itse määritellyt ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä kutsutaan lähdeopiksi! Bravo Mikko. :) Elikkä oveista oli kyse. Toisessa kysymyksessä oli siis kyse kaappaustilanteista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä oveista oli kyse. Toisessa kysymyksessä oli siis kyse kaappaustilanteista.

 

Entäpä jos lentää avokoneella, jossa ei ole ovia? Voiko sellaista kaapata ??? Taas riittää hommia Sebastianille ;D

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäpä jos lentää avokoneella, jossa ei ole ovia? Voiko sellaista kaapata ??? Taas riittää hommia Sebastianille ;D

 

MikkO

 

En edes lähde tuumimaan sitä. ;D Sanotaanko näin, että jos jostain syystä ei voisi kaapata sellaista konetta, niin sitten tulisi kaappausteon osateot rangaistavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään