Olle Sälgmark

Tupakoinnin lopettaminen

181 viestiä aiheessa

Loppui muutama päivä sitten...

Sama homma ja Nicotinellia jäystellään täälläkin taas kerran. Lopetusyrityksiä on ollut vaikka kuinka monta, pari kertaa kestänyt jopa kuukausia. Motivaatio on huipussaan ja yllättävän helppoa on ollut. Vierotusoireet tulee esiin jonkinlaisena huippauksena aika-ajoin, mutta ihan jees tuntuu tuo Nicotinell jeesaavan. Yritän pitää annoksen mahd pienenä, joten 2mg purkka on käytössä ja syön pääsääntöisesti puolikkaita purukumeja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tumppasin viimeisen sätkän marraskuussa 2003, poltettuani sitä ennen yli 10 vuotta. Mulla oli puolikas laatikollinen Rizla-paperia jäljellä, ja rupesin pyörittelemään sellaista ajatusta että kun nämä loppuu parin kuukauden päästä, niin lisää ei osteta. Eipä sitten ostettu, mutta sen sijaan hain apteekista Nicorette-inhalaattorin jota käytin reilun kuukauden ajan ahkerasti. Sitten sen käyttötahti harveni kuin varkain, ja viimeisen ja tokavikan käytön välillä oli jo 3 päivää, enkä sen jälkeen tarvinnut enää sitäkään. Pääsin irti aika helposti, kun verrataan miten vaikeaa se voi olla toisilla. Varsin nopeasti tupakanhaju rupesi myös tuntumaan varsin vastenmieliseltä, kun en itse enää polttanut. Tervaklimppien lentäminen keuhkoista tuli myös todettua urbaaniksi legendaksi, enkä muista että olisi edes yskittänyt enemmälti. Paino ei noussut.

Ekan vuoden aikana tupakkaa saattoi tehdä mieli kun joi kahvia tai kaljaa, tai kun söi tukevan aterian; niiden päällehän sitä aina ennen tuli sauhuteltua. Nyt ei nuokaan enää aiheuta mitään tupakanhimoa. Mutta näihin päiviin asti olen silloin tällöin nähnyt sellaista unta, että pistän tupakan palamaan ja muistan sitten että hetkinen, enhän minä enää polta.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lopetusyrityksiä on ollut vaikka kuinka monta, pari kertaa kestänyt jopa kuukausia.

Jos nyt ei onnistu niin kannattaa käydä lääkärin juttusilla ja pyytää Champix, Zyban tai Voxra resepti... mielestäni Voxra-hassupillereistä on ollut melkein enemmän apua kuin Nicotinellista... tosin ainakin meidän lekuri oli äärimmäisen varovainen sen suhteen että mitään masennustaipumuksia ei saisi olla ettei kuuri tee enemmän haittaa kuin hyötyä (vaikka Zyban ja Voxra alkujaan kait ovatkin nimenomaan masennuslääkkeitä)... voipi olla että placebovaikutus on suurempi kuin todellinen, mutta samapa se, pääasiassa että tuntuu auttavan. Noiden hinnoittelu on hauska... Zyban ja Voxra ovat identtiset tuotteet, mutta Zyban markkinoidaan nimenomaan tupakoinnista vierotuslääkkenä, joten Zyban maksaa noin kuusi kertaa enemmän Voxra.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lääkärin määräämien hassupillereiden ja nicotinellin voimalla mennään...

Eikös hassupillereiden kanssa ole nicotinell nimenomaan kielletty?

Ainakin mulle lekuri teroitti todella kärkevästi että "Syöt vaan tätä Champixia. Kun röökaus loppuu, se loppuu. Älä edes yritä korvata nikotiinipurkalla - siitä ei ole mitään hyötyä."

Eilen tuli 1v11kk savuttomuutta täyteen. Champix auttoi alkuun, lopputsempit  tuli "Stumppaa Tähän" -kirjan motivoinneista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös hassupillereiden kanssa ole nicotinell nimenomaan kielletty?

Riippuu varmaan lääkärin mielipiteestä... meille sanottiin että voi ottaa jos siltä tuntuu, mutta täytyy sanoa että aika vähän on tuntunut siltä. 2-3 purkkaa on mennyt päivässä ja korvaustuotteiden käytön lopettamista suositellaan juuri silloin kun niitä menee noin vähän  :)

Champix auttoi alkuun, lopputsempit  tuli "Stumppaa Tähän" -kirjan motivoinneista.

Vaimo tilasi tuon kirjan ja tänään se tuli postissa... olemme sitä molemmat tavanneet vuoronperään. Ihan hyviä pointteja ja olen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä monesta asiasta, mutta minua risoo kirjan julistuksellinen sävy... hieman jotain verkostomarkkinoinnin tai nuhjuisen uskonlahkon otetta kirjoitustyylissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisikohan tästä apua.  ???

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_cigarette

Joskus tuollaisia ihmettelin... siis silloin kun vielä poltin... joka siis on reilut kaksi viikkoa takaperin...

En oikein keksi mitä eroa sähkötupakilla on esim Nicorette inhalaattoriin. Näyttää enemmän oikealta tupakalta, mutta ei kuitenkaan siedä lähempää tarkastelua... onko sitten elämys parempi kun inhalaattorilla (joka minun kokemukseni mukaan on turha laite).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viskataanpa nyt tähänkin päivitystä, kun tuli toisessa ketjussa puheeksi. Vuosi savuttomana meni jo jonkin aikaa sitten, ja se olisi nyt niinkuin vuosi ja kaksi kuukautta polttamatta. Eikä enää tee mieli, mutta tulee sellaisia joidenkin tiettyjen hetkittäisten tilanteiden ja mielleyhtymien kohdalla tietynlaisia flashbackeja. Esim. kun perjantaina lentokoneen tassut koskettivat maata Latviassa, kävi sekunnin ajan mielessä ajatus, että saikohan täällä polttaa lentoasemalla sisällä. Jos vaikka ehtisi ennen kuin laukku tulee :P

Ryanairin lennoilla muuten ihan myytiin tupakkaa ja vieläpä sallitaan niiden öyhyyttäminen  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

9 päivää meni ilman tupakkia ja sitten se alkoi taas. On vaan pirun vaikeaa se lopettaminen, muutama olut ja sitten se alkoi taas,  PERSE että ottaa hattuun.  ;) :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

9 päivää meni ilman tupakkia ja sitten se alkoi taas. On vaan pirun vaikeaa se lopettaminen, muutama olut ja sitten se alkoi taas,  PERSE että ottaa hattuun.  ;) :'(

Älä anna periksi! Mitään ei saa, ellei yritä; yritä uudestaan. Muuten tie on vanha tuttu: Lakko > poltin ollessani oluella > menen oluelle että saisin polttaa > en tarvitse oluttakaan siihen. Kunnes minuun iski tuo ajatus, joka on jo aiemmin tällä palstalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on taas menty 6 päivää iliman "sätkää" ja tuntuu se välillä että pitää hyppiä pitkin seiniä. On se vaan piru vieköön vaikeaa tuo lopettaminen. Saapas nähdä kun ottaa taas muutaman olusen niin kuinkahan tuossa mahtaa käydä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

älä ota niitä oluita. Hengaa kaverien kanssa jotka ei polta... ne on ollu aika tehokkaita..

*sanoo hän, joka voi olla helposti viikon polttamatta mutta sitten sosiaaliset tilanteet kaataa taas koko homman :D*

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on taas menty 6 päivää iliman "sätkää" ja tuntuu se välillä että pitää hyppiä pitkin seiniä. On se vaan piru vieköön vaikeaa tuo lopettaminen. Saapas nähdä kun ottaa taas muutaman olusen niin kuinkahan tuossa mahtaa käydä.

Otat riittävästi olutta ja tärkein, lasi kädessä tai suulla jatkuvasti, ei pysty polttamaan kun ei tupakka mahdu mukaan ja sitten oletkin jo kunnossa ettet pysty imemään.Helppoa, sanoo sellanen joka on poltellu koht 50 vuotta. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

älä ota niitä oluita.

Pittää sitä joskus vähän siemailla. Ongelma ei niinkään ole se nikotiini vaan tapa, elikkä tarvii aamusavut, ruokasavut ja iltasavut ennenkuin pistää pötkölleen.

Pitäisi keksiä joku korvike tuohon tapasauhutteluun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäkin lopetti jokunen viikko sitten. En ole laskenut päiviä, en tunteja enkä mitään muutakaan. 16 vuotta kessuttelua ja lopetin, kun polttaminen alkoi vaan yksinkertaisesti ärsyttämään, enkä jaksanut lähteä hakemaan lisää huoltoasemalta enää illalla. Viikko meni purkkaa, nyt ei enää sitäkään. Kaikkein koomisinta tässä on se, että pari päivää sitten löysin yhden takin taskusta täysinäisen röökiaskin. Vein sen sitten duunikaverille, kun itse en enää polta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

10. päivä nyt menossa ilman tupakkaa. Nikotiinioireet hävisivät parissa päivässä. Tällä kertaa en edes yrittänyt lopettaa seinään vaan sikareita olen poltellut pahimpiin tapavieroitusoireisiin mutta nekin alkavat olemaan jo loppumaan päin. Tein itselleni tunnukset www.tohtori.fi/smogo ja activestop.fi sivuille. Kaipa niistäkin on jotain apua ollut. Ainakin voi vähän seurata edistymistä. Yskä ja limantulo alkaa pikkuhiljaa helpottaa ja ruohokin tuoksuu paremmalta kuin viime keväänä :thmbup: Valitettavasti myös koiranpaska ;D

Polttanut olen siis n. 13 vuotta ja aktiivisesti olen yrittäny lopettaa n. 5 vuotta ;D Näin pitkälle en ole ennen päässyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

n. 3½kk tupakatonta elämää takana ja hyvin menee. Nikotiinipurkkaa jäystin reilun viikon, mutta sekin jäi pois kun unohdin sitä syödä. Lopulta kulutus oli niin pientä, että lahjotin loput purkat paremmalle puolikkaalle. Mitään muuta en ole elämässäni muuttanut kuin jättänyt tupakoinnin pois. Samalla tavalla olen viikonloppuisin alusta asti ottanut kaljaa ja rillutellut niinkuin ennenkin, mutta pitänyt kokoajan mielessä, että röökiä en polta. Toimii! Tahdonvoimaa se vaan vaatii!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katoppas kun on positiivista luettavaa tässä säikeessä  :thmbup:

Arvostan niitä jotka lopettavat tuon saastuttamisen, tuhlaamisen ja terveytensä pilaamisen. Minä testasin pentuna muutaman tupakin ja siihen se sitten jäi, en nähnyt siinä mitään järkeä niin eipä oo mieli tehnyt poltella sen jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

elikkä tarvii aamusavut, ruokasavut ja iltasavut ennenkuin pistää pötkölleen.

ruohokin tuoksuu paremmalta kuin viime keväänä :thmbup: Valitettavasti myös koiranpaska ;D

Nyt jätkät äkkiä ostamaan sitä tupakkaa. Alatte puhumaan höpöjä. Toinen vetää aamusavut ennen nukkumaanmenoa ja toisen nokkaan koiranpaska haisee paremmalta ja paremmalta ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon koiranpaska jutun jälkeen nauroin ihan maha kippurassa. Tosiaankin hajuaisti on ihan erillainen kuin tupakakointi aikana ja ruoka maistuu paljon paremmalta. Se että löytää tupakkiaskin jälkeen päin ja pystyy olemaan polttamatta vaatii kyllä paljon itsekuria, hatun noston arvoinen juttu. Vielä mennään ilman sauhuttelua.  :)

Pisin lakko on kestänyt kolme viikkoa ja olisi varmaan kestänyt pitempäänkin mutta kaupassa käydessäni aloin miettimään että mitähän ostoslistalta vielä puuttuu, ai niin, tupakkia. Ostokset autoon, aski auki ja eikun sätkä palamaan. Siinä samassa silmänräpäyksessä muistin että mähän olen lakossa, perse että otti silloin pannuun.

Vanhin tyttäreni ( nyt 26 v.) ei ole koskaan edes maistanut tupakkia. Hieno saavutus sekin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään