Antti Toivanen

Mistä kannattaa hommata Camelbak?

9 viestiä aiheessa

Morjens,

Olin tässä eräs viikonloppu hyvinkin paljon liikkeellä kaverilta lainatun Camelbak-juomarepun kanssa ja totesin että kyseinen varuste on tästä lähtien pakollinen itselle. Nyt kun ostopäätös on tehty, tarvitsee enää löytää jokin hyväksi havaittu (vaatimuksena myös sijainti pääkaupunkiseudulla) liike, joka myy kyseistä tuotetta. Olen Googlella löytänyt pari fillaritarvikeliikettä joista kyseisiä tuotteita saa, mutta heidän valikoimansa ovat usein melko pienet. Lisäksi itselleni kelpaa myös pelkkä juomapussi, sillä sopivan repun omistan jo omasta takaa. Onko jollain foorumilaisella kokemuksia/mietteitä/ideoita mistä moinen tarvike kannattaisi hommata?  :)

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin vastaavan, Platypus -juomatsydeemin, joskus Partioaitasta. Saattavat myydä Camelbakkejakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Partiokaupoissa tosiaan on hyvät valikoimat tuommoista tavaraa. Pääkaupunkiseudulla on Partioaitta ja Lassin retkiaitta. Tavarataloissakin on, mutta eivät ole näyttäneet laadultaan kovin vakuuttavilta. Platypus ja Deuter ovat hyviä pusseja. Camelbakista en ole varma, tekeekö pussejakin vai pelkästään kokonaisia reppuja. Hyvä systeemi on tuo kyllä, kulkee isompikin vesimäärä kevyesti kun on selässä kiinni. Puhtaana pitäminen vaan on vähän pulloa työläämpi. Pitää muistaa joka reissun jälkeen jättää kuivumaan niin pysyy fressinä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Toki on muitakin pusseja kuin Camelbak, mutta tämä kuva (http://www.finnrappel.fi/lujuus.htm) selvensi kyllä miksi Camelbakista puhutaan laadukkaimpana pussina :)

Pusseja käyttäneenä on todettava, etten näe ratkaisevana tekijänä kestävyyttä vaan toimivuutta ja sopivuutta omaan suuhun. Camelbak on varmasti hyvä valinta, mutta ei se autuaaksi tee. Eikä kannata luulla, ettei se hajoa. Se näet hajoaa - yllättävän pienestäkin. Todistetusti.

Pussien ongelma on niiden (erityisesti letkujen) likaantuminen. Platyn pussit kestävät keittämistä, Camelbakeista en tiedä, mutta luulen, että eivät nekään keittämisestä murene. Kannattaa harkita sellaista tointa, että jokaisen käytön jälkeen suhraa letkuun pesuainetta ja kaataa sen perään kuumaa vettä. Myös letkuharja on harkitsemisen arvoinen ostos.

Minä en enää pusseja käytä. En saanut niistä mitään hyötyä, vaivaa vain. Ehkä ne seikkailukisoihin ja sen sellaiseen puuhailuun ovat hyviä. Pyörään saa kiinni pulloja ja hiihtämiseen sopii juomavyö.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa muutkaan pussit siitä kärsivät, jos autolla yli ajaa. Tuommoinen on vain markkinointitekniikkaa. Mutta totta on, että laadulla on väliä. Etenkin letkun ja pussin liitos voi joutua koville ja toisaalta yläpään sulkumekanismin pysyminen vuotamattomana on tärkeää. Tärkeitä on käytetyt muovilaadut, materiaalivahvuudet, saumaustekniikka ja mitoitukset. Teräviä pistoja ei mikään pussi kestä, mutta muuten laadukas pussi on kyllä pitkäikäinen. Tuo minun 3-4 vuotta vanha Deuter ei ainakaan vielä millään lailla erotu uudesta.

Hiihtäessä tai pyöräillessä vedelle on kyllä parempiakin paikkoja kuin selkä, mutta kun lähtee useamman tunnin retkelle reppu selässä, se on kyllä hyvä. Vielä kun etupuolella repun viilekkeissä roikkuu kamera tasapainottamassa, niin eipä siinä edes huomaa mitään kantavansa. Kylmillä keleillä on lisäksi mukavaa, kun vesi pysyy selässä lämpimänä. Letku pitää vaan muistaa puhaltaa tyhjäksi, ettei jäädy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Hiihtäessä tai pyöräillessä vedelle on kyllä parempiakin paikkoja kuin selkä, mutta kun lähtee useamman tunnin retkelle reppu selässä, se on kyllä hyvä. Vielä kun etupuolella repun viilekkeissä roikkuu kamera tasapainottamassa, niin eipä siinä edes huomaa mitään kantavansa. Kylmillä keleillä on lisäksi mukavaa, kun vesi pysyy selässä lämpimänä. Letku pitää vaan muistaa puhaltaa tyhjäksi, ettei jäädy.

Näin just. Minulla on Camelbak StoAway 2L irtopussi joka on helppo nakata kulloisenkin repun tai rinkan sisään. Tässä mallissa on vielä erillinen suojakuori tasaamassa lämpötilavaihteluita ja kiinnikelenkit ja kantoremmi vaihtoehtoisille kuljetustavoille. Pussin saa tarvittaessa kiinni vaikka fillarin vaakaputkeen. Erittäin tyytyväinen olen ollut. Tilasin omani paikallisen fillariliikkeen kautta, retkeilykaupoista ei ainakaan silloin aitoja Camelbakejä löytynyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään