Tuomas Tuppurainen

Nettiriippuvuustesti

40 viestiä aiheessa

www.paihdelinkki.fi/testaa/netinkaytto  Tuossa on nettiriippuvuustesti. Kannattaa kokeilla. Ja kertokaa mitä saitte. Oma:

pisteet: 41

Palaute: Olet todennäköisesti Internetin kohtuukäyttäjä. Saatat ajoittain viettää liikaa aikaa netissä, mutta pystyt kontrolloimaan netin käyttöäsi. Halutessasi saat lisätietoa nettiriippuvuudesta ja sen ennaltaehkäisystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistemääräsi: 42

Palaute:

Olet todennäköisesti Internetin kohtuukäyttäjä. Saatat ajoittain viettää liikaa aikaa netissä, mutta pystyt kontrolloimaan netin käyttöäsi. Halutessasi saat lisätietoa nettiriippuvuudesta ja sen ennaltaehkäisystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistemääräsi: 60

Palaute:

Internetin käyttösi saattaa aiheuttaa sinulle ongelmia. Sinun pitäisi pohtia, millä kaikilla tavoilla Internetin käyttö vaikuttaa elämääsi. Voit keskustella tilanteesta läheistesi kanssa tai yksityisesti web-neuvontamme ammattiauttajien kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistemääräsi: 62

Palaute:

Internetin käyttösi saattaa aiheuttaa sinulle ongelmia. Sinun pitäisi pohtia, millä kaikilla tavoilla Internetin käyttö vaikuttaa elämääsi. Voit keskustella tilanteesta läheistesi kanssa tai yksityisesti web-neuvontamme ammattiauttajien kanssa.

Ohhoi, ei sen näin pitänyt olla.  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistemääräsi: 40

Palaute:

Olet todennäköisesti Internetin kohtuukäyttäjä. Saatat ajoittain viettää liikaa aikaa netissä, mutta pystyt kontrolloimaan netin käyttöäsi. Halutessasi saat lisätietoa nettiriippuvuudesta ja sen ennaltaehkäisystä.

Vai että kohtuu käyttäjä.. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistemääräsi: 36

Palaute:

Odotin kyllä, että tulisi suurempi pistemäärä. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jännää että kovaa netinkäyttöä kohdellaan samanlailla  riippuvuutena kuin muita "pahoja" riippuvuuksia. Itse en ihan ymmärrä sitä.

Itse käytän nettiä jatkuvasti ja paljon, mulla on kokoajan IRC auki, puhelimessa, koneella, missä milloin oon, harvoimpa tuo puhelimen datayhteyksään saa olla rauhassa, mutta en näe että se aiheuttaisi mitään ongelmaa.

Itse olen jälkikäteen tavannut oikeasti monen ihmisen johon olen netissä tutustunut ja moni hauska juttu olisi jäänyt väliin jos ei niihinkään ihmisiin olisi tutustunut. Monet näkevät että netissä roikkuminen olisi kovin epäsosiaalista...itse näen asian päinvastoin, kyllä se kommunikointi IRCissä, Skypellä, Messengerillä yms. on varsin sosiaalista touhua lopulta - ja kuten sanoin, sitä kautta on monet tutut hankittu.

Jotenkin on vain jäänyt kuva että asiasta ymmärtämättömät näkee netinkäytön ongelmana, itse en kyllä ollenkaan tajua miksi. Vaikka käytän nettiä jatkuvasti ja paljon, ei se häiritse muiden asioiden tekemistä, teen muita asioita ihan samoin kuin muutenkin.

Ja en tehnyt tuota testiä, mutta kuten sanoin aiemmin, oma netinkäyttö on erittäin suurta ja kokoaikaista.

Tämänkin kirjoitin kännykkäyhteyden kautta junasta matkalla Ouluun...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistemääräsi: 51

Palaute:

Hehe.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

36. Johtuu siitä, että en koe netissä oloa itse ongelmaksi. Olen silti netissä niin paljon, että monen mielestä se varmasti olisi liikaa. Riippuvuudesta on paha puhua, pikemminkin elämätavasta :)

Kaiken voisi tiivistää yhteen lauseeseen; netin käyttö on positiivista riippuvuutta niin kauan, kun se ei häiritse muuta elämää. Se, kuinka paljon muuta elämää on oikea määrä jätettäköön jokaisen itse päätettäväksi. Mielestäni sosiaalielämä netissä on parempi, kun ei sosiaalielämää ollenkaan. Voin myöntää, että ennen itselläni asia oli näin, lukion tultua kuvioihin olen muuttunut (omasta mielestäni) parempaan suuntaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

10 pistettä. Suurin osa kysymyksistä tuntuu ihan hölmöiltä, mutta kyllä silloin joskus toistakymmentä vuotta sitten, kun internet oli jotain uutta, ehkä suhtautuikin vähän tuolla tavalla. Nyt tuo tuntuu samalta, kuin jos mieltymystäni kirjoihin ja aikakauslehtiin testattaisiin kyselemällä papeririippuvuudestani. Että kaipaanko paperia, kun edessäni ei ole mitään paperista tehtyä. Internet on vain yksi monista tiedonsiirron kanavista ja siksi on hassua puhua nettiriippuvuudesta. Sen sijaan esimerkiksi chatti- tai foorumiriippuvuudesta voidaan puhua.

Mulla meni 90-luvun puolivälissä silloin uusien virtuaalimaailmojen (Alpha World ja siitä eteenpäin) kanssa epäilemättä överiksi. Onhan tuommoinen virtuaalimaailma, jossa voi tavata tuhansia ihmisiä joka puolelta maailmaa, varsin hieno idea. Sen erotti perinteisestä IRC- ja muista chateista se, että juttukaverit eivät valikoituneet aihealueen perusteella, vaan sen mukaan kuka sattui olemaan lähellä. Kaupallisuus pilasi sitten pian hienon idean ja uudisraivaajahenki katosi liikkumisen helpottuessa teleporttaamisen myötä liiaksi, mutta pari kolme vuotta se oli tosi addiktoiva juttu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suurin osa kysymyksistä tuntuu ihan hölmöiltä, mutta kyllä silloin joskus toistakymmentä vuotta sitten, kun internet oli jotain uutta, ehkä suhtautuikin vähän tuolla tavalla.

Osa kysymyksistä on mielestäni hölmöjä ja vastausvaihtoehdotkin aika puutteellisia.. Minusta vierekkäiset vaihtoehdot "harvoin" ja "melko usein" ovat aika kaukana toisistaan. Noissa nettiriippuvuustesteissä tuntuu olevan aina samat kysymykset ja aina testin jälkeen minusta tuntuu ettei tuolla kyllä voi edes suunilleen arvioida nettiriippuvuutta, ellei sitten suurimaan osaan tule vastaus "Hyvin usein" tms. Osaan ainakin oman riippuvuuteni arvioida paremmin (ja toimia sen mukaan), mutta sepä ei taida olla mikään kovinkaan ihmeellinen saavutus  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kohtuu käyttäjissä pysytellään. :)

Pistemääräsi: 43

Palaute:

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistemääräsi: 48

Palaute:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistemääräsi: 34

Palaute:

Vietän kyllä todella paljon aikaa netissä ja koneella, mutta en koskaan ole kokenut olevani riippuvainen. Testitulos on mielestäni oikea ja hyvä niin  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistemääräsi: 46

Palaute:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistemääräsi: 53

Palaute:

Kuten Oskari sanoi, ei sen näin pitänyt olla.  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sain vain 17 pistettä, mutta se ei välttämättä ihan totuutta kerro. Ensinnäkin tuo testi

ei oikein sovi meille sinkuille, siinä on ihan liikaa kysymyksiä, joilla ei ole pahemmin merkitystä

jos asuu yksin. Voisin esimerkiksi olla netissä lähes yötäpäivää ilman että kukaan huomaa alkaa valittaa asiasta.

Minusta muuten vaihtoehdoista puuttuu joku tuosta "Harvoin" ja "Melko usein" väliltä, esimerkiksi "Silloin tällöin".

Ainakin minun mielestäni noilla on jotain eroa.

Lisäksi kysymys 17 on asetettu melkoisen mielenkiintoisesti:

17. Kuinka usein yrität vähentää netissä viettämääsi aikaa ja epäonnistut?

En koskaan tai ollenkaan

Hyvin harvoin

Harvoin  

Melko usein

Usein

Aina tai hyvin usein

Minusta tuo kysymys on sellainen, että vastasit "En koskaan" tai "Aina", vastauksen voi

tulkita, että käytät netissä liikaa aikaa. Vähän sama kuin se vanha kysymys "Joko olet lakannut

lyömästä vaimoasi?" Mitä tuohon nyt sitten pitäisi vastata...

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

21 pistettä. Kyllä tulee erään SA-int:in Pällitestit aina mieleen tuollaisia tehdessä. (Jos olisit taidemaalari, niin maalaisitko kukkia?) ::)

E: Olen samoilla linjoilla Vainion Ollin kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

48 pistettä

Palaute:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm...

Pistemääräsi: 23

Palaute:

Olet todennäköisesti Internetin kohtuukäyttäjä. Saatat ajoittain viettää liikaa aikaa netissä, mutta pystyt kontrolloimaan netin käyttöäsi. Halutessasi saat lisätietoa nettiriippuvuudesta ja sen ennaltaehkäisystä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään