Sippo Nevalainen

Ilmasilta helikopteri OH-HIS museoon

23 viestiä aiheessa

Suomen Punaiselle Ristille hankittiin vuonna 1965 sairaankuljetusta varten helikopteri.

SPR oli jo jonkin aikaa tutkinut mahdollisuutta aloittaa sairaankuljetustoiminta Suomessa helikoptereilla ( 1956 aloittivat SPR:n sairaslentokeskukset Helsingissä, Turussa ja Rovaniemellä. Vuosina 1959 - 1961 SPR vuokrasi Ruotsista helikopterin Lounais - rannikon saariston sairaankuljetuksiin kelirikkoajaksi.)

 

Varsinaisen sysäyksen helikopterin hankintaan antoi 24.5. 1963 Muoniossa tapahtunut 5 vuotiaan tytön katoaminen. Laajoista etsinnöistä huolimatta hänet löydettiin vasta 5.6.1963 menehtyneenä Ounasjoen rantavedestä yli 30 km:n päässä kotoaan. Etsintöihin osallistui satapäinen vapaaehtoisten joukko sekä lentokoneita ja helikoptereita Suomesta ja Ruotsista.

 

Surullisen tapahtuman seurauksena aloitettiin sisäasiainministeriön esityksestä ja SPR:n johdolla organisoida Vapaaehtoista pelastuspalvelua, joka toimii tänäkin päivänä tehokkaasti VAPEPA:n tunnuksen alla viranomaisten apuna.

 

Lisäksi vuonna 1965 toimeenpantiin Ilmasilta kansalaiskeräys Mainos-TV:ssä Niilo Tarvajärven ja Barbara Helsingiuksen juontamana sairaankuljetushelikopterin hankkimiseksi SPR:lle.

 

Keräyksen tuotto 260 000 mk. Varustellun Alouette II:n hinta 350 000 mk.

Puuttuvan rahoitusosuuden hankki Suomen Punainen Risti

 

1965 Lokakuussa Suomen Punainen Risti päätti hankkia Sud-Aviation tehtaalta suihkuturbiinikäyttöisen Sud - Aviation SE. 3130 Alouette II tyyppisen helikopterin.

( OH - HIS oli Suomen ensimmäinen suihkuturbiinikäyttöinen siviili helikopteri )

 

Helikopteri annettiin Rajavartiolaitoksen operoitavaksi, käytettäväksi sairaankuljetus- ja pelastuslentoihin harvaanasutuilla ja syrjäisillä Lapin erämaa-alueilla.

Myöhemmin SPR myi helikopterin siviili operaattorille.

 

Rajan Ilmakilta ry ( Rajavartiolaitoksen lentävän henkilöstön perinneyhdistys ) on hankkinut helikopterin omistukseensa ja aloittanut toimenpiteet OH – HIS:n  uudelleen rakentamista ja museokuntoon saattamista varten.

Valmistuttuaan OH – HIS tullaan sijoittamaan Merivartiomuseoon Kotkaan muiden museoitujen Rajavartiolaitoksen lentolaitteiden joukkoon.

 

Edellä olevaan lisäykseksi että taannoin OH-HIS:n ohjaamo tuhoutui erään varaston sortumisen myötä ennen kuin Rajan Ilmakilta oli hankkinut helikopteria omistukseensa. Tästä johtuen projektin toteuttaminen näytti aluksi hieman vaikealta. Mutta Saksan Rajavartiolaitosen Lento-osaston suuremmoisella avustuksella saimme 17.4.2008 paketin joka sisälsi Allouetten rungon ja täydellisen ohjaamon, joten nyt projekti pääsee vauhtiin.

 

Mutta yksi ongelma meillä vielä on emme ole löytäneet Turun seudulta tiloja jossa entisöiminen voitaisiin aloittaa. Mikäli jollakin olisi tiedossa kohtuu hintainen lämmin tila, n. 50m2 jossa homman voisi tehdä niin olisimme kiitollisia tiedosta. Myös kaikenlainen muu tuki projektille on tervetullutta.

 

Allekirjoittanut on myös kiinnostunut ko. koneyksilöä koskevista valokuvista ja muista dokumenteista, myös Ilmavoimien Allouetteja koskeva materiaali on tervetullutta.

 

Rajan Ilmakillan lapin osasto esittelee projektia ja myy Allouette lippiksiä Lapin Lennoston avoimien ovien tapahtumassa 16.5.

 

Mahdolliset yhteydenotot vaikkapa tämän sivuston henk.koht postiin, tai sipponevalainen@hotmail.com

 

Sippo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä muutama Miettisen Veikan ottama kuva "Saksan paketista"

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Projekti etenee. Projektille saatu tilat Turun Sanomien automuseolta, kiitokset siitä asianomaiselle taholle.Suur kiitokset myös harvalukuiselle mutta uutteralle aktiivi porukalle joka on jaksanut uskoa asian etenemiseen. Tänään oli seitsemän uutisissa juttu projektista  :thmbup:

 

Hyvää Joulua kaikille

 

Sippo

 

PS. Linkki juttuun http://www.katsomo.fi/?progId=28791

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma, että on saatu lapin "ensimmmäinen" pelastus heko talteen ja osaaviin käsiin. Kyllä sitä tulikin ihmeteltyä vaaksan mittaisena, että miten tuo ilmassa pysyy ::) Silloinkin oli taitava lentäjä puikoissa? muistan ainakin Pesosen Antin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälainen suhde suunnilleen on alkuperäisiä osia ja jälkituotuja osia tuossa museoitavassa koneessa? Videosta sai käsityksen että lähtökohta on aika haasteellinen.

 

jk

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälainen suhde suunnilleen on alkuperäisiä osia ja jälkituotuja osia tuossa museoitavassa koneessa? Videosta sai käsityksen että lähtökohta on aika haasteellinen.

 

jk

 

 

 

Homma olisi tarkoitus hoitaa siten että "kupla" otetaan varaosakoneesta ja sisustetaan niinpaljon alkuperäisellä laitteistolla kun sitä vain on saatavilla. Tuhokuvassa näkyvä ohjaamo oli lähes tyhjä, elikkä materiaalia oli tallessa muualla, ja on nyt käytettävissä. Runko, moottori, vaihteistot ja roottorit ovat alkuperäisiä.

Ohessa muutama kuva Kouvolan ajoilta jolloin runko on ollut viimeksi kasassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sippo

 

PS. Ainakin painoprosentti on vahvasti alkuperäisen puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinä päivinä tulee kuluneeksi 50v kun OH-HIS saapui Suomeen.

Koneen entisöiminen jatkuu Turussa pienen, mutta sinnikäään porukan toimesta.

Tässä kuvassa tilanne viime elokuussa. Kuva Mikko Sipilä.

 

 

 

wp_20150831_14_45_28_pro_mikko_sipila_2015_p.jpg.47744e7682daa5c818045e73477fedc8.jpg

 

Aiheesta alouettelama nettisivulla:

 

http://www.pierregillard.com/blog/index.html

http://www.alouettelama.com/home/indexen.html

http://pierregillard.zenfolio.com/turunsanomienautomuseo/h66b2c8a5#h66b2c8a5

 

Hyvää alkanutta vuotta 2016

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinä päivinä tulee kuluneeksi 50v kun OH-HIS saapui Suomeen.

Koneen entisöiminen jatkuu Turussa pienen, mutta sinnikäään porukan toimesta.

Tässä kuvassa tilanne viime elokuussa. Kuva Mikko Sipilä.

Sippo

 

No sen kunniaksi täytyy pistää kuva 33 vuoden takaa - onnea projektille !

efhf210283_oh-his.jpg.92357d307c28b1920cdac09b9c870e30.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno värikuva. Ylen aamutv:n Filmikellari -historiaosuudessa oli kai muutama  vuosi sitten aiheena helikopteri, ja siinä vanhalla filmillä oli eräänä aiheena OH-HIS melko uutena. Osuudessa haastateltiin myös koneen lentäjää ja näkyi jotain pätkää lentävästä kopterista. Filmikellari -osiot ovat Yle areenalla vuodesta 2012, tuota OH-HIS -pätkää ei näy.

EDIT: Kyseessä ei ollut FIlmikellari -osio. Olikin pitempi TV-ohjelma, joka tuli TV-arkisto  -ohjelmakokonaisuudessa.

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt OH-HIS on siirretty Vesivehmaan Ilmailumuseoon jossa sitä voi käydä ihailemassa museon aukiolo aikaan.

Sippo

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helikopteri on minulle rakas ja "synti" vanhentunut. Elettiin 1970-luvun puolenvälin aikaa. Olin töissä Rissalassa ja Sotinpurolla oli maamaaliammunnat. Eli ammuttiin maassa oleviin, tikkataulua muistuttaviin sähköisiin tauluihin. Fougalla pilotti itse näki tulokset, mutta MiG-21:llä suuremmasta nopeudesta johtuen ammuntasarjan jälkeinen ylösveto piti tehdä niin aikaisin, ettei pilotti ehtinyt nähdä minne hänen kutinsa olivat osuneet. Sen takia maalipäällikkö-vakanssilla ollut pilotti istui helikopterissa ja kertoi tulokset ammuntakierroksessa oleville migeille. Pelin henkihän oli se, että kaksi MG:tä oli kerrallaan ampumakierroksessa ja ammuntansa suoritettuaan oli parinkymmenen minuutin tauko ennen seuraavan MG-parin tuloa.  

Helikopteri tuli Kajaanista ja lentäjänä oli suuresti arvostamani, vanha Kauhavan aikainen lennonopettaja Paanasen Pena. Minut komennettiin maalipäälliköksi kertomaan tuloksia kierroksessa oleville koneille. Helikopterissa oli kaksoisohjaimet ja katsoin Penaa kuolaten "spanielin silmillä". Pena ymmärsi heti mistä oli kysymys. "Haluatko kokeilla"-kysymykseen oli helppo vastata. Omat ammuntani huomioiden olin sen päivän jälkeen jokaisena mahdollisena päivänä vapaaehtoinen maalipäällikkö.

Sain tämän pariviikkoisen jakson aikana karkean käsityksen siitä, kuinka tätä helikopteria lennetään. Moottorissa vakiokierrokset, muistaakseni 33.000 rpm, kollektorisauvasta säädettiin pääroottorin lapakulmia ja niiden maksimi oli hämärän muistini mukaan 15 asteen tietämissä (voin olla väärässäkin). Pena kertoi painokkaasti, että jos kopteri vajoaa ja kulmat ovat jo maksimissaan, niin kopteri rysähtää vääjäämättä maahan. Eli siinä piti olla tarkkana. Pääroottorin pyörimissuunta oli sellainen (ranskalais-venäläinen), että kollektoria vedettäessä suurentunut vääntö kumottiin pyrstöroottorilla painamalla oikeaa jalkaa. Leijunnan opettelu oli vaikeaa, oli kuin munan päällä olisi ollut, Matkalennon aikana ohjaaminen ei juurikaan lentokoneen ohjaamisesta poikennut. Nämä upeat muistot ovat ikuisia.

Seppo

     

 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
Pääroottorin lapakulmien maksimin korjaus
11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmasilta -helikopterikeräyksen loppu-tv-ohjelma oli nauhoitettu tiistaina 1.6.1965. (Mahdollisesti tuolla oli paikalla (Agusta-)Bell -helikopteri.) Helsingin Sanomat 1.6.1965.

  

ilmasil.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saamani tiedon mukaan Ilmasilta ohjelmasta olisi olemassa filmitallenne. Yritin jäljittää sitä aikoinaan. MTV:ltä kerrottiin että mahdollinen tallenne olisi sellaisessa "formaatissa" ettei sitä voida kopioida ? Olisihan se hienoa saada Allouetten alku tarina nähtäville

Sippo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä vanhassa ketjussa on vielä jäljellä muutamia kuvia OH-HIS:stä. Osa kuvista myös jo "lentänyt näkymättömiin..." Tällaisen löysin finna.fi:stä maininnoilla

"Alouette II helikopteri, tunnus OH-HIS, nostaa lammesta sammutusvettä säiliöön. "Heko-vesipommi." (alkuperäinen teksti).

valokuvaaja Tarmo Herranen, 1983. Lusto - Suomen Metsämuseo, Metsähallituksen Kehittämisjaoston kokoelma. 1983, kesäkuu, Lappi, Rovaniemen mlk."

Lisään vielä, että OH-HIS poistettiin ilma-alusrekisteristä 31.12.1989. Ohessa käyttöhistoria (Tuomo T. Mäkinen - Eino Ritaranta; Finnish Civil Aircraft 1926-2000):

- 25.02.1966 Suomen Punainen Risti, Helsinki, op. Frontier Guard

- 14.04.1980 Helikopterikeskus Oy, Kouvola

- 13.10.1982 Heliair Oy, Kouvola

- 31.12.1989 Cld as fwu (poistettu)

Jukka
 

knp-104777.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/7/2024 at 09.36, Sippo Nevalainen kirjoitti:

Saamani tiedon mukaan Ilmasilta ohjelmasta olisi olemassa filmitallenne. Yritin jäljittää sitä aikoinaan. MTV:ltä kerrottiin että mahdollinen tallenne olisi sellaisessa "formaatissa" ettei sitä voida kopioida ? Olisihan se hienoa saada Allouetten alku tarina nähtäville

Sippo

Olisit kysynyt, että missä formaatissa! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulenpa, että tuollaisen tilan tyhjentäminen hekoa varten on vaatinut Vesiksen ahtaassa hallissa radikaaleja järjestelyjä. Kiinnostaisi, mitä muutoksia on jouduttu muiden museokoneiden suhteen tekemään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heko vie yllättävän vähän tilaa, sillä roottorin lavat on käännetty taaksepäin. Hallissa on ilmeisesti koneen edessä toimiva ovi. Kuvassa näkyy myös Riponin siiven kärki.

024A4341_.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.8.2024 at 00.38, Tauno Hermola kirjoitti:

Olisit kysynyt, että missä formaatissa! ;)

Kyselin tallenteen perään MTV:ltä muistaakseni 2009, vastaukseksi sain seuraavaa. " " Suuri Ilmasilta" taltiointi päivä 16.5.1965 siirretty Suomen Elokuva-arkistoon Otaniemen tunneleihin. Tallennettu sellaiseen formaattiin että Suomesta löytyy yksi museoitu kone, ja käyttäjäkin on YLE:stä eläkkeellä. "

Että tähän se silloin jäi.

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.8.2024 at 15.23, Sippo Nevalainen kirjoitti:

Kyselin tallenteen perään MTV:ltä muistaakseni 2009, vastaukseksi sain seuraavaa. " " Suuri Ilmasilta" taltiointi päivä 16.5.1965 siirretty Suomen Elokuva-arkistoon Otaniemen tunneleihin. Tallennettu sellaiseen formaattiin että Suomesta löytyy yksi museoitu kone, ja käyttäjäkin on YLE:stä eläkkeellä. "

Että tähän se silloin jäi.

Sippo

 16.5.1965 tullut Ilmasilta jakso on joku viihdepainotteinen eka Ilmasilta "sarjan" jakso. Stadion -loppujakso oli nauhoitettu tiistaina 1.6.1965 ja tuo loppujakso on tullut ulos TV:stä sunnuntaina 6.6.1965. Ikäänkuin katsoin sitä TV:stä.  Tallenne on tavallaan "pakollinen", koska ohjelma oli kai tarkoitettu esittää tv:ssä videonauhalta, mutta nauhoja usein sitten uusiokäytettiin. Yleisradio aloitti videonauhoitukset jo v. 1960, MTV käytti kai myös Ylen tekniikkaa. (Yksityiskohtana loppujakson ulostulon päivänä  6.6.1965 putosi Helsingissä Agusta-Bell 47 J -helikopteri OH-HIC.)   Sitten oli muu filmikooste helikopterista OH-HIS,  joka tuli joskus n. v. 2007. Siinä mm. haastateltiin koneen lentäjää koneen ollessa aika uusi. Jakso oli jonkin aikaa netissä YLE Areenan jossain edeltäjässä, mutta Yle Areena aloitti juuri ja jaksoa  en löytänyt  Areenasta.               

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään