Antti Lehtilä

Ohjaamoon pääsy lennon aikana?

54 viestiä aiheessa

Tervehdys.

 

Elikkä ihan seuraavanlaista juttua olisin tiedustellut:

 

Olen nähnyt useita kuvia otettuna lentokoneen ohjaamosta nousun tai laskun aikana. Ja mieleeni tuli seuraava asia. Elikkä olemme perheen voimin lähdössä Intiaan ensi talvena ja jo hyvissä ajoin pyörii päässäni haave, että pääsisin ohjaamoon nousujen ja laskujen ajaksi. Joten onko tuo mahdollista? Jos on niin miten?

 

Toivotaan parasta ja pelätään pahinta,  ;)

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo mene ihan perinteisellä tavalla, eli kysyt lentoemolta, että voisiko hän tiedustella kapteenilta, onko mahdollisuus päästä ohjaamoon. Mikäli asia on ok kapteenille, niin seuraava istumapaikkasi on varmaankin jumppari (=jumpseat, ohjaamossa). :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syyskuun 11.Pvän jälkeen ei ole luvallista ottaa tuonne ohjaamoon, mutta jotkut yhtiöt ottavat..

 

Jos joku tietää paremmin korjatkaapas ..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa muita kuin ID-lippulaisia (lentoyhtiöiden työntekijöitä) ei oteta ohjaamoon, käytännössä... Aina kannattaa yrittää  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa auttaa kummasti että tuntee ko. lennon pilotin tai ko. yhtiöstä pilotin.... ja sen jälkeen saa omaa mielikuvitusta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamoon pääsy nousun ja laskun aikana oli itse asiassa Finnairillakin kielletty jo 70-luvulla, koska silloin on suurin riski sille, että ylimääräinen ohjaamossa olija aiheuttaa häiriötä jos tulee joku ongelma esiin, ja muutenkin häiritsee ohjaajien keskittymistä juuri silloin, kun työkuorma on suurimmillaan ja lento kriittisimmissä vaiheissa.

 

Juu, niitä ohjaamokuvia näkyy edelleenkin, mutta lennon, nousun ja laskun aikana otetut ovat yleensä yhtiön työntekijöiden ottamia. Lennon jälkeen, kun kone on maassa ja matkustajat suurimmaksi osaksi poistuneet, saattaa tavallinenkin spotteri/harrastaja päästä kuvaamaan ohjaamon ovelta, kun kone kerran on turvallisesti maassa.

 

Paras tapa lienee kysyä nousun jälkeen lentoemolta, milloin kyseisellä lennolla on sopivin mahdollinen ohjaamoon pääsyn ajanjakso, ja paras hetki lienee mielellään ruokatarjoilun jälkeen, kun tarjoilukärryt ovat poistuneet ja käytävällä kulku esteetön, mutta riittävästi ennen lähestymisen aloittamista.

 

Meikäläistä auttoi ohjaamoon pääsyssä eri yhtiöillä tietenkin se, että oli esittää lentoemolle lentolupakirja, kotimaisen suurimman lentoyhtiön markkinointiosaston käyntikortti (jolla irtosi hotelleistakin 50 % alennusta esim. Lontoossa ja Nykissä aikoinaan) ja ID-kortti jossa oli access-koodit platalle asti Vantaan kentälle, FAI-ilmailujärjestön hopeakotka bisnespuvun rintapielessä, etenkin Lufthansan koneissa tarpeellinen yliopistotasoinen saksankielen taito jolla vitsailla lentoemojen kanssa jne. Itse asiassa emot tulivat usein ehdottamaan ohjaamossa vierailemista, koska piloteilla oli tylsää  ;)

 

Ja onpa tullut aikoinaan vastaan useampikin kuulutus eri yhtiöiden koneissa, joissa kippari on KUTSUNUT halukkaita esittelyvierailuille.

 

No, ne olivat eri aikoja. Mutta aina kannattaa kysyä. Ehkä jopa etukäteen kirjallisesti lentoyhtiön tiedotusosastolta perustellen kiinnostuksen ohjaamokäyntiin ja syyt siihen.

 

Mutta loppujen lopulta kai kippari päättää, uskaltaako tai haluaako hän ketään sisään laskea lennon aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamoon pääsyä säätelevät lentoyhtiökohtaiset sisäiset määräykset. Käytännössä ainakaan eurooppalaisilla lentoyhtiöillä ei lennon aikana pääse ohjaamoon ilman etukäteisjärjestelyjä (tai ellei satu tuntemaan henkilökohtaisesti kapteenia). Ennen syyskuuta 2001 olen istunut aika monella lennolla eri yhtiöillä ohjaamossa myös laskun aikana tai käynyt siellä lennon aikana.

 

Nykyisin kannattaa lennon aikana sen loppupuolella pyytää lentoemäntää kysymään kapteenilta onnistuisiko käynti/kuvaaminen ohjaamossa lennon jälkeen painottaen nimenomaan tuota jälkeen-sanaa. Useimmiten onnistuu sitten kun muut matkustajat ovat poistuneet.

 

Tässä kuva viime sunnuntailta Lufthansan München-Helsinki -lennon LH3116 jälkeen, koneena A320 D-AIPH.

[ attachment removed ]

Nimim. "kokemusta on" ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ja todellakin ottaa..viikko sitten katselin Aerolineas Argentinoksen 737 classicissa kun kapteeni viihdytti paria eurooppalaista tyttöä (nuorta naista) ohjaamossa reilut puolet lennosta, ovet sepposen selällään auki ja hyvin tuntui tarjoilukin business-luokan emolta pelaavan aina ohjaamoon asti, myös matkustajille, siis...  ;D ;D

 

 

Niin! Mutta se onkin ulkomaalainen, Näin Finnair (kai)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään vain kollegani kanssa kahvipöydässa asiasta juttelin ja asia sattui puheeksi, ainakin nykyisellä Venäjällä, kaikki on rahalla hoidettavissa....?, eli pienellä voitelulla saa vaikka seistä Tupolevin ohjaamossa koko laskun ajan...., (hänellä kokemusta asiasta) eikä ollut iso rahatukko....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs Ilkan työkuvaan Finnairilla kuuluu? Et sattuis olemaan A320 lentäjä  ;D

 

Hmm, jos minua tarkoitat, niin profiilistakin näkee, että olen hieman liian vanha siihen, ja lupakirja oli yksityislentäjän lupakirja, käyntikortti ja ID-kortti 70-luvulta, jolloin olin Finnairilla töissä, ja ID-kortti tietysti otettiin takaisin, kun lähdin Finnairilta - myös 70-luvulla. Mutta niihin aikoihin oli tosiaan suuri apu siitä, että oli lennon aikana vetää esiin jotain todisteita ilmailuharrastuksesta ja alaan liittyvästä työpaikasta. Täytyypi tunnustaa, että säästetty käyntikortti lompakossa auttoi ohjaamoon pääsyssä vielä vuonna 1986.

 

Nykyisiä pilotteja tunnen tosi vähän, ehkä muutaman sittemmin Malmin kentän ympyröistä Finnairille edenneen.

 

Koskisen Harrin neuvot tuossa edellä ovat hyvät. Luulisin myös, että jokin etukäteisyhteydenottto saattaisi auttaa, koska etukäteen mahdollisesti saatu myönteinen tieto - vaikkapa kirje yhtiön tiedotusosastolta tms - jota varten on perusteltu ja jollain lailla näytetty toteen kiinnostus ilmailua kohtaan - auttaisi asian mahdollista hyväksymistä sillä lennolla, johon joudutte.

 

Sen lennon miehistöhän voi olla vuorolistan mukaan tiedossa vasta vähän aikaa ennen lentoa ja vielä vaihtua pikavaroituksella, joten mahdollista kipparia on ennen lentoa vaikea tietää. Minä kuuntelin aikoinaan lähtökuulutuksen, jossa sanottiin, että kapteeni XX miehistöineen toivottaa teidät tervetulleiksi jne, ja jos kipparin nimi oli silloin tuttu (kyllä niitä 70-luvulla oli, koska soitin myös Finnairin pilottipuhaltajissa ekstra-kosketinsoittajana muutamissa esiintymisissä 70-luvulla) niin silloin tiesi, että sopivassa lennon vaiheessa ohjaamoon pääsy mitä ilmeisemmin onnistuu.

 

Mutta miten te voisitte perustella kiinnostuksenne ilmailuun ja nimenomaan siihen, että ohjaamossa käynti lennon aikana olisi tarpeen, sitäpä en osaa heti sanoa. Printtaamalla listan kaikista vastauksistanne tälle palstalle? Mielikuvitusta peliin ja asiallinen etukäteisyhteydenotto lentoyhtiöön saattaa helpottaa asiaa, mutta takuuseenhan ei voi mennä. Onnea vaan yritykselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lähetin finncommille sähköpostia,josko onnistuisi ensitiistaina Kemi-Helsinki lennolla käydä ohjaamossa  ei ole vielä vastattu.

 

//Jouni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin sitä vaan kannattaa kysyä ;) Kysyin finncommin palautesivun kautta,että pääseekö ohjaamoon ja tälläinen vastaus tuli:

 

Hei,

 

kyllä se onnistuu, että pääset tutustumaan koneemme ohjaamoon. Mennessäsi

koneeseen ilmoita vain lentoemännälle nimesi, ja kerro että tällaisesta ollaan

sovittu, niin hän tietää sitten asiasta.

 

Ystävällisin terveisin

 

Elina Lainio

Finnish Commuter Airlines Oy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys ja kiitos kaikille vastanneille!

 

Täytyypä alkaa käyttämään omaa luovuutta hyväkseen ja alkaa kirjoittamaan kirjettä Finnairille. Siinä onkin sitten miettimistä, että mitä siihen laittaa...

Mutta ihan mahdottomalta se teidän mielestä ei kuulostaisi? Luultavasti tässäkin asiassa suhteet auttaisivat...Täytyypä alkaa kyselemään onko lennonjohtaja kaverillani suhteita Finnairille.

 

Kiitokset,

Antti

 

 

Sanoisin että Finnairilla on yksi kovimmista politiikoista ventovieraitten ohjaamoon ottamisessa lennon aikana. En usko että onnistuu (ilman suhteita).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni kävi aika hyvä munkki viime kesänä, Blue1:n lennolla Helsingistä Köpikseen. Kysyin koneeseen tullessa purserilta, että pääseekö ohjaamoon missään välissä. Hän kertoi ettei sellainen käytäntö valitettavasti ole nykypäivänä mahdollista. Noh, käskin häntä kysymään kapteenilta vielä varmuuden vuoksi mikä oli tilanne sillä lennolla ;)

 

Lennon aikana, juuri kapteenin väliaikatiedotteen jälkeen, purseri Pamela tuli nykimään hihasta; "Nyt sulle olis erikoistilaisuus, pääsisit käymään ohjaamossa"

 

Eihän siinä, Kapteeni Esan kanssa juteltiin siinä kymmenen minuuttia mukavia, ja palasin kiltisti paikalleni.

 

 

Tulomatkalla oslosta helsinkiin, esitin samat kysymykset purserille. Silloin vastaus oli tyly; "ei onnistu enää nykypäivänä, emmekä siksi kysy sitä ohjaamosta"  -Sain itse päteä silloin, ja kertoa että vielä viikko sitten ohjaamoon pääsi. Silloin sain nauraa purserille räkäiset naurut, kerrankin näin päin  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sinne juu kysymällä pääsee(riippuu pitkälti varmaan siitä että millanen miehistö on sillä lennolla..), itse pääsin tuossa vuosi-pari takaperin MyTravelin A321 ohjaamoon lennolla HEL-LPA, kysyin emolta että pääsiskös tuolta ohjaamosta ottaan kuvia niin neito sitten sanoi että joo, ootas kysyn kapteenilta. Noh, kapuhan oli mukava(tanskalainen?) ja nauroi vaan että "sure, of course!" 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallisesti Finnairin ohjaamoon pääsy on tehty turvallisuussyistä vaikeaksi. Jos suhteita on, se voi olla helppoakin, mutta kun mennään virallista tietä, homma on täynnä isohkoja kiviesteitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain itse päteä silloin, ja kertoa että vielä viikko sitten ohjaamoon pääsi. Silloin sain nauraa purserille räkäiset naurut, kerrankin näin päin  :P

 

Onko se nyt kaunis asenne tommonen? Jos sinne ohjaamoon onnistuu pääsemään, voipi olla asiasta iloinen eikä ryhtyä elvistelemään asiasta. Sikäli moni purseri lienee tämänkin threadin lukenut, ettei homma ainakaan yhtään helpotu vastaisuudessa. Henkilökunta kun on edelleen siellä putkessa töissä, ei täyttämässä ihan jokaista satunnaisen matkustajan henkilökohtaista toivetta - ja kaikista viimeiseksi kuuntelemassa "räkäistä naurua" jostain sinänsä aika käsittämättömästä aiheesta.

 

Yhtiöillä on määräyksensä, joista ei tingitä. Mikon mielipiteestä huolimatta ne kiviesteet ovat nykyään sitä luokkaa, että mikäli tietyt - sangen tiukat - kriteerit eivät täyty, ohjaamoon ei ole asiaa tahi kippari toimii vastoin hyväksyttyä lentotoimintakäsikirjaa. Se ei tee kipparin uralle välttämättä oikein hyvää.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi monista samanlaisista vastauksista...

 

Eli, kysyvä ei tieltä eksy. Taannoin Phuket - Abu Dhabi välillä (Air Finland) kysyin emolta, josko pääsis ohjaamoon. Kovasti valitteli, että ei onnistu. Pyysin ystävälisesti, että hän kuitenkin kysyisi kapteenilta - ja niinhän siinä kävi, että ohjaamoon päästin. Toki emon ohje oli, että "tuommonen 5 minuuttia on OK aika olla siellä". Viiden minsan jälkeen sanoin emon kommentin kipparille, joka sanoi, että: " Ole niin pitkään kun haluat". 1,5h rupateltiin ja juotiin kahvia. 1,5 tunnin jälkeen meinasin nukahtaa jumpperille - älysin lähteä matkustamoon nukkumaan.

 

Mielenkiintoinen möykky oli ohjaamossa viltin alla. Möykystä kaivautui ja esittäytyi suomalainen herra, joka on Emiratesin B777 kippari, entinen Air Finland kippari. Itseäni askarrutti B757:n lastaus ja painolaskelmat - kaveri antoi perusteellisen oppitunnin 757:n painolaskelmista. Nyt taas on siinäkin asiassa viisaampi.

 

Ei saa räkäsiä nauruja vastaukseksi - kannattaa kysyä - suhteista on tietysti etua tässäkin asiassa.

 

LND

 

PS. Luin tuon Antin viestin - asiaa. Tarkoitan sitä, että asia pitää osata esittää oikein ja mikäli se ohjaamoon pääsy ei syystä tai toisesta onnistu niin ei siitä saa mieltään osoittaa. Henkilökunta koneessa tekee työtään, joten ei siinä ylimääräinen pottuilu edistä ilosta matkantekoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se riippuu tosiaan yhtiön käsikirjasta. Jar-Ops 1.00 viittaa yhtiön lentotoimintaohjeistukseen, joka ehdot määrittää. (OM-A)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä, minkä hinku sinne ohjaamoon on tunkea. Mukavampi istuskella matkustamossa, ja juoda GinToniceja... :P Ohjaamovierailun aikana niitä ei oikein kehtaa tilailla. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä, minkä hinku sinne ohjaamoon on tunkea. Mukavampi istuskella matkustamossa, ja juoda GinToniceja... :P Ohjaamovierailun aikana niitä ei oikein kehtaa tilailla. ;D

 

Etenkin kun ne drinkit alkaa nykyisin olla maksullisia ja varmaankin täytyisi tarjota kuskeillekin paukut...    ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PS. Luin tuon Antin viestin - asiaa. Tarkoitan sitä, että asia pitää osata esittää oikein ja mikäli se ohjaamoon pääsy ei syystä tai toisesta onnistu niin ei siitä saa mieltään osoittaa. Henkilökunta koneessa tekee työtään, joten ei siinä ylimääräinen pottuilu edistä ilosta matkantekoa.

 

Hyvä, että pointti on ymmärretty :) Ainahan kysyä saa, mutta on korrektia tyytyä siihen vastaukseen, minkä saa, vaikka hatuttaisi kuinka. Työvuorot vaihtelevat, henkilökunnalla voi olla kiire tai ihan muuten vaan vähän huonompi päivä. Heillä on joka tapauksessa hommaa siellä aivan yllin kyllin. Käytännöt ja määräykset vaihtelevat tosiaan myös yhtiöittäin. Finnairilla asiaa on aika turha yrittääkään, jonkin muunkin kotimaisen määräykset taisivat äskettäin tiukentua samaan tyyliin, toisilla firmoilla homma voi sitten olla helpompaa. Ajat ovat kuitenkin pysyvästi muuttuneet. Ennen vanhaan sinne jumpparille pääsi lähestulkoon aina, etenkin jos oli harrastustaustaa. Minäkin olen lentänyt jopa BA:n koneissa ohjaamossa. Mahtaako sinne päästä nykyisin edes matkustamoon, jos ei ole kalsareissa ja penkkiin köytettynä?  ;D

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään