Guest ronisalonen

Airbussin nousu tänään.

27 viestiä aiheessa

Ihmettelin kun olin petikon Essolla ja 17.55 nousi 340 bussi ja lensi pyörät alhaalla niin pitkälle kun silmä kantoi???

Ei kai ihan normaalia sentään... :-[ :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelin kun olin petikon Essolla ja 17.55 nousi 340 bussi ja lensi pyörät alhaalla niin pitkälle kun silmä kantoi???

Ei kai ihan normaalia sentään... :-[ :-[

 

Eipä varmaan normaalia?, mutta missä Petikossa on ESSO?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AY067 -LQB nousuaika klo 1754 .

 

Eiköhän ne telineet ennen Hong Kongia ole sisään nykäisty.

 

:) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelin kun olin petikon Essolla ja 17.55 nousi 340 bussi ja lensi pyörät alhaalla niin pitkälle kun silmä kantoi???

Ei kai ihan normaalia sentään... :-[ :-[

 

Piti renkailla vähän tehoja ja nousukulmaa aisoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti renkailla vähän tehoja ja nousukulmaa aisoissa.

 

Noh ? Oletkos syönyt sopimatonta kun tuollaista kirjoitat ? (Näen kyllä virneen kirjoittaessasi. ;D)

 

Huomenna muuten olis taas pitkästä aikaa mahdollisuus kokeilla miltä tuntuu matkustaa Delhiin 757:lla. -LBR  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenna muuten olis taas pitkästä aikaa mahdollisuus kokeilla miltä tuntuu matkustaa Delhiin 757:lla. -LBR  ;)

 

Oho! Onko havaintoa että miksi?  Perjantaille on myös merkitty 75W Delhiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho! Onko havaintoa että miksi?  Perjantaille on myös merkitty 75W Delhiin.

 

Sää et Ilkka vastannu taannoin, mistä tuo epävirallinen 75W-koodi on levinnyt yleiseen käyttöön ja miksi sitä käytetään?

 

-A-

 

EDIT: IATA-koodiksi tuota vähän eppäiltiin, mutta enpä nyt ainakaan pikahaulla löydä mitään muuta kuin 752:n matkustajaversiolle niistäkään. IATA:n dokumenttia ei ole tyrkyllä tähän saumaan. Kiinnostaisi vaan oikeasti tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai se kysymys oli mulle?  :P

 

Omissa "tietolähteissäni" on 75W. Syytä sen käyttöön en tiedä ja miksi wingletin lisäys sipeen on matkustajalle näytettävään aikataluun lisättävä data, siitäkään ei tietoa.

 

Miksi muuten BA käyttää koodia 757 LHR-HEL vs välillä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sulle, kun sä oot sitä innolla käyttänyt :) Kommentin aiheeseen lisäsinkin edittinä edelliseen. Olen sitä kyllä nähnyt "virallisessakin" käytössä, mutten vielä ole keksinyt miksi.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmmäinen 75W -potilas mm. Finavian aikatauluissa oli FI.

 

Kysäse Antti teidän talosta aikatauluista vastaavalta, että mistä on keksinyt tuplawee-jutskan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtuiskohan kuulkaas ihan niistä Wingleteistä? Jos kerran BA:llakin on vielä 757 eikä 75W.

 

No kyllä johtuu juuri niistä wingleteistä mutta Antti huolestui siitä, että miksi aikataulussa oleva koodi muuttuu.

Miksei BA:lla ole 752 kuten esim. Air Finlandilla vaan 757?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaksaakos tuo 757 lentää wingleteillä Delhiin asti välilaskutta. Eikös tuo kantaman puolesta ole siinä ja siinä jaksaako lentää tuon legin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaksaakos tuo 757 lentää wingleteillä Delhiin asti välilaskutta.

 

Helposti. Ellei jopa suhteellisen helposti. 5229 kilsaa ei ole mitään Bojolle.

HEL-YYZ on 6620 km ja sinnekin mennään kohta Bojolla nonstop.

 

Sääliksi käy matkaajaa joka on tällepäivälle tai huomiselle ostanut businesslipun Delhiin.  :laugh:

 

EDIT: Talvikauden suosikkikohteeseen, Ahmedabadiin, on Helsingistä 5525 km ja hyvin taipuu 75W.  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEL-YYZ on 6620 km ja sinnekin mennään kohta Bojolla nonstop.

Eikös Torontoon ole lennetty jo vaikka kuinka kauan 757:lla? ???

 

E: ainiin, sehän taisi mennä arlandan kautta...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Torontoon ole lennetty jo vaikka kuinka kauan 757:lla? ???

 

E: ainiin, sehän taisi mennä arlandan kautta...?

 

Myös Bostoniin taidettiin toissa kesänä lentää 757:lla, mutta taisi sekin poiketa Arlandassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Toronto ollut Nonstop ja Bostonin lomalento kävi ensimmäisenä Ruotsin vuotenaan Skavstassa ja se muutettiiin seuraavana vuonna Arlandaksi?

 

Tietääkö kukaan onko HEL-YYZ tai YYZ-HEL -välillä painorajoituksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho! Onko havaintoa että miksi?  Perjantaille on myös merkitty 75W Delhiin.

 

-LGD on sairaana ja sille tehdään sydämen ohitusleikkaus.  ;) = kakkosmottorinvaihto.

 

Kohta pistetään kisalotto pystyyn jossa kaikki osallistujat arvaavat montako moottoria 7 x MD-11=21 koneissa on vaihdettu ?  ;) Tai montako ei ?  ;D

 

75W ei wieläkään ole wirallinen lyhenne. 752-753 on , ihan pituutensa takia, taitaa olla pyörrevanaluokkakin eri ?  75W on kai snobilentoyhtiöiden , joilla ei ole kuin pätkiä , avaama aihe aikatauluissaaan.  ;D

 

Aikatauluissa (mm.BA) lukee 757,  se on sitä mitä matkustaja kokee eikä sillä ole paljoakaan virkaa "oikeasti", enemmän hämmennystä aiheuttaa aikataulukirjassa 752, joillain ääliöyhtiöillä  ;D on ollut tapana kirjoittaa sekin aikataulukirjaan.. "Suurelle yleisölle" , ei suinkaan sinulle ,  "ammattilaiselle" , esim. Boing 737 sanoo jotain mutta esim. 73G ei. BA:lla 757:t ovat luullakseni suunnilleen yhtä merkitseviä koneita kuin Fineairilla ATR:t , kiinnostus on muualla mutta jotain myös syöttöreiteille lykätään.

 

BA ei kai winglettejä ole asentamassa ?

 

Toisaalta vaikka esim.  Air Baltic jolla kaluston huippu pohjautuu 737-sarjaan asentaa letit jopa vanhoihin sellaisiin..raha kulkee ja toinen maksaa..tai ei.Budjetti on erilainen.. ;)

 

Matkustajaa ei kiinnosta onko pätkä vai pitkä 757. Taitaa monissa aikatauluissa lukea myös 320 (320series) pikkubussien kohdalla, ei suinkaan 319/320/321, mikä oikein onkin sillä kuitenkin viime hetken todellisuus muuttaa konetyyppejä ja sitten bambulla mennään..

 

Edit: OtSiKkO ei täsmää..  8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Torontoon ole lennetty jo vaikka kuinka kauan 757:lla? ???

 

E: ainiin, sehän taisi mennä arlandan kautta...?

 

Eikös jotain Venezuelan/Kuuban/Brasilian lomalentoja (Aurinkomatkojen) lennetä Finskillä W52:lla ( :laugh: ) jostain Toronton, Bostonin kautta ensi talvena ainakin?

 

HEL-YYZ on 6620 km ja sinnekin mennään kohta Bojolla nonstop.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairkin voisi harkita (siis minä harkitsisin, jos olisin päättämässä ;D)  yhden Bojon muuttamista reittilentokäyttöön. Bisnespenkit eteen ja turistiluokassa penkkien väliä isommaksi. Kyseisen yhden Bojon aukon lomalentolaivastossa voisi korvata yhdellä A321:dellä. Taitavat sitäpaitsi lennelläkkin noilla jo nyt jonkun verran lomalentoja.

Tuolla Bojolla voisi paikata laajarunkojen venyneiden huoltojen aiheuttamia peruutuksia, tai laitella lentämään lyhyitä kaukoreittejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on melkein pysytty aiheessa  ;)

 

Joskus on sellaisiakin käynyt että on otettu liikaa löpöä liian lyhyelle (ajateltu läpitankkausta) matkalle, jolloin normaalivauhtia lennettäessä olisi tullut vastaan maksimi laskupaino, joten on pitänyt polttaa kerosiinia matalalla teline ulkona  :P Mutta epäilen että TÄSSÄ olisi siitä kyse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarruja ilmeisesti jäähdyttävät, asiasta on keskusteltu aikaisemminkin http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,67354.msg753348.html#msg753348

 

Hmm... Enpä tiedä muuta kuin mitä 330:ssä tehdään, mutta epäilisin että jotenkin samanlaiset kirjat on 340:ssäkin. Enpä oo kyllä koskaan käytännössä nähnyt että telineitä pidettäisiin alhaalla jarrujen viilentämiseksi, edes vaikka lennettäisiin koko ajan lyhyttä pätkää. Eikä jarrulämpö ole ollut ongelma edes pidemmilläkään rullausmatkoilla. Jos lämpöä tulee rullauksen aikana niin paljon että telineiden sisäänotto epäilyttää, niin sitten saattaa kyllä koko lentoonlähtökin jäädä tekemättä...

 

Tosin, jos joku jarru on deaktivoitu, niin MELin operational procedurin mukaan on pidettävä telineitä ulkona 2 minuuttia lähdön jälkeen. Syynä on se, että jos jonkun pyörän jarru ei toimi niin se jää lähdön jälkeen pyörimään ja jos telineet ottaa saman tien sisälle tuntuu koneen sisällä pyörivästä pyörästä johtuvaa jumalatonta tärinää. Eli pitämällä telineitä ulkona pyörä ehtii hidastumaan ennen kuin se otetaan sisälle ja tärinää ei tule. Tämä siis koskee 330:stä, tosiaan sen isosiskosta en tiedä mitään...

 

Tai sitten ne telineet ei oo vaan halunnu tulla sisälle... Ken tietää....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarruja vai ihan renkaita - mitäpä sitä lähtökiidossa jarruttelemaan?

 

Startissa meininki lienee Aku Ankan suomennosta siteeraten "Juk Raviti Seo Nmenoa!" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään