Mikko Isoviita

HEL - AMS - HEL 2.-5.5.

8 viestiä aiheessa

Tulipa tuossa vapun kaamaisevasta kankkusesta selvittyä pyörähtämässä vilkaisemassa Amsterdamin kylää. Tässä pientä ja hatarasti rakennettua "lentopäiväkirjaa" reissusta.

 

 

HooKoolla näkyi boardingia odotellessa peruslussujen ja mannikaisen-lempilasten lisäksi jotain mielenkiintoistakin. Itänaapurin ystävät olivat lähteneet taas liikkeelle.

[ attachment removed / expired ]

 

Pitkästä aikaa päästiin liikennöimään myös putella. Yksilönä KLM:n PH-BTI, B737-306, putkella 27A. "Mis miun pää on?" :-[

[ attachment removed / expired ]

 

Nopea boarding ja nopea rullaus yankeen ja zulun kautta 04R:lle. Check-in:ssä pyysin ikkunapaikkaa, ja kyllähän se sitä boarding pass:ssa näyttikin (17F), mutta toisin oli. Jouduin niille 737:n kurjille "ikkunattomille" paikoille. No, räpsin sitten kuvat edessä olevan ikkunasta.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten hanaa...

[ attachment removed / expired ]

 

RWY 15/33:n ylitys.

[ attachment removed / expired ]

 

Aikaisempien muistikuvieni perusteella harmittelin KLM:n 737:n jalkatilaa pieneksi, mutta kyllä sitä vaan kiitettävästi riitti.

[ attachment removed / expired ]

 

Eväätkin oli aikaisemmista kokemuksista poiketen ihan siedettävät ja Finnairin vastaaviin verrattuna jopa runsaat. Tähän toki tuli vielä kahvit päälle.

[ attachment removed / expired ]

 

Matkalta joku kurja ranta...

[ attachment removed / expired ]

 

Ankeaa, wingletitöntä siipikuvaa  ;)

[ attachment removed / expired ]

 

"Cabin crew, take your seats". Näyttää maisemat siltä, että ruvetaan sorvaamaan laskua.

[ attachment removed / expired ]

 

Keskieurooppalaiseen tyyliin varsin ei-lentokenttämäiseltä näyttää viimeiseen asti.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja onnellisesti taas maankamaralla.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä välissä tulikin sitten ajeltua jokunen kilometri pyörällä, juotua hieman viiniä ja ihailtua mahtavaa kaupunkia. Takaisin kotiin oli kuitenkin lähdettävä ja se tapahtui maanantai-iltana, 5.5.

 

Schipholin lentokenttä tarjoaa spottaajille suhteellisen mukavia spottauspaikkoja mm. terminaalin katolta. Koneita pääsee kuvaamaan myös tietyistä paikoista rullausteiden varresta n. 15-20 metrin päästä - vieläpä ilman minkäänlaisia verkkoja edessä. Meidän ajoituksella vaan kaikki laskut ja nousut oli siirretty aivan muualle, joten kuvattavana ei ollut kuin KLM:n puttea. Kuvailinkin sitten sääriä  8)

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän verran oli itselleni "erikoisempaa" kalusto tarjolla. Tässä, kuten meidän rouva totesi: "siinäpä lentokonekin näytti sulle p-reikää".

[ attachment removed / expired ]

 

Takaisin paluu kalustona toimi PH-BDT, B737-406.

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäisenä erikoisuutena tarjoiltiin vierekkäisiltä putkilta tapahtunut YHTÄAIKAINEN pushback. Koneet työnnettiin tosiaan yhtäaikaa vierekkäin ja taaemmainen kone päästettiin rullaamaan meidän edelle.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen erikoisuus oli rullausaika. Schipholin kentällä aikaisemmat rullaukset ovat olleet varsin lyhyitä, mutta nyt rullaus kesti n. 35 minuuttia, joka josta jonottamista n. 1-2 minuuttia. Olisikohan käytettävä kiitotie ollut RWY36. Schipholin kentällä on myös varsin paljon näitä autotien ylittäviä rullausteitä.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten ei taas muuta kuin kauniissa ilta-auringossa kiihdyttelemään kotiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Paluumatkalta ei kertynyt kuvia väsymyksen ja kameran vähäisen akun takia. Valitan joidenkin kuvien laadusta mutta toivottavasti tästä nyt sen verran kuvia kertyi, että joku edes saa lahkeensa kosteiksi!  ;) 8) :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikein mukava tarina, ja kiva tuo ensimmäinen kuva ja kuva istuintaskusta  8) ! Tosin tuo ateria näytti olevan aika "paloissa". Ja onko olemassa PUTKEA 27A  ;) ?

 

Rasmus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime syksyna paasin ekaa kertaa KLM:lla Hgista siita jostakin terminaalin keskivaiheen gatesta (olisiko ollut siina tupakkahuoneen vieressa) koneeseen. Sorry, en muista noita Helsingin portteja, kun niin harvoin kayn. Joka tapauksessa useita vuosia KLM kaytti "siella oikealla nurkassa" olevaa porttia. Sen todella arsyttava piirre oli se, ettei gate -alueelle paastetty odottelemaan ja istumaan ennen boardausta. Eika siina kahvilan takana ollut kuin pari pienta penkkia. Seurauksena yleinen hassakka ja pitkat jonot. Mikahan oli syyna tuohon ettei porttialueelle paassyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on myös aikaisemmat KLM-lennot lähteneet putkilta 23 ja 24. Viimeisimmät lentoni sekä Finskillä että KLM:llä olen jostain syystä tehnyt aina portilta 27, eli juurikin siitä tupakkakopin nurkilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime syksyna paasin ekaa kertaa KLM:lla Hgista siita jostakin terminaalin keskivaiheen gatesta (olisiko ollut siina tupakkahuoneen vieressa) koneeseen. Sorry, en muista noita Helsingin portteja, kun niin harvoin kayn. Joka tapauksessa useita vuosia KLM kaytti "siella oikealla nurkassa" olevaa porttia. Sen todella arsyttava piirre oli se, ettei gate -alueelle paastetty odottelemaan ja istumaan ennen boardausta. Eika siina kahvilan takana ollut kuin pari pienta penkkia. Seurauksena yleinen hassakka ja pitkat jonot. Mikahan oli syyna tuohon ettei porttialueelle paassyt?

Jotenkin kuvauksesta päätellen veikkaisin, että meinaat porttia 23, jossa KLM:n kone oli ennen usein. Kyseinen portti oli ennen ns. "loungeportti", eli portilla oli odotusaula, johon ko. lennon matkustajia päästettiin odottelemaan, että kone olisi valmis boardausta varten. Tähän ns. "loungeen" eli odotustilaan ei ole mahdollista ottaa matkustajia ennen kuin a) saapuvan koneen matkustajat ovat poistuneet koneesta ja b) tiedetään, että kone on X ajan päästä valmis boardaukseen. Jos esim. Tiedetään, että puolen tunnin päästä valmis boardaukseen, ei ole kannattavaa ottaa ihmisiä loungeen jossa on 50 ihmiselle tilaa, koska vain 20 onnekasta saa istumapaikan ja 100 muuta seisoo ihmettelemässä että miksi tähän nyt piti tulla seisomaan jonoon, mikä ei liiku.

 

Nykyään mm. tuo portti 23 on samanlainen portti kuin muutkin, eli istumapaikat ovat kaikkien käytössä, ja "boarding control" = kansankielellä lipunrepiminen tapahtuu vasta putken ovella. Helsinki-Vantaalla on enää muutaman bussiportin lisäksi vain 3 tällaista ns. loungeporttia. Schengen-puolella porteista 23, 24, 25 ja 26 poistettiin alunperin AY:n laajarungoille tarkoitetut porttilounget muistaakseni reilu vuosi sitten. Ihan hyvä ratkaisu mielestäni, koska näin saatiin paljon enemmän istuma- ja liikkumatilaa vapautettua ja muutenkin loungeista on suurin hyöty laajarunkokoneiden kanssa.

 

Itselläni on myös aikaisemmat KLM-lennot lähteneet putkilta 23 ja 24. Viimeisimmät lentoni sekä Finskillä että KLM:llä olen jostain syystä tehnyt aina portilta 27, eli juurikin siitä tupakkakopin nurkilta.

Olen noin kaksi ja puoli vuotta ollut enemmän tai vähemmän tekemisissä KLM:n lähtöporttien kanssa työni puolesta. Aiemmin portti oli lähes poikkeuksetta 23, 26, 27 tai 28. Nykyään muuten samoin, mutta 23:sta ei enää käytetä. Ehkä kerran kahdessa kuukaudessa saattaa olla 29 ja kerran vuodessa ulkorivissä. Aika uskomattoman hyvin kuitenkin ovat aina 26-28.

 

Check-in:ssä pyysin ikkunapaikkaa, ja kyllähän se sitä boarding pass:ssa näyttikin (17F), mutta toisin oli. Jouduin niille 737:n kurjille "ikkunattomille" paikoille. No, räpsin sitten kuvat edessä olevan ikkunasta.

Itsellänikin on moisesta kokemusta. :P Muun muassa siksi tykkään A320-sarjasta vähän enemmän kuin bojoista.

 

mm. KLM:n check-in systeemistä ei välttämättä millään näe, onko kyseinen paikka "non-window seat", joten joskus käy näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Itsellänikin on moisesta kokemusta. :P Muun muassa siksi tykkään A320-sarjasta vähän enemmän kuin bojoista.

 

mm. KLM:n check-in systeemistä ei välttämättä millään näe, onko kyseinen paikka "non-window seat", joten joskus käy näin.

 

Aiheesta puujalkaan, Finskin E170:ssä rivi 10 taitaa olla tuollainen, jossa ikkuna ei ole penkkirivin kohdalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheesta puujalkaan, Finskin E170:ssä rivi 10 taitaa olla tuollainen, jossa ikkuna ei ole penkkirivin kohdalla.

Empussa, erityisesti 190:ssä, on useampikin rivi, missä ikkuna ei ole oikein kohdallaan. Empussa se johtuu siitä, että ikkunoiden väli on harvinaisen pitkä. Bojoissa on taas on rakenteellisista syistä (?) noita ikkunattomia välejä.

 

Vertailun vuoksi:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla