Guest Tape

YlösVETO ?

37 viestiä aiheessa

Miksi ylös VETO ?

 

Eikös enmmänkin työönnetä ohjaimia kuin vedetään ?

 

Nii vai onko sekin vaan ilmailuhihhihhalillituksen -50 luvulla keksimä sana "jota ei muuteta".  ;D  ;D  ;D

 

Joo .. , .. näyttää kyllä ylösnousulle..  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, en minä kyllä ylösvedettäessä hirveästi viitsisi ohjaimista työntää kuitenkaan.. Alkaa talot suurentua liikaa ja hiki valua otsalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mnnjaa...muistan van kessnan ja joitain muita ..nehän nousee laipat alahaalla pystyyn ellet työnnä..vai jos muistan ..

 

- vai muistanko ? -

 

PS. EI oo vappu enäännn. hik

 

Edi2 : Nii ideani oli se että kun lähestyt kenttää laipat alhaalla ja jos/kun nousutehojen /ylösvedon  myötä joudut jotain tekemään on se suvaa kohden työntämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ylös VETO ?

 

Eikös enmmänkin työönnetä ohjaimia kuin vedetään ?

 

Nii vai onko sekin vaan ilmailuhihhihhalillituksen -50 luvulla keksimä sana "jota ei muuteta".  ;D  ;D  ;D

 

Joo .. , .. näyttää kyllä ylösnousulle..  :laugh:

 

Best of the best!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mnnjaa...muistan van kessnan ja joitain muita ..nehän nousee laipat alahaalla pystyyn ellet työnnä..vai jos muistan ..

 

- vai muistanko ? -

 

PS. EI oo vappu enäännn. hik

 

Edi2 : Nii ideani oli se että kun lähestyt kenttää laipat alhaalla ja jos/kun nousutehojen /ylösvedon  myötä joudut jotain tekemään on se suvaa kohden työntämään.

 

Tuossa taitaa olla jotain perää, kaipa sitä nopeutta ensin haetaan (jos tarvitaan), jos korkeutta piisaa. Mutta ne kerrat kun olen ylösvetoa siitä kolmannelta jakkaralta seurannut, niin kyllä niitä ohjaimia taaksepäin on ryvitty..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ylös VETO ?

 

Eikös enmmänkin työönnetä ohjaimia kuin vedetään ?

 

Nii vai onko sekin vaan ilmailuhihhihhalillituksen -50 luvulla keksimä sana "jota ei muuteta".  ;D  ;D  ;D

 

Joo .. , .. näyttää kyllä ylösnousulle..  :laugh:

.

 

Aivan samaa mieltä.

 

Tuota minäkin yritin ammattilaisilta kysyä toisessa threadissa, eli ylösveto - kokemuksia ja kysymyksiä. Kukaan ei vastannut, missä lie lymyilevät ;)

 

YlösVEDON kun C-152:lla tekee niin TYÖNTÄÄ saa oikein huolella ja voimalla, vetää pitää oikeastaan vain laippoja ylös otettaessa ja silloinkin hyvin maltillisesti, vaiheittain ja vähän aikaa kerrallaan.

 

Miten isommissa, niissä ilmeisesti ihan oikeasti vedetään? Kompensoiko kone automaattisesti laippojen ja moottoritehon lisäämisen aiheuttaman nokka ylös-momentin vai onko momentti liikennekoneissa erilainen/erisuuntainen/heikompi, että sauvasta pitää vetää, eikä työntää? Johtuuko se ehkä siitä, että Cessnassa nokassa oleva potkuri vetää, mutta liikennekoneissa taaempana olevat moottorit työntävät, jolloin nokkakin painuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten isommissa, niissä ilmeisesti ihan oikeasti vedetään? Kompensoiko kone automaattisesti laippojen ja moottoritehon lisäämisen aiheuttaman nokka ylös-momentin vai onko momentti liikennekoneissa erilainen/erisuuntainen/heikompi, että sauvasta pitää vetää, eikä työntää? Johtuuko se ehkä siitä, että Cessnassa nokassa oleva potkuri vetää, mutta liikennekoneissa taaempana olevat moottorit työntävät, jolloin nokkakin painuu?

 

Jossain threadissahan tuota momenttia pohdiskeltiin kanssa juuri äskettäin lopputulemana, että ylätasokoneet pääsääntöisesti käyttäytyvät kesnan lailla ja alatasokoneet piiperin lailla, eli päinvastoin. Kesnassa tosin joutuu myös polkemaan oikeaa jalkaa vasemmassa kurvissa, jos on vähänkin reilummin tehoa, ettei sitä ny niin lentokoneeks voi laskea muutenkaan (tämä referenssi lähinnä 172:ta koskien).

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja ainaski kaasua työnnetään kaikissa koneissa go-around-tilanteissa (vaikka sitten vain nappia painaen). Ja eikös juuri tehovipstaaki olekin se, jolla säädetään nimenomaan korkeutta? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin tässä viime aikoina Diamondeilla asiaa harjootellessa totesin notta alatasoisuudesta huolimatta käyttäytyvät laippojen kanssa kessnamaisesti eli tahtovat nostaa nokkaa. Ainakin DA-42:lla saa liukua aloitettaessa työntää ihan kunnolla nokkaa alas, vaikka samaan aikaan laippoja approachiin laitettaessa otetaan fillaritkin alas. Ja silti meinaa koukata yläkautta.

 

Ylösveto taas on ihan kunnon veto, täydellä tehollakin saa pitää nokkaa pikku voimalla ylhäällä. Työntää tarttee vain tehoja.

 

Eli ei taida mitään ihan yksiselitteistä sääntöä löytyä asiaan. Tai sitten Timantti on se jokaisen oikean säännön pakollinen poikkeus  ;D

 

-A

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

Ylösnousemus....jooo

 

Mutta, ylösVETO-->Go Around - Jos nyt yhdessä tässä päätettäisiin, niin jatkossa voitaisiin puhua ammattinimikkeellä: Kierrä ympäri!?  :-[

 

Tai, lennonjohdon toimesta... "Finnair 119, jatka matkaasi lähestymiseen, suoraan uuteen lähestymiseen kulematta lähtöruudun kautta"!  ::)

 

Anteeksi? Tais mennä jo vähän yli ja roimasti ilmailu huumorin puolelle...

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan erään ylösvedon Malmilla . Lisäsin Mopoon täydet tehot kynnyksellä ja painauduin selkänojaa vasten, silmät litistyivät takaraivoon ja näkö meinasi mennä. Onneksi sain tilanteen nopeasti hallintaan  ja oikaisin nousun, ennen kuin olisin sinkoutunut ulkoavaruuteen asti  ::)

 

jk, stereo stereo  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitit varmaan, että paiskauduit selkänojaa vasten, et painautunut? Etkö tiennyt, että viritetyllä mopolla ei saa ajaa >:(

:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan erään ylösvedon Malmilla . Lisäsin Mopoon täydet tehot kynnyksellä ja painauduin selkänojaa vasten, silmät litistyivät takaraivoon ja näkö meinasi mennä. Onneksi sain tilanteen nopeasti hallintaan   ja oikaisin nousun, ennen kuin olisin sinkoutunut ulkoavaruuteen asti   ::)

 

jk, stereo stereo   :-[

 

Tää o tuttu tunne. Mäki ku vien kavereita lentää, ni pitää olla tosi varovainen lentoonlähdössä kaasun lisäämisen kanssa, kun ihmisillä pää repsahtaa taakse tosi pahasti, jos nopeasti lisää tehon. Cessna ois voinu kehittää jonkun tehorajoittimen, mikä lisää rauhallisesti tehoa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää o tuttu tunne. Mäki ku vien kavereita lentää, ni pitää olla tosi varovainen lentoonlähdössä kaasun lisäämisen kanssa, kun ihmisillä pää repsahtaa taakse tosi pahasti, jos nopeasti lisää tehon. Cessna ois voinu kehittää jonkun tehorajoittimen, mikä lisää rauhallisesti tehoa ;)

 

Mä tiiän kato, laitetaan jousi siihen kaasuvaijeriin ni se venyy ku täys teho lisätään ni sit se teho ei tuu nii äkkiä ku se jousi ekaks venyy ja sit se vast vetää niiku pultin pohjaan ;D Eikä tarvii ylösvedossakaan (tai työnnössä, miten vaan) urheilla nii hiessä ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan erään ylösvedon Malmilla . Lisäsin Mopoon täydet tehot kynnyksellä ja painauduin selkänojaa vasten, silmät litistyivät takaraivoon ja näkö meinasi mennä. Onneksi sain tilanteen nopeasti hallintaan   ja oikaisin nousun, ennen kuin olisin sinkoutunut ulkoavaruuteen asti   ::)

 

jk, stereo stereo   :-[

 

Kuulin, että lentosimulaattoreissa mm. Corsairilla ja Hellcatillä lukuisia ilmavoittoja saavuttanut kaveri vietiin ekan kerran oikeaan potkurikoneeseen osana polttariohjelmaa. Malmin platalla lennätettävä oli kysynyt pilotilta: "Kuinka monta tuhatta hevosvoimaa tässä koneessa on?". Pilotti oli vastannut v***uileekohan-tuo-ihan-täysillä-vai-ei-ilmeellä: "0,1 tuhatta."

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä tiiän kato, laitetaan jousi siihen kaasuvaijeriin ni se venyy ku täys teho lisätään ni sit se teho ei tuu nii äkkiä ku se jousi ekaks venyy ja sit se vast vetää niiku pultin pohjaan ;D Eikä tarvii ylösvedossakaan (tai työnnössä, miten vaan) urheilla nii hiessä ;D ;D

Niin tai tehdään kaasuvaijeri mutsin kalsareista pöllitystä kuminauhasta niin kaasu toimii aina rauhallisesti ja viiveellä ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna esittelee varmaan tämän ehdotetun FART-järjestelmän uudessa mopedissaan. Luettuaan foorumia he toteavat, että juuri tämä on se uudistus, jota on kaivattu. Samalla vanhoihin malleihin kehitetään FART-konversio. Sen myötä tyyppimerkintä muuttuu C152OF, eli Old FART.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolla Privat P-Ilot /a-kurssilla on opittava myös hallitsemaan noita isoja C-152 tehoja ja suuria kiihtyvyyksiä.

 

Kannattaa myös teipata kädet hallintalaitteisiin, etteivät irtoa suurissa kiihtyvyyksissä.

 

Hyvä hankinta on myös Ray.Banit, sillä suojaavat silmiä, etteivät putoa kuopistaan hidastuksissa laskuissa.

Lisäksi ne antavat etäisen vaikutelman ohjaajasta, kuten vanha mainoskin totesi.

Poka ei näe onko pupillit pyöreinä kauhusta, vai muuten vaan tiedostamaton tilanne.

 

Koomisinta oli tehdä C-152:lla SRA-lähestyminen Vantaalle komennolla " maintain  high speed".  ;D

 

KIAS 96  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolla Privat P-Ilot /a-kurssilla on opittava myös hallitsemaan noita isoja C-152 tehoja ja suuria kiihtyvyyksiä.

 

Kannattaa myös teipata kädet hallintalaitteisiin, etteivät irtoa suurissa kiihtyvyyksissä.

 

Hyvä hankinta on myös Ray.Banit, sillä suojaavat silmiä, etteivät putoa kuopistaan hidastuksissa laskuissa.

Lisäksi ne antavat etäisen vaikutelman ohjaajasta, kuten vanha mainoskin totesi.

Poka ei näe onko pupillit pyöreinä kauhusta, vai muuten vaan tiedostamaton tilanne.

 

Koomisinta oli tehdä C-152:lla SRA-lähestyminen Vantaalle komennolla " maintain  high speed".  ;D

 

KIAS 96  ;D

 

 

 

Mitä vastasit?

 

"Yes, poljen niin kovaan kuin jaksan"?    ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään