Harri Koskinen

Finnair suunnittelee retromaalausta

165 viestiä aiheessa

Näistä viime aikojen retroista oma suosikki on Austrian, ei tää kotimainenkaan paha, varsinkin kun käytettävissä olevaa värivalikoimaa ajattelee.

Viime kuussa olin AY:n A340:en kyydissä ensimmäistä kertaa, mukava lento sinänsä Soulista, mutta sitä hailakkaa sinistä tuli kyllä annos täyteen kabiinissakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihana Emilia Erkinheimo Finnairin viestinnästä (vastasi Usko Määtän puhelimeen) kertoi, että kone tulee liikenteeseen heinä-elokuussa ja on siis samantyylinen kuin Convair Metropolitan vuodelta 1953.

 

Siitä intoutuneena lähetin Finnairille kaimani Maliniemen schemet ja herrat siellä olivat kovasti innostuneita.

 

Jotkut Mikot ovat tekemisissään todella päteviä (itse en ole).  :D

 

No nyt kun tuota Mikon ( sen toisen  ::) ) aikanaan tekemää kaaviota katsoo niin kylläpä tulee mieleen että on sitä varmaan katseltu tuolla toteutuspäässäkin? Ei hyvin kauas nimittäin mene mielestäni noista kaavioista minkä Helmikuussa juuri tätä tarkoitusta varten talletin. Suurin ero tuossa nähdäkseni on se että katto on sen "alkuperäisen" Metropolitan maalauksen mukaisesti hopeanvärinen ja cheatline on pudotettu ( työtä helpottaakseen? ) ikkunalinjan alapuolelle.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tottahan on että Convairin kaaviota ei kovin monella tapaa voi toteuttaa ja sattuuhan sitä sattumiakin jos sattuu sellaisiin uskomaan..... mutta kyllä mielestäni graafikko-Mikko voisi tuosta jo vähän henkseliä napsauttaa.....  ;D

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo uutisfilmikään tuosta tapahtuneesta ollut ihan 100% retroa.

 

Kuvassa pussasivat kaksi emoa kapteenia, toisella emolla oli metrin verran reittä esillä, EIKÄ EDES SUKKANAUHA näkynyt.

Olen pettynyt  ;D

 

jk. ihan rysäpöksy emo tollanen  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järkyttävä kapistus  :o :o :o :o :o :o

 

Miksi pilata hieno bussi ja Finnairin upea perusulkoasu tällaisella? Lufthansan retroa katselee mielellään, mutta tämä on lähinnä kauhistuttava. Jos tuollaisen kyytiin tulee joskus jouduttua, täytyy pyytää rahat takaisin tai lipun siirtämistä seuraavaan vuoroon.

 

Samaa mieltä...onko niin ettei että Finskillä ei ole vara palkata oikeata taiteilijaa mukaan tms. ?

 

Mikko Maliniemen eka/ylempi kaavio olisi ollut jo ihan jees.

 

Tosin tällä videolla hieman siistimpi...http://www.iltasanomat.fi/videot/uutiset/1529453

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä...onko niin ettei että Finskillä ei ole vara palkata oikeata taiteilijaa mukaan tms. ?

Mikko Maliniemen eka/ylempi kaavio olisi ollut jo ihan jees.

 

Mihin sitä taitelijaa tarvitaan? Jos Finnair otti kerran lähtökohdaksi enssimmäisen Convair-maalauksen, on lopputuloksena tällainen kone kun ko. maalaus on sovitettu Bussiin.

Toivotaan, että retrokone on onnekkaampi kuin ensimmäiset Convairit. Convairin varaosien saaminen oli aluksi hankalaa, ja koneiden ilmastointi/jäähdytys oli usein epäkunnossa. Kun metallin väriset koneet olivat maassa kesällä kuumia kuin uuni, maalattiin rungon yläosa valkoiseksi helpottamaan tilannetta...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin sitä taitelijaa tarvitaan? Jos Finnair otti kerran lähtökohdaksi enssimmäisen Convair-maalauksen, on lopputuloksena tällainen kone kun ko. maalaus on sovitettu Bussiin.

 

Täysin samaa mieltä. Maalaus on hienosti sovitettu ja kuvion laskeminen ikkunoista hieman alemmas on ihan järkevä juttu. Linja säilyy yhtenäisenä perään asti.

 

Ja ei kai nyt kukaan oikeasti luule, että Finnair suunnittelisi itse maalaukset tai muutakaan visuaalista ilmettään? :P Homman hoitaa mainostoimisto, jossa on tietenkin graafisen suunnittelun rautaisia ammattilaisia, joita voinee myös taiteilijoiksi kutsua. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin samaa mieltä. Maalaus on hienosti sovitettu ja kuvion laskeminen ikkunoista hieman alemmas on ihan järkevä juttu. Linja säilyy yhtenäisenä perään asti.

 

Ja ei kai nyt kukaan oikeasti luule, että Finnair suunnittelisi itse maalaukset tai muutakaan visuaalista ilmettään? :P Homman hoitaa mainostoimisto, jossa on tietenkin graafisen suunnittelun rautaisia ammattilaisia, joita voinee myös taiteilijoiksi kutsua. ::)

 

Mielestäni valkoinen yläosa olisi ollut FINNAIRin koneessa parempi kuin harmaa.

 

Jotenkin arvelin, että sininen ja valkoinen merkkaisivat jotain suomalaiselle lentoyhtiölle, mutta olen näemmä väärässä.  :-\

 

;D:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin arvelin, että sininen ja valkoinen merkkaisivat jotain suomalaiselle lentoyhtiölle, mutta olen näemmä väärässä.  :-\

 

Mutta kun esikuvassa ei ole valkoista kattoa. Tässä on nyt sovitettu olemassa ollut maalaus moderniinkoneseen, ei keksitty fantasiamaalausta.

Ja eiköhän se sinisen ja valkoisen merkitys Finnairille tullut selväksi kun Suomen lippu poistui koneiden pyrstöstä...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun esikuvassa ei ole valkoista kattoa. Tässä on nyt sovitettu olemassa ollut maalaus moderniinkoneseen, ei keksitty fantasiamaalausta.

Ja eiköhän se sinisen ja valkoisen merkitys Finnairille tullut selväksi kun Suomen lippu poistui koneiden pyrstöstä...

Juha

 

Fantasiaa on vaan ei retroa ! Niillä taas ei ole tekemistä toistensa kanssa .. masentava lopputulos. "Toivottavasti halavalla saivat!"

 

- sulo vilen -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattumaltako löysit vai A.netin siivittämänä?  :)

 

Entäpä sitten?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäpä on että retroilun pitäisi olla 100% yhtä vanhan kanssa? Kuin ehkä joidenkin päässä.

 

Ei nuo retroautotkaan ole niin täysin yhtä alkuperäisen kanssa. Mini, Kupla, Fiat 500, PT Cruiser, Challenger, jne...

 

Tärkeintä retroilussa on käsittääkseni sen vanhan ajan tunnelman ja mielikuvien luominen ja mielestäni tässä tapauksessa Finnair on tehnyt enemmänkin kuin vain tyytynyt maalaukseen.

Ei konekkaan ole enään alkuperäinen ja Finskin paintit vaihtelivat aikoinaan usein, joten olennaista ei kai ole juuri jonkun raidan paikka vaan kokonaisuus ja idea. Missään kun ei olla Finskin puolelta mainittu että tämä on 1:1 jonkun vanhan kanssa. Ja joka tapauksessa, kun nimikään ei ole enään Aero, niin 100% maalausta ei voisi kuitenkaan toteuttaa. Eihän liikeyritys tee tämänlaista pr-temppua ja vesitä sitä laittamalla  tuntemattoman firman nimeä koneeseen. Täällä Aeron historia ja kytkös Finnairiin tiedetään jotenkin, mutta tuskin enään juurikaan ulkomaan kohteissa.

 

Mutta pääasia kai tässäkin että puhukaa mitä puhutte, kunhan puhutte. Eli huomioarvo on saavutettu!  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tärkeintä retroilussa on käsittääkseni sen vanhan ajan tunnelman ja mielikuvien luominen

 

Niinpä, kyse markkinoinnista ja mielikuvista, ei 1:1 kopiosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään