Toni Pääkkönen

Vaarallinen singon ammus varastettiin Santahaminasta

22 viestiä aiheessa

Väärissä käsissä erittäin vaarallinen kertasingon ontelokranaatti vietiin Santahaminan varuskunnasta Helsingistä.

Varastettu kranaatti on kevyen kertasingon ammus.

Ontelokranaatti läpäisee muun muassa terästä. (PUOLUSTUSVOIMAT)Poliisi mukaan kranaatti varastettiin Santahaminan ampuma-alueelta keskiviikon ja torstain välisenä aikana.

Anastettu kranaatti on noin puoli metriä pitkä ja muutaman kilon painoinen. Sen halkaisija on 66 millimetriä, ja se on kuparin värinen. Kranaatin kärkiosa on musta. Se on ammuttu, mutta jäänyt laukeamattomaksi.

Laukeamaton kranaatti voi olla väärissä käsissä erittäin vaarallinen. Poliisi varoittaa, ettei ammukseen missään nimessä koskea, eikä sitä saa siirrellä tai kuljettaa minnekään.

Armeijan käyttämää kertasinkoa voidaan käyttää esimerkiksi panssarivaunujen tuhoamiseen. Ontelokranaatti läpäisee muun muassa terästä.

Poliisi pyytää kaikkia asiasta vähänkin tietäviä ilmoittamaan tietonsa välittömästi lähimmälle poliisille.

Vähän huonompi juttu, kun päätyy väärään käsiin..... :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika harvoin varastettu tavara päätyy oikeisiin käsiin.

Toivotaan, että tuo kranu löytyy, kun nahkaliivikriminaalien (en vahingossakaan käytä nimikettä moottoripyöräjengi) tukikohtaan tehdään seuraava ylläkkö.

Niinpä, onneksi tuo oli vaan ammus, eikä itse sinko.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs sillä singolla tekee, jos ei ole sitten taas ammusta siihen?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs sillä singolla tekee, jos ei ole sitten taas ammusta siihen?  ;D

Siis meinasin, että onneksi eivät varasteneet sinkoa, missä on se ammus siellä sisällä, vaikka se ei tuosta viestistäni käykkään ilmi.  ;):-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, paitsi tuollaisella tyhjällä (käytetyllä) KES:sillä ei paljoa tee enää, jos siinä ei ole enää sitä ammusta, kun tuo itse sinkohan nyt on ihan käyttökelvoton sen jälkeen, kun sillä on sen kerran paukauttanut.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ammus joka on suutari.... Siinä on R-ainetta sisällä ja se voi koska vaan pamahtaa...  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ammus joka on suutari.... Siinä on R-ainetta sisällä ja se voi koska vaan pamahtaa...  :thmbdn:

niinpä  :P Toivottavasti kissalanpojat löytävät sen pian.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, paitsi tuollaisella tyhjällä (käytetyllä) KES:sillä ei paljoa tee enää, jos siinä ei ole enää sitä ammusta, kun tuo itse sinkohan nyt on ihan käyttökelvoton sen jälkeen, kun sillä on sen kerran paukauttanut.  ;)

Ööh... Siis voihan ne ladata uudestaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis itse en singoista tiedä mitään mutta ajattelin että kertakäyttö niin ei sitä vissiin ladata uudelleen?

Tuo ammus taas suutarina huolestuttaa huomattavasti enemmän, voi siis lähteä käsistä tosi äkkiä, eli "nopea palaminen" voisi olla kohtalokas. :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis itse en singoista tiedä mitään mutta ajattelin että kertakäyttö niin ei sitä vissiin ladata uudelleen?

Kertasinko nimitys tulee käsittääkseni siitä, että taistelija ei helposti ammuttuaan saa sitä ladattua uudestaan vaan pitää viedä Taisteluvälinesedälle joka sitten laittaa uuden paukun piippuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi, voi ja laivastossa Sergeit jytisivät.... Mutta onneksi ne eivät koskaan tapahtuneet julkisesti  ja ranskalaiset sotilasasiamiehet ovat vielä hengissä punaviiniensä ääressä.... Se oli vielä sitä Kekkoslandian jälkeistä Manulandiaa.... Nyt olisi noussut jumalaton meteli  ;D.

Sergei on kiva "lelu" .... ;)

nimim. pari sataatuhatta kutia sillä ampunut huvikseen...

sattu vaan olemaan a-tarvike varastossa iso kasa sergein pateja jotka oli menemäs vanhaksi... sitten me "vanhat" päästiin kokeilee sergeitä oikein kunnolla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo siis kuten sanoin, oletin että kertakäyttö on kertakäyttö, vrt. hammasharja tuolla nimityksellä, samaten lautanen ja sormi sirkkelissä, näitähän on paljon. :-[

No on sieltä putiikista paljon enemmän ja vaarallisempaa yleisölle hävinny aikanaan, tietty käyttöpaikasta riippuen.

Livenä olen yhden miehen kannettavan singon nähnnyt kerran, kertakäyttöistä en koskaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sergei on kiva "lelu" .... ;)

nimim. pari sataatuhatta kutia sillä ampunut huvikseen...

sattu vaan olemaan a-tarvike varastossa iso kasa sergein pateja jotka oli menemäs vanhaksi... sitten me "vanhat" päästiin kokeilee sergeitä oikein kunnolla...

Aika kova poika olet polkemaan jos 200000 kuulaa olet sergeillä ryskänyt. Vaika tykkiin pistettäisiin yhdessä vyössä nuo paukut, niin siinä menisi 1h 40min paukkuessa, putket ei tosin sitä kestäisi... Todellinen tulivauhti nopealla tykkimiehistöllä voisi olla kolmisen laatikkoa minuutissa, eli 300 laukausta/min. Eli kun kesällä auringon noustessa aloittaa paukutuksen, niin illalla on padit loppu. Haluaisin tosin nähdä sen porukan joka nuo paukut ensin vyöttää ja avaa niistä hermeettisistä laatikoista niillä laadukkailla purkin avaajilla... ::)

Mutta asiaan, eihän tuollaisella ammutulla kessin paukulla tee mitään, siitä on ajoaine loppu, eli sitä ei voi ladata mihinkään ja ampua. Jos se on l'hdenyt singosta normaalilla nopeudella, niin se on virittynyt ja voi siis räjähtää. Sillä ei tosin tee tuhoa kuin itselleen, sillä ontelokranaatti perustuu siihen, että se suuntaa suihkunsa suoraan eteenpäin ja polttaa teräkseen reiän, se ei siis räjähdä kuten dynamiitti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika kova poika olet polkemaan jos 200000 kuulaa olet sergeillä ryskänyt. Vaika tykkiin pistettäisiin yhdessä vyössä nuo paukut, niin siinä menisi 1h 40min paukkuessa, putket ei tosin sitä kestäisi... Todellinen tulivauhti nopealla tykkimiehistöllä voisi olla kolmisen laatikkoa minuutissa, eli 300 laukausta/min. Eli kun kesällä auringon noustessa aloittaa paukutuksen, niin illalla on padit loppu. Haluaisin tosin nähdä sen porukan joka nuo paukut ensin vyöttää ja avaa niistä hermeettisistä laatikoista niillä laadukkailla purkin avaajilla... ::)

Mutta asiaan, eihän tuollaisella ammutulla kessin paukulla tee mitään, siitä on ajoaine loppu, eli sitä ei voi ladata mihinkään ja ampua. Jos se on l'hdenyt singosta normaalilla nopeudella, niin se on virittynyt ja voi siis räjähtää. Sillä ei tosin tee tuhoa kuin itselleen, sillä ontelokranaatti perustuu siihen, että se suuntaa suihkunsa suoraan eteenpäin ja polttaa teräkseen reiän, se ei siis räjähdä kuten dynamiitti...

heh, ehkä tuossa oli kuitenkin pientä liijoittelua... pari vyötä pääsin pistämään kun kerta ne olin aijemmin toissapäivänä kasannutkin... oli se kivaa kun ei ollut vielä alokkaita ja linnakkeella kourallienn alikessuja ja meitä 9kk tykäreitä... kettuilu oli arkea :D tosin meillä oli linnakkeella neljä toiminta kuntosta segeitä joten varmaan toi 20000 paukkua meni päivässä :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

heh, ehkä tuossa oli kuitenkin pientä liijoittelua... pari vyötä pääsin pistämään kun kerta ne olin aijemmin toissapäivänä kasannutkin... oli se kivaa kun ei ollut vielä alokkaita ja linnakkeella kourallienn alikessuja ja meitä 9kk tykäreitä... kettuilu oli arkea :D tosin meillä oli linnakkeella neljä toiminta kuntosta segeitä joten varmaan toi 20000 paukkua meni päivässä :D

Jep, Sergio oli kyllä hyvä ase. Vaikka sen ääni on kova, niin se on erittäin miellyttävä ampua toisin kuin esim itikka joka kalkattaa ikävän korkealla taajuudella. Itse olin AUK:ssa santsarina kouluttamassa Sergeille ryhmänjohtajia. Vaikka itsekin sain aikoinaan koulutuksen tykinjohtajaksi, niin intin aikana en edes nähnyt kertaakaan kun em. tykillä ammuttiin oikeasti ilmaan (AUK ei käynyt Lohtajalla). Vasta kertauksissa pääsin ampumaan ilmaan. Tosin maa-maaleihin tuli paukuteltua ihan riittävästi jo varusmiehenä. Silloin kirosi aina kun joutui tykillä ampumaan, koska tiesi, että siinä on parin päivän homma kun tykki puretaan ja puhdistetaa perusteellisesti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, Sergio oli kyllä hyvä ase. Vaikka sen ääni on kova, niin se on erittäin miellyttävä ampua toisin kuin esim itikka joka kalkattaa ikävän korkealla taajuudella. Itse olin AUK:ssa santsarina kouluttamassa Sergeille ryhmänjohtajia. Vaikka itsekin sain aikoinaan koulutuksen tykinjohtajaksi, niin intin aikana en edes nähnyt kertaakaan kun em. tykillä ammuttiin oikeasti ilmaan (AUK ei käynyt Lohtajalla). Vasta kertauksissa pääsin ampumaan ilmaan. Tosin maa-maaleihin tuli paukuteltua ihan riittävästi jo varusmiehenä. Silloin kirosi aina kun joutui tykillä ampumaan, koska tiesi, että siinä on parin päivän homma kun tykki puretaan ja puhdistetaa perusteellisesti...

Meiltä vaan ne segiot oli valmiiksi kasassa ainoastaan piiput rassattiin ennen ja jälkeen kuntoon... me taas ammuttiin mereen, vaikka haminaan johtava väylä menikin ihan vierestä, niin kun ei talvella viikonloppuna ollut sitä liikennettä niin paljoa niin siinä ehti paukutella pahemmat agressiot pois... pakko sanoa et en ole parempaa lähi IT asetta käsitellyt sen jäkeen!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taisi olla Hoburgin Ukon kaste tuossa yhdessä kuvassa. Enpä haluaisi sitä enää uudestaan käydä läpi, joten parasta säilyttää todistus visusti tallessa... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo eilen kun oltiin lomille lähdössä niin pommikoirat nuuskivat lomakassit ja omilla ajoneuvoilla lähtevien autot :P Muutamilla oli viime viikon leirin jäljiltä jäänyt ylimääräisiä makkarapaketteja laukkuun ja niistäkös koirat innostuivat ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkä takia vain varusmiesten laukut tarkistetaan? Miksi ei myös kantahenkilökunnan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis ei helv... En olis uskonut että täällä on oikeesti näin tyhmää porukkaa.

Mitä noi heitot HD-Miehistä, Mopopojista ja moottoripyörä kerhoista on ??!!

miettikää nyt jo mitä puhutte ..

Support your local .. or ..

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkä takia vain varusmiesten laukut tarkistetaan? Miksi ei myös kantahenkilökunnan?

Koska kantahenkilökuntaan pitää pystyä luottamaan. Kantahenkilökunnan lienee muutenkin hiukan paljon helpompaa pölliä ihan ampumattomiakin ammuksia verrattuna varusmiehiin.

Ja kantahenkilökunta olisi sitten itse itsensä tarkastaen tehnyt tarkastuksen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska kantahenkilökuntaan pitää pystyä luottamaan. Kantahenkilökunnan lienee muutenkin hiukan paljon helpompaa pölliä ihan ampumattomiakin ammuksia verrattuna varusmiehiin.

Ja kantahenkilökunta olisi sitten itse itsensä tarkastaen tehnyt tarkastuksen?

Eikä henkilökunnan tarkastaminen olisi käytännössä edes mahdollista, sillä varusmiehille tehtävät tarkastukset perustuvat asevelvollisuuslakiin, joka ei luonnollisesti koske henkilökuntaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään