Ilkka Mäkelä

Showpilotti Rob Harrison loukkaantunut Modesto Airshowssa

10 viestiä aiheessa

66-vuotias veteraanipilotti Rob Harrison, joka oli esittämässä "Tumbling Bear"-ohjelmaansa Modeston lentonäytöksessä Kaliforniassa lauantaina, joutui ongelmiin tehdessään matalalla tynnyreitä Zlin 50-koneellaan, joka putosi maahan. Harrison loukkaantui vakavasti, mutta on vakaassa tilassa sairaalassa. Silminnäkijöiden mukaan kone lensi niin matalalla, että tynnyreiden aikana siipi osui maahan.

 

http://www.modbee.com/local/story/295210.html

 

Harrisonista ja koneesta netissä:

 

http://www.harrisonairshows.com/bio.html

 

Vuoden 2007 ohjelma YouTubessa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rob on ollut vakiokamaa Kalifornian lentonäytöksissä - itse näin Robin temput viime viikonloppuna March ARB:ssä. Toivotaan, että Rob pääsee taas takaisin taivaalle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://cbs5.com/video/?id=34061@kpix.dayport.com

 

 

Oheisen linkin takaa näkyy onnettomuuslento. Jotakin tapahtui vaakakierteiden loppuvaiheessa.

 

Edit: Selkälennosta pilotti alkaa vetämään  ja kone ehtinee juuri ja juuri kääntyä oikeinpäin, kierteen onneksi jatkuessa, ennen maahaniskua.

        Se lienee ollut pilotin pelastus, että kone oli ilmeisesti jo lähes oikeinpäin ja ehti oieta lähemmäs vaakalentoasentoa??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oheisen linkin takaa näkyy onnettomuuslento. Jotakin tapahtui vaakakierteiden loppuvaiheessa.

 

 

On muuten ihme, että on ukko vielä hengissä. Sen verran häjyllä kulmalla vetää kyllä tonttiin, joskaan varsinaista osumaa ei näykkään. Paljon vaarattomamman näköisissä tilanteissa on henki lakannut pihisemästä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"66-vuotias veteraanipilotti Rob Harrison, joka oli esittämässä "Tumbling Bear"-ohjelmaansa Modeston lentonäytöksessä Kaliforniassa lauantaina, joutui ongelmiin tehdessään matalalla tynnyreitä Zlin 50-koneellaan, joka putosi maahan. Harrison loukkaantui vakavasti, mutta on vakaassa tilassa sairaalassa. Silminnäkijöiden mukaan kone lensi niin matalalla, että tynnyreiden aikana siipi osui maahan.

 

http://www.modbee.com/local/story/295210.html"

 

Ainakin tämän linkin lehtijuttu on amerikkalaiseen tapaan täynnä asiantuntematonta ja asiantuntemattomien sensaatioroskaa. Ilmaus "stunt pilot" kertoo jo, ettei kirjoittaja tiedä eroa taitolennon ja "stunt"-lentämisen eroa. Harrisonin ohjelma sinänsä näytti vauhdikkaalta ja varsin vaativalta näytöstaitolennolta, joka ei ansaitsisi halventavaa nimitystä "stunt".

Harrison ei suinkaan tehnyt tynnyreitä (barrell rolls) juuri ennen onnettomuutta, vaan aivan tavallisia vaakakierteitä, mutta toimittaja tuskin tiesi näiden (merkittävää) eroa.

Hänen koneensa Zlin 50LS ei ole koskaan ollut avo-ohjaamoinen (open cockpit), niin kuin lehti väittää. 50:stä ei ole ikinä tehty avo-ohjaamoiseksi eikä tiettävästi muunnettukaan. Sitäpaitsi kuvastakin näkee, jos vaivautuu katsomaan, että kone on normaali kuomulla varustettu.

Muuten, on käsittämätöntä, miten kone yht'äkkiä taipuu maahan päin aivan kuin varta vasten vedettynä. Nopeutta on tarpeeksi.  Kone pyörii suurin piirtein vaakalennossa aina alasvetoon asti. Aivan kuin pilotti olisi menettänyt asentotajunsa ja aikoessaan vetää koneen pystyyn kierteen kääntyessä oikein päin hän onkin aloittanut vedon liian aikaisin. Misään tapauksessa, päinvastoin kuin silminnäkijät väittävät (sic!), siipi ei osu maahan kierteen aikana. Loppuahan ei näy filminpätkässä, mutta jos siipi olisi osunut maahan ensimmäisenä tuolla nopeudella, pilotti tuskin olisi enää hengissä kosketusta seuraneiden kärrynpyörien jälkeen. Pelastus lenee ollut se, että kone on tullut maahan lähes oikein päin. Mutta hyvään lehtimiestapaanhan kuuluu, että silminnäkijöinä haastatellaan mahdollisimman asiantuntemattomia ja kauhuissaan olevia henkilöitä, jotta saadaan niin sanotusti myyvää tunnetta juttuun.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin tämän linkin lehtijuttu on amerikkalaiseen tapaan täynnä asiantuntematonta ja asiantuntemattomien sensaatioroskaa. Ilmaus "stunt pilot" kertoo jo, ettei kirjoittaja tiedä eroa taitolennon ja "stunt"-lentämisen eroa. Harrisonin ohjelma sinänsä näytti vauhdikkaalta ja varsin vaativalta näytöstaitolennolta, joka ei ansaitsisi halventavaa nimitystä "stunt".

 

Tosin ainakin minun mielestäni pitää vetää myös perinteisen taitolennon ja näytöslennon välille joku raja, ja tietyissä tilanteissa "stunt-lento" voisi kuvata paremmin showlentämistä...

 

Aivan kuin pilotti olisi menettänyt asentotajunsa ja aikoessaan vetää koneen pystyyn kierteen kääntyessä oikein päin hän onkin aloittanut vedon liian aikaisin.

 

Mietin samaa, mutta en uskaltanut sanoa ääneen. Jotenkin tuntuisi, ja mitä yleensä noita esityksiä on nähnyt, että tuollaista kierresarjaa seuraisi edes hyvin lyhyt linja ennen vetoa. Ihan jo sen takia, että ehtii sen asennon tajuamaan. Sellaistahan tuossa ei nyt ollut, mutta ehkä ei näyttävyyden kustannuksella ollut tarkoituskaan?

 

Kun katsoo tätä pätkää viime vuodelta, olikohan nyt kyseessä sama ohjelman lopettava liikesarja, kuin tässä pätkässä? Tosin tässä ei ainakaan ole niin raakaa vetoa kierteiden jälkeen, kuin onnettomuudessa...

 

 

Tuota ja onnettomuuspätkää jos vertailee, niin aivan kuin tuossa onnettomuuspätkässä se viimeisen kierteen aikana lähtisi muutenkin vetämään linjaa laskevaksi? Menikö jotain rikki, vai karkasiko vain tosiaan linja laskevaksi (jalka myöhässä?) ja sitten tuli jo hätä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrison toipuu hyvää vauhtia, eikä muuta ilmeisesti ole tarvinnut leikata sairaalassa kuin (katkenneet?) nilkat, joten todella hyvää tuuria on ollut matkassa. Rob ei itse muista onnettomuudesta mitään, ikävä kyllä, minkä takia syyn selvittäminen vaikeutuu. Modesto Bee-lehti on nyt korjannut tynnyrit matalalla tehdyiksi vaakakierteiksi (rolls on the deck).

 

http://www.modbee.com/local/story/297956.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

On muuten ihme, että on ukko vielä hengissä. Sen verran häjyllä kulmalla vetää kyllä tonttiin, joskaan varsinaista osumaa ei näykkään. Paljon vaarattomamman näköisissä tilanteissa on henki lakannut pihisemästä...

 

Ehkä yksi tekijä on tuo Zlin, sehän on kun panssarivaunu, tehty kovaan käyttöön. Joku muu laite olisi saattanut mennä aika päreiksi. Hyvä että ei lähtenyt henki, näytöslentäjiä on tullut tonttiin tasaisen tahtiin, toisaalta, rapatessa roiskuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään