Esa Lehtismäki

F1

2 264 viestiä aiheessa

Joo Hamiltoni on varmaan mestari tällä kaudella, minkäs teet. Se on sitten eri juttu kuinka paljon Ferrarilta on nopeutta varastettu, että herrat McLarenilla ovat noin nopeita olleet..........................................

 

Ja mitä Kovalaiseen tulee, aivan super loistavan fantastinen suoritus. Kovassa rankassa lähes epäkarmeassa kelissä uskomattoman hieno suoritus. Varma ja vakaa. Loistavaa. Toivotaan kaikki nyt todella, että ens vuonna Rellu nousee kärjen tahtia kulkemaan ja Heikki pesis mahdollisesti Alonson 6-0. Kun herra Alonso ei Ferrarille onneksi pääse kiukuttelemaan. http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/09/566270

 

Ja mitä Ferrariin tulee...http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/09/566222 tais Kimi menettää voiton.

Joka tapauksessa super suoritus Kimiltä, minneköhän se Massa jäi kun Kimi nousi kuitenkin pallille asti ja Massa vasta 6. Loistava suoritus Räikköseltä. Fialta taas varsin uskomaton moka.............................. mitäköhän tästäkin olisi tullut jos McLaren olisi Ferrarin sijasta saanut tuon kokea. Varmaan olisivat syyttäneet Ferrarin suosimisesta.

 

Ja mitä kisaan tulee.... tulipahan katsottua tuo kooste. Nyt sentään jätkät ajo oikeasti kilpaa. Massa väänsi rattia nyrkit valkosina ja tuli kuin tulikin 6. maaliin. Kimi ja Heikki kävivät myös upean taistelun, tällästä se pitäs aina olla. Viimisillä kierroksilla ratkaistaisiin homma, eikä 45 kierrosta ennen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Massa otettu juuri siinä kilpailun lopussa varikolle "renkaiden vaihtoon", ja näin Kimi pääsi hänestä ohi.

Kyllähän se varmaan näin oli. Luulisin, että polttoaine olisi oikeasti riittänyt maaliin, sillä Massa oli jo käynyt 3 kertaa varikolla ennen lopussa tullutta neljättä. Ferrari ei käytä tallimääräyksiä, ne on varikkokäskyjä  ;D

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se varmaan näin oli. Luulisin, että polttoaine olisi oikeasti riittänyt maaliin, sillä Massa oli jo käynyt 3 kertaa varikolla ennen lopussa tullutta neljättä. Ferrari ei käytä tallimääräyksiä, ne on varikkokäskyjä  ;D

 

Ekalla kerralla ei tankattu, vaihdettiin vain renkaat. Ja toisella kerralla kyseessä oli varikonläpiajorangaistus, eli silloinkaan ei tietenkään tankattu. Räikkönen kävi tankilla kaksi kertaa, joten veikkaanpa, että Massakaan ei olisi maaliin ajanut ilman neljättä stoppia/toista tankkausta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin. Selostuskopissa sekosivat pasmoissaan, kun unohtivat sen läpiajorangaistuksen Massan varikkokäyntejä laskiessaan. Ei sillä alun kruisailuperiodin aikaisella tankkauksella kukaan muukaan maaliin asti ajanut. Ei Ferrari tee ylimääräistä varikkostoppia vain siksi, että toisen pitää päästä ohi. Kyllä Massa silloin lipsauttaa vain jarrutuksen pitkäksi tms. todistamatonta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ekalla kerralla ei tankattu, vaihdettiin vain renkaat. Ja toisella kerralla kyseessä oli varikonläpiajorangaistus, eli silloinkaan ei tietenkään tankattu. Räikkönen kävi tankilla kaksi kertaa, joten veikkaanpa, että Massakaan ei olisi maaliin ajanut ilman neljättä stoppia/toista tankkausta...

Mutta tostä jäi se kysymys, miksi ekalla kerralla ei tankattu? Tuskin oli tankki täynnä alkuvaiheessa...Mahdollisimman hyvä keino kusta koko oma kilpailu strategiaa muuttamatta. Kai Ferrarikin tiesi, ettei rata tule kuivumaan kunnolla kisan aikana.

 

Juu, itekin unohin ton rangaistuksen, aamulla unisena katsellessa kaikki ei jää talteen  :P

 

En vaan muista sitä kierrosta, jolla Massa sitten tankattiin. Jos oli jo lähellä puoltaväliä, niin sieltä olis kyl pitäny päästä maaliin, kuten Hamilton ja Kovalainen tekivät.

 

Kimi teki voitavansa, syytämme sitä tunaria Ferrarilta, joka ei käynyt lukemassa race bulletin boardia ennen kisaa...

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Massa tankattiin ihan täyteen kierros ennen tai jälkeen Kimin silloin kun ajelivat melkein viimeisinä turva-auton perässä lähdön jälkeen. Ensimmäisen pysähdyksen kumpikin teki FIA:n töppäilyn takia ihan alkukierroksilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tostä jäi se kysymys, miksi ekalla kerralla ei tankattu? Tuskin oli tankki täynnä alkuvaiheessa...Mahdollisimman hyvä keino kusta koko oma kilpailu strategiaa muuttamatta. Kai Ferrarikin tiesi, ettei rata tule kuivumaan kunnolla kisan aikana.

 

Eikö tuo nyt ole päivänselvä juttu? Ei tarvitse sen Ferrarin taktiikkavelhonkaan olla kovin suuri guru ymmärtääkseen, että jos turva-auton vetämästä letkasta poiketaan pakotettuna varikolle renkaanvaihtoon, tiputaan jonon hännille. Ja taas vastaavasti sieltä jonon hänniltä ei varmasti nousta, jos ajetaan painavammalla autolla. Kevyemmällä autolla on parempi mahdollisuus ohittaa edellä ajavia ja sitä kautta pyrkiä pitämään eroa keulille edes hivenen lyhempänä...

 

En vaan muista sitä kierrosta, jolla Massa sitten tankattiin. Jos oli jo lähellä puoltaväliä, niin sieltä olis kyl pitäny päästä maaliin, kuten Hamilton ja Kovalainen tekivät.

 

Massa tuli ensimmäiseen tankkaukseen heti kohta Räkän jälkeen, eli n. 1/3 kisan kohdalla. Ja Ferrarit olivat alunalkaenkin Mäkkejä kevyemmällä lastilla liikkeellä. Kyllä siihen varmasti on tarkkaan punnitut syyt olleet olemassa. Ja epäilemättä se syy on se, että alkuperäislaskemien mukaan Ferrarin olisi pitänyt olla sillä taktiikalla nopeimmillaan ;). Nyt vain kisa oli niin vaiherikas ja tavallisuudesta poikkeava, että etukäteen suunnitellut taktiikat olivat yhtä tyhjän kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "sähköposti temppu" taisi olla FIA:n hiljainen hyvitys mäkille tästä vakoilujupakasta. Sen tietää 7v-pikkulapsikin ettei tuollaisia lähetetä millään sähköpostilla. Ei FIA sitten tullut tarkistaneeksi lähtöruutuun ajokierroksella mitkä nakit siellä on alla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo nyt ole päivänselvä juttu? Ei tarvitse sen Ferrarin taktiikkavelhonkaan olla kovin suuri guru ymmärtääkseen, että jos turva-auton vetämästä letkasta poiketaan pakotettuna varikolle renkaanvaihtoon, tiputaan jonon hännille. Ja taas vastaavasti sieltä jonon hänniltä ei varmasti nousta, jos ajetaan painavammalla autolla. Kevyemmällä autolla on parempi mahdollisuus ohittaa edellä ajavia ja sitä kautta pyrkiä pitämään eroa keulille edes hivenen lyhempänä...

 

Massa tuli ensimmäiseen tankkaukseen heti kohta Räkän jälkeen, eli n. 1/3 kisan kohdalla. Ja Ferrarit olivat alunalkaenkin Mäkkejä kevyemmällä lastilla liikkeellä. Kyllä siihen varmasti on tarkkaan punnitut syyt olleet olemassa. Ja epäilemättä se syy on se, että alkuperäislaskemien mukaan Ferrarin olisi pitänyt olla sillä taktiikalla nopeimmillaan ;). Nyt vain kisa oli niin vaiherikas ja tavallisuudesta poikkeava, että etukäteen suunnitellut taktiikat olivat yhtä tyhjän kanssa...

Just joo. Ja muut ei mene varikolle missään vaiheessa kisaa. Painava auto olisi silti ollut se oikea vaihtoehto, näistä on esittää niin monta onnistunutta lopputulosta, ite saat kyllä ettiä, jos haluat vängätä. Pyörät pysyyvät radassa kiinni paremmin, ei liirata  ;)

 

Kyllä se suuri guru myös Ferrarilla tietää, että varikolla hävitään aina se noin 30 sekuntia/stoppi ja lisäksi jokainen stoppi on potentiaalinen ajanhukkauskeino, sillä pulttipyssy ei saata toimia tai bensaa ei tule letkusta...

 

Kisa on ajettu ja pisteet jaettu. Hamilton oli kisan toiseksi paras, sillä paras kisassahan oli luonnollisesti Kovalainen!

 

EDIT: Sami: Veit jalat suustani. Tosin lähtöruutuun ajokierros ei kerro kaikkea. Renkaan lämmittimet otetaan kumien päältä pois (onko se nyt 15 vai 30 sek) vähän ennen lämmittelykierrokselle lähtöä ja usein ruudussa nakataan alle jotain muuta kuin millä ajellaan ruutuun. Tämä rengaspeli näkyi kesällä monessa kisassa. Ruutuun ajettiin kovemmilla kumeilla, mutta kisaan lähdettiin kuitenkin valkoraitakumeilla.

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "sähköposti temppu" taisi olla FIA:n hiljainen hyvitys mäkille tästä vakoilujupakasta. Sen tietää 7v-pikkulapsikin ettei tuollaisia lähetetä millään sähköpostilla. Ei FIA sitten tullut tarkistaneeksi lähtöruutuun ajokierroksella mitkä nakit siellä on alla.

 

Itse asiassa kilpailun johto kommunikoi tallien kannssa e-postilla ;) Joten väitteesi on väärä. Kysy vaikka viralliselta sivulta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa kilpailun johto kommunikoi tallien kannssa e-postilla ;) Joten väitteesi on väärä. Kysy vaikka viralliselta sivulta ;)

Pysyy edes jonkinlainen tietosuoja, rarioita kun on helppo salakuunnella.

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just joo. Ja muut ei mene varikolle missään vaiheessa kisaa. Painava auto olisi silti ollut se oikea vaihtoehto, näistä on esittää niin monta onnistunutta lopputulosta, ite saat kyllä ettiä, jos haluat vängätä. Pyörät pysyyvät radassa kiinni paremmin, ei liirata  ;)

 

Kyllä se suuri guru myös Ferrarilla tietää, että varikolla hävitään aina se noin 30 sekuntia/stoppi ja lisäksi jokainen stoppi on potentiaalinen ajanhukkauskeino, sillä pulttipyssy ei saata toimia tai bensaa ei tule letkusta...

 

Kuka tässä vänkää? Vai väitätkö sinä, että McLarenin kisainsinöörit tiesivät jo edellisenä päivänä viimeiseen aika-ajo-osioon kisabensoja tankatessaan, että ensimmäiset 15 kierrosta tullaan köröttelemään turva-auton perässä? Ja väitätkö tietäväsi, että Ferrari olisi ollut nopeampi painavalla autolla, jos kisa olisi päästy ajamaan normaalisti? Väitätkö, että eivät olleet huomanneensa olevansa McLareneja hitaampia ja siitä syystä päätyneet kevyempään autoon, että olisivat mahdollisesti päässeen Mäkkien edelle startissa ja sitä kautta edes vähän pistämään kapuloita rattaisiin? Väitätkö, että se suuri guru Ferrarilla ei olisi laskenut, että heidän autonsa on nopeimmillaan juuri sillä taktiikalla, joka aika-ajojen aikana on päätetty (siis jos kisa olisi ajettu normaalisti ilman turva-autoja jne)? Väitätkö ylipäätään, että Ferrarin inssit eivät olisi tehneet taktiikoitaan sen mukaan, miten he tuntevat oman autonsa olevan parhaimmillaan?

 

Siitä vaan vänkäämään, kun mieli näyttää niin tekevän ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pysyy edes jonkinlainen tietosuoja, rarioita kun on helppo salakuunnella.

 

ja sähköposti on hyvin suojattu? Jep jep

 

Luulisi että talleilla ja kisajohdolla olisi varaa maksaa parin sentin kännykkäpuhelut.

 

Olen monesti ihmetellyt mikä on se syy että foinikialaista alkuperää oleva radiopuhelin on kommunikointiväline tässä huippumodernissa urheilussa.  ??? Kannattaisi hommata mese niin saa viestit paremmin perille kun jää operaattori kömmähdykset välistä.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

>Kuka tässä vänkää?

 

Sinä.

 

>Vai väitätkö sinä, että McLarenin kisainsinöörit tiesivät jo edellisenä päivänä viimeiseen aika-ajo-osioon kisabensoja tankatessaan, että ensimmäiset 15 >kierrosta tullaan köröttelemään turva-auton perässä?

 

Voit lukea aiemmat viestini.

 

>Ja väitätkö tietäväsi, että Ferrari olisi ollut nopeampi painavalla autolla, jos kisa olisi päästy ajamaan normaalisti?

 

Haluat vielä jossitella normaalilla kisalla. Japanissa ei säällä tarvitse jossitella tähän aikaan vuodesta.

 

>Väitätkö, että eivät olleet huomanneensa olevansa McLareneja hitaampia ja siitä syystä päätyneet kevyempään autoon, että olisivat mahdollisesti päässeen >Mäkkien edelle startissa ja sitä kautta edes vähän pistämään kapuloita rattaisiin?

 

Harjoitusten perusteella on aina vaikea sanoa mitään todellista. Aika-ajossa toisella osiolla, jossa autot ovat (yleensä) kevyitä, Kimin ero Hamiltoniin oli 0,235. Aika vaikea sanoa tostakaan mitään kostealla radalla ajettaessa.

 

>Väitätkö, että se suuri guru Ferrarilla ei olisi laskenut, että heidän autonsa on nopeimmillaan juuri sillä taktiikalla, joka aika-ajojen aikana on päätetty (siis jos >kisa olisi ajettu normaalisti ilman turva-autoja jne)?

 

En kait olekaan. Kun vaan ei ajettu kuivalla.

 

>Väitätkö ylipäätään, että Ferrarin inssit eivät olisi tehneet taktiikoitaan sen mukaan, miten he tuntevat oman autonsa olevan parhaimmillaan?

 

Inssin tekemä taktiikka ei ole kaikki kaikessa. Taktiikalla ei tee mitään, jos kuskista ei ole toteuttajaksi. Taktiikalla ei tee mitään, jos sitä ei pystytä muokkaamaan kesken muuttuvien olosuhteiden.

 

 

En huomannut katsoa, montako autoa Massa ohitti ajamalla radalla, mutta Kimi kyllä meni monesta ohitse ajamalla.

 

 

Siitä vaan vänkäämään, kun mieli näyttää niin tekevän ;)

 

Sun taktiikka on kyl selvillä.  :laugh:

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja sähköposti on hyvin suojattu? Jep jep

 

Luulisi että talleilla ja kisajohdolla olisi varaa maksaa parin sentin kännykkäpuhelut.

 

Olen monesti ihmetellyt mikä on se syy että foinikialaista alkuperää oleva radiopuhelin on kommunikointiväline tässä huippumodernissa urheilussa.  ??? Kannattaisi hommata mese niin saa viestit paremmin perille kun jää operaattori kömmähdykset välistä.  :P

Ei nuokaan ole sitten vaihtoehtoja, valitan.

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sun taktiikka on kyl selvillä.  :laugh:

 

Joo, ja osoittautui vääräksi. Oli hölmö taktiikka ruveta väittelemään kovempaa päätä vastaan, kuin mitä oma on. Umpiluuseos olisi ollut tähän kisaan selkeästi oikea valinta ;D

 

Missäs se olikaan se mun kisainssi? Olis yhdet potkut annettavana...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja osoittautui vääräksi. Oli hölmö taktiikka ruveta väittelemään kovempaa päätä vastaan, kuin mitä oma on. Umpiluuseos olisi ollut tähän kisaan selkeästi oikea valinta ;D

 

Missäs se olikaan se mun kisainssi? Olis yhdet potkut annettavana...

Täällähän se. Potkase vaan  ;D

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onko se nyt niin vaikeaa tajuta? Massa tuli renkaiden vaihtoon kierroksella 2, Räikkönen kierroksella 3. Sitten ajaa kötöteltiin turva-auton perässä, ja koskapa olivat kumminkin sijoilla 19 ja 20, Ferrarit tulivat vielä tankkaukseen, Räikkönen kierroksella 14 ja Massa kierroksella 15. Pian tämän jälkeen alettiin ajaa oikeasti. Räikkönen tuli seuraavaan tankkaukseen kierroksella 40, Massa kierroksella 58. Massalla oli lisäksi rangaistus, mistä tilastoon yksi varikkokäynti kierroksella 20, mutta silloin ei tietenkään autoon koskettu. Eli erona on, että Massa ajoi 17 kierrosta enemmän ennen toista tankkausta. Häntä tietenkin pidettiin radalla niin paljon pidempään siksi, että voi ehkä auttaa Kimiä ollessaan edellä. Maaliin asti Massan bensa ei olisi riittänyt. Massa jäi Kimin taakse siksi että oli hitaampi ja pyörähteli liukkaalla radalla moneen kertaan ja siksi että sai rangaistuksen, ei Ferrarin temppuilun vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Yle Teksti-TV                Sivu 209/1

 

    FORMULA 1        TORSTAI         

                                       

  Hamiltonin ajo Japanissa tutkintaan 

                                       

                                       

FIA tutkii McLarenin Lewis Hamiltonin 

ajoa sateisessa Japanin GP:ssä.       

                                       

Red Bull -tallissa ajavan Mark Webberin

mukaan Hamilton jarrutti rajusti turva-

auton takana, jonka seurauksena Webber

ja Sebastien Vettel kolaroivat.       

                                       

FIA tutkii tilannetta videonauhan     

perusteella ensi viikonlopun Kiinan   

osakilpailun yhteydessä. Hamiltonia   

kuullaan perjantaina.                 

                                       

Lewis Hamilton voitti Japanin GP:n   

ennen Heikki Kovalaista ja Kimi       

Räikköstä.                 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se on hienoa, että joku siinäkin tallissa uskaltaa avata suunsa. Nousee ihan arvostus Alonsoa kohtaan. Ron Dennis on kusipää ja tulee näillä näkymin sellaisena pysymäänkin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tylsempää oli viime kaudella kun Schumi oli niin ylivoimainen ;)

 

Ai viimekausi mitäs ne Shumin edelliset kaudet oli...ei meinaa kivoja ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään