Esa Lehtismäki

F1

2 264 viestiä aiheessa

Näin äskettäin Brasilian Maceiossa kadun viereen parkkeeratun uuden ja hienon punaisen urheiluauton, jonka ympärille oli kerääntynyt koko joukko "faneja" ihmettelemään. Taisi olla Ferrari. Toisella puolella katua kerjäläinen aneli ohikulkijoilta centavoja. Olin huomaavinani tilanteessa jonkinlaista ristiriitaa.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin äskettäin Brasilian Maceiossa kadun viereen parkkeeratun uuden ja hienon punaisen urheiluauton, jonka ympärille oli kerääntynyt koko joukko "faneja" ihmettelemään. Taisi olla Ferrari. Toisella puolella katua kerjäläinen aneli ohikulkijoilta centavoja. Olin huomaavinani tilanteessa jonkinlaista ristiriitaa.

 

Pekka

 

Se auto saattoi hyvinkin olla sen kerjäläisen  ;)

Kerran eräässä kehitysmaassa todistettiin tilannetta kun koko

päivän kadulla kerjännyttä vanhaa miestä tultiin iltapäivällä

hakemaan duunista S500 Mersulla. Kuskina oli nuori poika joka

taisi olla myöhässä kun tämä kerjäläinen tuntui kovasti haukkuvan

kuljettajaa ennenkuin astui kyytiin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se auto saattoi hyvinkin olla sen kerjäläisen  ;)

...

 

Ei se auton omistaja kyllä näyttänyt sellaiselta. Suhteellisen nuorelta "menevältä mieheltä" kylläkin, jonka ympärillä pyöri helv**** komeita gimmoja (aaahh tosi komeita nuo tummat brassikaunottaret - meikälaisellä vanhalla rumalla ukolla ei olisi toivoakaan etenkin kun ne miljoonat puuttuvat  :(). Molempia kyllä katseli ihan mielellään (silmä lepäsi) sekä autossa että kaunottarissa.

 

;D

 

P.S. Olisin pistänyt kuvankin, mutta ei tullut kamera mukaan sillä kertaa (olin kauppareissulla).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä noin sanotaan, että on AINAKIN 30km/t nopsempi?

 

Ei missään..oletin sen olevan 30% nopeampi suorilla kun siipi on 40% pienempi. Kaarteissa taas hitaampi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei missään..oletin sen olevan 30% nopeampi suorilla kun siipi on 40% pienempi. Kaarteissa taas hitaampi.

 

 

Ja siiven koko on suoraan verrannollinen nopeuteen?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei missään..oletin sen olevan 30% nopeampi suorilla kun siipi on 40% pienempi. Kaarteissa taas hitaampi.

Oot sä kyllä yks sankari...

 

Otit varmaan tuulitunnelikokeissasi huomioon myös uuden nokan muodon, entistä leveämmän etusiiven, pienentyneet ilmanotot, kadonneet badge boardit jne..? Saako kysyä miten toteutit ton täksi kaudeksi sallitun KERSsin tuoman tehonlisäyksen? Akku vai vauhtipyörä?

 

Joo, ei noilla eikä sillä täksi kaudeksi tulevalla ohjaamosta säädettävällä etusiivellä kannata kyllä vaivata päätä. Parempi vaan kun suunnittelee ja "laskee" perstuntumalla niin saa kaikki luvut näyttämään hyvältä ja kannattavalta, niin autoissa kun lentokoneissakin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei missään..oletin sen olevan 30% nopeampi suorilla kun siipi on 40% pienempi. Kaarteissa taas hitaampi.

    MTV3     F1-SÄHKEET      Tiistai   

                                       

"Uusi Ferrari edeltäjäänsä hitaampi"   

                                       

Ferrarin tekninen johtaja Aldo Costa   

vahvisti maanantaina Mugellossa, ettei

uusi F60-auto ole nopein mahdollinen   

Ferrari.                               

                                       

- Tänä vuonna on radikaaleja muutoksia.

Uusien rajoitusten takia ei automme   

suorituskyky ole korkeampi kuin       

aiemmin. Mutta työskentelytapamme     

paranevat vuosi vuodelta. Ja niin on   

tänäkin talvena tapahtunut, Costa sanoi

F1-sarjan virallisten nettisivujen     

mukaan.                               

                                       

Autojen aerodynamiikkaa rajoitettiin   

täksi vuodeksi.                       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai se nyt ole, jos airodynaamista pitoa on heikennetty, maaefektiä ei ole kuitenkaan nostettu niin kamalasti, että se ois fifti fifti tilanne.

Mutta lajin kannalta mitä vähemmän noissa on apuja, niin sen parempi. Saisivat laittaa sequenttiaali-laatikon takasin näihin ja kytkin polkimen. Tai vielä parempaa perus manuaali vaan. Kaikki vähäänkään luistonestoa muistuttavat laitteet sun muut KERSSIT pois myöskin.

 

Mutta eihän tämä käy, F1 on aina ollut uusien juttujen sarja ja sielä pitää olla tälläsiä ihme vempaimpia. Huono puoli ollut menneinä vuosina vaan se, että kisat ovat olleet erittäin tylsiä. Ohittaminen lähes mahdotonta ja tallien väliset erot aika kovia. Kuljettajilla ollut todella helppoa menneinä aikoina kun on voinut kaarteen alussa lyödä pedaalin lattiaan ja ootella, koska tietokone on hoitanut kaiken. Myöskään vaihdemissit ovat erittäin harvinaisia, johtuen näistä läppävaihteista, joissa ei kytkintä tunneta paitsi liikkeelle lähdössä.

Laji on menettänyt paljon kun on niin paljon touhotettu noista teknisistä vempaimista, kaiken huippu tuo Mersun pannussa oleva vääntömomentin-muunto systeemi, jossa kuljettaja voi säätää optimaallisen väännön per mutka periaatteessa. THIS SUCKS. Ja pahasti.

 

Toivottavasti kaikki tollanen typerä karsitaan ja homma jätetään kuljettajalle entistä enemmän tulevaisuudessa.

Toivottavasti jatkossa kisat tasaantuvat ja sitä kilvan ajoa nähdään, rengas rengasta vastaan ja hanurissa painostamista. Ohittamista ja kunnon vääntöä, eikä varikkotaktiikalla voittoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen muuten huomannut että ainakin lähivuosina monesti ensimmäisen kisan voittanut on myös voittanut Mestaruuden.

Esim. viime ja toissa vuonna kävi niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oot sä kyllä yks sankari...

 

Otit varmaan tuulitunnelikokeissasi huomioon myös uuden nokan muodon, entistä leveämmän etusiiven, pienentyneet ilmanotot, kadonneet badge boardit jne..? Saako kysyä miten toteutit ton täksi kaudeksi sallitun KERSsin tuoman tehonlisäyksen? Akku vai vauhtipyörä?

 

Joo, ei noilla eikä sillä täksi kaudeksi tulevalla ohjaamosta säädettävällä etusiivellä kannata kyllä vaivata päätä. Parempi vaan kun suunnittelee ja "laskee" perstuntumalla niin saa kaikki luvut näyttämään hyvältä ja kannattavalta, niin autoissa kun lentokoneissakin!

 

Joo tämä 30% lisäys oli varmaan aikalailla lonkalta heitetty..varsinkin jos ei asiaan ole mitenkään perehtynyt...30 km/t:kin tuntuu aika rasvaselta..myöskään en tiedä kuinka paljn siipi pieneni..ilmeisesti pinta-ala pieneni mutta se on nyt jyrkempi joten vauhti varmaankin sitten hidastuu...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...varsinkin jos ei asiaan ole mitenkään perehtynyt...30 km/t:kin tuntuu aika rasvaselta..myöskään en tiedä kuinka paljn siipi pieneni..ilmeisesti pinta-ala pieneni mutta se on nyt jyrkempi joten vauhti varmaankin sitten hidastuu...?

 

No mitäpä jos ottaisit selvää ennen noita älyttömiä kommentteja. Etu- ja takasiiven kulma on aina säädettävissä radan ja olosuhteiden mukaan. Jatkossa sitä voi säätää lisäksi myös rajoitetusti ohjaamosta auton ollessa liikkeellä. Naurettavaa perustaa mielipiteitä auton nopeudesta pelkän arvailun varaan. Ei nopeuden muutoksesta voi vetää mitään johtopäätöksiä kuvien perusteella, etenkään kun KERS tuo arvioiden mukaan jopa 80 lisähevosvoimaa ajoittain kuljettajan käyttöön. Kaiken lisäksi absoluuttinen huippunopeus on kutakuinkin merkityksettömin mitattava suure, kun sen lähelle ei pääse yhdelläkään radalla järkevillä välityksillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mitäpä jos ottaisit selvää ennen noita älyttömiä kommentteja. Etu- ja takasiiven kulma on aina säädettävissä radan ja olosuhteiden mukaan. Jatkossa sitä voi säätää lisäksi myös rajoitetusti ohjaamosta auton ollessa liikkeellä. Naurettavaa perustaa mielipiteitä auton nopeudesta pelkän arvailun varaan. Ei nopeuden muutoksesta voi vetää mitään johtopäätöksiä kuvien perusteella, etenkään kun KERS tuo arvioiden mukaan jopa 80 lisähevosvoimaa ajoittain kuljettajan käyttöön. Kaiken lisäksi absoluuttinen huippunopeus on kutakuinkin merkityksettömin mitattava suure, kun sen lähelle ei pääse yhdelläkään radalla järkevillä välityksillä...

 

Kieltämättä tässä oli sellaista Bernsteinilaista sosialismia kannanotossani.

 

Suoranopeuksilla ei tosiaankaan ole juuri merkitystä koska suurin osa ajasta käytetään mutkissa ja kaarteissa, jossa sitä downforcea tarvitaan.

 

Teoriassa siis takasiiven pienentäminen voisi lisätä suorasuoranopeutta..muittei kierrosnopeutta..lisäksi se jättöpyörre lienee nyt syvempi ja korkeampi joskaan ei ehkä yhtä leveä kuin aikaisemmin....en ole varma tuonkaan muutoksen tuomasta turvallisuudesta, mutta olkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Heh

 

Nythän on kuitenkin tietääkseni niin että Danica Patrick on ollut Playboyn haastattelussa eikä niinkään kuvauksissa.....  ::)

 

Ei silti.... minun puolestani saisi olla sekä Formula 1:ssä että Playboyssa. Eri varusteissa tosin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FIA:n maailmanneuvosto hyväksyi Bernie Ecclestonen ehdotuksen, jonka mukaan eniten osakilpailuja kauden aikana voittanut kuljettaja kruunataan maailmanmestariksi.

 

Jos kahdella tai useammalla kuljettajalla on yhtä monta voittoa, mestaruus menee niistä kuljettajista sille, jolla on eniten MM-pisteitä. Muut sijat ratkaistaan yhä nykyisen pistejärjestelmän perusteella.

 

FIA hylkäsi yllättäen F1-tallien ehdotuksen pistesysteemistä, joka olisi tuonut voittajalle 12 pistettä, toiseksi sijoittuneelle 9, kolmannelle 7 ja seuraaville 5, 4, 3, 2 ja 1.

 

Valmistajien sarjan maailmanmestaruus ratkeaa yhä vanhalla systeemillä.

 

Kertoi ainakin Iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FIA:n maailmanneuvosto hyväksyi Bernie Ecclestonen ehdotuksen, jonka mukaan eniten osakilpailuja kauden aikana voittanut kuljettaja kruunataan maailmanmestariksi.

 

Mitä helv**** virkaa oli sillä katsojaäänestyksellä minkä perusteella FIA:n piti päättää uudesta pistelaskusysteemistä? Sehän tyrmättiin murskalukemin ympäri maailmaa. Suoraan sanottuna perseestä tuo päätös.

 

- Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hlvetin hyvä idea, tuo pistää kaverit yrittämään.

 

Tai vastaavasti pahimmillaan lässäyttää koko sarjan jo alkutekijöihinsä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teoreettisesti siis alkukaudella vahva talli voi varmistaa kuljettajien maailmanmestaruuden heti kauden puoltaväliä seuraavassa kilpailussa? Kuulostaapa typerältä. Minkähän takia noihin autourheilulajeihin ei enää millään saada fiksuja pistelaskujärjestelmiä aikaan. Ne olivat ihan toimivia ennen kuin voiton merkitys mitätöitiin. Nyt mennään sitten toiseen äärilaitaan. Kivahan se tietysti on, ettei lällyillä varmistelupisteillä napata niin helposti mestaruuksia, mutta muuten kyllä aivan hanurista.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teoreettisesti siis alkukaudella vahva talli voi varmistaa kuljettajien maailmanmestaruuden heti kauden puoltaväliä seuraavassa kilpailussa? Kuulostaapa typerältä. Minkähän takia noihin autourheilulajeihin ei enää millään saada fiksuja pistelaskujärjestelmiä aikaan. Ne olivat ihan toimivia ennen kuin voiton merkitys mitätöitiin. Nyt mennään sitten toiseen äärilaitaan. Kivahan se tietysti on, ettei lällyillä varmistelupisteillä napata niin helposti mestaruuksia, mutta muuten kyllä aivan hanurista.

 

Sehän tuossa on just vaarana, eikä vain teoreettisesti. Ennen pitkää niin tulee käymään ihan takuulla. Mutta virhehän on tosiaan tapahtunut jo vuosia sitten. Olisivat pitäytyneet aikoinaan siinä 10,6,4,3,2,1 pistejaossa kuljettajien osalta, tai jopa nostaneet siinä sitä voitosta saatavaa pistemäärää kahdella. Mutta tallithan sen tuon muutoksen 10,8,6,5,4,3,2,1-jakoon halusivat tallikilpailun tiukentamiseksi ja siksi, että useampi talli pääsisi helpommin pisteille ja saisi ilmaisen ilmakuljetuksen kisapaikkojen välillä. Nyt siitä virheestä sitten maksetaan  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sangen pitkälti juuri noin. Oishan noita voinu jakaa isommalle joukolle jakamalla sitten voittajalle enemmän. Ja antaa vaikka siitä paalustakin pisteen. Mutta tylsemmäksi taitaa vaan mennä vuosi vuodelta. Toivottavasti pakka edes muuten sekoaa tällä kaudella vähän.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään