Esa Lehtismäki

F1

2 264 viestiä aiheessa

Kautta aikojen ainoa merkitys Ferrarille on ollut se että heillä on PARAS-kuski, raha ja kaikki muu on sivuseikka.

 

Motivaation puutetta en lähde allekirjoittamaan.

 

Viime vuoden ongelmat johtui hyvin pitkälti siitä että Kimin renkaat eivät lämmenneet aika-ajoissa riittävästi ja sitä kautta menetettiin kisasijoituksia.

 

Ferrarilta ei tosiaan kuskin paikkaa osteta millään sponssisopimuksilla. Sinne otetaan se kuskeista, jolla katsotaan olevan parhaat edellytykset mestaruuteen sekä paras mahdollinen kakkoskuski. Kaikissa muissa talleissa kuskin kansallisuudella voi olla väliä merkkinointisyistä, mutta ei Ferrarilla. Eikä muuten ole ferrarilla auton värityskään pääsponsorista kiinni, niinkuin useimmilla muilla. Se on aina punainen.

 

Ei Kimin motivaatiossa mitään vikaa minunkaan nähdäkseni ole. Hän on vaan niin kokenut, ettei suotta hötkyile. Kyllähän se rauhoittaa kun on jo korkeimman mahdollisen saavuttanut, eli voittanut mestaruuden Ferrarilla. Kyllä Kimi voittoja ja mestaruuksia ottaa jatkossakin jos siihen on mahdollisuus. Tämän vuoden autolla ei mestaruus ole otettavissa, eikä sen kehittämiseen enää paljon panostetakaan. Ensi kauden autoon satsataan pääosa resursseista jo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Kimin motivaatiossa mitään vikaa minunkaan nähdäkseni ole. Hän on vaan niin kokenut, ettei suotta hötkyile. Kyllähän se rauhoittaa kun on jo korkeimman mahdollisen saavuttanut, eli voittanut mestaruuden Ferrarilla. Kyllä Kimi voittoja ja mestaruuksia ottaa jatkossakin jos siihen on mahdollisuus.

 

Kannattaisi ehkä kuitenkin hötkyillä. Yrittää vaikka sitten keskeytyksen uhalla väkisin. Totuus on, että vaikka Kimin tiedetään olevan kuinka hyvä kuski, ei se näytä hyvälle, että on lähes jatkuvasti hitaampi, kuin tallikaverinsa jo toista vuotta putkeen. Ihmiset muodostaa mielipiteensä suoritusten mukaan ja tällä hetkellä Kimin ajelu on niin flegmaattista huttua, että ei ihmekkään, jos fanit kaikkoaa ja lehdistö mässäilee. Pidemmän päälle tällainen ei voi olla vaikuttamatta myöskään normaalisti tällaisten asioiden läpi näkevien tallipäälliköidenkään silmiin, saati sitten sponsoreiden, joilla niilläkin on suuri vaikutus kuljettajavalintoihin, MYÖS Ferrarilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea uskoa että Ferrarilla olisi jossain jokin sampo, josta kampea vääntämällä rahaa tulee niin ettei siitä tarvitsisi välittää. Ehkä on ollut niin mutta vaikea uskoa ettei taloustilanne olisi vaikuttanut myöskään Fiat -yhtymään ja sitä kautta Ferrariinkin. Ihmetyttää toki sekin jos Espanjalaisella pankilla, eli Santanderilla on laittaa rahaa kanssa tuollaisia summia (mistä mediassa puhutaan) formuloiden maailmaan, eli pr-tarkoituksiin. Saahan siinä sitä ns. businestakin samalla mutta silti.

 

Tiedä näistä sitten. Ehkäpä suuressa maailmassa pelimerkitkin vaan on isompia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisi ehkä kuitenkin hötkyillä. Yrittää vaikka sitten keskeytyksen uhalla väkisin. Totuus on, että vaikka Kimin tiedetään olevan kuinka hyvä kuski, ei se näytä hyvälle, että on lähes jatkuvasti hitaampi, kuin tallikaverinsa jo toista vuotta putkeen. Ihmiset muodostaa mielipiteensä suoritusten mukaan ja tällä hetkellä Kimin ajelu on niin flegmaattista huttua, että ei ihmekkään, jos fanit kaikkoaa ja lehdistö mässäilee. Pidemmän päälle tällainen ei voi olla vaikuttamatta myöskään normaalisti tällaisten asioiden läpi näkevien tallipäälliköidenkään silmiin, saati sitten sponsoreiden, joilla niilläkin on suuri vaikutus kuljettajavalintoihin, MYÖS Ferrarilla...

 

Tallipäälliköt tietää kyllä tasan tarkkaan missä oikeasti mennään. Ei heidän tarvi lukea tallin tilannetta lehtien palstoilta. Kyllä ferrari jaksaa odottaa että saavat kimille sellaisen auton joka sopii kaverin hanskaan. Olisi super tyhmää lähteä tässä vaiheessa vaihtamaan kuskia. Silloin joutuisi opettelemaan uuden kaverin ajotyylin.

 

Vaikea uskoa että Ferrarilla olisi jossain jokin sampo, josta kampea vääntämällä rahaa tulee niin ettei siitä tarvitsisi välittää.

 

Ferrarilla on sellainen sammonkampi nimeltä FIAT. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallipäälliköt tietää kyllä tasan tarkkaan missä oikeasti mennään. Ei heidän tarvi lukea tallin tilannetta lehtien palstoilta. Kyllä ferrari jaksaa odottaa että saavat kimille sellaisen auton joka sopii kaverin hanskaan. Olisi super tyhmää lähteä tässä vaiheessa vaihtamaan kuskia. Silloin joutuisi opettelemaan uuden kaverin ajotyylin.

 

Kuten sanoin, "tallipäälliköt jotka normaalisti näkevät tällaisten asioiden läpi". Mutta ihmisiä ne nekin on. Jos Räikkönen vain ajelee kisat läpi, "kun on pakko vaikka ei voi pärjätäkkään" ilman mitään suurempaa yritystä, niin se ei voi olla vaikuttamatta siihen kaiken nähneeseenkään tallipäällikköön. Tai kuten sanoin, sponsoreihin. Sitä on turha kenenkään yrittää väittää, että Ferrarilla ei olisi sponsoreilla sanottavaa kuskivalintoihin...

 

Ja mitä tulee kuskille sopivaan autoon, niin on se nyt kumma, että esim. Ferrarilla tehtäisiin auto vain Kimiä varten ja sitten sillä samalla autolla kuitenkin pärjää Massa eikä Kimi. Kertonee jotain jostain. Joko siitä, että Kimi ei ehkä olekkaan niin hyvä kuski, kuin kaikki luulee, tai Massa onkin parempi kuski, kuin yleisesti kuvitellaan. Ehkä siellä Ferrarilla on tämä myös huomattu. Hyvän kuskin pitää kuitenkin pystyä sopeutumaan huonoonkin autoon ja mun mielestä Massa on siinä suhteessa osoittanut olevansa Räikköstä parempi viimeisen kahden vuoden aikana. Samalla, kun Kimi on antanut periksi jo heti alkuunsa. Ehkä se sitten ihan oikeasti on merkki siitä, että Räikkönen on jo menettänyt suurimman menestymisen palon ja alkaa olla aika tehdä tilaa muille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallipäälliköt tietää kyllä tasan tarkkaan missä oikeasti mennään. Ei heidän tarvi lukea tallin tilannetta lehtien palstoilta. Kyllä ferrari jaksaa odottaa että saavat kimille sellaisen auton joka sopii kaverin hanskaan. Olisi super tyhmää lähteä tässä vaiheessa vaihtamaan kuskia. Silloin joutuisi opettelemaan uuden kaverin ajotyylin.

 

Ferrarilla on sellainen sammonkampi nimeltä FIAT. ;)

 

Olisit nyt lukenut vielä seuraavankin lauseeni... ;)

Sulla taitaa olla jonkilainen pieni pakkomielle Kimin ja/tai Ferrarin suhteen?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja täytyy muistaa, että Ferrari palkkasi Kimin Schumin tilalle kovalla palkalla ja tietysti odotus oli,

että esitykset ovat sitten Schumin luokkaa. Schumi kai sentään aika suvereenisti hakkasi Massan ja samaa

odotettiin Kimiltä. No, Kimi ajoi mestaruuteen, vähän onnenkin avustamana, mutta samanlaisella autolla

ajavan Massan voittaminen on tuottanut vaikeuksia.

Luulen, että Kimi ei ole vastannut niitä odotuksia mitä Ferrarilla oli kun palkkasivat Kimin.

Jotenkin on Kimin työstä jäänyt sellainen kuva, että ajetaan se kisa ja kisan jälkeen heti koneeseen ja kotiin.

Schumi ja Alonso taas saattoivat enemmän panostaa tallin kanssa pohtimiseen, mitä vois tehdä paremmin

ja mitä kehittää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulla taitaa olla jonkilainen pieni pakkomielle Kimin ja/tai Ferrarin suhteen?

 

Ei suinkaan vaan tiedostan sen että kukaan noista kavereista ei ajele huvikseen koska jokaisella on äärimmäinen halu voittaa ja olla paras. Ferrari faneilla ja kaikilla oli oletus että Kimi on samanlainen sateentekijä kuin Schumacher jolla ensimmäiseen mestaruuteen meni neljä vuotta. Kukaan ei vaan muista että Kimin tullessa suuri osa tallin väestä otti ja lähti muihin talleihin mm. tallipäällikkö, tekninen johtaja, pääsuunnittelija jne jne..

 

Mitä tulee Alonson "erinomaisuuteen" niin tulokas Hamilton pisti kaveria niin pahasti nenään että tarvi lähteä Flavion olkapäätä vasten itkua tihrustamaan. Taisi Santander maksaa senkin tallipaikan? Jotta alonson taidot näyttäis hyvältä niin hyvien näyttöjen kovalainen sai antaa tietä kaverille joka otti turpaan jopa Pikku Kekeltä.

 

Mikko: Jos kimillä olisi ollut viime kaudella motivaatio kadoksissa niin miksi Ferrari käytti option?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä Kimin palkkaa pitäis nostaa 3x niin alkais jo kiinnostua kehitystyöstäkin...ja tienais enemmän kuin joku musta golfin pelaaja...mikä metsä elroy se nyt oli ? Toihan on selkeesti taksikuskin tienisti joku 42 mio ekkua. Pekhamiki tienaa melkein enemmän ja se potkii vaan palloa.

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä Kimin palkkaa pitäis nostaa 3x niin alkais jo kiinnostua kehitystyöstäkin...

 

Miten nyky formula kuski voi osallistua enemmän autonkehitykseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tulee Alonson "erinomaisuuteen" niin tulokas Hamilton pisti kaveria niin pahasti nenään että tarvi lähteä Flavion olkapäätä vasten itkua tihrustamaan. Taisi Santander maksaa senkin tallipaikan? Jotta alonson taidot näyttäis hyvältä niin hyvien näyttöjen kovalainen sai antaa tietä kaverille joka otti turpaan jopa Pikku Kekeltä.

 

Alonso ja Hamilton päätyivät muistaakseni tasapisteisiin '07-kaudella. Taisi muuten olla sama määrä voittojakin.

Alonsollahan on jo kaksi mestaruutta, siinä missä Hamiltonilla vain yksi. Eikös sekin kerro jo jotain Alonson paremmuudesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alonso ja Hamilton päätyivät muistaakseni tasapisteisiin '07-kaudella. Taisi muuten olla sama määrä voittojakin.

Alonsollahan on jo kaksi mestaruutta, siinä missä Hamiltonilla vain yksi. Eikös sekin kerro jo jotain Alonson paremmuudesta?

 

Mutta se oli nuoren Hamiltonin tulokaskausi, kun taas Alonsolla oli jo pitkä kokemus. Pikemminkin Hamiltonilta oli huikea temppu päästä ensimmäisellä kaudellaan tasoihin tuplamestarin kanssa samalla kalustolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten nyky formula kuski voi osallistua enemmän autonkehitykseen?

 

Omaamalla hieman rusinaa suuremmat aivot ( voi olla kyse asenteesta ja lukeneisuudestakin ). En kiellä lainkaan Kimin poikkeuksellisia ajolahjoja...hän on suuri kyky.

 

Mieti vaikka Laukkasen osuutta Vinkan kehittelyssä ja edesmenneen pääkoelentäjä Janhusen...jos ei koelentäjä kautta ajaja osaa sitä välinettään kehittää niin kuka sitten ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieti vaikka Laukkasen osuutta Vinkan kehittelyssä ja edesmenneen pääkoelentäjä Janhusen...jos ei koelentäjä kautta ajaja osaa sitä välinettään kehittää niin kuka sitten ?

 

Miten Jyrki ja muut koelentäjät olisivat voineet kehittää koneita jos ne eivät olisi pääseet testimielessä lentämään?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, nyt on aika-ajoissa dramatiikkaa. Massan kypärään osui jotain (oluttölkki? jousi?) ja jarrutuksesta huolimatta auto meni suoraan rengasvalliin. RTL:n hidastuksien perusteella vielä vaikea sanoa mikä se oli.

 

MTV3 Live

15:57 Barrichello kertoo, että hänen autostaan irtosi jousi, joka mahdollisesti lensi päin Massaa.

15:57 Tv-hidastus näyttää, että Massan kypärään lensi jokin osa kesken ajamisen, minkä jälkeen Massa ajoi suoraan päin rengasvallia.

 

------

Edit:

 

Jouselle se lähinnä näyttää

 

Massan kypärään osui Rubens Barrichellon Brawn-autosta irti lentänyt jousi, minkä seurauksena Massa ajoi suoraan päin rengasvallia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, nyt on aika-ajoissa dramatiikkaa. Massan kypärään osui jotain (oluttölkki? jousi?) ja jarrutuksesta huolimatta auto meni suoraan rengasvalliin. RTL:n hidastuksien perusteella vielä vaikea sanoa mikä se oli.

 

MTV3 Live

------

Edit:

 

Jouselle se lähinnä näyttää

 

Hengissä säily ja hyvä niin.

 

Nyt alko hirvee arpominen, kun ajanotto hajos.. kukaa ei tiedä aikoja..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aijai, kyllä näyttää rumalta, kun toi pää menee tolleen taaksepäin.  :thmbdn:

Onneksi säily hengissä!

 

Tuosta iltalehdessä(kin) olevasta kuvasta kun katsoo niin ollu onneakin hieman matkassa, osunu ainakin osittain tuohon visiiri aukon reunaan - jos olis suoraan keskelle visiiriä niin olisi epäilemättä vielä pahempi tilanne - no kallonmurtuma on jo kyllä ihan tarpeeksi vakavaa sinällään...silmäkin aika vaaravyöhykkeellä ollu/on...

 

http://static.iltalehti.fi/formulat/juttumassa32507_fo.jpg

 

http://www.iltalehti.fi/formulat/200907259983226_fo.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloitetaanpa spekulaatiot siitä, kuka korvaa Massan Valenciassa 21.-23.8.2009. En usko, että kallonmurtuman ja aivotäräyksen jälkeen ajaa noin kuukauden päästä. (Jos Arttu lukee tämän, niin voisi kommentoida onko ajaminen tuollaisen vamman jälkeen mahdollista noin lyhyellä toipumisajalla)

 

Onko korvaaja Luca Badoer, Marc Gené vai jopa Michael Schumacher? Vai nostaako Ferrari jonkun tulevaisuuden toivon ajamaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei schumi uskalla ajaa tuollaisella rohjolla, voittaja-autolla ehkä.

 

Vaatii "Älliä" lähteä ulos huipulta  :D................. Eräillä sitä ei ole :o

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään