Esa Lehtismäki

F1

2 264 viestiä aiheessa

*Kaivoi juuri Alonso lippiksen kaapista, jossa se oli kerennyt pölyttyä kahden vuoden ajan. Räikköspaita meni puolestaan hyllylle pölyttymään..*  ;D

 

Saas nähdä toistaako tilastot itseään ja Alonso nappaa tänä vuonna mestaruuden, kuten 16 kertaa viimeisen 20 vuoden aikana avauskisan voittanut kuljettaja on niin tehnyt.  :thmbup:

 

PS: Oviedossa räjähti ainakin juhlat käyntiin..  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen mitä kisaa katselin viikonloppuna, niin toooodeeeelllaaaaa tyyyyyyyyyyyyyyyllllllllsääääääääääääääää................. *HAUKOTUS*

F1 on menettänyt kyllä nyt lopullisesti kaiken mitä siinä joskus oli, kaiken viehätys/näyttävyytensä.

Ellei jotain tehdä ja nopeasti, niin homma menee aikalailla prseelleen.

Autot inisee, piipitää, kuljettajan duuni näyttää helpolta ja kaikki sujuu elektronisesti ja ohituksia ei ole, mitään ei tapahdu.

TYLSÄÄ.

 

NOh...onneksi on jotain korvaavaa, jossa sentään ajetaan ja niittten ajaminen näyttää ajamiselta.

.......GT / WTCC / BTCC / MOTO GP / MOTO 2.

 

Tässä sentään tehdään duunia.

http://www.youtube.com/watch?v=NQfuWQBqYDU

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autot inisee, piipitää, kuljettajan duuni näyttää helpolta ja kaikki sujuu elektronisesti ja ohituksia ei ole, mitään ei tapahdu.

 

 

Vaikka en pahemmin kyseistä lajia seuraakkaan, enkä ole säännöistä perillä, mutta mitä BBC:ltä kattelin kisaa vajaan tunnin, niin sain ainakin sellaisen kuvan, että nimenomaan sitä ajamista oli enemmän kuin ennen? Verrattuna siis edelliseen kauteen. Ei taida olla ABS-jarruja eikä luistonestoa, että en mä nyt hirveästi sanois, että elektroniikka hoitaa.. Vai mitä elektroniikkaa meinaat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka en pahemmin kyseistä lajia seuraakkaan, enkä ole säännöistä perillä, mutta mitä BBC:ltä kattelin kisaa vajaan tunnin, niin sain ainakin sellaisen kuvan, että nimenomaan sitä ajamista oli enemmän kuin ennen? Verrattuna siis edelliseen kauteen. Ei taida olla ABS-jarruja eikä luistonestoa, että en mä nyt hirveästi sanois, että elektroniikka hoitaa.. Vai mitä elektroniikkaa meinaat?

 

Ei ollut luistonestoja viime vuonnakaan. Tänä vuonna ohittaminen on vielä vaikeampaa täysien tankkien takia, etenkin kisan alussa. Aerodynamiikkaa on, mutta mekaanista pitoa ei vieläkään niin paljoa kun sitä pitäisi olla slikseistä huolimatta. ABS:iä ei ole eikä aktiivijousituksia. ONNEKSI, muutenhan tuo olisi täysin pilalla.

 

Meinasin tätä vaihdelaatikko-osastoa esimerkiksi. Vivuista vaan ilman kytkintä kumpaakin suuntaan, elektroniikka hoitaa loput.

Starttijärjestelmistä en tiedä, onko kiellettyjä kun liittyivät luistonestoon aikoinaan käsittääkseni.

 

Mutta yleisesti, lajin näyttävyys ei ole mitään siihen mitä se oli 10v taaksepäin. Autojen saundit ovat kuihtuneet ja homma ei näytä oikein miltään, ei edes incar-kamerasta katsottuna. En tiedä, mutta minuun tuo ei iske.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös täysien tankkien takia pitäisi tulla enemmän ohituksia? Painavempi auto -> pitempi jarrutusmatka. Toisaalta ainakin ekassa kisassa kellään ei varmaan ollut kovin hyvää dataa renkaiden kestävyydestä ja säästelivät ehkä niitä liiaksikin alussa. Eivät paljon kyllä yrittäneet edes ohitella. Mutta säännöissä mennään koko ajan väärään suuntaan. Homma meni pieleen V10 koneiden jälkeen. Autoissa on liian vähän tehoa ajo-ominaisuuksiin nähden. Muka turvallisuuteen vedoten V10 pois.. Sama se kulkeeko ne autot suoralla 350 vai 320 kmh. Ei sillä ole turvallisuuteen mitään tekemistä. Mutkavauhdit ei pienentynyt yhtään V8 koneilla.

 

Eli autoihin pitäisi saada 200-300 hp lisää ja hivenen nykyistä vähemmän deeäffää. Silloin autot olisivat liian tehokkaita ajo-ominaisuuksiin nähden. Kuljettajan taito vaikuttaisi enemmän ja ajovirheitä ja ohituksia tulisi lisää. Kuitenkaan turvallisuus ei juuri kärsi kun mutkissa mentäisiin ehkä jopa vähän hiljempaa. Olihan aikoinaan turbokoneissa monacon aika-ajoissakin välillä 1400 hp ja sen ajan autot ei todellakaan ollut kovin hyvin ajettavia kun nykyään. Kisat olivatkin aikoinaan värikkäämpiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo samaa mieltä tosiaan.

En tiedä olenko oikein ymmärtänyt mitä olen asiasta lukasut, mutta jos aerodynamiikaa karsittaisiin ja mekaanista pitoa lisättäisiin, saattaisi homma mennä parempaan suuntaan.

Aikoinaan F1 auto oli niin viimisen päälle aerodynaamiikkaa, että ohittaminen oli käytännössä täysin mahdotonta, kun edellä ajavan taakse et voinut mennä niin lähelle ilman ongelmia.

Enää se ei niin paljoa sitä ole, mutta tämä difuusori juttu onkin sitten ihan mielenkiintoinen..............

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

:thmbup::o

Joo o, että sellasta..... Että niin jännä kisa vai tuo viimeinen F1:sen Bahrain kisa......... ::)

 

Tässä se mistä joskus mainitsin. 320kmh wheel to wheel Barcelonan pääsuoraa............... Ei näe enää tänään tällästä. Ei näe ei.

http://www.youtube.com/watch?v=gpU61z30GGY&feature=related

 

Mutta kyllä ajaa osattiin vähän myöhemminkin.

Klassikko: Häkkinen vs Shumacher, Legendaarinen SPA vuonna 2000.

Katsoin tämän kisan suorana ja tunnelma oli suoraan sanoen katossa tämän erään ohituksen jälkeen.  :thmbup:

http://www.youtube.com/watch?v=sKBcNSdQkqk&feature=related

 

 

Upeinta on se, että myös Michael muistaa kisat Häkkisen kanssa yhtenä uransa upeimista taisteluista. Molemmat kunnioittivat toisiaan radalla 100% ja se myös näkyi. Yksi upeimmista ohituksista ikinä mitä olen nähnyt.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas Tororosson eturipustuksen pettäminen hurjan näköinen juttu, enpä ole ennen moista nähnyt, että suoran loppuvaiheessa jarrutuksessa eturipustus pettää täysin. Taitaa ko autot jäädä varikolle..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   286   MTV3         19.04.   13:35:14

    MTV3     F1-SÄHKEET        Ma 19.04.

                                       

Kovalaisen talli pääsi lentoon         

                                       

F1-kuljettaja Heikki Kovalainen pääsi 

Lotus-tallin mukana lähtemään Kuala   

Lumpurista kohti Eurooppaa maanantaina

kello 9 jälkeen Suomen aikaa.         

                                       

Lotuksen väki matkasi Shanghaista     

tallin kotimaahan Malesiaan ja odotteli

siellä lentoa Eurooppaan. Islannin     

tulivuoren-purkauksesta tuleva         

tuhkapilvi ei estä Kovalaisen lentoa. 

                                       

- Lotus Racing liikkeellä. Nousimme   

juuri AirAsian lennolle! Kovalainen   

kirjoitti Twitter-sivuilleen.         

 

AirAsia on tallin pomon Tony           

Fernandesin omistama lentoyhtiö.       

Fernandes tiedotti puolestaan omassa   

Twitter-palvelussaan, että F1-talleista

Sauber, Ferrari, Toro Rosso, Renault ja

Mercedes lentävät AirAsian koneilla   

vanhalle mantereelle.                 

                                       

Kovalaisen mukaan Lotuksen henkilökunta

aikoo viettää aikaa yhdessä kerrankin 

radan ulkopuolella. Seuraava kilpailu 

ajetaan Barcelonassa kolmen viikon     

päästä.       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän meni hyvin. Vettel sai ansaitsemansa mestaruuden koko kauden vaivanneesta huonosta tuuristaan huolimatta ja Alonson mestaruus tyrittiin lopulta liialla konservatiivisuudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh kerrankin näimpäin. Harmi Ferrarille, mutta eiköhän tässä oikea mies voittanut, nopeuden puolesta ainakin. Virheitä tekivät kaikki kauden mittaan, mutta Red Bullin auto oli nopein kautta kisojen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi Ferrarille,

 

Pah. Paljon enemmän, mitä olisivat ikinä ansainneet. Alonson uskomattoman typerä käytös kisan jälkeen kuvastaa kyllä koko tallia. Halveksuntani sitä tiimiä kohtaan sai vain vahvistusta...

 

Mitä mestaruuteen tulee, niin ehkä se sitten oli oikea osoite. Vaikka tietyllä tapaa olisin toivonut mestaruutta Webberille, niin Vettel otti yhden voiton enemmän. Joten suotakoon se hänelle siis :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ei sillon ainakaan nopein auto/nopein talli olisi hommaa kotiin vienyt.

Hyvä näin, että saatiin uusi nimi mestariksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä juttu minusta kuitenkin, että Punasonni antoi kuskien ratkaista paremmuutensa radalla loppuun asti, eikä lähtenyt typerehtimään tallimääräyksillä. Juuri näin pitää toimia. Vasta jos toinen kuskeista on mestaruustaistelusta ulkona, voi alkaa auttaa tallikaveria oman sijoituksen kustannuksella.

 

Tämän kauden pistelasku on ehdottomasti vanhaa parempi. Nyt voittaminen saa ansaitsemansa arvon ja silti luotettavuuttakin tarvitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieluisampi lopputulos ei olisi voinut kaudelle tulla! Vettel todellakin ansaitsee mestaruutensa.

 

Alonson huono käytös ja olemus on suorastaan raivostuttavaa. Toivottavasti jonkinlainen rangaistus on tuosta tulossa  >:( Eiköhän huomenna Italian media ainankin Alonsoa rankaise. Petrovilta hieno kilpailu Alonsoa vastaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan kävi muuten niin päin, että Webber auttoi Vetteliä. Nimittäin mitä ilmeisimmin Alonso teki varikkopysähdyksen niin aikaisin siksi, että Webber oli pysähtynyt paria kiekkaa aikaisemmin ja jäänyt sitten hetkeksi ruuhkaan. Ferrari pelkäsi että Webber menee pysähdyksellä ohi, jos saa ajaa tyhjää rataa pidempään. Niinkuin olisi käynytkin. Petrovin taakse jääminen varmasti tiedettiin, mutta ei ollut valinnanvaraa. Loose-loose-tilanne. Webberin aikainen pysähdys oli siis se mikä esti Alonson neljännen sijan, minkä hän olisi mestaruuteen tarvinnut. Hyvää pelisilmää Punasonnilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni tärkein juttu oli se, että "Banco" Alonso ei voittanut. Kuinkahan monta valmiiksi painettua "Alonso - campeón del mundo 2010"-pankkikorttipohjaa ja pahvi-standia Santander joutuu kaikessa hiljaisuudessa tuhoamaan?  :P

 

Webberille olisin pitkän uran kruunuksi eniten mestaruutta toivonut, mutta Vettel "kelpaa" myös ihan hyvin. Loistava kisa Vetteliltä eilen ja ajamalla saatu mestaruus  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dodiin, niin sitä pitää Räikkönen. Ei hassumpi taktiikka. Eikä hullumpi kisa Lotukselle ylipäätään.

 

1. Vettel

2. Räikkönen

3. Grosjean

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään