Esa Lehtismäki

F1

2 264 viestiä aiheessa

Miten niin harvinainen? Viime kaudella sama tapahtui 15 kertaa ;)

 

Ja Rosbergiä voidaan pitää myös Suomalaisena. Eli melkein neljä kuljettajaa  ;).

 

Nico otti tänään paalupaikan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rosberg oli ainakin joskus Suomenkin kansalainen, kilpailee tosin Saksan lisensillä.

 

Melkein suomalainen on kuitenkin melko kohdallaan oleva termi, kun ei taida ainakaan sujuvasti puhua suomea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensivuonna tulevat taas turbomoottorit takaisin. Eli 1.6 litraiset V-6 moottorit. Se on minun mielestä vain hyvä asia. Tekniikan täytyy kehittyä. Vapaastihengittävien bensiinimoottoreiden taru alkaa olla kohta loppu. Sekä kilpa, että siviilipuolella. Samoin tulee käymään siviilipuolen dieselmoottoreille. Ne joutavat jo historian museoon.

 

Bensiiniturbomoottorien todellinen kehitys alkaa nyt uudestaan. Tulee varmasti myös sähkömoottorin ja bensaturbon yhdistelmiä. Myös F1 puolelle. Taisi olla jopa alkuperäinen vaatimus, että kaudella 2014 F1 autot ajavat varikkosuoralla pelkällä sähkömoottorilla. Tallit olivat silloin vastaan.

 

 

Silloin aikoinaan turbomoottorit olivat 1.5 litraisia ja tehoja otettiin jopa 1500 hevosvoimaa. Moottorin piti kestää vain yksi aika-ajojakso. Tai vain yhden ainoan kierroksen.

Silloin sai moottoreita vaihtaa rajattomasti. Oli vara-autot.

 

Ne 1.5 turbomoottorit olivat V-6 mallisia,  tai rivinelosia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensivuonna tulevat taas turbomoottorit takaisin. Eli 1.6 litraiset V-6 moottorit. Se on minun mielestä vain hyvä asia. Tekniikan täytyy kehittyä. Vapaastihengittävien bensiinimoottoreiden taru alkaa olla kohta loppu. Sekä kilpa, että siviilipuolella. Samoin tulee käymään siviilipuolen dieselmoottoreille. Ne joutavat jo historian museoon.

 

Bensiiniturbomoottorien todellinen kehitys alkaa nyt uudestaan. Tulee varmasti myös sähkömoottorin ja bensaturbon yhdistelmiä. Myös F1 puolelle. Taisi olla jopa alkuperäinen vaatimus, että kaudella 2014 F1 autot ajavat varikkosuoralla pelkällä sähkömoottorilla. Tallit olivat silloin vastaan.

 

 

Silloin aikoinaan turbomoottorit olivat 1.5 litraisia ja tehoja otettiin jopa 1500 hevosvoimaa. Moottorin piti kestää vain yksi aika-ajojakso. Tai vain yhden ainoan kierroksen.

Silloin sai moottoreita vaihtaa rajattomasti. Oli vara-autot.

 

Ne 1.5 turbomoottorit olivat V-6 mallisia,  tai rivinelosia.

Mitähän käy formuloiden äänille, vähän pelottaa että ne vanhat soundit ovat enään vain historiaa.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos formula-autot tulevat liian hiljaisiksi, niin niihin voi asentaa kaiuttimia. Joista tulee moottorin pörinää.  ;D

 

Tai se moottoriääni voidaan tehdä tv lähetyksiin helposti. Eikä kukaan huomaa mitään !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas paljon tekovikaisia vasempia takarenkaita  :o

 

Muuten hyvä kisa, paljon ohituksia. Vahinko että Räikkösen auto alkoi väsyä kisan lopussa ja joutui taipumaan muutaman sijan. Mutta P5 ihan OK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas paljon tekovikaisia vasempia takarenkaita  :o

 

Muuten hyvä kisa, paljon ohituksia. Vahinko että Räikkösen auto alkoi väsyä kisan lopussa ja joutui taipumaan muutaman sijan. Mutta P5 ihan OK.

 

Ainoat mitkä väsyi oli renkaille rajut kuskit ja Lotuksen kisataktiikka. Myös lopun turva-auto oli aika käsittämätön veto kisatuomaristolta, taisivat pelätä rengasrikkoja. Kyseisessä tempussa meni myös Kimin voitto sivu suun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kisahan siitä Unkarista Kimille sitten tulikin. Hienoa, että piti Vettelin takanaan. Grosani ei sitten osaa olla kolaroimatta  :laugh: Olis ny siihen Vettelin mielummin törmännyt, kuin Buttoniin  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi hienoa, jos Kimi menisi takaisin Ferrarille. Ja vielä voittaisi 2014 mestaruuden. Mahdollisesti tulevan 2013 mestaruuden lisäksi  ;). Mahtaisi Alonsoa ja Santander pankkia harmittaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi hienoa, jos Kimi menisi takaisin Ferrarille. Ja vielä voittaisi 2014 mestaruuden. Mahdollisesti tulevan 2013 mestaruuden lisäksi  ;). Mahtaisi Alonsoa ja Santander pankkia harmittaa  ;D

 

Vuoden 2013 mestaruus jää Kimi Räikköseltä ehkä saavuttamattomiin, mutta ensi kausi.  :)

 

1.6 litran turbomoottorit, Kimi Ferrarille, ehkä. Nyt ei vielä varmaa ....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on varma. Alonso ja Räikkönen ovat tallitovereita. Hienoa  ;D

 

No, odotellaan kauden alkua. Eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka Alonso juoksisi Lotukselle karkuun. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, odotellaan kauden alkua. Eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka Alonso juoksisi Lotukselle karkuun. ;)

 

Sehän olisikin erinomainen ratkaisu !

Alonso voisi mestaroida Crashjeanin kanssa, Lotus saisi Santanderin miljoonat, joita se tarvitsee varmasti kipeämmin kuin Ferrari.

Ja Kimi saisi ajella "rauhassa" Ferrarilla ensi kauden mestariksi   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän olisikin erinomainen ratkaisu !

Alonso voisi mestaroida Crashjeanin kanssa, Lotus saisi Santanderin miljoonat, joita se tarvitsee varmasti kipeämmin kuin Ferrari.

Ja Kimi saisi ajella "rauhassa" Ferrarilla ensi kauden mestariksi   8)

 

No ei olisi, nyt vihdoin nähdään kumpi on parempi.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisin nähnyt Kimin mieluummin Red Bullilla Vettelin tallitoverina. Olisi tullut ehkä kovia ja tulisia kisoja.  ;)

 

Luin jostain, että Adrian Newey ja tallipäällikkö Christian Horner olisivat halunneet Räikkösen. Helmut Marko oli toista mieltä. Se siitä sitten.

 

Kimi Räikkönen ei varmasti olisi ollut Vettelin lakeija. Vaan toisinpäin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa hieno kisa taas :thmbup:, vaikka alkuun näytti, että tulee tylsä kilpailu. Kimi on ni äijä 8). Auto ja selkä rikki 13:sta ruudusta kolmas ja palkinto pallille 8). Ens vuonna toivottaavastin tulee mestaruus Ferrarilla taas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä mieltä ensikaudesta.?  1.6 litran turbokoneet. Tulee varmasti jatkuvasti moottoririkkoja. Tai bensa loppuu...

 

Tulee kerrankin jännittävä kausi. Kyllä se Ecclestone osaa  järjestää soun ;)

 

Kysymys. Mikä oli viimeisin vuosi kun F1 autoissa olivat edellisen kerran turbomoottorit ?  (1.5 litraiset).

 

Toinen kysymys. Miksi turboista silloin luovuttiin ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kysymys. Mikä oli viimeisin vuosi kun F1 autoissa olivat edellisen kerran turbomoottorit ?  (1.5 litraiset).

 

Toinen kysymys. Miksi turboista silloin luovuttiin ?

 

 

1988, jolloin käyttö kiellettiin. Pidettiin liian vaarallisina lajille ja myös kustannukset karkasivat käsistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään