Esa Lehtismäki

F1

2 264 viestiä aiheessa

Mua ärsyttää niin hel*etisti tuo Nicon hehkuttaminen.  Poika on enemmän maanpetturi kun suomalainen, kun isä on suomalainen niin poika itse ei puhu sanaakaan suomea ja on saksalainen. Niin miksi me suomalaiset juhlimme Nicon hyvää ajoa??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä veikkaan että nicon sijoitus oli taitoa, ripaus tuuria ja suuri latautuminen kisaan. Ens kisassa taso tulee automaattisesti tipahtamaan.

Tason lasku on varmaankin odotettavissa. Veikkaisin, että Nicoa auttoi se, että GP2:sen finaali ajettiin viime vuonna juuri Bahrainissa. Rata siis oli entuudestaan tuttu. Ensi viikonloppuna nuorempi Rosberg onkin isomman haasteen edessä kun ei se Malesian rata ole entuudestaan tuttu.

Henri:Miten ihmeessä saat Nicosta maanpetturin sillä perusteella että mies ei puhu suomea?? Keken vikahan se on ettei pojalleen ole suomea puhunut, vähän hankala sitä muuten siellä Monacossa olisi ollut pojan oppia suomea. Onko siis myös Närpesläinen jordbrukare joka ei osaa suomea maanpetturi??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nicohan on tosiaan oikein eurooppalainen, kielitaitoinen, fiksu supliikkimies, eikä ollenkaan semmoinen naapureitaan kyräilevä ummikkosuomalainen muukalaisvihaaja-pierupussi kuin kunnon ihmisen pitäisi olla ;D Pirunko väliä sillä ylipäätään on, mitä maata joku urheilija "edustaa"? Nicon isä on suomalainen ja äiti saksalainen ja hänellä itsellään on kummankin maan kansalaisuus, mutta hän on koko ikänsä asunut Monacossa, eikä varmasti osaa käyttää nahkahousuja yhtään sen paremmin kuin tuohivirsujakaan. Mitä järkeä hänen olisi opetella vielä suomeakin vain, jotta voisi vastata toimittajien kysymyksiin silläkin kielellä? Nico on suomalaiselle yleisölle pienestä pitäen tuttu isänsä kautta, joten tottahan sen pärjääminen kiinnostaa enemmän kuin vieraampien, mutta kyllä minä ainakin arvostan hyvää kuskia täysin hänen kansalaisuuksistaan riippumatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Henri:Miten ihmeessä saat Nicosta maanpetturin sillä perusteella että mies ei puhu suomea?? Keken vikahan se on ettei pojalleen ole suomea puhunut, vähän hankala sitä muuten siellä Monacossa olisi ollut pojan oppia suomea. Onko siis myös Närpesläinen jordbrukare joka ei osaa suomea maanpetturi??

Tarkotin tuota maanpetturia vähän ironisesti, mutta en silti osaa iloita pätkääkään Nicon hyvistä sijoituksista. Kun itse synnyin 8 vuotta Keken maailmanmestaruuden jälkeen joten Keken voittoja en silloin osannut juhlia Keken puolesta joten en tunnu saavan yhteyttä Nicon Keken kautta.

Nyt en osaa todellakaan perustella tätä Nico "vihaani" mitenkään, mutta kai yritän sanoa, että miten suu pannaan, jos parin vuoden päästä suomalainen Kimi Räikkönen häviää kovan taistelun jälkeen maailmanmestaruuden saksalaiselle Nico Rosergille. Minulle Nico on saksalainen siinä missä Schumacherit ja Heidfield ja kumppanit ja sen takia ärsyttää tämä Nicosta vouhkominen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle Nico on saksalainen siinä missä Schumacherit ja Heidfield ja kumppanit ja sen takia ärsyttää tämä Nicosta vouhkominen

Kukas sen sanoo, että saksalaisen menestyksestä iloitseminen on vouhkaamista? Ihan hyvin joku toinen voi ajatella samalla tavalla teistä deutch hatereista. Että ihme vouhkaamista, kun suupalttia Räikköstä kannattaa  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä on vähän sellainen näkemys tuohon Nicon monikansallisuuteen, että niin kauan kuin kaveri ajaa Saksan lipun alla ja palkintokorokkeelle noustessa soi Saksan kansallislaulu, niin kauan minulle Nico on saksalainen. Sitten jos kaveri alkaa ajamaan Suomen lipun alla, niin sitten onkin toinen juttu.

Ja jos joku nyt alkaa "vaahtoomaan" siitä, että fiksu mieshän se on kun ajaa Saksan lipun väreissä kun sponsorimahdollisuudet on paljon paremmat, niin olen samaa mieltä, mutta sehän taas ei liity mitenkään tähän isänmaallisuuskysymykseen.

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä on vähän sellainen näkemys tuohon Nicon monikansallisuuteen, että niin kauan kuin kaveri ajaa Saksan lipun alla ja palkintokorokkeelle noustessa soi Saksan kansallislaulu, niin kauan minulle Nico on saksalainen. Sitten jos kaveri alkaa ajamaan Suomen lipun alla, niin sitten onkin toinen juttu.

Nicohan ajoi pikkuformuloissa suomalaisella lisenssillä, jolloin kisan päätyttyä salkoon nousi siniristi ja nauhalta soitettiin Maamme-laulu. Se taisi olla viime tai sitä edellisenä vuonna kun Nico vaihtoi siniristin Saksan lippuun ja Maamme-laulun Das Lied der Deutscheniin. Eli mies on siis uransa aloittanut suomalaisena...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän siellä kaikki voisi ajaa samantien Sveitsin ja Monacon lippujen alla. Itse en kyllä maanpetturi-sanaa kovin keveästi käyttäisi, mutten jotenkin osaa myöskään pitää kovin suomalaisena (tai sama muiden maiden kansalaisista) ketään, joka valitsee kotiosoitteensa taktikoiden, ettei vaan tarvitse kotimaahan veroja maksaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nico, itse sanoi muutamia vuosia sitten, että jos se joskus tulee ajamaan formula ykkösiä, niin ehdottomasti haluaa edustaa Suomea. Eipä poika suomalaisella lisenssillä ajele.. Tietty Nicolle on ollut eduksi kaikissa pikku formuloissa ajaa saksalaisella lisenssillä, jotta sponsorit kiinnostuu enemmän, mutta F1 on niin kansainvälinen sirkus, että kuljettajan kansalaisuudella markkinointi hommissa ei ole mitään väliä. Tuskimpa McLaren on sponsoroiden innoittamana valinnut suomalaisen ja kolumbialaisen kuljettajan, vaan kuljettajan taito on se mikä ratkaisee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mutten jotenkin osaa myöskään pitää kovin suomalaisena (tai sama muiden maiden kansalaisista) ketään, joka valitsee kotiosoitteensa taktikoiden, ettei vaan tarvitse kotimaahan veroja maksaa.

Tuota ajatusta minä en oikein ymmärrä. Monaco tietenkin on veroparatiisi ja sen moni valitsee juuri verotussyistä, mutta ainakin suomalaisten formulakuskien kohdalla on päivänselvää, että vaikka Monacoa ja yhtään muutakaan veroparatiisia ei maailmassa olisi, ni eivät ne silti Suomessa asuisi. Britanniaan tai Keski-Eurooppaan arvon herrat olisivat joka tapauksessa muuttaneet. Jos tekee siellä töitä niin ei ole mitään järkeä asua niinkin kaukana työpaikaltaan kuin Suomessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota ajatusta minä en oikein ymmärrä. Monaco tietenkin on veroparatiisi ja sen moni valitsee juuri verotussyistä, mutta ainakin suomalaisten formulakuskien kohdalla on päivänselvää, että vaikka Monacoa ja yhtään muutakaan veroparatiisia ei maailmassa olisi, ni eivät ne silti Suomessa asuisi. Britanniaan tai Keski-Eurooppaan arvon herrat olisivat joka tapauksessa muuttaneet. Jos tekee siellä töitä niin ei ole mitään järkeä asua niinkin kaukana työpaikaltaan kuin Suomessa.

Kuin myös. Tarkoittaako solidaarisuus välttämättä aina sitä, että on lojaali valtioon? Eikö suomalaisuutta olisi olemassa ilman suomalaista valtiokoneistoa? Tässä en mitenkään valtiokoneiston tarpeellisuutta/justifikaatiota ajaa takaa, vaan nimenomaan miten yhteiskuntafilosofisesti parhaalla mahdollisella tavalla pitäisi määritellä suomalaisuuden käsitettä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nicohan ajoi pikkuformuloissa suomalaisella lisenssillä, jolloin kisan päätyttyä salkoon nousi siniristi ja nauhalta soitettiin Maamme-laulu. Se taisi olla viime tai sitä edellisenä vuonna kun Nico vaihtoi siniristin Saksan lippuun ja Maamme-laulun Das Lied der Deutscheniin. Eli mies on siis uransa aloittanut suomalaisena...  ;)

Ja pointti oli ? :) Aivan sama mitä on tehnyt joskus aiemmin, vain nykyhetki merkitsee.

Monacolaistuneitahan monet hyvin tienaavat suomalaisurheilijat tuppaavat olemaan. Lähes ainoa poikkeus on Marcus Grönholm, joka edelleen maksaa veronsa kiltisti Suomeen. Mutta tähän veroasiaan en ottanutkaan kantaa vaan siihen, että pidän suomalaisena sellaista urheilijaa, jonka menestyksen hetkellä Suomen lippu nostetaan salkoon ja Maamme-laulu raikaa. Eli toisinsanoen Suomi saa näkyvyyttä, ei Saksa eikä Monaco.

mutta F1 on niin kansainvälinen sirkus, että kuljettajan kansalaisuudella markkinointi hommissa ei ole mitään väliä. Tuskimpa McLaren on sponsoroiden innoittamana valinnut suomalaisen ja kolumbialaisen kuljettajan, vaan kuljettajan taito on se mikä ratkaisee.

Aivan varmasti on merkitystä. Jos Saksassa saksalainen huippu-urheilija mainostaa jotakin tuotetta, on siinä isanmaallisuuslisä. Jos ei olisi merkitystä, niin minkähän takia Satolle piti perustaa oikein oma talli Hondan tuella, että pääsee ajamaan. Tai miksi Bernie on Panisin lopettamisen jälkeen itkenyt koko ajan ranskalaisen kuskin perään.

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja pointti oli ? :) Aivan sama mitä on tehnyt joskus aiemmin, vain nykyhetki merkitsee.

Pointti oli, että minusta nyt on sangen kummallista että ihminen voi vaihtaa kansallisuuttaan tuosta vaan pelkästään sillä että vaihtaa kilpailulisenssinsä toiseen. Suomen passi Nicolla kun kuitenkin edelleenkin takataskussa on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pointti oli, että minusta nyt on sangen kummallista että ihminen voi vaihtaa kansallisuuttaan tuosta vaan pelkästään sillä että vaihtaa kilpailulisenssinsä toiseen. Suomen passi Nicolla kun kuitenkin edelleenkin takataskussa on.

Juu juu, kyllä kyllä :) Nicolla on Suomen passi ja kaksoiskansalaisuus, mutta palkintopallille noustessaan hän edustaa Saksaa. Sen näkee siitä yläpuolelle nostetusta lipusta ja kuulee taustamusiikista (mikäli kaveri seisoo keskellä) :)

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulipa jostain syystä mieleen Drazien jengit Babylon 5:ssä. Niillä oli ämpärissä vihreitä ja violetteja huiveja ja kukin veti sieltä yhden. Sitten vihreät Drazit alkoi vihata violetteja Drazeja ja violetit vihreitä. Yksi kummankin värisistä huiveista oli lisäksi merkattu johtajan merkillä ja sen vetäjästä tuli sitten sen puolen johtaja. Heidän mielestään tämmöinen täysin sattumanvarainen ystäviin ja vihollisiin jakautuminen oli huomattavasti järkevämpää kuin jonkun ihonvärin, uskonnon tai kansallisuuden perusteella suoritettu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulipa jostain syystä mieleen Drazien jengit Babylon 5:ssä. Niillä oli ämpärissä vihreitä ja violetteja huiveja ja kukin veti sieltä yhden. Sitten vihreät Drazit alkoi vihata violetteja Drazeja ja violetit vihreitä. Yksi kummankin värisistä huiveista oli lisäksi merkattu johtajan merkillä ja sen vetäjästä tuli sitten sen puolen johtaja. Heidän mielestään tämmöinen täysin sattumanvarainen ystäviin ja vihollisiin jakautuminen oli huomattavasti järkevämpää kuin jonkun ihonvärin, uskonnon tai kansallisuuden perusteella suoritettu.

Tsot tsot, eipäs leimata tätä keskustelua ystävä-vihollis tai millään muukalaisviha leimalla :) Itse kannustan Nicoa ja toivon hänelle menestystä. Olen vaan perusteluin todennut oman kantani, että pidän Nicoa saksalaisena, koska F1:ssä hän kiistattomasti edustaa Saksaa.

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, mutta samanlainen peruste siinä, että se on tärkeää, minkä värinen rätti ripustetaan tankoon, eikä se ihminen ja mitä se tekee ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu juu, kyllä kyllä :) Nicolla on Suomen passi ja kaksoiskansalaisuus, mutta palkintopallille noustessaan hän edustaa Saksaa. Sen näkee siitä yläpuolelle nostetusta lipusta ja kuulee taustamusiikista (mikäli kaveri seisoo keskellä) :)

-Mika-

Juu Saksaa Nico toki tällä hetkellä edustaa, mutta ei se minusta hänen suomalaisuuttaan vähennä yhtään. Vastaavasti mikäli Nico ajaisi suomalaisella lisenssillä, hän ei olisi yhtään sen vähempää saksalainen. Fifty-fifty mies se Nico on  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mua ärsyttää niin hel*etisti tuo Nicon hehkuttaminen.  Poika on enemmän maanpetturi kun suomalainen, kun isä on suomalainen niin poika itse ei puhu sanaakaan suomea ja on saksalainen. Niin miksi me suomalaiset juhlimme Nicon hyvää ajoa??

Saako suomalainen ainoastaan suomalaisia hehkuttaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saako suomalainen ainoastaan suomalaisia hehkuttaa?

Joo saa muitakin, mutta kerroin mielipiteeni, että inhoan Nicoa ja kiinnosti vähän tietää mitä mieltä muut ovat hänestä, kun lööpit tuntuivat ainakin rakastavan häntä ekan kisan jälkeen. Ja en jaksa enää asiasta puhua kun tein vain selväksi, että Nicoa en kannata

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja Rosbergin moottori palasina....

Eipäskun, laittoi jälkipolttimen päälle ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään