Jarmo Toivanen

Taitolentoa ATR:llä

15 viestiä aiheessa

Jokos tämä on ollut täällä:

 

Linkki aiheeseen

 

Lupakirja on kuulemma katkolla, vaikka pilotti vakuuttaa kysessä olleen yksityinen suoritus.

 

Ja ei, matkustajia ei ollut kyydissä...

 

JT

 

Edit: Linkki lyhkäsemmäksi / IP

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurjan näköistä menoa, varsinkin kuvasta seitsemän eteenpäin  :o. Enpä muista nähneeni selällään lentoa matkustajakoneella.  Kyseessä on Cimber Airin kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurjan näköistä menoa, varsinkin kuvasta seitsemän eteenpäin  :o. Enpä muista nähneeni selällään lentoa matkustajakoneella.  Kyseessä on Cimber Airin kone.

 

Ei tuossa sinansa mitaan vaarallista tapahtunut. Ei tuo liike kuormituksen suhteen mitenkaan erityinen ole.

 

Toinen asia kokonaan on ao. yhtion nakemys siita mita saa tehda yhtion matkustajakoneella ja se onkin ratkaisevaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Enpä muista nähneeni selällään lentoa matkustajakoneella.  Kyseessä on Cimber Airin kone.

 

Vähän off-topiksi menee, mutta B707:llä (muistaakseni sen prototyyppi) tehtiin koelentovaiheessa ainakin kerran barrel roll. Onhan se sentään isompi kuin ATR  ;D

 

Asiasta aiheeseen, mutta eikö tuollaiset max. 1G:n taitolentosuoritukset ole jokseenkin turvallisia kunhan vain pilotti tietää mitä tekee? Mutta hurjan näköistä touhua toki aina kun matkustajakoneella tehdään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa sinansa mitaan vaarallista tapahtunut. Ei tuo liike kuormituksen suhteen mitenkaan erityinen ole.

 

Toinen asia kokonaan on ao. yhtion nakemys siita mita saa tehda yhtion matkustajakoneella ja se onkin ratkaisevaa.

 

Kyllähän ATR ton varmaan kestää, mutta konetta ei ole suunniteltu (eikä hyväksytty) moisiin liikkeisiin. Temppu saattaa maksaa lentäjälle (Cimberin toimari Jørgen Nielsen) lentolupakirjan verran. Pilotti kertoo Politikenissa harjoitelleensa lentonäytöstä varten yksityisesti eikä lennolla olllut mitään tekemistä Cimber Airin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän off-topiksi menee, mutta B707:llä (muistaakseni sen prototyyppi) tehtiin koelentovaiheessa ainakin kerran barrel roll..

 

Eikös B707:lla tehty ihan vaan siivekepyörähdys, ns. katon kautta, mutta tuo ATR:n liikenhän on ihka oikea tynnyri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän siviilikoneissa lasketaan rasitusten vaikutus?

 

Äkkiseltään tuntuisi että tuollainen liike nappaa isolla kädellä pois tunteja mekaanisista rakenteista jos rasituksia tarkkaillaan muutenkin kuin ajan perusteella.

 

EDIT: ... ja sitten kun ei ajattele äkkiseltään vaan muutaman kymmenen sekuntia pidempään niin toteaa että eihän tuossa kait niin ihmeellisiä kiihtyvyyksiä tulekaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän ATR ton varmaan kestää, mutta konetta ei ole suunniteltu (eikä hyväksytty) moisiin liikkeisiin. Temppu saattaa maksaa lentäjälle (Cimberin toimari Jørgen Nielsen) lentolupakirjan verran. Pilotti kertoo Politikenissa harjoitelleensa lentonäytöstä varten yksityisesti eikä lennolla olllut mitään tekemistä Cimber Airin kanssa.

Temppu saattaa maksaa lentäjälle pahimmillaan lupakirjan lisäksi hengen. Miten tuollainen taitolento onnistuu atr:llä kun siinä on se ohjaimet eteen työntävä toiminto jos lähestytään sakkausnopeutta. Taitolento ATR:n kokoisella koneella voi olla todella vaikeaa koska näkyvyys ohjaamosta ei ole kuitenkaan samanlainen kun taitolentokelpoisilla pienkoneilla, varmasti vaikeaa saada maasta kiintopistettä helpottamaan liikkeiden tekoa. Tuossa on kyllä rikottu joitain ilmailumääräyksiä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Temppu saattaa maksaa lentäjälle pahimmillaan lupakirjan lisäksi hengen. Miten tuollainen taitolento onnistuu atr:llä kun siinä on se ohjaimet eteen työntävä toiminto jos lähestytään sakkausnopeutta. Taitolento ATR:n kokoisella koneella voi olla todella vaikeaa koska näkyvyys ohjaamosta ei ole kuitenkaan samanlainen kun taitolentokelpoisilla pienkoneilla, varmasti vaikeaa saada maasta kiintopistettä helpottamaan liikkeiden tekoa. Tuossa on kyllä rikottu joitain ilmailumääräyksiä!

 

Eipä taida kone olla (näiden kuvien perusteella) lähelläkään sakkausta. Toisekseen; tynnyrin voi tehdä kyllä pelkällä keinohorisontillakin ja jos sen tekee oikein, ei G-vitamiiniakaan kehity :thmbup:. Tietenkin lentokäsikirjan 'limitations'-luku voi rajoittaa tällaista lentämistä ja oikea taitolentäminen onkin sitten jo oma lukunsa (lienee luku, jota ei varmaan löydy ATR 42-500:n lentokäsikirjasta  ;D).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä pilootin täytyy olla aika varma asiastaan aloittaakseen tynnyrin näinkin matalalla kuin ATR-pilotti tekee sen. Myönteisimmin ajatellen hänen on täytynyt kokeilla sitä muutama kerta riittävän korkealla etukäteen. Pahin vaihtoehto on se, että hän tekee sen filmissä ensimmäistä kertaa ATR:llä. Vaikka tynnyriä kuvataan suoraviivaiseksi yhden g:n likkeeksi, on siinä monta mahdollisuutta mennä pieleen. Riittävä aloitusnopeus, riittävä veto alusta alkaen, jotta tynnyrin akselista tulee vaakasuora eikä alaspäin viettävä. Kierrenopeuden säilyttäminen koko kierteen ajan. Jos kierre- ja silmukka-liike joutuvat epäsynkrooniin, on helposti tuloksena loppuneljänneksellä syvälle vievä koukkaus, jossa joko korkeus tai koneen kuormitusmonikerrat eivät enää riitä. Itse olen ollut mukana ei-taitolentokelpoisella koneella tehdyssä tynnyrissä vuosikymmeniä sitten Citation I:llä. Tehtaan kokenut esittelylentäjä teki sen korkealla, ja kaikki meni rutiininomaisesti. Tosin eräs Citationin myyntimiehistä huomasi sen heti ilmeisesti joidenkin tavaroiden epäjärjestyksestä tultuaan koneeseen laskun jälkeen: "Guys, you have rolled this!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään