Antton Rintala

Sotasaalis P40M?

11 viestiä aiheessa

Wikipedian mukaan jatkosodan aikana saatiin sotasaaliiksi yksi Curtiss P40M Warhawk ja konetta käytettiin tiedusteluun.

 

Löytyykö keneltäkään enempää tietoa tapauksesta, mikä oli koneen kohtalo lopulta? Olisiko jossain mahdollisesti kuvia ko. koneesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jottei asia ois noin yksinkertainen ja kun jenkit ei olleet kovin innokkaita antamaan "lempinimiä" tuotoksileen:

heitetään tähän jenkkilähteiden perusteella laadittu luettelo:

XP-40 (Hawk 81)     (Model 75P)

P-40   (Hawk 81-A)  (Model 81)

P-40A (Model 81-A)

P-40B (Model 81B)   RAF= Tomahawk I/II

P-40C (Model 81B)

P-40D (Hawk 87) (Model 87A-2)   RAF= Kittyhawk I/II.

P-40E, -40E-1 (Hawk 87A) (Model 87B-2,-A4)   RAF= Kittyhawk II.

P-40F Warhawk (Model 87B-3)    RAF= Kittyhawk II.

P-40G Warhawk

P-40H, -40J - projekteja.

P-40K Warhawk

P-40L Warhawk (Model 87B-3)

P-40M Warhawk (Model 87B-3)    RAF= Kittyhawk III/IV 

P-40N Warhawk 

P-40Q Warhawk (Model 87X)

P-40R Warhawk

 

Markku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä lista Markku!

 

Katsotaanpa mitä NL:n arkistoihin perehtynyt C.F.Geust asiasta mainitsee Perttulan foorumilla, josta vapaasti käänsin:

 

Geustin mukaan Neuvostoliitto käytti jostain syystä mallista P-40E eteenpäin koneesta termiä "Kittyhawk", myös tästä M-mallista. Se oli tullut selväksi esim. radioliikenteestä. P-40B ja -C oli "Tomahawk". KH-51 tunnuksen saanut kone ei ollut kuitenkaan Englannista toimitettu "Kittyhawk III" vaan Amerikasta tullut "Warhawk", joka selvisi 1960-70-luvun tutkimuksissa sarjanumeron perusteella. Näin siis C.F.Geust. Eli?

 

No, taas ollaan samassa jamassa kuin Blenheim/Bolinbroke-nimikiistassa, vai mitä kaima-Jukka. Erotuksena, että kaikki P-40-koneet tehtiin jenkkilässä, ja P-40M Warhawk/Kittyhawk on täysin sama kone ;D

 

http://www.network54.com/Forum/46825/message/1143487580/Kittyhawk%21

http://www.network54.com/Forum/46825/message/1143173215/KH-51-White+23

 

KH-51 oli tarkasti ottaen tyyppiä Curtiss P-40 M-10-CU Warhawk, USAAF sarjanumero 43-5925.

RAF:lle Englantiin menneet 264 P-40M Kittyhawk III-konetta koneet olivat RAF-sarjanumeroiltaan FR779/FR872 ja FS100/FS269.

 

Sarjanumerot:

http://www.p40warhawk.com/Variants/P-40M.htm

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, taas ollaan samassa jamassa kuin Blenheim/Bolinbroke-nimikiistassa, vai mitä kaima-Jukka. Erotuksena, että kaikki P-40-koneet tehtiin jenkkilässä,

Jenkit rakentelivat koneita ja englantilaiset antoivat niille kutsumanimet jotka alkuperämaassakin lopulta otettiin "viralliseen" käyttöön (mm. Mustang)

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei aloiteta taas nimisotaa  ;).

 

Ajoin vaan sitä takaa, että todennäköisesti 1944 Euroopassa P-40M oli lentäjien "suussa" Kittyhawk. Brittien, Luftwaffen, neukkujen, suomalaisten etc. kutsumana. Viime vuonna oli paljon kirjoituksia FlyPast lehdessä tuosta Duxfordin P-40B Warhawkista. Lehdessä annettiin ymmärtää, että jenkit käyttivät kaikista P-40 sarjan koneista Warhawk nimeä...myös tuosta P-40B:stä, joka toivon mukaan lentää virallisesti jo tänä vuonna. La Ferteen on ostettu muuten P-40N, joka lentää näytöksessä reilun viikon kuluttua.

 

Juu kone on rakennettu Jenkeissä Warhawkina, mutta kuitattu neukkujen kirjanpitoon Kittyhawkina ja saatu Suomeen siis Kittyhawkina. Ei kai se ollut paha virhe laittaa KH, kun konetyyppi tunnettiin tällä rintamalla yleisesti Kittyhawkina kaikkien kesken. Vakiintunut ja yleisesti hyväksytty nimitystapa silloin ko. tyypille.

 

Mutta tunnustan, notta tämän päivän tietojen valossa koneen virallinen nimi on Warhawk.

 

Juu, ei aloiteta nimisotaa, ei se kannata. Hyväksyn vastauksesi täysin, näinhän se varmasti oli kiivaana sota-aikana ja eri maissa samoja koneita kutsuttiin eri lempinimillä. Ja vielä sekin, että vihollisnaapuri "harhautti" tietämättään meitä radion välityksellä! ;D

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa hauska seurata tätä "nimittelyä"!

 

Pikkupoikana minulla oli Korkkareista ja Siivet-sarjiksista hankittu vankka asiantuntemus P-40:n suhteen.

 

Tomahawk oli tietenkin se tosi makee ja kova rassi, koska sillä oli inkkarikirveen nimi ja leukapieliin maalattu julma hammasirvistys - ainakin yhdessä tarinassa. Kittyhawk taas oli ihan vässykkä - viittasihan nimikin kissanpoikasia kiusaavaan lintuun  :laugh:

 

Hauska saada vielä näin vanhanakin lisäsivistystä asiassa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedian mukaan jatkosodan aikana saatiin sotasaaliiksi yksi Curtiss P40M Warhawk ja konetta käytettiin tiedusteluun.

 

Löytyykö keneltäkään enempää tietoa tapauksesta, mikä oli koneen kohtalo lopulta? Olisiko jossain mahdollisesti kuvia ko. koneesta?

 

Eiköhän sillä koneella lennetty lähinnä tyyppejä. Sotalentoihin sitä ei tietääkseni käytetty vai onko jollain jotain muuta tietoa KH:n käytöstä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän sillä koneella lennetty lähinnä tyyppejä. Sotalentoihin sitä ei tietääkseni käytetty vai onko jollain jotain muuta tietoa KH:n käytöstä?

 

Koneella lennettiin tosiaan aluksi vain tutustumislentoja ohjaajille. Koelennon niitä ennen lensi majuri P-E "Pelle" Sovelius Koelaivueesta 1.7.1944. Se kesti 5 minuuttia. Seuraava lento oli HLvLv 32:n kapteeni Virkkusen matkalentokoe välillä Utti-Värtsilä-Utti 3.7. KH-51 luovutettiin jo 2.7.44 HLeLv32:lle, ja tässä tulee vastaan sekavuuksia marssijärjestyksessä, sillä kone luovutettiin suoraan Koelentolaivueen "ohi" laivue 32:een. Kapteeni Virkkuselle oli annettu vain lupa kokeilla konetta, mutta tämä tulkittiin luovutusluvaksi, johtuen todennäköisesti sotatilanteen aiheuttamasta kiireestä, työpaineista, viestien epäselvyyksistä tai peräti joidenkin henkilöiden omavaltaisuudesta. Lähteiden puuttuessa tätä ei voida varmistaa.

 

Joka tapauksessa Hävittäjälentolaivue 32 ei käyttänyt P-40M Warhawk KH-51-konetta sotapalvelukseen, vaan sillä lennettiin ainoastaan tutustumislentoja.  Koneelle sattui laskuvaurio Mensuvaarassa 23.8.44?, ja sitä korjattiin, koska oikea siivenkärki ja potkuri rikkoontui. Siivenkärki korjattiin laittamalla tilalle Curtiss A 75 Hawkin vastaava pala ja potkurin tilalle kapeampi Hawkin potkuri. KH-51:n oma potkuri lähetettiin VL:lle korjattavaksi ja vaihdettiin myöhemmin takaisin, mutta "Sussun" siivenkärki jäi.

 

KH-51 -konetta eli papereiden mukaan "LKH-51" ei ollut varsinaisesti Ilmavoimien kirjoilla koskaan. Pentti Mannisen artikkelin mukaan (SIHL 1/2004) Ilmavoimien esikunnassa tiedettiin jo talvella 1944, ettei kone ollut Kittyhawk, vaan P-40 M-10 Warhawk. KH-51 tunnus-nimi oli kuitenkin maalattu sille kunnostuksen aikana Le.Mek.K. Utissa kesällä 1944, jonne kone vietiin Valkjärveltä. Koneen kunnostus tehtiin tiettävästi uudistetusta kiellosta huolimatta Utissa mekaanikkokoululla. KH-tunnuksen maalaaminen siellä "omin päin" perustuu mahdollisesti ilmavoimien kirjeenvaihtoon, jossa kone mainittiin edelleen KH-merkkisenä. Vauriokorjauksen jälkeen sillä lennettiin vain siirtolennot Mensuvaarasta Mikkeliin 13.9.44 sekä Mikkelistä Vesivehmaalle 25.10.44. Kone lennettiin vielä Poriin sieltä 23.11.44. Viimeisen lennon teki luutnantti Jaakko Hillo siirtolentämällä Warhawkin Porista Tampereelle 12.2.1945. Lentopäiväkirjassa on koneelle merkitty lentoja 64 tuntia 35 minuuttia. Siitä on vähennettävä venäläisten lentämät 50 tuntia, joten Suomessa sillä lennettiin vain 14 tuntia 35 minuuttia. Ei ole paljon.

 

KH-51 myytiin romuna Kuusakoski Oy:lle 9000 markalla sen jälkeen kun se oli poistettu 2.1.1950. OI NOITA AIKOJA! :thmbdn:

 

Jukka

 

(lähde: Pentti Manninen/Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 1/2004)

 

EDIT: Selailin juuri Ilmari "Illu" Juutilaisen omaelämäkertaa "Punalentäjien kiusana".  Alkuperäinenhän ilmestyi jo 1956. Minulla on Apalin uusintapainos vuodelta 1998, ja siellä on valokuva sivulla 130 teksteineen: Curtiss P-40M Tomahawk (kuvassa sotasaaliskone). Kuva esittää KH-51 Warhawkia. Luulenpa, että Illun ensimmäisessä kirjassa ei näitä kuvia ollut, joten tässä painoksessa on virhe. Vielä -90-luvulla meitä "harhautetaan"! Nyt konetta väitetään jo Tomahawkiksi!  ;D Voisi korjata asian kolmannessa painoksessa, jos sellainen tulee joskus. Muuten ihan hyvä kirja, jossa mm. samalla sivulla Illu kertoo tappeluistaan oikeiden Tomahawkien kanssa.

 

EDIT: pientä lisäystä tekstiin.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään