Juha Lampi

Ilmailijan vaatetus

25 viestiä aiheessa

Yleistä keskusteluketjua lentäjänkamppeista en haulla löytänyt, joten tarjotaanpa tähän, josko kiinnostaisi. Täällä voisi esittää vihjeitä, suosituksia ja linkkejä ko. aiheesta. Impulssin sain, kun oli pakko päästä hehkuttamaan uusia lentobuutsejani m/87 ;) kevyet ja ainakin meikäläisen tassuun hyvin istuvat  :thmbup:

 

Näitä ilmavoimien jäännöspareja voi tiedustella hovihankkijan myyntipalvelusta: Sievin Jalkine puh. 08-488 11. Normaali katalogituote ko. lentojalkine ei ole, eikä valmistaja niitä pääsääntöisesti yksin kappalein myy. Siksi niistä ei ole kuvaakaan näytillä. http://www.sievinjalkine.fi/

 

Minkälaisin jalkinein arvon kollegat toimivat vesilentotoiminnassa? Voisin kuvitella, että esim. sukeltajantossut olisivat näppärät suojaamaan anturaa, kun kahlaamaan joutuu.

 

Aiemmin ostin kahdet lentohanskat B. Huhdan putiikista (http://www.b-huhta.fi/), joka siis myös on ilmavoimien hovihankkija. Jäännöspareista löytyi sekä vaaleat kokonahkaiset että luonnonvaaleat nomex/nahka-käsineet. Mikäli värillä ei väliä, vastaavia vihreitä pilottihanskoja myy mm. airsoftliike Nemesis Kampin lähellä. Tuollaisilla ohuilla tyköistuvilla rukkasilla on hyvä näppituntuma.

 

Pari kertaa on kavereiden kanssa juteltu pään suojaamisesta - aina välillä tulee kiva pieni ilmakuoppa ja vyöt olivatkin hieman löysällä... Yhdellä tutulla inssillä on aina laukussaan mukana lippis, joka tarkemmin tarkastellen paljastuu suojakypäräksi. On kuulemma useasti estänyt spontaanit päänahkajakaukset putkien keskellä ryömiessä. Tässä yksi malli, jota näyttää myyvän Turvakauppa:

106019.jpg

 

Rillimiehenä oikeastaan toivoisin löytäväni sellaisen kevytpadan, johon saisi tumman alaslaskettavan visiirin. Visiiri suojaisi myös sivuauringolta ja antaisi laajemman näkymän kuin tummat lisälasit.

 

Haalarikeskusteluahan on jo käyty ahkerasti:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,74661.0.html

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,46530.0.html

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,58476.0.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wow, vaikka tuskin enää pääsee astronauttikoulutukseen, voi hankkia tuollaiset ja fiilistellä

 

a) Merkurius-astronauttien tapaan

b) tosiwanhan malliin

 

Pienempään hätään Nordic Pilot Shopista saa "Pikku Johneja", joihin myös on tarjolla sovitinkappale ilmailijattarille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikken mikään Top Gun -mies olekaan, pidän etenkin kesäaikaan lentää Ilmavoimien vihreissä nomex-haalareissa. Sinne alle ei tarvitse kuin kalsarit. Istuu päälle hyvin jne. Lisäksi olen tykästynyt vasikannahkaisiin (?) Ilmavoimien lentokäsineisiin. Kun hiki räpylässä vääntää kesnaa, ei käsi luista iljanteisessa ohjaussauvassa.

 

M/87-lentojalkinetta olen käyttänyt talvella lähinnä vapaa-aikana. Kyllä niillä myös lentelee, ei siinä mitään. Kengästä tekee miellyttävän se, että kyljessä on vetskari. Varsi tukee mukavasti kun pomppii kurkkimassa Cessnan siipitankkien sisään. Onhan se muutenkin laadukas suomalainen jalkine.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehee!!! Minä syön tietyn tyyppisiä vanhanaikaisia hattusia.  :laugh:

 

Tämä ei liity mitenkään aiempiin juttuihin Mikko mutta millaista päähinettä suosittelet. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinällään oon Jaskan linjoilla. Farkut ja t-paita yleensä on toimiva ratkaisu, jollei nyt ihan kesän kuumimmat helteet ole. Sitten voi paloturvallisuuden uhallakin kiskoa shortsit jalkaan. Hattu on hyvä peli, varsinkin jos on kovasti läpinäkyvä kuomu. Lippa/tinttilakissa on etunsa, vaan mulla on usein joku huivinriepu, joka ajaa lippaa lukuuottamatta saman asian vaan ei paina eikä ole tiellä. Tärkein osa asukokonaisuutta ovat kengät. Varsinkin jos on yhtään isompi räpylä ja pienempi lentsikka -tyyppinen kombinaatio, ei sinne väliin kannata kovin kummoista läskipohjaa tunkea. Polkimien painaltaminen voi jossain tilanteissa mennä vaikeaksi. Mulla oli semmoiset kilpa-autoilija -henkiset tossut, jotka ovat sekä kevyet, istuvat että mahdollisimman pienet ulkoisilta mitoiltaan, jolloin niillä sopi vaivatta polkemaan ahtaammassakin kolossa sijainneita pedaaleja. Jos polkimissa on lenkit, ne sopivat myös niihin. Nyt kyseiset monot ovat sikäli finaalissa, että niistä karkaa läpi sekä ilma (ehkä ihan hyväkin...) että vesi, joten uudet pitäs vissiin hankkia.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä ihmettä perusCessnassa tai Piperissä tekee lentohaalarilla saatikka kypärällä? Vai olisiko sittenkin nahkahuuva ja goggelit sopivampi asuste lampaannahkatakin kanssa?  :P

 

Avokoneissa nuo varusteet ymmärrän, mutta nuohan ovat umpikoneita, joissa on lämmitys ja joissakin jopa ilmastointi.  Ainakin noiden jenkkivalmistajien mainosesitteissä noita koneita lennetään sivistyneesti puvun takki päällä ja kraka kaulassa.  :thmbup: Ja tavallisempi väki sitten voi tyytyä farkkuihin, T-paitaan ja baseball lippikseen. Ja reiskat pitää tietysti olla naamalla jo ihan katu-uskottavuuden nimissä  8).

 

Mutta jokainen pukeutukoot tyylillään. Ei kai noista haalareista ja nahkahansikkaista haittaakaan ole. Ehkä militantimmin suuntautuneet saavat niistä ja army-saappaista jotain lisäkicksejä. Totta puhuen, kyllähän lentotehtävä ja konetyyppi tietysti vaatii aina asianmukaiset varusteet. Nomex haalarit, kypärä, hanskat ja laskuvarjo sopivat esim. jollekin uuden konetyypin koelennolle (tai Hornetilla kurvaileville) tai rättiputkiultralla talvipakkasissa (laskuvarjoa ei kai sentään noissa tarvita), mutta en näe mikä funktio niillä olisi tavallisessa yleisilmailukoneessa. Todellista tarvetta noille speciaalivarusteille ei ole (vaikka haalarit tietysti suojaavatkin alla olevia vaatteita, jos vaikka pitää lisätä öljyä tai vähän tumpeloi vesibensojen otossa), jollei fiilistelyä sitten koe todelliseksi tarpeeksi.  ;D

 

Aidossa Avokoneessa pilotti tarvitsee muuten myös sen järjettömän pitkän kaulaliinan, jolla voi sitten putsata pyörivän tähtimoottorin sylkemää risiiniöljyä pilotin goggeleista. Pitkä sen pitää olla siksi, että puhdasta kohtaa löytyy vähän pidemmällekin lennolle...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä ihmettä perusCessnassa tai Piperissä tekee lentohaalarilla saatikka kypärällä? Vai olisiko sittenkin nahkahuuva ja goggelit sopivampi asuste lampaannahkatakin kanssa?  :P

 

Mutta jokainen pukeutukoot tyylillään. Ei kai noista haalareista ja nahkahansikkaista haittaakaan ole. Ehkä militantimmin suuntautuneet saavat niistä ja army-saappaista jotain lisäkicksejä. Totta puhuen, kyllähän lentotehtävä ja konetyyppi tietysti vaatii aina asianmukaiset varusteet. Nomex haalarit, kypärä, hanskat ja laskuvarjo sopivat esim. jollekin uuden konetyypin koelennolle (tai Hornetilla kurvaileville) tai rättiputkiultralla talvipakkasissa (laskuvarjoa ei kai sentään noissa tarvita), mutta en näe mikä funktio niillä olisi tavallisessa yleisilmailukoneessa. Todellista tarvetta noille speciaalivarusteille ei ole (vaikka haalarit tietysti suojaavatkin alla olevia vaatteita, jos vaikka pitää lisätä öljyä tai vähän tumpeloi vesibensojen otossa), jollei fiilistelyä sitten koe todelliseksi tarpeeksi.  ;D

 

 

Ai... mä saan ihan ehdottomia lisäkiksejä siitä, jos kone syttyy palamaan ja mulla on nomexhaalarit päällä. Ja meinaan tilata uuden HGU-kypäränkin käytettäväks sellaisessa tavanomaisessa lentotoiminnassa mitä itse eniten teen. Lentokäsineitä käytän yleensä aina. Sitä kun ei koskaan tiedä milloin sattuu ja tapahtuu ja silloin ei yleensä ehdi pukemaan vermeitä ajoissa päälle. Joskus kesäteekkarina lueskelin Ilmailuhallituksessa kaikki onnettomuustutkintaraportit ja olen päätynyt tällaiseen ratkaisuun. Sen verran annan vesilentotoiminnassa periks, että siinä on yleensä shortsit ja luultavasti Sebagon purkkarit jalassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai... mä saan ihan ehdottomia lisäkiksejä siitä, jos kone syttyy palamaan ja mulla on nomexhaalarit päällä.

 

Tuossa tilanteessa Nomexit tietenkin voivat antaa lisäsuojaa. Ja ne hanskat. Ihan perusteltua tuolta kannalta, mutta käytännössä, mikä on todennäköisyys että kone syttyy lennolla tuleen? Ja että siinäkään tapauksessa itse ohjaamo olisi niin tulessa, että suojahaalareita todella tarvitaan? Yleisimmät palotyypit lienevät (järjestys ei ole välttämättä tämä):

 

1. Moottoripalo

2. Sähköpalo mittaritaulun takana

3. Sähköpalo siivessa (esim. sähkötoimiset laipat)

 

Sisäpalot sammutetaan käsisammuttimella, moottoripalo ja siipipalo siten, että palava seos "laihennetaan" palokelvottomaksi sulkemalla polttoainehana ja tarjoamalla syöksymällä enemmän ilmaa ja tarvittaessa sivuluisulla pidetään liekit ja savu ohjaamosta poispäin ja suoritetaan pakkolasku ensimmäiseen sopivaan paikkaan. Sen jälkeen sammutin mukaan ja koneesta ulos. Toki tuollaisessa harvinaisessa tapauksessa Nomexhaalarit saattavat suojata palovammoilta, mutta jos ei nyt ihan tulimeressä olla, niin tavallisetkin vaatteet tarjoavat kohtuullisen suojan (puuvillaa, villaa, mutta ei keinokuituja). Kyse on kuitenkin äärimmäisen harvinaisesta tilanteesta, mutta tietenkin, tuossa tilanteessa Nomexit kyllä suojaavat, sitä ei voi kiistää.

 

Ja suojaisi se kypärä autossakin kolaritilanteessa tai ympäriajossa. Silti en ole niitä autoilijoiden päässä nähnyt (paitsi Formuloissa). Eri tilanteisiin on hyvä varautua, mutta kohtuus kaikessa.

 

Mutta, tuli vaan mieleen, että koska kaikilla ei kuitenkaan ole koneessa haalarit päällä, niin saattaisi olla ihan hyvä idea pitää vaikka vakiovarusteena sellaista palopeitettä koneessa mukana. Ei paina paljon, mutta sen avulla voi suojautua liekeiltä ja jauhesammuttimen pölyltä (peite vaan vaikkapa palavan mittaritaulun päälle ja suihkautus sammuttimesta sitten taulun alle ja peitettä perään). Luulisin, että palopeitteestä olisi jopa enemmän hyötyä kuin haalareista.

 

Ja meinaan tilata uuden HGU-kypäränkin käytettäväks sellaisessa tavanomaisessa lentotoiminnassa mitä itse eniten teen.

 

Jouni, mikä onkaan muuten se tavanomainen lentotoiminta, jota eniten teet?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

En omista haalareita, mutta joskus mietin, että voisivat olla hyvät juuri tuon öljynlisäys/vesibensatupeloinnin kannalta. Ei tarvitse joka töhryä miettiä. Kun varusteet on jotain varten hommattu niin sitten niitä käytetään siihen säälimättä. Jotenkin olen onnistunut jo kaksien farkkujen lahkeet lentotoiminnassa johonkin repimään ja sotkemaan yms. Käyttäähän autonasentajatkin haalaria, se sopii hommaan kuin hommaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava ja kiristämätön haalari on jees, ja niille lukuisille taskuille olen myös löytänyt käyttöä (kun eivät jää turpavöiden alle). Jos ylenpalttista militaarisuutta haluaa välttää, ostaa oranssit, jotka näkyvät luonnon helmasta mukavasti pakkolaskun jälkeen ;)

 

Kaulaliinan tai vastaavan kaulustsydeemin hyöty on tullut muutaman kerran todetuksi vilpoisissa olosuhteissa lentelyssä. Huomasin, että mainitsemiani kolhulakkeja (bump cap) myydään maailmalla monenlaisia. Vois ottaa parilla kympillä koeajoon; aina sitä välillä onnistuu kalauttamaan nuppinsa johonkin kulmaan.

 

Kaksiosainen asu taas puoltaa paikkansa paitsi ns. "hätätilanteissa" myös kelijoustavana vetimenä. Silloin äänestän korkeavyötäröllisten (henkseli)housujen ja lyhyen pusakan puolesta. Pleiserihelmat tuppaavat jumittamaan takapersoonan alla. Puseron voi riisua konetta kiskoessaan ja housut vaihtaa tsimmareihin vesilentotoiminnassa ;)

 

Mulla on puuvillaiset lisätaskulliset kesäpöksyt hellelentämiseen ja ehkäpä m/87:n sijaan jatkan silloin kevytlenkkarilinjalla. Tosin kevyethän nuo ilmavoimabuutsitkin ovat ja pohja muotoiltu niin, ettei se syö tilaa, kerää moskaa tahi pykälöi polkimilla. Olen kesälläkin hakenut peittävää, joskin ohutta luonnonkuituvaatetta niskaan, mutta joskus sitä vain on sortseissa skarpeimmillaan.

 

Ja joskushan on tietty lystiä tuottaa vähän hupia kollegoille  :thmbup: Leffakeskustelussa mainitsinkin Porco Rosson rosvojen ilmailuhenkisen juhlalookin: pinkkiraidallinen miesten puku valkoisen huivin kanssa, lentäjän huuva suojalaseineen, ajelematon leuka ja karski käytös ;D

 

Eihän lentämisestä ole pakko tehdä mitään tekstiiliurheilua, mutta on hauska nähdä, miten tästäkin purskahti paitsi käytännön- myös muodinläheinen sananvaihto :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä ihmettä perusCessnassa tai Piperissä tekee lentohaalarilla saatikka kypärällä? Vai olisiko sittenkin nahkahuuva ja goggelit sopivampi asuste lampaannahkatakin kanssa?  :P

 

Avokoneissa nuo varusteet ymmärrän, mutta nuohan ovat umpikoneita, joissa on lämmitys ja joissakin jopa ilmastointi.  Ainakin noiden jenkkivalmistajien mainosesitteissä noita koneita lennetään sivistyneesti puvun takki päällä ja kraka kaulassa.  :thmbup: Ja tavallisempi väki sitten voi tyytyä farkkuihin, T-paitaan ja baseball lippikseen. Ja reiskat pitää tietysti olla naamalla jo ihan katu-uskottavuuden nimissä  8).

 

Mutta jokainen pukeutukoot tyylillään. Ei kai noista haalareista ja nahkahansikkaista haittaakaan ole. Ehkä militantimmin suuntautuneet saavat niistä ja army-saappaista jotain lisäkicksejä. Totta puhuen, kyllähän lentotehtävä ja konetyyppi tietysti vaatii aina asianmukaiset varusteet. Nomex haalarit, kypärä, hanskat ja laskuvarjo sopivat esim. jollekin uuden konetyypin koelennolle (tai Hornetilla kurvaileville) tai rättiputkiultralla talvipakkasissa (laskuvarjoa ei kai sentään noissa tarvita), mutta en näe mikä funktio niillä olisi tavallisessa yleisilmailukoneessa. Todellista tarvetta noille speciaalivarusteille ei ole (vaikka haalarit tietysti suojaavatkin alla olevia vaatteita, jos vaikka pitää lisätä öljyä tai vähän tumpeloi vesibensojen otossa), jollei fiilistelyä sitten koe todelliseksi tarpeeksi.  ;D

 

Aidossa Avokoneessa pilotti tarvitsee muuten myös sen järjettömän pitkän kaulaliinan, jolla voi sitten putsata pyörivän tähtimoottorin sylkemää risiiniöljyä pilotin goggeleista. Pitkä sen pitää olla siksi, että puhdasta kohtaa löytyy vähän pidemmällekin lennolle...

 

 

Meillä ei ollut vaihtoehtoa. Emäntä ei huolinut vaatteita kotiin jotka haisivat JET-A1:lle. Joten vaihtoehdoksi jäi hommata haalarit, jotka otetaan pois eteisessä.  >:( Että eri syitä on haalarien käytölle. Ja eipä sitten se puku ja kraka sotkeennu siellä alla kun konttailee hakemassa vesibensoja.

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tilanteessa Nomexit tietenkin voivat antaa lisäsuojaa. Ja ne hanskat. Ihan perusteltua tuolta kannalta, mutta käytännössä, mikä on todennäköisyys että kone syttyy lennolla tuleen? Ja että siinäkään tapauksessa itse ohjaamo olisi niin tulessa, että suojahaalareita todella tarvitaan? Yleisimmät palotyypit lienevät (järjestys ei ole välttämättä tämä):

 

1. Moottoripalo

2. Sähköpalo mittaritaulun takana

3. Sähköpalo siivessa (esim. sähkötoimiset laipat)

 

Sisäpalot sammutetaan käsisammuttimella, moottoripalo ja siipipalo siten, että palava seos "laihennetaan" palokelvottomaksi sulkemalla polttoainehana ja tarjoamalla syöksymällä enemmän ilmaa ja tarvittaessa sivuluisulla pidetään liekit ja savu ohjaamosta poispäin ja suoritetaan pakkolasku ensimmäiseen sopivaan paikkaan. Sen jälkeen sammutin mukaan ja koneesta ulos. Toki tuollaisessa harvinaisessa tapauksessa Nomexhaalarit saattavat suojata palovammoilta, mutta jos ei nyt ihan tulimeressä olla, niin tavallisetkin vaatteet tarjoavat kohtuullisen suojan (puuvillaa, villaa, mutta ei keinokuituja). Kyse on kuitenkin äärimmäisen harvinaisesta tilanteesta, mutta tietenkin, tuossa tilanteessa Nomexit kyllä suojaavat, sitä ei voi kiistää.

 

Ja suojaisi se kypärä autossakin kolaritilanteessa tai ympäriajossa. Silti en ole niitä autoilijoiden päässä nähnyt (paitsi Formuloissa). Eri tilanteisiin on hyvä varautua, mutta kohtuus kaikessa.

 

Mutta, tuli vaan mieleen, että koska kaikilla ei kuitenkaan ole koneessa haalarit päällä, niin saattaisi olla ihan hyvä idea pitää vaikka vakiovarusteena sellaista palopeitettä koneessa mukana. Ei paina paljon, mutta sen avulla voi suojautua liekeiltä ja jauhesammuttimen pölyltä (peite vaan vaikkapa palavan mittaritaulun päälle ja suihkautus sammuttimesta sitten taulun alle ja peitettä perään). Luulisin, että palopeitteestä olisi jopa enemmän hyötyä kuin haalareista.

 

Jouni, mikä onkaan muuten se tavanomainen lentotoiminta, jota eniten teet?

 

 

Olen ollut kerran oikealla palolennolla ja siinä hajosi C185:n lämmönvaihtaja polttaen kaikki muut kuin metalliosat pyttyjen alapuolelta. Tilanne oli loppujen lopuksi helposti hallittavissa tehon vähennyksellä tyhjäkäynnille. Mutta Suomessa on kuollut joitakin ihmisiä lentokoneeseen muutoin selviytymiskelpoisesta törmäyksestä (esimerkkinä OH-YHA Nummela, OH-ERA Yläneellä ja OH-CPN Jämijärvellä, OH-HAM Sodankylässä). Kun satun omistamaan tuon CPN:n rungon ja pajoitan sitä kahden kollegan kanssa lentokuntoon, en halua olla toistamassa historiaa.

 

Normaalia lentotoimintaa mulla on hinaus- ja hyppylentäminen. Hinu on hieno kone, mutta tarjoaa törmäystilanteessa hyvin vähän suojaa, puhumattakaan siitä, että kaputissa polttoainesäiliö tipahtaa todnäk. syliin. Lantakoneet (Pawnee ja Agwagon) ovat melko törmäysturvallisia, mutta ohjaamon raamit ja lasit ovat silti hyvin lähellä päätä. Ne Räyskälän vakihinaajat, joilla on käytettävissään asiallinen potta, käyttävät sitä. Miksen minäkin. Yleisesti tutkimusraporttien perusteella vakavimmat vammat tulevat päähän ja sen perusteella olisi perusteltua käyttää kypärää myös pienkoneessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se kypärä olisi pienkoneessa varmaan hyvä, sillä lentohommista mitään tietämättömät melkein aina kysyvät:

"Onkos teillä kypärät päässä siellä Cessnassa? Ai, ei ole?! Kai teillä sentään laskuvarjot on?!"

 

Joten jos ihan tavantallaaja mieltää kypärän pienkoneessa pidettäväksi, niin miksi ei?

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan esim. avomallinen moottoripyöräkypärä tai laskettelukypärä Cessnalla lennettäessä parempi kuin ei mitään, jos ei halua sijoittaa oikeaan lentokypärään? Varsinkin laskettelupotta on aika kevyt, mukava ja huomaamaton päässä. Kommentteja pliis, voisin hyvin ajatella käyttäväni laskettelukypärääni myös lentohommissa. Mattamusta avomallinen Salomon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Headsettikuvio tietysti hieman asettaa omia vaatimuksiaan kypärämallille; siitä tuo kolhulakkipohdintani.

 

Formulatossut vaikuttivat näpsäköiltä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa äkkistäin mieleen, mitä pääsi maksaa, kuinka usein sitä käytät, suojele sen mukaan.

Loppuosahan tulee sitten, vai tuleeko.

Piloottipusakka aitoa nailonia, hiukka tulenarat verkkarit jne.Jaskan farkut ja ruutupaita toimii paremmin. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa äkkistäin mieleen, mitä pääsi maksaa, kuinka usein sitä käytät, suojele sen mukaan.

Loppuosahan tulee sitten, vai tuleeko.

Piloottipusakka aitoa nailonia, hiukka tulenarat verkkarit jne.Jaskan farkut ja ruutupaita toimii paremmin. ::)

 

Kaikki keinokuituvaatteet palavat ihoon kiinni, sulaessaan.

 

Olen nähnyt palaneen keinukuituasu-lentäjän ja jutellut hänen kanssaan heti kaputin jälkeen.

Kaikki keinokutuvaatteet olivat sulaneet hänen ihoonsa, kiinni.

Hän olisi selvinnyt, jos vaatetus olisi ollut puuvillaa, nahkaa, farkkukangasta ja nahkajalkineet jaloissa.

 

mm. Adidaksista oli muistona   renkaat niskoissa.  :(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki keinokuituvaatteet palavat ihoon kiinni, sulaessaan.

 

Olen nähnyt palaneen keinukuituasu-lentäjän ja jutellut hänen kanssaan heti kaputin jälkeen.

Kaikki keinokutuvaatteet olivat sulaneet hänen ihoonsa, kiinni.

Hän olisi selvinnyt, jos vaatetus olisi ollut puuvillaa, nahkaa, farkkukangasta ja nahkajalkineet jaloissa.

 

mm. Adidaksista oli muistona  renkaat niskoissa.  :(

 

Ai niin, unohdin tämän OH-PDE:n (Malmi). Ja OH-HAM olikin oikeasti OH-HIM, paikkana Vuotso.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään