Marko Ryynänen

Käsimatkatavaroihin vai ruumaan?

27 viestiä aiheessa

Itsellä meni, ilman minkäänlaisia ongelmia. Kunhan et laita jalustaa tohon kiinni nii sitte.  ;D

Vähän sai ängetä sinne hattuhyllylle, kun ei penkin alle ainakaan peijpessä taipunut. :/

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka hullu laittaisi kamerakaluston ruumaan? En minä ainakaan. Jos tiskin tytöt alkaa valittamaan painosta niin tunkee parit linssit takin taskuun niin alkaa laukun paino putoamaan.  ;D Turvan jälkeen sitten takas laukkuun ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla oli kerran ongelma Birminghamissa kun olin siellä Nokian kustantamalla työmatkalla, meinasin juuttua sinne, koska minulla oli erikseen läppärireppu sekä käsilaukku eikä käsilaukku mahtunut läppärilaukkuun, läppärilaukussa oli vaatteita, läppäri, juuri lentokentältä ostettu kirja sekä Nokian prototyyppejä joita ei ehdottomasti saanut laittaa ruumaan (tosin se läppärikin oli Nokian eikä sitäkään ollut lupa pistää ruumaan). Onneksi Kate oli ehtinyt mennä edellä kamera-arsenaalin kanssa huomaamatta (kun ne kiinnittivät huomion minuun ja Kate käveli vaan läpi vaikka hänellä oli 3-4 erillistä laukkua ja kassia.

 

Asiaan oli olemassa onneksi ratkaisu: laitoin kaikki vaatteet mitä repussa oli yhtäaikaa päälleni ja pistin käsilaukun repun sisään niin että se mahtui sinne jotenkuten pullottaen puolittaen. Kävelin saman turvatarkastajan luokse ja tämä komensi minua sitten ottamaan ko. vaatteet päältä pois liukuhihnalle. Mutta vaatteet piti olla päällä liukuhihnalle tultaessa jotta ne pystyi ottamaan sitten pois siihen liukuhihnalle eikä kelvannut että olisi ollut kädessä. Tällaista simputusta ei ole tapahtunut koskaan millään muulla kentällä millään vierailemallani mantereella.

 

Hieman hirvittää jatkon kannalta, että miten saakaan tuon jättimäisen L-sarjan putken + pienemmät linssit taskuun, jos käy toisen kerran noin.  En kyllä ikinä pistäisi arvokasta ja särkyvää matkalaukkuun, koska matkalaukkuja kohdellaan todella huonosti. Esim. viimeksi kun olin USA:n matkalla, matkalaukku oli menomatkalla vielä upouusi ja se kiilsi. Nyt se on naarmuinen ja mattapintainen ja siinä on useita merkittäviä kolhuja, sitä on _todella_ hetelty. Kerran Ruotsista tullessa äitini pakkasi niin hyvin kuin vain mahdollista lasitavaraa, laukkuun laitettiin varovasti tarrat ja ilmoitus että siinä on lasitavaraa joka voi mennä rikki, että käsiteltävä äärimmäisellä varovaisuudella (siitä taisi mennä vielä joku varovasti-lisämaksukin). Ko. astioista ei yksikään ollut ehjä Suomeen saavuttuamme, kaikki oli tuhansina pirstaleina, joka ainoa, suorastaan murskana. Laukkujen käsittelijät eivät ko. varoitustarroista mitään välitä, ja on turha olettaa että jos laukussa on linssi, että sitä käsiteltäisiin yhtään varovaisemmin. Samaisella Birminghamin matkalla muuten sattui tapaus että kaikilta Nokialtaisilta (paitsi yhdeltä) hukattiin kentällä matkatavarat (riippumatta siitä millä koneella tuli, kaikki katosi moneksi päiväksi, hieman jäi kummastuttamaan että miksi nimenomaan kaikilta joilla oli Nokian kustantama matkalippu, hävisi matkatavarat, olisikohan ollut tarkoituksellista?), ja yhdeltä katosi matkalaukku pysyvästi, hän ei ole vieläkään saanut laukkuaan takaisin eikä tiettävästi edes mitään korvausta lukuisista valituksista huolimatta (ja osa hänen tavaroistaan oli korvaamattomia muistoesineitä, joita rahalla ei uusia saa). Tällöin lentoyhtiö oli Scandinavian Airlines, matkalaukuista vastasi Birminghamissa joku alihankkija, jossa kukaan ei tiennyt mistään mitään eikä ketään kiinnostanut ja josta sai pumpata ja pollata että edes joskus sai oman laukkunsa takaisin.

 

Lentomatkailu on lentoyhtiöillä on sitten kamalan ihanaa... olevinaan.

 

Onneksi edes viime kerralla oli hiljaista kun pistin lentoheadsetit, aktiivi-Sennheiserit korville kun tulin Palo Alton kentältä suoraan San Franciscon kentälle ja jätin luurit käsimatkatavaroihin. Niiden kanssa pystyi yllättäen jopa nukkumaan matkustajakoneessa epämukavasta istuma-asennosta, puutteellisesta jalkatilasta yms. kärsimysjutuista huolimatta (aikamoinen tiputus mukavuudessa kun aamulla olin istunut Twin Starin pilotin paikalla ja edellisenä iltana Cirruksessa (etenkin Cirruksen penkit on sitten todella mukavat)).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin omat headset:ni Malagasta tullessani ruumaan meneviin matkatavaroihin ja kaikki muut elektroniset härpäkkeet käsimatkatavaroihin. Sen verran oli headset:t jotakuta kiinnostaneet, että matkalaukkuni pyöri Helsingin päässä kaikki vetokejut auki (oli siis pehmeä laukku) ja pari T-paitaa rehotti puoliksi ulkona. Ei ollut mitään merkintöjä, että laukkua olisi tarkastettu esim. tullissa >:(:thmbdn:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairi ei ainakaan tietääkseni kuljeta mitään herkästi särkyvää ruumassa. Jos matkustaja haluaa sellaista ruumaan niin se menee matkustajan OMALLA vastuulla. Tässä tapauksessa tehdään "limited release"-poletti. Sen verta tulee lentoyhtiö vastaan että laukku laitetaan "alakertaan", matkatavaran käsittelytiloihin pitkän tavaran kuljetushihnan kautta, eikä sen tarvitse reissata pitkin normaalin matkatavarahihnan sokkeloita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikäviä kokemuksia löytyy varmastikin kaikilta matkatavaroista, niin allekirjoittaneeltakin... Aika ikävä kohtelu Karoliinalla Birminghamissa tosiaan! Muutama kommentti laukkujen käsittelystä tuli mieleen kun on joskus tullut jokunen nosteltua...  ;)

 

Matkatavaroiden käsittely niin rampilla kuin terminaalissakin on haastavaa hommaa, useimmiten kovan kiireen alaisena ja myöhästymiset maksavat useita satoja euroja per minuutti... ei siellä ole yksinkertaisesti aikaa alkaa jokaista laukkua "hieromaan" ja hienostelemaan vaan kone on käännettävä ja vieläpä aikataulussa. En myöskään usko että kukaan siellä tahallaan alkaa toisen omaisuutta huonosti kohtelemaan...

 

Aika ratkaiseva tekijä noissa hommissa on fysiikka ja ergonomia... jokainen liike pitää tarkkaan miettiä, jotta tavaran saa siirrettyä mahdollisimman ergonomisesti niin että ei loukkaa itseään. Eli siis turha laukkujen kanssa hienostelu lisää valtavasti fyysistä rasitusta. Jokainen voi kokeilla sitä kotona: täyttäkää laukku yli 20kg painavaksi, siirtäkää se jostain hyllyltä hartioiden korkeudelta alas lattialle ja toistakaa pari sataa kertaa... siinä yhden koneen laukut. Vaihtoehtoisia suoritustapoja on kaksi: Laskekaa laukku lattialle niin, että ette pudota sitä lainkaan vaan asetatte sen paikoilleen viimeistä senttiä myöten... tai sitten niin että pudotatte laukun alle puolen metrin korkeudelta hallitusti... Suosittelen jälkimmäistä jos ette halua sairaseläkkeelle viikon jälkeen...  ;) Tämä on tosin se tyyli joka ulkopuoliselle näyttää laukkujen "heittelemiseltä". Tuli joskus laskettua että työvuoron aikana omien käsien kautta kulki parhaimmillaan reilu 20 000kg tavaraa... Siitä voi päätellä miten tärkeää ergonomia on työssä.

 

Laukut joutuvat koville myös kulkiessaan kilometrejä hihnoja pitkin terminaalien uumenissa kovalla vauhdilla, törmäillen ajoittain toisiinsa tai kourujen reunoihin ym. Veikkaisin että tämä jopa kuluttaa laukkuja enemmän kuin henkilökunnan käsittely. Toinen merkittävä tekijä on pakkaaminen... Jos Samsonite on saatu kotona puoli väkisin tungettua kiinni, niin sen kestävyys on todennäköisesti huomattavasti huonompi kuin jos sinne on pakattu sellainen määrä tavaraa joka sinne oikeasti on suunniteltukin mahtuvan. ;)

 

Viimeisenä muutama huomio samasta asiasta mutta toisesta näkökulmasta... Lentokenttä ja sen tapahtumat ovat erittäin dynaaminen ympäristö, kaikki vaikuttaa kaikkeen ja muuttujia on lukemattomia. Matkustaja on myöhässä koneesta, pitäiskö odottaa vai ei? Slotti puskee päälle ja jatkoyhteydet määränpäässä on vaarassa... Tai sitten lastaus on kesken ties mistä syystä joka ei välttämättä ole lastaajien vika. Laukkuja puuttuu ja taas samainen kuvio, slotti uhkaa tms... Mitä teet? Joskus joudutaan yksinkertaisesti tehdä päätös että luukut ja ovet kiinni laukut tulkoon seuraavalla koneella, nyt on pakko lähteä... Lopputulos: Matkustajat ehtivät määränpäässä jatkolennoille, mutta laukut ovat edelleen Helsingissä. Matkustaja hermostuu kun laukkua ei kuulu... ja tietysti ihan syystäkin. Toinen vaihtoehto saattaisi olla kuitenkin se että laukkua olisi odotettu mutta matkustaja ei olisi ehtinyt jatkolennolle. Asioilla on siis aina monta puolta eikä kaikki ole välttämättä sitä miltä päälle päin näyttää...

 

Se on kuitenkin varmaa että kaikkia ei voi aina miellyttää ja valituksia tulee varmasti... Kerran odotimme erästä matkustajaa edelliseltä lennolta joka oli myöhässä, muut matkustajat olivat jo koneessa. Lähdettyämme reilu 10min myöhässä matkustajan saavuttua, tuo samainen matkustaja kysyi lentoemännältä:"Miksi tämä lento on taas myöhässä??".  ;D

 

-Lasse 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkoista kohtelua kyllä tosiaan laukut saavat kuljetushihnoilla&kouruilla. Joskus nähnyt kun valmiiksi auki levähtänyt laukku pamahtaa sieltä kouruun. Kyllä ne matkustusehdoissa olevat säännökset on ihan syystä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en tiedä tämän jutun todenperäisyyttä, mutta kuulin kaverin kaverilta ::) , joka oli aikoinaan hki-vantaalla töissä, että osa niistä matkatavaroiden käsittelijöistä paiskoi laukkuja joista kuului kilinää niin kauan että sieltä tulivat nesteet pihalle. Tämä ei sitten ole mikään yleistys, varmasti suurin osa porukasta siellä on täysijärkisiä Suomen kansalaisia, joten turha provositua. Harmillista on kuitenkin se, että viiden miljoonan suomalaisen joukkoon mahtuu iso joukkio idioottejakin. Ja kuten jo mainitsinkin tämän jutun todenperäisyydestä ei sitten ole mitään todisteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en tiedä tämän jutun todenperäisyyttä, mutta kuulin kaverin kaverilta ::) , joka oli aikoinaan hki-vantaalla töissä, että osa niistä matkatavaroiden käsittelijöistä paiskoi laukkuja joista kuului kilinää niin kauan että sieltä tulivat nesteet pihalle. Tämä ei sitten ole mikään yleistys, varmasti suurin osa porukasta siellä on täysijärkisiä Suomen kansalaisia, joten turha provositua. Harmillista on kuitenkin se, että viiden miljoonan suomalaisen joukkoon mahtuu iso joukkio idioottejakin. Ja kuten jo mainitsinkin tämän jutun todenperäisyydestä ei sitten ole mitään todisteita.

 

En kyllä yhtään ihmettelisi jos näinkin tapahtuu, mutta toivottavasti ei kovin usein... jokaisesta ammattikunnasta ja ihmisryhmästä löytyy varmasti tietty määrä idiootteja jotka pilaavat oman ja muiden maineen, sitä ei käy kiistäminen. Piittaamattomuus ja itsekkyys näkyy monessakin asiassa yhteiskunnassamme ja tämä on kenties eräs muoto siitä...  :(

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkoista kohtelua kyllä tosiaan laukut saavat kuljetushihnoilla&kouruilla. Joskus nähnyt kun valmiiksi auki levähtänyt laukku pamahtaa sieltä kouruun. Kyllä ne matkustusehdoissa olevat säännökset on ihan syystä...

Oletkos nähnyt kun tavaraa kuljetetaan työmaalle tai kauppaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko rullalaudan ja kompassin ottaa mukaan koneeseen? Olettaisin että kompassin vosi, ja myös rullalaudan, mutta vanhassa vara parempi! Ei tule sitten ikäviä yllätyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko rullalaudan ja kompassin ottaa mukaan koneeseen? Olettaisin että kompassin vosi, ja myös rullalaudan, mutta vanhassa vara parempi! Ei tule sitten ikäviä yllätyksiä.

 

Rullalauta, vai " Dekkikö " se on nykynuorison kielellä on ruumassa menevää matkatavaraa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en tiedä tämän jutun todenperäisyyttä, mutta kuulin kaverin kaverilta ::) , joka oli aikoinaan hki-vantaalla töissä, että osa niistä matkatavaroiden käsittelijöistä paiskoi laukkuja joista kuului kilinää niin kauan että sieltä tulivat nesteet pihalle.

Jos laukussa on vaikkapa viinapulloja ja ne sattuvat kontissa tai ruumassa särkymään ja pilaavat myös muut matkalaukut, niin tälle kys. laukun omistajalle on tulossa kallis lasku. Plus tietenkin irtotavararuuman siivouksen lasku tulee laukun omistajalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkos kamerareppu saa painaa? Käsimatkatavaroillehan on varattu usein se kymmenkilonen, joka tulee todella äkkiä vastaan (runko, pari lasia ja läppäri)... Kuinka paljon sormien välistä tuollaisia laukkuja katsellaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkos kamerareppu saa painaa? Käsimatkatavaroillehan on varattu usein se kymmenkilonen, joka tulee todella äkkiä vastaan (runko, pari lasia ja läppäri)... Kuinka paljon sormien välistä tuollaisia laukkuja katsellaan?

 

Reittilennoilla painoraja voi olla lentoyhtiöstä ja matkustusluokasta riippuen viidestä kymmeneen kiloa. Finnairin reiteillä turistissa 8 kiloa ja lomalennoilla yleensä viisi. Itselläni ei ole käsimatkatavara punnittu kuin kerran mutta olen kuullut parista tapauksesta joissa suomalaisella kuvaajalla kamerareppu on 'lentänyt' ruumaan puntarin jälkeen. Ainakin toisessa tapauksessa kalusto kärsi tuntuvia vaurioita.

 

Matkustan itse muutaman kerran vuodessa painavahkon kuvauskaluston kanssa ja olen päätynyt keventämään kalustoani huomattavasti. Läppäri lähti ensimmäisenä, sitten kevyempi hiilikuitujalusta joka sopii matkalaukkuun vaatteiden väliin, kevyempi ja pienempi reppu jne. Pienempi reppu on mukavampi myös itselle kun sen voi lentokoneessa laittaa helpommin penkin alle jos ylähyllyt ovat jo täynnä. Kameravermeitä täyteensullotun kuvausliivin kanssa en myöskään enää mielelläni asioi lentokentillä...

 

Jos ja kun polttoaineen hinta pysyy korkealla, on todennäköistä että itse kukin 'heavy user' joutuu jatkossa kiinnittämään valokuvauskalustonsa painoon entistä enemmän huomiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purtsi tuolla toisella foorumilla osasi valistaa että kannattaa pyytää checkarilta laukun ruumaan laitto määräyksen kirjallisena koska lakien mukaan korvausvastuu siirtyy lentoyhtiölle jos laukku laitetaan ruumaan vastoin omistajan tahtoa. Päätöksen tekoa kannattaa helpottaa myös kertomalla laukun sisällön arvon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ruumaan jos kameran laittaisin niin voisin hankkia vaikka jonkun tällaisen.

 

Ei tarttis stressata miten viskotaan. :)

 

Suojaa toki kolhuilta mutta ei varkauksilta. Vaikka tavarat ovat arvovakuutuksessa ei se paljoa lohduta jos laitteisto ei ole käytössä juuri kun sitä eniten tarvitaan. Pieni mutta arvokas kameratavara häviää laukuista helposti, ainakin mitä olen lukenut ison maailman kuvausfoorumeilta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purtsi tuolla toisella foorumilla osasi valistaa että kannattaa pyytää checkarilta laukun ruumaan laitto määräyksen kirjallisena koska lakien mukaan korvausvastuu siirtyy lentoyhtiölle jos laukku laitetaan ruumaan vastoin omistajan tahtoa. Päätöksen tekoa kannattaa helpottaa myös kertomalla laukun sisällön arvon.

Nooh, se taas riippuu miten lakia tulkitaan. Itse tulkitsen lakia niin, että lentolipun ostaessaan matkustaja suostuu lentoyhtiön kuljetusehtoihin ja lentoyhtiö suostuu kuljettamaan matkustajan perille sen kuljetusehtojen mukaisesti. Yleensä lentoyhtiön kuljetusehtoihin sisältyy niin kirjatun kuin kirjaamattoman matkatavaran koko- ja painorajoitukset, joita matkustaja sitoutuu noudattamaan hyväksyessään kuljetusehdot (=ostaessaan lipun).

 

Jos lentoyhtiön kuljetusehdoissa rajataan käsimatkatavaran maksimipainoksi 10kg ja matkustajalla on 11kg reppu, lentoyhtiöllä on täysi oikeus laittaa se ruumaan niin halutessaan, ja siitä on ihan turha ruveta urputtamaan mitään "muttaku aina aiemmin...". Jos sinut sitten pakotetaan laittamaan ruumaan yli-iso kameralaukku jossa on 5000€ edestä tavaraa ja koko sisältö on tuhannen päreinä perillä, ei lentoyhtiö ole korvausvelvollinen. Lentoyhtiö on korvausvelvollinen jos matkatavaraa suojaava kuori (=laukku) menee kirjattuna kuljetuksen aikana rikki, mutta matkustajalla on korvausvastuu laukun sisältövaurioista pl. poikkeustapaukset (esim. laukku saanut ison lommon joka on murskannut sisällön).

 

 

Kuinka paljon sormien välistä tuollaisia laukkuja katsellaan?

Ei liene millään yhtiöllä mitään virallista käytäntöä kuinka paljon sormien välistä katsotaan, mutta siihen vaikuttaa mm. seuraavat asiat:

- Kuinka täysi lento on. Jos lento on täysi, käsimatkatavaroille on vähemmän tilaa, ja yli-isot sellaiset pyritään saamaan lähtöselvityksessä pois.

- Lentoyhtiö, jolla matkustat. Jotkut lentoyhtiöt vaativat virkailijoitaan lähtöselvityksessä punnitsemaan ja merkitsemään hyväksytyksi kaikki käsimatkatavarat (joskaan tällaisia sääntöjä ei läheskään aina noudateta)

- Lentokone, jolla matkustat. Pienissä koneissa (esim. Saab 340) ei yksinkertaisesti ole tilaa yhtään liian isoille laukuille.

- Virkailija, jonka kanssa olet tekemisissä. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, lähtöselvitysvirkailijat eivät ole robotteja, vaan yksilöllisiä ihmisiä. Jotkut noudattavat määräyksiä tunnollisesti ja punnitsevat kaikki käsimatkatavarat ja jotkut ovat gonahtaneet lässytykseen ja antavat nigerialaisten 25-kiloisten käsislagojenkin mennä.

 

Kun matkustat, ota aina selville kuinka paljon yhtiölläsi on sallittu käsimatkatavaran koko ja paino. Jos tiedät esim. kamerareppusi olevan vähän liian painava, varaudu henkisesti laittamaan se ruumaan. Jos virkailija haluaa sen lähtöselvityksessä laittaa ruumaan, mainitse nätisti, että siellä on arvokasta ja särkyvää tavaraa, ja ottaisit sen mielellään matkustamoon, niin yleensä voidaan joustaa. Muista kuitenkin, että joustaminen ei ole mikään velvoite, vaan se on vain virkailijan kiltteyttä!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään