Esa Sairio

Muistinlisäys aiheutti käynnistysongelman

5 viestiä aiheessa

Kerroin eilen tuplanneeni muistin 1 gigaan. FS 2004:ssä en vielä ole huomannut juurikaan eroa parempaan frameratesuuntaan tai muutenkaan.

Mutta yksi omituinen ongelma on seuraava: Asennettuani lisämuistin tietokoneeni käynnistyi ihan oikein, ja kone löysi muistin siinä alussa kun ruudulla vilahtaa muistin määrä (1 giga) ja nopeus (266). Mutta tässä tapauksessa tietokoneeseeni USB-kaapelilla kytketyn printterin verkkojohto oli irti.

Kun kytkin printterin verkkojohdon sähkötöpseliin, niin tästä aihetuukin että itse tietokone ei käynnisty ollenkaan. Näytölle tulee kyllä prosessorin nopeusluku (2,8 MHz) sekä tuo mainittu muistin määrä, noin 1 giga, mutta siihen kone sitten jämähtää. Minkään nappulan painaminen ei auta. Vain printterin verkkojohdon irrottaminen auttaa, tällöin tietokone käynnistyy normaalisti.

Printterini on HP photosmart 7600. Alkuperäisellä 512 MB:n muistilla printteri ei haitannut tietokoneen käynnistystä - sen verkkojohto oli koko ajan kytkettynä kuten normaalisti kuuluisi ollakin.

Mikä neuvoksi? Alkuperäinen muisti on tyyppiä 512 MB DDR DIMM (PC- 2100) ja uusi palikka on 512 MB DDR DIMM (PC- 3200). Tietokoneliikkeen myyjän mukaan tällainen lisämuisti pitäisi toimia tietokoneessani ok.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En voi valitettavasti paljoa auttaa, mutta kokeile laittaa niitä muistikampoja eri liittimiin jos niitä on vaikkapa kolme. 1&2, 1&3 ja 2&3, voihan niillä olla jotain vaikutusta.

Toimiiko kone yleensäkään pelkästään sillä uudella kammalla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä ufoimpia ongelmia mitä olen kuullut. Kokeilepa tosiaan uudestaan ilman uutta muistipalikkaa ja sitten pelkästään uusi muisti asennettuna, printterillä ja ilman useamman kerran, niin saa vähän osviittaa. Jos ongelma tosiaankin esiintyy vain gigan muistilla ja printteri kytkettynä, niin ei ole ainakaan laitevika. Emolevyvalmistajan sivuilta kannattaa katsella ajuri- ja BIOS-päivityksiä. Jos taas ongelmia esiintyy vain uuden muistipiirin kanssa, voi olla piirissäkin vikaa, taikka mahdollisesti se ei sovi emollesi (tällaisiakin tapauksia on, nykyään tosin harvoin). En kuitenkaan oikein usko piirivikaan, muistit yleensä joko toimivat täysin tai sitten eivät lainkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli vastaavia ongelmia muistin kanssa, kone toki käynnistyi.

Ongelma on luultavasti se, että muistisi ovat erilaisia.

Mulla ratkesi ongelma kun vaihdoin kammat samanlaisiksi!

t.m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Johan toimii printterin kanssa. Eli kokeilin seuraavasti:

Irroitin printterin töpselistä ensin.

Sitten irroitin tietokoneesta alkuperäisen muistikamman liittimestä 1 (jossa se oli ollut aina) ja jätin uuden muistikamman liittimeen 2. Tietokone ei käynnistynyt ollenkaan ja näyttöön tuli tekstiä jossa selitettiin jostain ongelmista (en ymmärtänyt syvällistä tekniikkaa). Sitten sanottiin että poista laite tai ohjelma jonka olet viimeksi asentanut ja käynnistä uudelleen.

No niin. Laitoin alkuperäisen muistikamman takaisin liittimeen 1 ja käynnistin. Käynnistys onnistui.

Sitten sammutin tietokoneen ja laitoin printterin töpselin seinään ja käynnistin tietokoneen. Jännä hetki: Nyt tietokone käynnistyi.

Toistin tämän pari kertaa ja nyt tuntuu toimivan printterin kanssa ja printtauskin onnistuu kuten ennenkin.

En tiedä mikä asian korjasi mutta kiitos kaikille neuvoísta, Jotain tietokone varmaan itse sääteli tuossa muistikamman poisto-operaatin seurauksena.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään