Juho Vastapuu

Tuulikomponentti

37 viestiä aiheessa

Engl. ilmeisesti wind factor tai wind chill. Laskeutumisessa ainakin tarvitaan tuulikomponenttia. ATR:n Vapp = VmHB + Wind Factor. Nyt siis tarvitsisin tuulikomponenttitaulukon. Löysin tällaisen: http://www.sailingissues.com/windchilltable.png

 

Ilmeisesti myös tuulen suunta pitää ottaa huomioon, eli tuo taulukko ei ole riittävä? Tuulukomponentti on jokaisella koneella ilmeisesti sama? Olisiko hyviä linkkejä vaikka johonkin tuulikomponenttilaskuriin tai taulukkoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitoksia linkeistä. Atikan speedbookleteissä lukee kuitenkin vain wind factor. Tuo Mikon antama linkki antaa sekä Headwindin sekä Crosswindin. Kumpaa tulee käyttää ja miten tuo eroaa ensimmäisessä viestissä laittamastani taulukosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo "wind chill" -taulukko anna vain oikean lämpötilan (tuuli+lämpötila). Mä taisin tajuta kysymyksen aivan päin persettä :-[. No, anyway, itselleni tuo tuuli komponentti on tarkoittanut kiitotien suunta vs. vallitseva tuulen suunta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkalennollahan sitä tarvitaan... tässä kysymys, joka on aina jaksanut huvittaa minua:

 

Olet matkalla pisteeseen X koneella, jonka nopeus on 60 solmua. Tuuli on 10 solmua suoraan etelästä. Olet koodannut X:n GPS-paikantimeesi. GPS:n mukaan suunta pisteeseen X on 090 astetta (BRG). Lentosuuntasi (TRK) on GPS:n mukaan 100 astetta. Mihin suuntaan (oikealle vai vasemmalle) ja miten paljon sinun tulisi muuttaa ohjaussuuntaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hups, meinas mennä seennat sukaisin ekalla vastauskerralla ;D

 

Pärjäiskö tuossa yhden asteen säädöllä - vasempaan? Ei ole laskupelejä matkassa kakkarankaan vertaa, vain kynä, paperipala ja plotteri...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi ATR:n Wind Factor on 1/3 tuulen nopeudesta ja puuskaisella säällä täydet. ;)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pärjäiskö tuossa yhden asteen säädöllä - vasempaan?

 

Negative.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkalennollahan sitä tarvitaan... tässä kysymys, joka on aina jaksanut huvittaa minua:

 

Olet matkalla pisteeseen X koneella, jonka nopeus on 60 solmua. Tuuli on 10 solmua suoraan etelästä. Olet koodannut X:n GPS-paikantimeesi. GPS:n mukaan suunta pisteeseen X on 090 astetta (BRG). Lentosuuntasi (TRK) on GPS:n mukaan 100 astetta. Mihin suuntaan (oikealle vai vasemmalle) ja miten paljon sinun tulisi muuttaa ohjaussuuntaa?

 

 

Aja vaan suuntaan 100  :thmbup: WCA on jo +10.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpäs ajakaan.  :thmbdn:

Jos tosilentosuunta on 100 ja tuulikorjauskulma + 10 niin ( ajas minne lystäät )

mä menisin

TLS 100 , tkk+ 10 = TOS 110

 

Ruattin kielelellä leikitte   >:( Huomasin jo jujun  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpäs uskallakaan jatkaa pitemmälle. (Tämä oli puhdasta suomea.)

 

Yksinkertainen gps, kuten alla, tietää ainoastaan oman paikkansa tiettynä ajanhetkenä.

 

[ attachment removed ]

 

Gps-laite ei tiedä, miten päin se on koneessa. Se ei siis tiedä, missä on koneen keula tai perä. Niinpä se ei tiedä koneen nokan suuntaa (=tosiohjaussuunta). Koska se ei tiedä tosilentosuuntaa, se ei myöskään tiedä tuulen suuntaa.

 

GPS:n TRK-lukema (esimerkkikuvassa alarivillä kolme viimeistä numeroa) on tosilentosuunta. (Magneettinen tai tosi, hällä väliä, BRG on kuitenkin samalla tavoin joko magneettinen tai tosi.) BRG-lukema on myös tosisuunta. Niinpä GPS:llä suunnistettaessa asetetaan TRK-lukema samaksi kuin BRG. Eli siis kaksi samaa numeroa päällekkäin, niin hyvin menee.

 

TRK suurenee oikealle ja pienenee vasemmalle - lentosuunnasta riippumatta.

 

Oikea vastaus kysymykseen on siis: suuntaa on muutettava kymmenen astetta vasemmalle.

 

 

 

Sitten pikku tarkennus. On helpohko juttu laskea tuulen suunta ja nopeus gps:n avulla, jos kone lentää kohtuullisen tasaista kaartoa. Niinpä purjelentäjien käyttämät ohjelmat, esim Winpilot tai SeeYou, laskevat tuulen suunnan ja nopeuden. Mutta se tieto ei ole niinkään suunnistamista kuin tilanteen hahmotusta varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, anyway, itselleni tuo tuuli komponentti on tarkoittanut kiitotien suunta vs. vallitseva tuulen suunta.

 

Tarkoittaahan se sitäkin. Tosin se taitaa olla sivutuulikomponentti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaahan se sitäkin. Tosin se taitaa olla sivutuulikomponentti?

 

Kyllä  :thmbup:

 

Matkalennolla otettava TKK= WCA on tuulikorjauskulma reitille.. Siis tuulen suunnan ja voimakkuuden suhde lentonopeuteen ja ohjaussuuntaan.

 

Sääsähkeissä olevat tuulitiedot ovat maantieteellisiä tuulen suuntia.

Vain laskussa ja startiissa ,lennonjohdosta saadut suunnat, ovat magneettisia suuntia.

Näin on helpompi laskea sivutuulikomponentti laskua varten.

 

JOS tuuli puhaltaa oikealta, LISÄÄMME tuulikorjauskulman ohjaussuuntaan.

 

Vastatuuli vähentää maanopeutta ja myötätuuli lisää maanopeutta, sen komponentin arvo saadaan esim Kakkaralla laskettua helposti  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mun GPS tietää missä nokka tai perä on. :)

 

Haa, se onkin sitten minulle tuntematonta tyyppiä. Miten se sen tietää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa, se onkin sitten minulle tuntematonta tyyppiä. Miten se sen tietää?

 

Heti kun se liikkuu(ja lentäessähän se siis liikkuu) niin nokka näyttää menosuuntaan. :)

 

GPS  Lowrange 2000C

Garmin 96C

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo "wind chill" -taulukko anna vain oikean lämpötilan (tuuli+lämpötila).

 

Wind chill on suomeksi pakkasen purevuus. Eli kyseinen taulukko kertoo kuinka kylmältä tuulen ja lämpötilan yhteisvaikutus tuntuu iholla. Se ei siis ole oikea lämpötila vaan pelkkä tuntemus. Eli jos on 20 astetta pakkasta ja tuulen voimakkuus on 20 solmua se tuntuu iholla samalta kuin 43,9 asteen pakkanen tyynessä. Oikea lämpötila on silti -20c. Tuolla wind chill taulukolla ei siis ikävä kyllä ole todennäköisesti mitään tekemistä sen asian kanssa, jota ketjun aloittaja haki.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkasen_purevuus

 

Minusta tuo aeroplannerin wind component calculator vaikuttaa hyvältä ja siltä mitä ketjun aloittaja tarvitsee. Linkki sinne oli jossain aikaisemmassa viestissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heti kun se liikkuu(ja lentäessähän se siis liikkuu) niin nokka näyttää menosuuntaan. :)

 

Eli näyttää koneen kuljetun trackin suunnan, mutta nokan asennosta ei tiedä edelleenkään mitään. Vai meneekö multakin nyt jotain täysin ohi?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli näyttää koneen kuljetun trackin suunnan, mutta nokan asennosta ei tiedä edelleenkään mitään. Vai meneekö multakin nyt jotain täysin ohi?  ???

 

Joo olet oikeassa,ei näyta wca:ta :)

Mutta nokka menosuuntaan,jos ei tuule 100kt :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo olet oikeassa,ei näyta wca:ta :)

Mutta nokka menosuuntaan,jos ei tuule 100kt

 

Mutta kokeilepas joskus kääntää se laite 90 astetta poikittain koneessa. Missäs se silloin näyttää nokan olevan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään