Ilkka Mäkelä

Suomen Ilmailuopisto tilasi kaksi Embraer Phenom 100-bisnesjettiä

83 viestiä aiheessa

Eniten ihmetyttää ns. välityypin puuttumista kolutuksessa.

Siis suoraan Bonanzasta ( SE-PISTON ) aletaan lentää Monimoottorisuihkarilla ( ME-JET )

Singaporekin käyttää Baronia välivaiheessa.

 

Onko SIO tiedottanut hankinnasta ja tulevasta koulutusjärjestelmästä? Voihan se olle, että välityyppi tulee vielä mukaaan kuvioon tai Bonanza vaihtuu johonkin muuhun...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hanketta on ilmeisesti suunniteltu jo jonkin aikaa. Jossakin vaiheessa pikkulinnut ehdottivat jo että hankittavaksi tulisi Cessna Citation Mustang, ja kävipä sellainen kone taannoin Suomessakin (kiitos vain Teboil-aseman pitäjälle vihjeestä  ;D ). Toinen mahdollisesti asiaan liittyvä bongaus Hki-Vantaalta oli Piaggio Avantin proto. Vanhat prototyypithän eivät tavallisesti lähde näin pitkälle matkalle kotikentältään, muttä tässä yksilössä sattuu olemaan Avanti II:n uusinta mallia oleva avioniikka, eli hyvä esittelykone.

 

Joka tapauksessa mielenkiintoinen hanke SIO:lta. Mitä tulee "välityypin" tarpeeseen, sen verran näistä uusista pikkujeteistä on lehti- ja nettijutuista jäänyt mieleen, että niihin tutustuneet ovat lähinnä ihmeissään kun näissä suihkareissa on niin vähän heebeleitä ja muita namiskoja, automatiikan hoitaessa esim. moottorit lähes täysin. Tämä siis kommenttina "käyttötekniikan" osalta.

 

Mitä tulee avioniikkaan ja itse lentämiseen, Phenom lienee jo aika lailla lähellä liikennekonetta? Tässä on kenties hyvä muistaa että Finnairillahan ei enää ole potkurikalustoa ja muukin laivasto on varsin modernia laatua "lasiohjaamoineen", joten kenties 2-moottoripotkurikoulutus ei enää olekaan yhtä tarpeellinen kuin aiemmin? No, mistä minä tiedän, pohdiskelenpa vain...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hittolainen, mulla on lappu, jonka olen saanut Phenomista, jossa on hinta 1,3 miljoonaa taalaa. Sain sen jokin aika sitten Embraerilta Brasseissa. Ei tuo hinta stemmaa millään täällä tiedossa olevan kanssa. Voihan tuossa olla lyöntivirhekin. Laitan kyselyn Ranskaan niiden Euroopan konttoriin. Pakkohan oikea listahinta on saada selville.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halvemman kilpailijan, eli Eclipse 500:n kotisivuilla on vertailulaskuri. Kun sinne valitsee vertailupariksi Eclipse 500:n ja Phenom 100:n, niin Eclipsen hinta v. 2007 rahassa on sivujen mukaan 1,636 miljoonaa ja Phenom 100:n 3,258 miljoonaa dollaria. Kaiken järjen mukaan Phenom 100:n todellinen hinta nyt on 3 miljoonan dollarin kieppeillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Joka tapauksessa mielenkiintoinen hanke SIO:lta. Mitä tulee "välityypin" tarpeeseen, sen verran näistä uusista pikkujeteistä on lehti- ja nettijutuista jäänyt mieleen, että niihin tutustuneet ovat lähinnä ihmeissään kun näissä suihkareissa on niin vähän heebeleitä ja muita namiskoja, automatiikan hoitaessa esim. moottorit lähes täysin. Tämä siis kommenttina "käyttötekniikan" osalta.

 

Mitä tulee avioniikkaan ja itse lentämiseen, Phenom lienee jo aika lailla lähellä liikennekonetta? Tässä on kenties hyvä muistaa että Finnairillahan ei enää ole potkurikalustoa ja muukin laivasto on varsin modernia laatua "lasiohjaamoineen", joten kenties 2-moottoripotkurikoulutus ei enää olekaan yhtä tarpeellinen kuin aiemmin? No, mistä minä tiedän, pohdiskelenpa vain...  ;)

 

Vähän jo OT, mutta mitäpäs täällä ollaan mieltä Diamond Twin Starin käytöstä koulukoneena? Sehän on maailmalla aika suosittu monimoottori- ja mittarikoulukone tätä nykyä. Mutta pahat kielet sanovat, että se on "liian helppo" (heh, niin varmaan joo) ja "liian mopo", että se oikeasti antaisi eväitä isomman koneen tyyppikoulutukseen. Onko näin vai kannattaisiko lentää mielummin Senecalla, Duchessilla tms. peltimittareilla ja höyrykoneilla varustetulla koneella? Vai onko Kingi se ainoa oikea jne? Jetit on sitten ihan omaa luokkaansa ja lienee aika selvää, että jettikoulutus antaa huippuhyvät valmiudet, mutta niiden käyttö lienee aika harvinaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikaisemmin oli jo puhetta siitä, että DA42 Twin Starin 1-moottoritilannenousukyky on hieman kyseenalainen:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,75793.msg879920.html#msg879920

 

Netistä löytyvien tietojen pohjalta asiaa voi myös laskeskella. Merenpinnan tasalla vakiolämpötilassa (= Malmin olosuhteet) täysillä painoilla maksiminousukyky  one engine inop-tilanteessa on vain 170 ft/min. Parhaan 1-moottoritilannenousukyvyn nopeus eli blue line = 82 KTS.

 

Jos toinen moottori pysähtyy esim. puolessavälissä 18:aa ja lentoonlähtöä jatketaan, niin 82 KTS nopeudella ( = 42 m/sek) liikutaan 30 sekunnin aikana eteenpäin 1200 metriä, mutta sinä aikana on siis noustu ylöspäin korkeintaan 85 jalkaa. Edellyttäen, että 1-moottoritilanteen edellyttämät toimenpiteet olisi suoritettu salamannopeasti, mitä ei kuitenkaan koskaan tapahdu. Siinä ovat ehtineet kiitotien päässä olevat puut tulla vastaan jo.

 

Vaikka koululentoja ei tehdäkään maksimikuormalla, niin koulukoneen pitäisi mielestäni käyttäytyä siivommin ja anteeksiantavammin kuin mitä tuolla aikaisemmassa ketjussa on sanottu ja tässä laskeskeltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi esim. tuo Seneca ainakin netin tietojen perusteella olevan parempi 1-moottorinousija kuin Twin Star. Mutta miten on Twin Star-koneen tuoreelle lentäjälle antamat valmiudet siirtyä vaativampiin koneisiin? En todellakaan tarkoita, että silläkään homma olisi mitenkään helppoa, tekemistä ohjaamossa tuntuu välillä näillä tunneilla riittävän ihan hyvin pientä Cessnaakin lentäessä. Plus sitten nuo suorituskykyyn liittyvät rajoitukset, onko hyppäys Twin Starista selvästi suorituskykyisempään laitteeseen liian suuri?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos porukka hyppää Senecasta suoraan viisseiskaan niin ei kait se nyt niin iso loikka ole  ;D Patrialla on yksi DA42 käytössä (testiksi) mutta en ole viel kuullut mielipiteitä sen suorituskyvystä, mutta jotenkin en usko että seneca nousee paremmin yhdellä motilla kuin twin star

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EBACE-bisnesjettikonferenssin satoa: SIO on tilannut kaksi Phenom 100-bisnesjettiä, artikkelin mukaan korvaamaan turbopropit eli King Airit. Ainakin ensimmäinen kone toimitetaan vuonna 2010.

 

Kappas, noin pian siis jo rantautuu Suomeenkin bisneslentokaluston tulevaisuus. Siitä vain laskuun ja MTOWissa ilmaan Malmin nykyisiltä kiitoteiltä, tervetuloa kansainväliset bisnesjohtajat Pyöreän edustalle ja sieltä taksilla Helsingin keskustaan vartissa... ai niin, mutta sinne Malmillehan pitääkin kiireesti rakentaa asuntoja :-[.

 

No, kyllä ne kansainväliset liikematkaajat varmaan viitsivät körötellä aamuruuhkassa Helsinkiin Lohjalta tai Porvoosta. Eihän se paljon matka-aikaa lisää, Tukholmasta tai Pietarista vain alle tunnin lento ja "Helsingin seudun kentältä" toinen tunti autolla keskustaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hyvä, etteivät valinneet tuota Piaggiota. Se Avanti huusi Vantaalle lähestyessään kovempaa kuin paikalliset palosireenit. Todella järjetön ulina :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hyvä, etteivät valinneet tuota Piaggiota. Se Avanti huusi Vantaalle lähestyessään kovempaa kuin paikalliset palosireenit. Todella järjetön ulina :thmbdn:

 

Kai se huutaa, eikös siinä ole jonkunasteen Garretit persiissä kiinni...? Potkurit nyt ainakin löytyy. Kovaääninen se kyllä on, jopa tyhjäkäynnillä naapuristandilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos porukka hyppää Senecasta suoraan viisseiskaan niin ei kait se nyt niin iso loikka ole  ;D Patrialla on yksi DA42 käytössä (testiksi) mutta en ole viel kuullut mielipiteitä sen suorituskyvystä, mutta jotenkin en usko että seneca nousee paremmin yhdellä motilla kuin twin star

 

Katsotaan asiaa vaikka näin:

 

Jos tulee moottorihäiriö lentoonlähdössä maksimipainoissa, niin yhdellä moottorilla on seuraavilla hevosvoimamäärillä vedettävä seuraava määrä kiloja taivaalle:

 

Twin Star    135 HP  1790 Kg

Seneca V    220 HP  2155 Kg

Aztec          250 HP  2350 Kg

Navajo        310 HP  2950 Kg

 

Twin Starin hevosvoima/painosuhde on siis huonoin, mikä valitettavasti taitaa näkyä nimenomaan 1-moottoritilanteessa, vaikka kyse tässä onkin vain suuntaa-antavasta karkeasta vertailusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se huutaa, eikös siinä ole jonkunasteen Garretit persiissä kiinni...? Potkurit nyt ainakin löytyy. Kovaääninen se kyllä on, jopa tyhjäkäynnillä naapuristandilla.

 

Ei kun siinä on Pratt&Whitney Canada PT6A-66B:t!  8)

Aaaaahhhh...Piaatzo!!  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsotaan asiaa vaikka näin:

 

Jos tulee moottorihäiriö lentoonlähdössä maksimipainoissa, niin yhdellä moottorilla on seuraavilla hevosvoimamäärillä vedettävä seuraava määrä kiloja taivaalle:

 

Twin Star    135 HP  1790 Kg

Seneca V    220 HP  2155 Kg

Aztec          250 HP  2350 Kg

Navajo        310 HP  2950 Kg

 

Twin Starin hevosvoima/painosuhde on siis huonoin, mikä valitettavasti taitaa näkyä nimenomaan 1-moottoritilanteessa, vaikka kyse tässä onkin vain suuntaa-antavasta karkeasta vertailusta.

Juu, otin asiasta enemmän selvää ja näinhän se taitaapi olla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Phenom 100 on nyt sertifioitu Brasiliassa. Seuraavaksi on vuorossa FAA-sertifiointi. Hinnaksi ensi vuoden dollareissa arvioidaan nyt 3,6 miljoonaa.

 

http://www.aero-news.net/index.cfm?ContentBlockID=fc034f2b-cac5-4375-838d-9415e31f6596&

 

EASA:n sertifioinnin odotetaan tulevan valmiiksi ensi vuoden huhti-toukokuussa. Embraerilla on nyt yhteensä 850 tilausta Phenom 100:lle ja 300:lle:

 

http://www.ainonline.com/news/single-news-page/article/phenom-100-wins-brazilian-certification-faa-ok-pending/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen Phenom 100 on toimitettu teksasilaiselle pariskunnalle, joka on siis ensimmäinen asiakas. Lupaus toimittaa ensimmäinen kone vielä viime vuoden puolella toteutui nipin napin, kun kone tuli perille eilen.

 

http://www.aero-news.net/index.cfm?contentBlockId=bb74fafe-e571-4154-8fb8-8c1b101a7c16

 

Nyt Embraer on täydentänyt Phenom 100:n nettisivujen ominaisuussarakkeet. Lentoonlähtöön tarvittavaksi kiitotien pituudeksi kerrotaan 3400 ft, kun kone on MTOW:ssa, merenpinnan tasalla, 15 asteen lämpötilassa, eli 1036 metriä. Laskisiko joku arvion siitä, riittääkö tuo Malmin 18:lta operointiin - ilman taulukon myös ilmoittamaa "tehostetun lentoonlähdön" menetelmää, vai pitääkö painoa pudottaa maksimipainosta? Vai tarvitaanko lisätietoa?

 

http://www.embraerexecutivejets.com/english/content/aircraft/phenom100_characteristics.asp

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teksasilainen pariskunta, jolle toimitettiin ensimmäinen Phenom 100, on lentänyt koneensa (ammattipilotin avustuksella) Teksasista Geneveen, jossa kone on nyt näytteillä EBACE-bisnesilmailutapahtumassa. Pariskunta osti Phenomin, koska siinä on vessa, mitä Citation Mustangissa ei olisi ollut  ;)

 

http://www.flightglobal.com/articles/2009/05/12/326364/ebace-phenom-firsts-ready-for-global-adventures.html

 

Valokuvia koneesta, matkasta ja sisustuksesta täällä kolmessa eri kansiossa (Ebace, N82DU ja Trip across the pond):

 

http://photos.phenom1.net/GalleryFilmstrip.aspx?gallery=199656

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään