Ilkka Mäkelä

Suomen Ilmailuopisto tilasi kaksi Embraer Phenom 100-bisnesjettiä

83 viestiä aiheessa

SIO saa kaksi uutta simulaattoria :thmbup:

HS

 

Finnish Aviation Academy Orders Frasca Phenom Training Devices

 

The Finnish Aviation Academy has contracted with Frasca International, Inc. for two Embraer Phenom Synthetic Training Devices (STDs) and an avionics trainer. The two STDs will meet the JAR FSTD Level 2 and FNPT II MCC requirements and will each include a 220 degree visual system, TruVision™ Global, manufactured by Frasca. The avionics trainer will be a desktop design featuring Embraer’s Prodigy Flight Deck. All three devices will be installed at the Finnish Aviation Academy training facility in Pori, Finland. The first device is scheduled for delivery in late 2010. The Finnish Aviation Academy currently has several Frasca simulators in service including an EC-135 FNPT II helicopter device, four Bonanza STDs, a Mentor™ and a KingAir B300 FNTP II MCC.

http://www.frasca.com/web_pages/information/2009previous%20news.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten todella hyödyllinen ja oikein tarkotuksenmukainen koulukonevalinta.  :thmbup: eiku siis  :thmbdn:.

Tässä ei kyllä mikään järki ja hintalappu kohtaa, missään kohtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten todella hyödyllinen ja oikein tarkotuksenmukainen koulukonevalinta.  :thmbup: eiku siis  :thmbdn:.

Tässä ei kyllä mikään järki ja hintalappu kohtaa, missään kohtaa.

 

Jäikö minulta jotakin huomaamatta?.  Mikä olikaan hinta?

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäikö minulta jotakin huomaamatta?.  Mikä olikaan hinta?

Peter

 

Hinnasta ei mitään hajua, mutta eittämättä muutaman miljoonan nuo härvelit kustantaa ja viisaammat varmaan kaivaa listahinnat esiin. Siltikin, aivan järjetön koulukone, mutta onhan niillä varmaan kivaa ajella menemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinnasta ei mitään hajua, mutta eittämättä muutaman miljoonan nuo härvelit kustantaa ja viisaammat varmaan kaivaa listahinnat esiin. Siltikin, aivan järjetön koulukone, mutta onhan niillä varmaan kivaa ajella menemään.

 

Siis iso hintalappu tekee koneesta järjettömän koulutuskäyttöön vaiko joku muu ominaisuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis iso hintalappu tekee koneesta järjettömän koulutuskäyttöön vaiko joku muu ominaisuus?

 

No mihinkähän tällasta VLJ:tä nyt voidaan järkevästi ajateltuna käyttää lentäjien jatkokoulutuksessa, kun yhtiön operoimille matkustajakoneille on täysin omat tyyppikurssinsa. Onko tää nyt joku mambo jambo jet introduction-kone vai mikä? King Air 300 nyt vielä menee koulutusmielessä, mutta pikkusen ampuu yli tällanen lasiohjaamokoulukone. Varmaan joku on laskenut sitten, että Phenom on kustannustehokas vaihtoehto koulukoneeksi.

 

Tai sitten ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten todella hyödyllinen ja oikein tarkotuksenmukainen koulukonevalinta.  :thmbup: eiku siis  :thmbdn:.

Tässä ei kyllä mikään järki ja hintalappu kohtaa, missään kohtaa.

 

Ja monessako konetyypissä mitä oppilaat tulevat lentämään työkseen on potkurit ja peltimittareita? Eikö ole aivan järkeen käypää, että 2000-luvulla koulutetaan suihkumoottorikoneella missä on lasiohjaamo?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja monessako konetyypissä mitä oppilaat tulevat lentämään työkseen on potkurit ja peltimittareita? Eikö ole aivan järkeen käypää, että 2000-luvulla koulutetaan suihkumoottorikoneella missä on lasiohjaamo?

Juha

 

Toki kehitys kehittyy ja avioniikan tulevaisuus (nykypäivä oikeastaan jo) on lasiohjaamo, eri asia on kuuluuko lasiohjaamo sitten koulukoneisiin. Toisaalta eipä noita Cessnojakaan vissiin saa muulla kuin G1000:lla varustettuna tehtaalta. No aika överi koulukone silti mun mielestä tuo Phenom....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä varmaan tuo Phenom antaa tosi hyvät valmiudet siirtyä tulevaisuudessa eri lentoyhtiöiden suihkukonekalustoon lasiohjaamoineen, mutta nuo Kingit on kyllä mielestäni aikas hyviä kompromisseja. Siirto esim. Kingistä ATR:ään tai Saabiin ei todellakaan ole mikään iso hyppäys jos siinä on juuri mitään uutta Kingeihin verrattuna ainakaan lento-ominaisuuksissa. Aika usein myös vasta valmistunut pilotti aloittaa uransa ATR - tai Saab - kalustolla, no nykyään ennemminkin ATR:llä, Finncommilla on kymmenkunta ATR:ää ja kyllä niitä Saabeja ja ATR:iä maailmallakin lentää vielä paljon kun on huomattu, että tuo potkuriturbiini onkin se taloudellisempi lyhyemmillä matkoilla toisin kuin regional jet.

 

Mutta silti tuo Phenom on varmasti aika pitkälle harkittu ratkaisu jo huoltokustannuksiakin ajatellen, sillä kyllä nuo King Airit alkavat olla jo sen ikäisiä, että niissä alkaa varmasti tulla vastaan sellaisia hyvän hintaisia remontteja toisin kuin uusissa Phenomeissa. Mutta miten minusta siirto yksimoottorisesta mäntäkoneesta suoraan kaksimoottorisen jetin puikkoihin kuulostaa aika huimalta  ???. Joku kaksimoottorinen mäntäkone esimerkiksi siinä pitäisi ehkä olla välissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä varmaan tuo Phenom antaa tosi hyvät valmiudet siirtyä tulevaisuudessa eri lentoyhtiöiden suihkukonekalustoon lasiohjaamoineen, mutta nuo Kingit on kyllä mielestäni aikas hyviä kompromisseja. Siirto esim. Kingistä ATR:ään tai Saabiin ei todellakaan ole mikään iso hyppäys jos siinä on juuri mitään uutta Kingeihin verrattuna ainakaan lento-ominaisuuksissa. Aika usein myös vasta valmistunut pilotti aloittaa uransa ATR - tai Saab - kalustolla, no nykyään ennemminkin ATR:llä, Finncommilla on kymmenkunta ATR:ää ja kyllä niitä Saabeja ja ATR:iä maailmallakin lentää vielä paljon kun on huomattu, että tuo potkuriturbiini onkin se taloudellisempi lyhyemmillä matkoilla toisin kuin regional jet.

 

Mutta silti tuo Phenom on varmasti aika pitkälle harkittu ratkaisu jo huoltokustannuksiakin ajatellen, sillä kyllä nuo King Airit alkavat olla jo sen ikäisiä, että niissä alkaa varmasti tulla vastaan sellaisia hyvän hintaisia remontteja toisin kuin uusissa Phenomeissa. Mutta miten minusta siirto yksimoottorisesta mäntäkoneesta suoraan kaksimoottorisen jetin puikkoihin kuulostaa aika huimalta  ???. Joku kaksimoottorinen mäntäkone esimerkiksi siinä pitäisi ehkä olla välissä.

 

Minkäköhänlaiset kustannukset tulevat lupakirjan ylläpidosta tällä uudella kalustolla? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika usein myös vasta valmistunut pilotti aloittaa uransa ATR - tai Saab - kalustolla, no nykyään ennemminkin ATR:llä, Finncommilla on kymmenkunta ATR:ää ja kyllä niitä Saabeja ja ATR:iä maailmallakin lentää vielä paljon kun on huomattu, että tuo potkuriturbiini onkin se taloudellisempi lyhyemmillä matkoilla toisin kuin regional jet.

 

Mutta miten minusta siirto yksimoottorisesta mäntäkoneesta suoraan kaksimoottorisen jetin puikkoihin kuulostaa aika huimalta  ???. Joku kaksimoottorinen mäntäkone esimerkiksi siinä pitäisi ehkä olla välissä.

 

Aika harva Porista valmistuva taitaa päätyä muualle kuin suurelle sinivalkoiselle, jolla ei ole yhtään potkurikonetta laivastossaan. FC esim. kouluttaaa valtosan uusista lentäjistään omia kanavien kautta.

 

Miten minusta kakssimoottorinen suihkukone kuulostaa moottorihallinnan kannalta paljon yksinkertaisemmalta kuin kaksimoottorinen potkurikone?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika harva Porista valmistuva taitaa päätyä muualle kuin suurelle sinivalkoiselle, jolla ei ole yhtään potkurikonetta laivastossaan. FC esim. kouluttaaa valtosan uusista lentäjistään omia kanavien kautta.

 

Miten minusta kakssimoottorinen suihkukone kuulostaa moottorihallinnan kannalta paljon yksinkertaisemmalta kuin kaksimoottorinen potkurikone?

Juha

Onhan se sitä, mutta yksimoottorisesta mäntäkoneesta siirto suoraan kaksimoottoriseen suihkukoneeseen on jonkinlainen hyppäys. Suihkukone on kuitenkin paljon erilaisempi lentää kuin potkurikone(mäntä -tai turbiinikäyttöinen). Enkä sanonutkaan että tuo Phenomin hankkiminen olisi ollut huono ratkaisu, vaan tarkoitin, että Kingi on sellainen kompromissi mistä on hyvä siirtyä niin suihku - kuin potkuriturbiinikalustoon, siinähän on kuitenkin myös lasia ohjaamossa eikä pelkästään peltimittareita. Olisiko siis näiden Phenomien hankkimisen syynä ollut Kingien ikääntymisen johdosta niille edessä olevat mahdolliset remontit? Voihan olla, että noista Bonanzoistakin luovutaan kohta ja tilalle tulee kenties joku kaksimoottorinen mäntäkone tai yksimoottorinen potkuriturbiini?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika harva Porista valmistuva taitaa päätyä muualle kuin suurelle sinivalkoiselle, jolla ei ole yhtään potkurikonetta laivastossaan. FC esim. kouluttaaa valtosan uusista lentäjistään omia kanavien kautta.

 

Itse asiassa tilanne on tainnut kääntyä päinvastoin. :)

 

Miten minusta kakssimoottorinen suihkukone kuulostaa moottorihallinnan kannalta paljon yksinkertaisemmalta kuin kaksimoottorinen potkurikone?

 

Vähän sama vika täällä. Omaan korvaan Phenomiin siirtyminen Bonanzasta ei kuulosta niin pahalta. Phenom on nykypäivän peli, jossa järjestelmiä seuraa automatiikka. Kingissä sen sijaan lähestulkoon kaikki on mekaanista ja moottorien kanssa joutuu olemaan tarkkana. Kingin vanhat järjestelmät ovat taatusti muutenkin hankalammat kuin uudet Phenomin. Bonanzalla lennetään opiston menetelmissä jo valmiiksi kovaa, jotta Kingin nopeusluokka tulee tutuksi. Sama nopeusluokka säilynee Phenomin menetelmissä. Ainoa selkeä ero lienee Phenomin hieman suurempi matkalentonopeus, mutta matkalennon merkitys opiskelussa on tavallaan aika mitätön. Bonanza on Kingiin verrattuna liukas peli, jolloin liu'un matkalentokorkeudesta lähestymiseen joutuu suunnittelemaan huolella, koska tehoja ei voi vetää tyhjäkäynnille. Kingillä sen sijaan voi aina vetää tehot kerralla taakse, joten vaara jäädä kovaa ja korkealle on aika pieni. Näin ollen Phenom muistuttaa suihkukoneena varmasti aika paljon Bonanzan liu'un suunnittelua. Veikkaisinkin siis, että oppilailla ei tule olemaan yhtään enempää ongelmia siirtyä Bonanzasta Phenomiin kuin Bonanzasta King Airiin. Toivottavasti vähemmän.

 

Mitä tulee konevalintaan, niin eiköhän tuo nyt ole huolella mietitty. Jos olen oikein ymmärtänyt niin Phenomin operointikustannusten pitäisi olla King Airia pienemmät. Tuota aiempaa kommenttia, että King Air on vielä ok mutta Phenom ampuu yli en oikein ymmärrä. Mielestänihän King Air huomattavasti painavampana ja suurempana koneena on enemmän liikennekonemainen -  ja siinä mielessä yliampuvampi - kuin Phenom. Phenom edustaa vain nykyaikaa mitä tässä kai eletään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa tilanne on tainnut kääntyä päinvastoin. :)

 

Vähän sama vika täällä. Omaan korvaan Phenomiin siirtyminen Bonanzasta ei kuulosta niin pahalta. Phenom on nykypäivän peli, jossa järjestelmiä seuraa automatiikka.

 

Mitä tulee konevalintaan, niin eiköhän tuo nyt ole huolella mietitty. Jos olen oikein ymmärtänyt niin Phenomin operointikustannusten pitäisi olla King Airia pienemmät. Tuota aiempaa kommenttia, että King Air on vielä ok mutta Phenom ampuu yli en oikein ymmärrä. Mielestänihän King Air huomattavasti painavampana ja suurempana koneena on enemmän liikennekonemainen -  ja siinä mielessä yliampuvampi - kuin Phenom. Phenom edustaa vain nykyaikaa mitä tässä kai eletään.

 

Kuten tämä hinta-asia;

 

Jos en aivan väärin muista, yksi Phenom maksaa 1,3 miljoonaa dollaria. Se on halvin nykyaikainen pikkusuihkari. Todella nätti peli luonnossakin. Seuraavassa ILMAILUSSA Phenomista on muutakin tietoa.

 

Pitäähän vessa olla niin emännätkin osaa toimia ja saavat opetusta....onko myös minikeittiö ?

 

Onko tuo hinta tosiaan ollut uskottava joskus...johan pienimmät lörtsitkin makso jo millin 80 luvulle tultaessa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo hinta tosiaan ollut uskottava joskus...johan pienimmät lörtsitkin makso jo millin 80 luvulle tultaessa ?

 

Mikäli wikiin ja nettiin on uskominen niin hinta on 3,5 milj. $ paikkeilla eli aika kaukana tuosta 1,3:sta. Vai onko SIO saanut osta 2 maksa 1 tarjouksen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bonanza on Kingiin verrattuna liukas peli, jolloin liu'un matkalentokorkeudesta lähestymiseen joutuu suunnittelemaan huolella, koska tehoja ei voi vetää tyhjäkäynnille. Kingillä sen sijaan voi aina vetää tehot kerralla taakse, joten vaara jäädä kovaa ja korkealle on aika pieni. Näin ollen Phenom muistuttaa suihkukoneena varmasti aika paljon Bonanzan liu'un suunnittelua.

Mutta voihan Phenomillakin käsittääkseni(näin ainakin luulisin) vetää tehot tyhjäkäynnille kun lähdetään lähestymisliukuun ja todennäköisesti siitä löytyy vielä lentojarrut jotka auttavat siinä, että päästään alas nopeasti niin haluttaessa. No okei, nyt menee jo turhan yksityiskohtaiseksi saivarteluksi. Onhan se Phenom paljon nykyaikaisempi kuin Kingi ja näin ollen on myös paljon todennäköisempää, että jossain vaiheessa lentäjänuraa joutuu lentämään nykyaikaista suihkukonetta, joten miksei siis jo koulutusvaiheessa voisi näin tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta voihan Phenomillakin käsittääkseni(näin ainakin luulisin) vetää tehot tyhjäkäynnille kun lähdetään lähestymisliukuun ja todennäköisesti siitä löytyy vielä lentojarrut jotka auttavat siinä, että päästään alas nopeasti niin haluttaessa. No okei, nyt menee jo turhan yksityiskohtaiseksi saivarteluksi. Onhan se Phenom paljon nykyaikaisempi kuin Kingi ja näin ollen on myös paljon todennäköisempää, että jossain vaiheessa lentäjänuraa joutuu lentämään nykyaikaista suihkukonetta, joten miksei siis jo koulutusvaiheessa voisi näin tehdä.

 

Toki toki. :) Se pointti oli enemmänkin siinä, että potkurikoneessa potkurin tuottama jarrutus hidastaa nopeutta tehokkaasti. King Airissa esimerkiksi kun tehot vetää kiinni, halkaisijaltaan 2,67 metrinen potkuri alkaa "haraamaan vastaan" aika voimakkaasti. Phenomissa moottorin imuaukon halkaisija lienee jotain 70 sentin luokkaa, joten vaikutus on aika erilainen. (Menemättä nyt sen syvällisemmin suihkumoottorin eroihin) Sen lisäksi Phenomissa itse asiassa ei ole lentojarruja (spoilereita), joten sitäkään mahdollisuutta hidastamiselle ei ole. Pysyn siis siinä oletuksessa edelleen, että Phenom muistuttaa liun suunnittelussa enemmän Bonanzaa kuin King Airia. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki toki. :) Se pointti oli enemmänkin siinä, että potkurikoneessa potkurin tuottama jarrutus hidastaa nopeutta tehokkaasti. King Airissa esimerkiksi kun tehot vetää kiinni, halkaisijaltaan 2,67 metrinen potkuri alkaa "haraamaan vastaan" aika voimakkaasti. Phenomissa moottorin imuaukon halkaisija lienee jotain 70 sentin luokkaa, joten vaikutus on aika erilainen. (Menemättä nyt sen syvällisemmin suihkumoottorin eroihin) Sen lisäksi Phenomissa itse asiassa ei ole lentojarruja (spoilereita), joten sitäkään mahdollisuutta hidastamiselle ei ole. Pysyn siis siinä oletuksessa edelleen, että Phenom muistuttaa liun suunnittelussa enemmän Bonanzaa kuin King Airia. :)

Tottahan tuokin on. Potkurit tosiaan tyhjäkäynnillä tuppaavat aika hyvin hidastamaan. Jos Phenomissa ei ole lentojarruja, niin silloin se lähestymisliukujen suunnittelu onkin hieman hankalampaa kun ei voi tulla liian kovalla pystynopeudella alas menemättä ylinopeudelle. FMS tietysti auttaa näissäkin lähestymisten optimoinneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli wikiin ja nettiin on uskominen niin hinta on 3,5 milj. $ paikkeilla eli aika kaukana tuosta 1,3:sta. Vai onko SIO saanut osta 2 maksa 1 tarjouksen?

Kysyin muinoin Phenom 100:n hintaa Brasseissa käydessäni ja tällaisen hinnan sain tehtaan edustajalta. Vaikkua oli minun ja vieressä istuvan korvissa, sillä hinta-arvio meni aikalailla pieleen. Henkilö, joka esitteli Phenomia, ei ollut kylläkään myyntimies, vaan ihan muun alan spesialisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyin muinoin Phenom 100:n hintaa Brasseissa käydessäni ja tällaisen hinnan sain tehtaan edustajalta. Vaikkua oli minun ja vieressä istuvan korvissa, sillä hinta-arvio meni aikalailla pieleen. Henkilö, joka esitteli Phenomia, ei ollut kylläkään myyntimies, vaan ihan muun alan spesialisti.

 

Ei välttämättä vaikkua. Sehän on ollut tälle VLJ-bisnekselle tyypillistä, että kun konehanke julkistetaan valmistaja löy tiskiin ihan älyttömän halpoja hintoja. Sitten kun sertifiointi on valmis ja kone lennettävissä, onkin hinta jotain muuta.

 

Viki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään