Guest kalle_851

Lentäminen ammattina

33 viestiä aiheessa

Moi

 

Lentäminen ja lentäjän työ on kiiinnostanut minua jo vuosia. Aikomuksenani on suuntautua sille alalle tulevaisuudessa. Haluaisin saada vastauksia ja lisätietoa muutamiin kysymyksiini ammattilentäjiltä, koskien lentäjän työtä.

 

-Mitkä asiat lentäjän työssä ovat parhaita?

-Mitkä ovat työn negatiivisia puolia?

-Millainen on lentäjän tyypillinen työpäivä ja miten työhön vaikuttaa lennettävien reittien pituus?

-Kuinka monta tuntia lentäjät keskimäärin työskentelevät kuukaudessa?

-Mihin suuntaan arvioitte lentäjien työtilanteen ja ilmailualan yleensä kehittyvän lähitulevaisuudessa?

 

Näistä asioista on foorumilla varmaan aikaisemminkin keskusteltu, mutta kaikkiin kysymyksiini en onnistunut selkeää vastausta löytämään. Uskon, että moni muukin nuori lentäjän urasta haaveileva pohtii samoja kysymyksiä.

 

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista ja lisätiedoista.  ;D

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole vielä lentäjä, mutta voinen vastata viimeiseen kysymykseen tilaanetta jonkin verran seuranneena: Pula lentäjistä on kova, se on selvää esim. Finnair tulee tarvitsemaan parisataa uutta lentäjää muutamien vuosien kuluessa eikä Ilmailuopisto yksin pysty sitä tarvetta täyttämään. Finncomm hakee pilotteja, niin tekee myös Jetflite ja Air Finland.

Ulkomailla tilanne on kutakuinkin sama. Lentäjiä tarvitaan joka paikassa, varsinkin kun monet yhtiöt näytävät laajentavan toimintaansa koko ajan

 

EDIT: niin että töitä kyllä riittää, toisinsanoen  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En haluaisi olla pessimisti, vaikka tilanne on nyt tämä ja koulutettua porukkaa tarvitaan jokaiselle ilmailun saralle, asiat saattavat muuttua.

 

Jotenkin on vain tullut semmoinen fiilis, että tämän alan kehitys ja suunta muuttuu paljon lähiaikoina. Toivottavasti olen kuitenkin väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole vielä lentäjä, mutta voinen vastata viimeiseen kysymykseen tilaanetta jonkin verran seuranneena: Pula lentäjistä on kova, se on selvää esim. Finnair tulee tarvitsemaan parisataa uutta lentäjää muutamien vuosien kuluessa eikä Ilmailuopisto yksin pysty sitä tarvetta täyttämään. Finncomm hakee pilotteja, niin tekee myös Jetflite ja Air Finland.

Ulkomailla tilanne on kutakuinkin sama. Lentäjiä tarvitaan joka paikassa, varsinkin kun monet yhtiöt näytävät laajentavan toimintaansa koko ajan

 

EDIT: niin että töitä kyllä riittää, toisinsanoen  :D

 

Hyvin on näköjään FTO:n mainoslauseet uponneet ;). Ei se varmasti ihan noin yksinkertaista ole; orastava taantuma lisättynä öljyn hinnan rakettimaiseen nousuun tuo oman lisänsä alan tulevaisuuden näkymiin. Ilmailuala on erittäin suhdanneherkkä: ei tarvitse kuin tarkastella syksyn 2001 WTC-iskun ja Irakin sodan aikaansaamaa tilannetta niin tajuaa kuinka kiikun kaakun homma oikein onkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin on näköjään FTO:n mainoslauseet uponneet ;). Ei se varmasti ihan noin yksinkertaista ole; orastava taantuma lisättynä öljyn hinnan rakettimaiseen nousuun tuo oman lisänsä alan tulevaisuuden näkymiin. Ilmailuala on erittäin suhdanneherkkä: ei tarvitse kuin tarkastella syksyn 2001 WTC-iskun ja Irakin sodan aikaansaamaa tilannetta niin tajuaa kuinka kiikun kaakun homma oikein onkaan.

Ei ole koululla kyllä mitään tekemistä oman näkemykseni kanssa joka perustuu pitkälti oikeiden liikennelentäjien näkemyksiin ja omiin havainnointeihini. Ilman muuta ala on suhdanneherkkä, se on selvä, mutta en oikein viitsisi maalailla piruja seinille varsinkin kun itsellä on hieman isompi paine saada se työpaikka alle. Realistinen olen kyllä mutta itse en asiaa kuitenkaan näe tällä tavalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole koululla kyllä mitään tekemistä oman näkemykseni kanssa joka perustuu pitkälti oikeiden liikennelentäjien näkemyksiin ja omiin havainnointeihini. Ilman muuta ala on suhdanneherkkä, se on selvä, mutta en oikein viitsisi maalailla piruja seinille varsinkin kun itsellä on hieman isompi paine saada se työpaikka alle. Realistinen olen kyllä mutta itse en asiaa kuitenkaan näe tällä tavalla

 

Itse olen samassa tilanteessa kuin sinä ja tottakai toivon että kirjoittamasi pitää kutinsa. Realistisesti ajatellen en kuitenkaan jaksa uskoa loputtomaan kasvuun: kannattaa käydä vaikka lukaisemassa viimeiset postaukset Finnair -ketjusta. Omasta kokemuksesta myös tiedän, että kymppitonnien satsaaminen opiskeluun tuo myös niitä paineita saada se duuni: kukapa sitä haluaisi potkia kiviä sadantonnin luvat perstaskussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä asioista on foorumilla varmaan aikaisemminkin keskusteltu, mutta kaikkiin kysymyksiini en onnistunut selkeää vastausta löytämään.

Johtuisikohan vaikkapa siitä, ettei tuollaisiin kysymyksiin voi antaa mitään yksiselitteistä vastausta  ::). Ala kun on kovin monimuotoinen ja työpaikat/ työnkuvat hirvittävän erilaisia. Ja tuohon viimeiseen kysymykseesi mielipiteitä on varmaan ihan yhtä paljon kuin niiden lausujiakin, kuten ylempää käykin jo ilmi.

 

Kun taantuma tulee niin ensimmäiseksi työpaikkaa vaille jäävät tietysti ne kokemattomimmat kun taas kokeneista osaajista on lähes aina pula. Ihan niinkuin lähes millä tahansa muullakin alalla. Sen sijaan se ennustaminen, milloin näitä suhdannevaihteluita tulee (eli milloin kannattaisi kouluttautua ollakseen "buumin" etunenässä mukana) on aivan mahdotonta. Totuus on kuitenkin se, että kun talouden taantuma alkaa, on ilmailu-ala niitä ensimmäisiä kärsijöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maisemakonttori ja pomo eri maassa.

Lähdet reissulle just silloin, yölläkin, kun pomo tai aikataulu määrää.

 

Istut ahtaalla pallillasi tuntikausia ja katsot samaa horisonttia joka lennollasi.

 

Juokset lääkärissä 6 kk:n välein, katsomassa säilyykö työpaikkasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maisemakonttori ja pomo eri maassa.

Lähdet reissulle just silloin, yölläkin, kun pomo tai aikataulu määrää.

 

Istut ahtaalla pallillasi tuntikausia ja katsot samaa horisonttia joka lennollasi.

 

Juokset lääkärissä 6 kk:n välein, katsomassa säilyykö työpaikkasi.

Siinähän se pähkinänkuoressa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei SIO:on pääse niin ei tee ollenkaan pahaa vaikka hankkisi jonkin sortin koulutuksen, jolla saa maksettua lainoja mitä ei välttämättä pysty lentämällä maksamaan... Muusta koulutuksesta voi olla muutenkin hyvinkin paljon hyötyä lentäjän työssä. Muistaa vaan sen, että se suorin tie ei välttämättä ole se paras.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa mieleen että kuinkahan monella on tullut ongelmia tuosta sadan tonnin lainasta jonka on koulua varten ottanut? Esim. jos on Patrian liikennelentäjän opintolinjan käynyt läpi eikä olekkaan saanut töitä, tai vaikka olisikin. Olisi mukava kuulla ihmisten mielipiteitä tuosta opintojen rahoituksesta, kun itsekkin olen tuonne Patrialle hakeutumassa. Pankista kun kysyin että onko tällaisia ongelmia ilmennyt niin vastattiin vain että ei meidän tietääksemme. Onhan se  100 000 iso raha, mutta toisaalta voiko sitä oman unelman hintaakaan niin määritellä.

 

Ihmetyttää hieman kun jotkut jaksavat stressata tuolla SIO n 10 000 euron hinnasta. Sori jos meni hieman Off-Topiciksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän kymppitonnikaan ole mikään pieni summa, mutta SIOlaisilla on periaatteessa varma työpaikka. Se pitää muistaa, että se ensimmäinen paikka ei välttämättä löydy suomesta ja pitää olla valmis tähtäämään myös ulkomaille työn perään.

Sekin on otettava huomioon, että Suomessa on lentoyhtiöillä se hyvä käytäntö että firma maksaa tyyppikurssin. Näin ei ole lähellekään kaikkialla, esim. Ryanair tarjoaa töitä hyväksytyille, jos he maksavat oman tyyppikurssinsa. 737NG kurssi on siinä 40.000€ hujakoilla ja siihen vielä päälle asumiskustannukset sun muut maassa, jossa tyypit annetaan (tässä tapauksessa muistaakseni Manchester) joten kokonasikustannukset voivat nousta sinne 50K€ tienoille. Jos on vielä lainaa alla paljon, niin pankillakin on varmasti oma sanansa sanottavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se pitää muistaa, että se ensimmäinen paikka ei välttämättä löydy suomesta ja pitää olla valmis tähtäämään myös ulkomaille työn perään.

Sekin on otettava huomioon, että Suomessa on lentoyhtiöillä se hyvä käytäntö että firma maksaa tyyppikurssin. Näin ei ole lähellekään kaikkialla,

Tuohon liittyen on myös otettava huomioon että Suomessa pääsee liikennekoneen oikealle, ja vasemmallekin pallille, huomattavasti pienemmällä kokemuksella kuin keskimäärin muualla maailmassa. Vaikka olisi minkälainen lentäjäpula niin realistiset työnsaantimahdollisuudet juuri koulusta valmistuneena ovat suhteellisen huonot ulkomailla. Ellei sitten investoi sen 20000 EUR lisää, hommaa oman tyyppikurssin ja tekee töitä keskimääräistä huonommalla palkalla pari-kolme vuotta. Eli siinä on pieni ristiriita että pitää olla valmis hakeutumaan ulkomaille jos ei saa töitä Suomessa, kun töitä ei saa ulkomailta ellei laita lisää tuohta pöytään.

 

Tästä se "lentäjäpula" varmaan osittain juontaa juurensa. On kyllä lentäjiä, muttei sopivalla kokemuksella. Poikkeuksena on lentoyhtiöiden sponsraamat ab-initio-ohjelmat, mitä monet ns kansalliset lentoyhtiöt pyörittävät. Silloinkin töihin kelpaa vaan sen "oman" koulun käyneet oppilaat vaikka kokemus ja koulutus olisi sama kuin mistä tahansa muusta lentokoulusta valmistuneella.

 

Lentoala ei ehkä kärsi niinkään lentäjäpulasta vaan koulutusjärjestelmän vanhoillisuudesta ja jäykkyydestä. Siihen sitten onkin kehitteillä ja ja ICAOn hyväksymä ns MPL, eli Multi Crew Pilot's Licence. Eli koulutusta ollaan yritetty uudistaa ja tehostaa (lue: tehdä halvemmaksi ja lyhyemmäksi). Vastaanotto on ollut varsinkin lentäjien keskuudessa ristiriitaista. Toisaalta tuokaan järjestelmä ei antaisi yhtiöille enemmän valinnanvaraa kandidaattien suhteen vaan se tod näk sitoisi koulutusta yhä tiukemmin kunkin yhtiön itsensä valvomiin koulutusorganisaatioihin.

 

(Nyt siis sana "työ" tarkoittaa yllä olevassa tekstissä, tehtävää liikennekoneen ohjaamossa kaupallisessa lentoliikenteessä, josta maksetaan vähintään sen verran että pystyy koulutuslainoja lyhentämään ja elämään investointiin nähden kohtuullista elämää. Toki joku voi saada kaiken tarvitsemansa irti pelkästä lentämisen ilostakin:) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni mietityttää tuossa työn saamisessa eniten se, että miten pääset lentoperämieheksi ilman kokemusta, kun suurella osalla lentoyhtiöistä on vaatimuksena vaikkapa 3000 lentotuntia. Toisaalta tottahan tuokin on että ne suuret ikäluokat mennä pamahtavat eläkeikään.

 

Kuinka moni lentoyhtiö loppupeleissä hakee uusia lentäjiä lentoperämiehiksi, ainoa mitä löysin oli Airfinlandin rekrytointi. Toinen kysymys on tuo että kuinka moni haluaa juuri Patrialta lentäjiä, kun monella lentoyhtiöllä tuntuu olevan tietyt koulut joista tuota työvoimaansa repivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair hakee (tai haki, itellä testit syksymmällä), Finncomm hakee, AFI hakee ja Jetflite hakee (ainakin haki). Kuten sanottu, SIO ei riitä finnairille eikä ab initio-kurssit FC:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo FC n haku tuli yllätyksenä :o , toisaalta onhan tuo kasvava liikenne-ala tuo ilmailu. Kyllähän tuo työllisyys aika ailahtelevalta vaikuttaa, mutta päähän siinä hajoaa jos alkaa spekuloimaan öljyn hinnalla yms.

 

Ja onhan se niinkin että jollei ota riskejä, ei kyllä koskaan voi mitään saavuttaakkaan.

 

(Off-Topic: Millaisilla papereilla ihmiset ovat pääseet Patrialle? itsellä keskitason kirjoitusläpyskä ( E,E,M,M,C,C), ja vaikuttaakohan tuo sotilaspassin arvostelu (KK) mitään vai onko se mukana vain todisteena suoritetusta VM-palveluksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Lentäminen ja lentäjän työ on kiiinnostanut minua jo vuosia. Aikomuksenani on suuntautua sille alalle tulevaisuudessa. Haluaisin saada vastauksia ja lisätietoa muutamiin kysymyksiini ammattilentäjiltä, koskien lentäjän työtä.

 

-Mitkä asiat lentäjän työssä ovat parhaita?

-Mitkä ovat työn negatiivisia puolia?

-Millainen on lentäjän tyypillinen työpäivä ja miten työhön vaikuttaa lennettävien reittien pituus?

-Kuinka monta tuntia lentäjät keskimäärin työskentelevät kuukaudessa?

-Mihin suuntaan arvioitte lentäjien työtilanteen ja ilmailualan yleensä kehittyvän lähitulevaisuudessa?

 

Näistä asioista on foorumilla varmaan aikaisemminkin keskusteltu, mutta kaikkiin kysymyksiini en onnistunut selkeää vastausta löytämään. Uskon, että moni muukin nuori lentäjän urasta haaveileva pohtii samoja kysymyksiä.

 

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista ja lisätiedoista.  ;D

 

 

KALLE KYSYY IHAN SELVÄSTI:

-Mitkä asiat lentäjän työssä ovat parhaita?

-Mitkä ovat työn negatiivisia puolia?mm. näistä asioista

 

Kalle ei kysynyt tuosta koulutuksen rahoituksesta, yms pankkilainajutuista

 

Yritin vastata ytimekkäästi  ::)

 

Silti minua kiinnostaisi tietää, kuinka moni oppilas maksaa em. lainojaan ajamalla esim. taxia. saamatta mistään lentäjän paikkaa ja palkkaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patrialla ainakin mainostettiin, että n. 86% koulusta valmistuneista on oman alansa töissä 6kk sisällä valmistumisesta. Se mikä on sitten oman alan työ voi olla aika laaja käsite. Kattaa varmaan kaiken dispatcherista perämieheen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän kymppitonnikaan ole mikään pieni summa, mutta SIOlaisilla on periaatteessa varma työpaikka. Se pitää muistaa, että se ensimmäinen paikka ei välttämättä löydy suomesta ja pitää olla valmis tähtäämään myös ulkomaille työn perään...

 

Komppaan Henriä. Ja pitää muistaa myös se, että on niitä "ensimmäisiä" työpaikkoja myös muuallakin kuin jettien ja proppien nokalla. Jostainhan se kokemus täytyy hankkia, uralla edetäkseen, ja sinne jetin perämiehen pallille päästäkseen. Joskus se voi olla vaikkapa Senecalla taksilentoa tai Caravanilla lehtien lennätystä. Jostain se on vain aloitettava...

Ensimmäinen askel on aloittaa opiskelut, jos sitä todella haluaa :) Loppu onkin sitten vain itsestään kiinni.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ville puhuu asiaa :thmbup:

Näin on, eipä tuohon enää ole lisättävää  :)

Tämä keskustelu tuo hyvin realiteetit esiin mikäli jollain on liian romanttinen kuva lentäjän työstä ja nämä työnhakuasiat voinee omalla tavallaan lukea tuohon negatiivisiin puoliin joten on tässä vastattu jopa Kallen yhteen kysymykseen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Ville tai Henri lukee vielä foorumia, niin mitä sanottavaa olisi näin 2 years after. Koulu on ilmeisesti käyty, miten on työllistymisen laita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Ville tai Henri lukee vielä foorumia, niin mitä sanottavaa olisi näin 2 years after. Koulu on ilmeisesti käyty, miten on työllistymisen laita?

Heikkoa tuntuu olevan tuo piloottien tarve ainakin tällä hetkellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Ville tai Henri lukee vielä foorumia, niin mitä sanottavaa olisi näin 2 years after. Koulu on ilmeisesti käyty, miten on työllistymisen laita?

 

Ketjussa "Kuinka moni täällä saa ilmailusta leipänsä?" on ainakin tälläinen vastaus:

Yritys on kova, ehkä jonain päivänä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään