Jari Laakko

Royal Air Forcen Tornadolla nokkatelineongelma Rissalass

34 viestiä aiheessa

22.05.2008 18:52:13

Siilinjärvi

ilmaliikenneonnettomuus, pieni

 

http://www.yle.fi/uutiset/24h/id91460.html

 

Brittien Tornado-hävittäjä on joutunut laskeutumaan ilman nokkatelinettä Kuopion lentokentälle Rissalassa. 

 

 

 

Koneen nokka on kyntänyt maata, mutta kukaan ei loukkaantunut.

 

Kone osallistuu kansainväliseen Adex 2008 -ilmasotaharjoitukseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos tämä jo täällä:

 

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Royal Air Forcen Tornadolla nokkatelineongelma Rissalassa

 

Vapaa julkaistavaksi 22.5.2008 19:36

 

 

Royal Air Forcen Tornadolla nokkatelineongelma Rissalassa

 

Kuninkaallisten ilmavoimien (Royal Air Force) Tornado F-3-hävittäjä laskeutui  Rissalaan nokkateline sisällä torstaina klo 18.55. Koneen kahden hengen miehistö selvisi vahingoittumattomana. Lentokentän kiitotie saatiin nopeasti vapaaksi muulle lentoliikenteelle. 

 

Royal Air Force osallistuu ADEX 2008 ­harjoitukseen kuudella Tornado-koneella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

22.05.2008 18:52:13

Brittien Tornado-hävittäjä on joutunut laskeutumaan ilman nokkatelinettä Kuopion lentokentälle Rissalassa. 

Koneen nokka on kyntänyt maata, mutta kukaan ei loukkaantunut.

Kone osallistuu kansainväliseen Adex 2008 -ilmasotaharjoitukseen.

 

 

saapas nähdä, miten aikovat saada tuon kotiin? Mahtaneeko mahtua C-17 sisuksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

saapas nähdä, miten aikovat saada tuon kotiin? Mahtaneeko mahtua C-17 sisuksiin?

 

saattavat asentaa vivut uudestaan ja lentää kotiin

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

saapas nähdä, miten aikovat saada tuon kotiin? Mahtaneeko mahtua C-17 sisuksiin?

 

Mitä luultavammin ei mene. Globemaster III:n rahdin maksimileveys on 5.48 metriä ja Tornadon leveys kun siivet ovat 67 asteen kulmassa kapeimmillaan on 8.6 metriä. Korkeuskin tornadolla on lähes 6 metriä ja globemaster III ottaa sisäänsä alle neljä. Taitaapi tulla laivareissu tai recovery-teamille töitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen uutinen näyttää olevan eri paikasta, kuvatekstissä lukee "Brittiläinen Tornado F-3 -hävittäjä joutui laskeutumaan torstai-iltana nokkateline sisällään Rissalan lentokentällä Kuopissa." :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari kirjoitta mm: "Silminnäkijän mukaan vauriot jäivät vähäisiksi, koska lentäjä onnistui tekemään ilman nokkapyörää onnistuneen hätälaskun."

 

Aika hyvä asiantuntija täytyy olla,kun pystyy sanomaan noin. Pinnalliset vauruiot ovat varmaan pienet, mutta mitä mahtoi tapahtua nokan sisällä?  Tuskinpa nokka kauheasti tykkää, jos kynnettään asvalttia vauhdilla. No,tuokin selviää aikoinaan

 

Ylen mukaan taas vauriot ovat pahat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä luultavammin ei mene. Globemaster III:n rahdin maksimileveys on 5.48 metriä ja Tornadon leveys kun siivet ovat 67 asteen kulmassa kapeimmillaan on 8.6 metriä. Korkeuskin tornadolla on lähes 6 metriä ja globemaster III ottaa sisäänsä alle neljä. Taitaapi tulla laivareissu tai recovery-teamille töitä.

 

Ei mahdu edes Mriyaan  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaa  22.05.2008 19:25:02  ilmaliikenneonnettomuusvaara: suuri

 

Mitäs siellä nyt oli...

Joku finski teki ylösvedon, tai Finnailta se näytti, enempää en tiedä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

saapas nähdä, miten aikovat saada tuon kotiin? Mahtaneeko mahtua C-17 sisuksiin?

 

Saattaapi olla, että lentävät jo ensi viikolla harjoituksissa sillä. Kunhan tutkivat vauriot ensin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaapi olla, että lentävät jo ensi viikolla harjoituksissa sillä. Kunhan tutkivat vauriot ensin...

 

Taitaa olla häviävän pieni mahdollisuus tuohon. Vähän kyllä epäilen, että ei se täältä lentämällä pois lähde. Tai jos lähtee, niin jonkun isomman koneen kyydissä. Vaikka luulen kyllä, että lavettikuljetus voi olla todennäköisempi vaihtoehto...

 

Mitä luultavammin ei mene. Globemaster III:n rahdin maksimileveys on 5.48 metriä ja Tornadon leveys kun siivet ovat 67 asteen kulmassa kapeimmillaan on 8.6 metriä. Korkeuskin tornadolla on lähes 6 metriä ja globemaster III ottaa sisäänsä alle neljä. Taitaapi tulla laivareissu tai recovery-teamille töitä.

 

Lentokoneet on siitä ihmeellisiä, että ne menee pienempään tilaan, kun otetaan siivet ja sivuvakaaja irti ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi olleen jo nokkapyörä alhaalla  klik  ja tuossa vielä SS:n juttu

 

Nousi omille pyörilleen jo puoli kahdeksalta...

 

[ attachment removed ]

 

 

...ja hinattiin sitten pois...

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla häviävän pieni mahdollisuus tuohon. Vähän kyllä epäilen, että ei se täältä lentämällä pois lähde.

 

Näinhän tuo Hazell oli kuulemma tiedotustilaisuudessa tuuminut, että lentää aikovat pois koneen. Mutta senhän näkee kun ensin tutkivat tarkemmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän tuo Hazell oli kuulemma tiedotustilaisuudessa tuuminut, että lentää aikovat pois koneen. Mutta senhän näkee kun ensin tutkivat tarkemmin...

 

Juu, kyllä. Minä meinasinkin tuota, että tuskin tässä harjoituksessa tuolla koneella lennetään. Epäilen vain itse, että ei välttämättä lennä edes pois. Mutta ainahan saa epäillä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Savon Sanomien kuvasarjan otsikointi kyllä huvittaa paikka paikoin.

 

"Tornado joutui laskeutumaan ilman nokkatelinettä. Kun renkaat osuivat asvalttiin, kumi savusi."

 

Mitäs ihmeen yhteyttä sillä nokkapyörän puuttumisella on siihen "kumin savuamiseen", kahdellehan se tulee alas normaalissakin laskussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaas broidin ottamaa kuvasettiä jatkoksi. Tilanne alkaa ensimmäisestä kuvasta, missä Tornado tiputtaa soihdut ennen laskuun tuloa.

 

http://pasihannula.galleria.fi/kuvat/ADEX+2008+Rissala/ADEX+2008+Tornadon+laskeutuminen+ilman+etupy%F6r%E4%E4/IMG_1441.JPG

 

Hieno sarja kuvia... Kuvista pääätelleen vain toi nokassa olevan tutkan kupu osui maahan joten en yhtään ihmettele etteikö kone voitaisi lentää pois.

 

Muutens mitäs rakennuksia tuossa kolmannessa kuvassa taustalla on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja aina koneen voi kotia lentää telineet alhaalla, tosin syö paljon gasoa ja vauhti ei ole kova mutta onnistuu. Oulun näytöksessä 1997 Nimrodin hydraulijärjestelmään tuli vika, konetta korjattiin pari päivää, eli eristettiin laskutelineiden hydraulijärjestelmä muusta koneesta ja telineet alhaalla matkalle kotia. Tosin Trondheimissa piti mennä jo tankille, sillä lähti pohjoisen kautta kun ruotsalaiset ei antanut ylilentolupaa....

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno lasku. Kumi varmasti savusi kun pilotti halusi saada vauhtia mahdolollisemman paljon pois, ennenkuin nokka vajoaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään