Ilkka Mäkelä

Maailmanennätysyritys: vapaapudotushyppy 130000 jalan korkeudesta

23 viestiä aiheessa

Ranskalainen Michel Fournier, 64 v, aikoo yrittää ensi maanantaina, mikäli sää sallii, skydive-hyppyä peräti 130000 jalan korkeudesta Saskatchewanin provinssissa Kanadassa. Tuohon korkeuteen päästäkseen Fournier astuu kapseliin, joka nousee stratosfäärikorkeuteen heliumpallon avulla. Yli 7 minuuttia kestävän hypyn aikana hyppääjän nopeuden väitetään nousevan 1500 Km/h vauhtiin, joten melkoista kyytiä on luvassa  :o

 

Aikaisempi ennätys, vuodelta 1960, on Joseph Kittingerin nimissä. Kyseinen hyppy tapahtui 102800 jalan korkeudesta.

 

http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20080523.wcheney24/BNStory/National/home

 

Fournierista, pallosta, kapselista ja hyppypuvusta lisää omilla kotisivuilla:

 

http://www.legrandsaut.org/index.php?lang=eng

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aktiiviaikana yritin tehdä suomen-ennätystä kyseisestä lajista, mutta sponsoreita ei oikeen löytynyt. Silloin ei kyllä ollut vielä 7-päivää lehteä. Koittakaahan joku nuaree.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä tavalla tuossa meinataan alkaa jarruttelemaan ennen varjon aukaisua? Meinaa varmaan pikkuisen nykäistä jos sen avaan 1500 km/h nopeudessa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä tavalla tuossa meinataan alkaa jarruttelemaan ennen varjon aukaisua? Meinaa varmaan pikkuisen nykäistä jos sen avaan 1500 km/h nopeudessa  ;D

 

Ilmakehä hidastaa vauhtia. 1500 km/h on mahdollista vain stratosfäärissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mjoo, ajattelin just että ei varmana nouse vauhti ilmakehän "sisäpuolella" tuohon, kun kitkalla on vauhtiin yleensä säälittävän huonot seuraukset.

Kunhan ei tollahtaisi palamaan ilmakehään osuttuaan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pallo hukassa?

 

Itse asiassa pallo on löytynyt 40 Km päästä. Pallo oli ilmeisesti ehditty täyttää vain osittain, kun se lähti omille teilleen. Myöhemmin selviää, voidaanko palloa yrittää käyttää uudelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se maailma mennyt ihmeelliseksi.

Mun aktiivi-aikanani se ennänytyshyppy olis tehty 50 000 MARKALLA.

Tänäpäivänä sillä summalla olis varmaan useita rahoittajia. Ja siis puhun nyt SUOMEN ennätyksestä.

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se maailma mennyt ihmeelliseksi.

Mun aktiivi-aikanani se ennänytyshyppy olis tehty 50 000 MARKALLA.

Tänäpäivänä sillä summalla olis varmaan useita rahoittajia. Ja siis puhun nyt SUOMEN ennätyksestä.

Tomppa

Mikä on muuten ko. lajin suomenennätys ja millä laitteella mentiin ylös? Millaisia lisävarusteita olit ennätys hypyysi ajatellut?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on muuten ko. lajin suomenennätys ja millä laitteella mentiin ylös? Millaisia lisävarusteita olit ennätys hypyysi ajatellut?

 

 

Silloin 90-luvulla ei ollut kukaan suomessa hypännyt yli 10 kilometristä. Se oli tavoitteena. En tiedä virallista suomen ennätystä tällähetkellä. Silloin olisi hyppykoneena ollut Beechin King Air. Hyppy kaatui lopulta taloudellisiin seikkoihin, kun koneesta olisi tarvinnut purkaa paineistus ym. juttuja, eikä se ollut kovin halpaa hommaa. Hypyn ajaksi olisin saanut lainaksi happivarusteet. Varavarjon pakkolaukaisin (Cypres) oli jo itsellä.

T: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyinen suomalainen korkeusennätys löytyy kohdasta "A - alfa" täältä:

 

http://www.utti.org/index.php?area=laskuvarjoilu&page=parasanasto

 

"Aaltonen Tuomo (Tomi). Kerhon 3. puheenjohtaja (1967-1969). Tomilla on edelleen hallussaan Suomessa hypättyjen hyppyjen korkeusennätys vuodelta 1968 (9160 m)"

 

Hyppy tehtiin muistaakseni Pilatus Porterista.

 

Toivosen Harri hyppäsi muistaakseni joskus 70-luvulla Härmälässä SLK:n Porterista (siitä mäntäversiosta OH-POA), mutta lentäjän hapensaanti vaikeuksien vuoksi korkeus jäi alle 8 kilsaan. Olikohan niin, että hapen sijaan pilotilla oli pullossa paineilmaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyinen suomalainen korkeusennätys löytyy kohdasta "A - alfa" täältä:

 

http://www.utti.org/index.php?area=laskuvarjoilu&page=parasanasto

 

"Aaltonen Tuomo (Tomi). Kerhon 3. puheenjohtaja (1967-1969). Tomilla on edelleen hallussaan Suomessa hypättyjen hyppyjen korkeusennätys vuodelta 1968 (9160 m)"

 

Hyppy tehtiin muistaakseni Pilatus Porterista.

 

Tarkempi juttu korkeusennätyksestä löytyy ULK:n DZ-lehdestä 3/1997: http://www.utti.org/dz/1997-3/dz973.htm#Enn%C3%A4tys:

 

Korkeusennätys

 

Puheenjohtajaboogeissa vuonna -93 kuvatulta nauhalta löytyi Tuomo Aaltosen itsensä kertomana vielä joitakin täydentäviä tietoja Ilmailussa jo pariinkin otteeseen mainitusta korkeusennätyshypystä Utissa 19.3.1967. Saimme tietoa lisäksi silloiselta LjK:n hyppykoulutusosaston johtajalta Heikki Siiropäältä. Tiedoissa mahdollisesti esiintyvät epätarkkuudet ja eroavaisuudet virallisiin dokumentteihin nähden pantakoon kuluneen kolmenkymmenen vuoden piikkiin.

 

Hyppypäivänä talvi oli vielä hyvässä vauhdissa ja ilmat olivat kylmiä. Kalevi Nordmanin ohjaamasta mäntämoottori-Pilatuksesta oli sisältä riisuttu lähes kaikki irtaimisto kuskin penkkiä lukuunottamatta. Koneeseen oli asennettu happikonsoli, josta lentäjä ja hyppääjä saivat happea lennon aikana. Tämän lisäksi hyppääjällä, kersantti Tuomo Aaltosella, oli yksi henkilökohtainen happipullo vapaapudotusta varten. Pullo oli suunniteltu heittoistuinkäyttöön (bail-out-bottle) ja siinä riitti happea vetopampulasta aktivoimisen jälkeen vain noin neljäksi minuutiksi, jonka oli laskettu nyt riittävän myös tähän tarkoitukseen. Korkeusmittareita oli mukana kaksi, toinen banaanilaukun päällä ja toinen kädessä. Painelaukaisijana toimi neuvostoliittolaisvalmisteinen KAP-3.

 

Uloshyppypaikka määritettiin kaasupallon avulla kahden kilometrin päähän maalialueesta Haukkajärven päälle. Nousu kaikkineen kesti likimain puolitoista tuntia. Hyppykorkeudessa pyörittiin noin 20 minuuttia, kunnes huomattiin, että korkeus nousi enää vain polttoaineen kulumisen myötä. Joitakin ongelmia ilmaantui siirryttäessä koneen hapesta mukana kulkevan hapen varaan: operaatio kesti syystä tai toisesta niin kauan, että Aaltonen kertoi näkökentän alkaneen jo hämärtyä! Uloshyppy suoritettiin Aaltosen mukaan koneen "pommiluukusta", jonka avaaminen pudotti lentokorkeutta 9200:sta neljälläkymmenellä metrillä 9160:een. Tästä ei ylöspäin päästy enää millään säädöillä.

 

Kun vapaassa oli päästy kolmeen tuhanteen asti, tuntui Aaltosesta kertomansa mukaan siltä, että "mäkeen tullaan just." Ilmeisesti ylipitkän vapaan seurauksena oli vaikeuksia arvioida todellista korkeutta. Koska mukana olevat korkeusmittarit kuitenkin molemmat näyttivät samaa, oli niitä uskottava ja jatkettava vapaata. Varjon avauskorkeus oli lopulta noin 700 metriä. Laskeutuminen tapahtui tarkasti maalialueelle kentälle Takahallin eteen. Legendan mukaan Aaltonen polkaisi maaliksi heitetyn karvahatun alastullessaan hankeen!

 

Hyppy aiheutti joitakin paleltumisvammoja kaulaan niskan puolelle. Niitä ennätyshyppääjä kävi sitten myöhemmin Toimiupseerikerholla voitelemassa, vaikka myyjäneiti huomauttikin menetelmän olleen väärä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LJK:n kapiaisista useampikin on hypännyt korkeita hyppyjä 10000 metristä. Koneena on ollut ainakin ruotsalaisten C130.  Näistä hypyistä ei ole meteliä pidetty ja ennätyshakemuksia jätetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LJK:n kapiaisista useampikin on hypännyt korkeita hyppyjä 10000 metristä. Koneena on ollut ainakin ruotsalaisten C130.  Näistä hypyistä ei ole meteliä pidetty ja ennätyshakemuksia jätetty.

 

Jaa tää oli ihan uutta tietoa mulle. Missähän noi hypyt on tapahtuneet? Noi Herculukset ei ole vierailleet suomessa ihan yhtenään. Mun tietojen mukaan viimeksi 1997 oulussa, siis hyppytarkoituksessa. Korjaa ihmeessä, jos olen väärässä.

T: tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään