Guest arttula

TAAS vesilentokone nurin...

24 viestiä aiheessa

Ja mahdollisesti hyvinkin perinteikkäästä syystä... :P

 

Vesitasolentokoneen kaatumisesta vaaratilanne Nilsiässä

Julkaistu 24.05.2008, klo 16.15

 

Nilsiässä vesitasolentokone on kaatunut järvenselällä. Tahkovuoren rinteiden juurella sijaitsevaan Syvärin Tahkolahteen laskeutunut vesitaso pyörähti nokkansa kautta ympäri.

Koneessa olleet lentäjä ja matkustaja selvisivät onnettomuudesta vammoitta ja pelastautuivat kaatuneen koneen ponttonin päälle, josta tilanteen nähnyt veneilijä nouti heidät. Onnettomuus sattui puoli kolmen maissa lauantai-iltapäivänä.

 

Pelastuslaitoksen mukaan lentokoneen renkaat eivät olleet vedettyinä sisään ponttoneihin vesilaskeutumista varten. Vielä ei tiedetä, onko vika ollut tekninen.

 

Vielä järvessä oleva vesitaso on ympäröity varmuuden vuoksi öljypuomeilla. Se hinataan rantaan odottamaan nosturin saapumista.

 

YLE Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdollisesti C180 OH-CNW

 

Eli siis ilmeisesti tämä yksilö?, näyttänee tältä nykyisin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis ilmeisesti tämä yksilö?, näyttänee tältä nykyisin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Onkos tuo kuvajainen otettu heti nousun jälkeen? Katselin vain, kun oikean kellukkeen etuteline ei ole kokonaan sisällä... Ovatkohan mahdollisesti vielä liikkeessä sisään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuo kuvajainen otettu heti nousun jälkeen? Katselin vain, kun oikean kellukkeen etuteline ei ole kokonaan sisällä... Ovatkohan mahdollisesti vielä liikkeessä sisään?

 

Hetki sen jälkeen kun nousi Malmilta 18/36, eli liikkeessä kaiketi vielä ovat? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Fundeerasin vain, että jos tuo etuteline jää roikkumaan ulos vesilaskussa, niin taitaapi riittää kiepsauttamaan koneen katolleen...

 

Tässä tapauksessa kuva ei kerro ihan niin paljoa, kuin yleisesti väitetään... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdollisesti C180 OH-CNW

 

Vai sillei.

 

Eilen illalla olin auringonlaskun jälkeen Malmilla ja ihailin klassista CMW:tä.  Harmittelin, kun ei tullut kameraa mukaan. Kesäöistä taivasta vasten oilisi saanut hienon kuvan tyylikkäästä koneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tuosta OH-CNW:n telineiden sisäänvedosta kuvasarjaa. Kuvattu 22. päivä (Kuten Nikonkin?)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsin mielenkiintoisia sanavalintoja jälleen uutisoinnissa. Tällä kertaa esimerkkiä näyttää Savon Sanomat :P

 

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/vesitaso-kaatui-tahkolla(133094).ece

Otsikko on jo lupaava: Vesitaso kaatui laskuunsa Tahkolla

 

Ja lisää hienoja parsia itse jutussa:

Lentokoneen laskeutumisrenkaat olivat jostain syystä näkyvissä, vaikka veteen laskeuduttaessa niiden tulisi olla koneen sisällä.

 

Koneen kaksi matkustajaa selvisivät pyörähdyksestä vahingoittumattomina. - Entäs lentäjä? ;D

 

He pääsivät omin avuin koneesta ulos ponttonin päälle ja soittivat itse hätäkeskukseen. - Kirotusvihre?

 

Syy epäonnistuneeseen laskuun ei vielä ole tiedossa. - Hmmm, eikös se epäonnistunut just siksi, kun telineet olivat pihalla? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutumisrenkaat hyvin näkyvissä.

 

Nuo laskeutumisrenkaat ovat yleensä koneen alapuolella, kovissa laskuissa,  maahan tai veteen.

 

Laskutelineet sijoitetaan siiven alapuolelle, koska siellä ne rikkovat vähemmän siiven nostovoimaa. ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tuosta OH-CNW:n telineiden sisäänvedosta kuvasarjaa. Kuvattu 22. päivä (Kuten Nikonkin?)

 

Ai, sinäkö siinä vieressä tuota olit myös kuvaamassa?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai, sinäkö siinä vieressä tuota olit myös kuvaamassa?  ;D

No niinhän minä taisinkin. Mutta enhän mä voi tietää miten usein sä tota härpätintä kuvailet  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkän puurtamisen jälkeen kone on jälleen maaelementillä ja OTK:n huomassa.

 

Kaksi nosturia tarvittiin, että koneen ei tarvinnut kärsiä lisävaurioita.

[ attachment removed / expired ]

 

Pietarin kalansaalis  8)

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä lepää, eikä muuta voi. Sinällään ulkoiset vauriot näyttävät suht vähäisiltä (etutelineet on irroitettu nostoa varten, että eivät taivu), mutta sisäisistä vaurioista on tietty paha sanoa yhtään mitään. Toivotaan, että kone on vielä korjattavissa!

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten vakuutusyhtiöt suhtauvat, jos kuperkeikka olikin ns. omaa syytä?

 

Eikös ne autonkin korjauksen maksa, jos itse olet tyrinyt (kunhan et ole kännissä) ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten vakuutusyhtiöt suhtauvat, jos kuperkeikka olikin ns. omaa syytä?

 

Jos on kasko, eihän sillä silloin liene merkitystä, kuten ei ole autopuolellakaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

90-luvun alkupuolella kun Sipoonlahdella sattui vastaava tapaus, vakuutusyhtiö maksoi korvaukset ilman mutinoita, vaikka ukot unohtivat pyörät ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joo, vakuutuksen idea on, että sillä saadaan suoja omaakin huolimattomuutta vastaan. Ns. normaaliasteinen huolimattomuus ei vielä aiheuta vakuutuskorvauksen epäämistä tai alentamista, törkeä huolimattomuus tai tahallisuus on asia erikseen. Toivotaan, että vakuutus oli kunnossa ja kone vielä korjattavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään