Jaakko Kuusisto

museoMersun telinevaurio

9 viestiä aiheessa

Uutisen otsikkona on "Messerschmitt epäonnistui laskeutumisessa". Minusta tuo kyllä näyttää aivan erinomaisesti onnistuneelta laskulta olosuhteet huomioonottaen.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisen otsikkona on "Messerschmitt epäonnistui laskeutumisessa". Minusta tuo kyllä näyttää aivan erinomaisesti onnistuneelta laskulta olosuhteet huomioonottaen.  ???

 

jos teline pettää alta, ei lasku ole onnistunut. Ohjaajassa ei ole vikaa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan eikös "onnistunut" laskeutuminen ole sellainen mistä voi vielä omin jaloin kävellä pois?  ;)

 

Ja "erinomaisen" laskeutumisen jälkeen samaa konetta voidaan käyttää vielä uudestaankin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanen vähän jatkaa pilkun viilaamista ja esittää eriävän mielipiteeni:  ;)

 

Mielestäni Mersukin onnistui laskeutumisessa ottaen huomioon hajonneen laskutelineen. Hemmetti, jos minulta on jalka poikki ja hyppään silti 6 metriä pituutta kaatuen lopuksi persiilleni, mielestäni olen olosuhteisiin nähden tehnyt aivan mahtavan hypyn!

 

Jos joku tuossa on epäonnistunut, se on koneen mekaanikko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku tuossa on epäonnistunut, se on koneen mekaanikko.

 

Jaa-a.. kerropa toki lisää perusteluja tälle mielipiteelle.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos joku tuossa on epäonnistunut, se on koneen mekaanikko.

 

Tuo "teline alta"-episodi laskussa on ihan tavallista Mersuille. Laskuteline oli juuri eräs konetyypin heikkous, eli kannattaisi kyllä tutustua Messerchmittin käyttöhistoriaan. Vastaavia tapauksia menneisyydestä löytyy pilvin pimein: "teline petti alta". Kone tehtiin massatuotantona sotakaluksi, sen käyttöikä oli laskettu lyhyeksi rintamaolosuhteissa ja rakenteet olivat kevyet, varsinkin teline oli heikko rakenteeltaan. Moottori samoin kestävyydeltään. Senpä vuoksi Mersuja ei paljon ole lentokuntoiseksi jäänytkään, Suomessa ne oli ajettu lähes romuiksi jo 50-luvun puolessa välissä. Usein jompikumpi teline petti myös alta, kun kone kaartoi ulos kiitoradalta laskukiidossa. Tämä johtui osaksi siitä, että Mersun painopiste on huomattavasti "V-nurinpäin" mallisen päätelineen takana ja konetta on vaikeampi hallita maassa. Kone kampesi, kallistui toiselle siivelleen, paino siirtyi yhdelle telineelle ja se oli siinä. Ei siinä silloin mekaanikoille jäänyt muuta kuin koittaa korjata kone...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Mersun telineiden rakenteellinen heikkous oli täällä ainakin tiedossa ja siksi tuo mekaanikko viittaus otti pahasti silmään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään