Guest JJS

EFHK:n kuvauspaikat

35 viestiä aiheessa

Löyttyykö Helsinki-Vantaasta tai misätään muista Suomen kentistä mitään karttaa mihin on merkitty valokuvauspaikkoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löyttyykö Helsinki-Vantaasta tai misätään muista Suomen kentistä mitään karttaa mihin on merkitty valokuvauspaikkoja?

 

Kyllä on. Tosin tekeillä vielä mutta toimii kyllä. http://koti.mbnet.fi/mkuja/

 

Äyh, Mikko oli nopeampi. ;D

 

ps. katos vaan ! Turusta oli ilmestynyt uusi ja todella hyvin tehty monipuolinen kartta, hienoa. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[offtopic]

Kuinkas noille 22R kallioille pääsee ?? Kertokaas hieman tiennimiä ja mistä pitää kääntyä sun muuta... Aattelin tulla käväsee siellä täs joku päivä maybe ::)

[offtopic]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[offtopic]

Kuinkas noille 22R kallioille pääsee ?? Kertokaas hieman tiennimiä ja mistä pitää kääntyä sun muuta... Aattelin tulla käväsee siellä täs joku päivä maybe ::)

[offtopic]

 

Myö ajettiin sitä lemminkäisen tietä eteenpäin niinpitkälle kuin pääsee ja siellä perällä oli jotain mökkejä (älkää ajako viimeisen mökin pihaan ainakaan, on meinaan perkuleen vihainen äijä jos auton jättää esim. siihen tien päähän...).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan samat paikat käy kuin RWY15:sta kuvauspaikat.

 

On siellä ihan omat paikatkin ;). Itse en löytänyt noilta sivuilta ainakaan mitään ohjetta sinne 22R.n päätyyn.

 

Eli jos tulee Katriinantietä Kehä III:lta päin niin siinä VM Karting Centerin kohdalla kääntyy oikealle. VM:n riesteyksestä seuraava risteys kääntyy myös oikealla ja edessä on melko pitkä ylämäki. Tämän ylämäen pässä on mutka jossa on jonkin moinen levennys. Siihen vain auto ja polkua pitkin aitaa kohti. Sieltä pitäisi löytyä paremmat hyvät paikat 22R.ää varten. :)

 

EDIT: niin ja onhan siellä Katriinantien varressa myös hyviä paikkoja. Ne kyllä löytyy vain kun ajaa sitä tietä pitkin kohti Karting Centeriä 8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan samat paikat käy kuin RWY15:sta kuvauspaikat.

 

No ei kyllä ihan..

 

Uuden kiitotien molemmissa päissä on kyllä hyvät paikat kuvata, ja keskelläkin on suhteellisen hyvä kohta, tosin aita on vähän edessä, mikä pokkarikameralla tietty ei ole este jos kuvaa reiästä. Haittapuolena on se että auto on aika välttämätön, fillarointi- tai kävelymatkaa tulee kentän ympärillä melkoisesti... Mutta yritetääs vähän neuvoa.

 

04L Lähestyvät

Kehäkolmoselta esim. jos tulee "Nuolitie"-liittymästä (vähän Tikkurilasta länteen) ylös niin tulee suoraan siihen 04L/R väliin. Siitä taitaa olla T-risteys josta vasemmalle kääntyessä pääsee 04L:n kynnyksen luo. Tien yli menee silta jossa on kiitotien lähestymisvaloja, auton voi vaikka törväistä sillan alle tai siihen tien varteen ja kipittää kokonaiset 20 metriä ylös rinnettä ihan kiitotievalojen viereen. Kannattaa varoa siinä kalliolla innoissaan koneita sihdatessa ettei horjahda alas.. se on melkoinen pudotus.. Jos mäkeä kipuaa vähän ylemmäs sinne läheiselle kukkulalle, koneista saa enemmän sivukuvaa, siinä voi hyvin vaikuttaa kuvakulmaan kipittelemällä pitkin poikin sitä mäkeä :)

 

Pari esimerkkikuvaa tästä:

a310_overcast.sized.jpeg

04l_final.sized.jpeg

 

04L Touchdown / 22R Rotate

Tuosta edelliseltä paikalta kun jatkaa vielä eteenpäin ja kääntyy risteyksestä oikealle 04L:n suuntaisesti (Katariinantie muistaakseni) niin siinä on muutamakin paikka baanan varrella josta saa kuvia, kannattaa seurata liikennettä hetken aikaa niin alkaa selvitä missä kohtaa tapahtuu mitäkin kuvaajan kannalta.

 

"Rotate"-kuvia siitä aidan takaa:

adv.sized.jpeg

adl.sized.jpeg

 

Ja tietty takaviistoon myös voi kuvata:

adg.sized.jpeg

 

Ja touchdownit vähän lähempää sitä kynnystä, siinä on hyvä kallio "väärällä" puolella tietä, siis vastakkaisella puolella kuin kiitotie, mutta se on sen verran korkea että näkee aidan yli:

acs.sized.jpeg

 

22R Kynnys, "tiilikasa"

Sitten kun tietä jatkaa pidemmälle (huom! Siinä vaiheessa kun tie erkanee kiitotien varresta, tulee sivutie oikealle, josta pitää kääntyä, en muista nyt mitä siinä viitassa lukee, mutta kuitenkin.. EDIT: Joo, sen Karting Centerin kohdalta, kuten ed. viestissä olikin :)

 

Tälle tielle pääsee myös Lemminkäisen Kallioiden suunnasta kun siitä Tuusulantien nurkalta lähtee muistaakseni Ruotsinkylään tms päin. Tiilikasoille vie yksi niistä teistä joka erkanee kentän suuntaan, se missä ei ole "tie päättyy" -merkkiä, siinä taisi muistaakseni olla merkintä "Kuorma-autolla ajo kielletty" mutta saatan muistaa väärinkin. Ja siitä levennykseltä metsään polkua about pari sataa metriä tiilikasan ohi.

 

Joka tapauksessa, siitä näkee ihan suoraan 22R:n kynnykselle, itse olen kuvannut nämä siitä:

adu.sized.jpeg

 

adk.sized.jpeg

 

Joku voisi napsaista noista risteyksistä kuvankin? ;)

 

Sitten tietty kokonaan eri asia on kuvaamisen kannalta, mihin kannattaa mennä? Se riippuu valaistuksesta (aamu/päivä/ilta, käytössä oleva baana jne) joten tuolla kannattaa vain käydä ja kokeilla eri paikoissa, että oppii tuntemaan missä kannattaa olla mihinkin aikaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haittapuolena on se että auto on aika välttämätön....

.... Jos on laiska. Itsekin fillaroin tuonne about aina, eikä se niin kauheaa ole.

 

Muuten, tuosta 22R:n rotaatioalueelta katriinantien varrelta oli joku eilen käynyt hajottamassa kaikki ne aidan yli-kuvausta varten tehdyt kivikasat. (ILL/Securitas?)

 

Edit: Näköjään joku ottanut vallan mainion kuvan alueesta, jota tarkoitan: http://www.airliners.net/open.file/611071/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myö ajettiin sitä lemminkäisen tietä eteenpäin niinpitkälle kuin pääsee ja siellä perällä oli jotain mökkejä (älkää ajako viimeisen mökin pihaan ainakaan, on meinaan perkuleen vihainen äijä jos auton jättää esim. siihen tien päähän...).

 

 

Tätä "spotteri eksyksissä" ;D -aihetta varmaan kannattaa jatkaa tuolla kun aiheesta on jo kommentteja: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=58;action=display;threadid=25718

 

Tosin se on sielläkin ihan yhtä off-topic joten joku moderaattori varmaan voinee suorittaa leikkaa-liimaa-toimintoja ja irrottaa tuon spottauspätkän omaksi threadikseen?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutuuko mitkään koneet enään 04R\22L:lle?

Ei tällä hetkellä, koska 1- ja 2- kiitotien risteys on remontissa. Jotkut turbopropit tosin nousevat 22L:ltä. 26. päivä loppuu sekin ilo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei kyllä ihan..

 

Ahaa. Oletin vain tuon kuvauspaikka-jutun Martin bongaussivujen kartan perusteella...

 

Tuo viestisi oli todella havannoiva kuvineen ja teksteineen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.... Jos on laiska. Itsekin fillaroin tuonne about aina, eikä se niin kauheaa ole.

 

Muuten, tuosta 22R:n rotaatioalueelta katriinantien varrelta oli joku eilen käynyt hajottamassa kaikki ne aidan yli-kuvausta varten tehdyt kivikasat. (ILL/Securitas?)

 

Edit: Näköjään joku ottanut vallan mainion kuvan alueesta, jota tarkoitan: http://www.airliners.net/open.file/611071/M/

Niin mäkin huomasin. Kivet oli heitelty pois ehkä se on "turvariski" tai jotain :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mäkin huomasin. Kivet oli heitelty pois ehkä se on "turvariski" tai jotain :'(

 

No, sinänsä hyvä että niitä vähän potkitaankin nurin, ne kasat murenee ajan kanssa ja niskat siinä joku varomaton vielä taittaa, ne oli joskus jo aika hurjia nilkannyrjäytysloukkuja.. Tosi spottari ottaa mukaan vaikka oman penkin tms ja laittaa sen *vähän aidasta irti* niin että se ei näytä siltä kuin yrittäisi kiivetä yli - ei kannata varmaankaan hommata alumiinitikkaita ja laittaa niitä aitaa vasten - Securitaksella on ihan oikeasti töitä siellä koska kentän reunalla on myös ihan tarpeeksi niitä hulluja jotka oikeasti yrittävät (ja onnistuvatkin joskus) kiipeämään sinne sisäpuolelle.. Kaiken maailman itsemurha- tai muissa aikeissa. Joten turha niitä vartijoita on siellä varta vasten kiusata.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aika taitavaa jos saa niskansa nurin moisissa kivissä. Vai kai ne nurin voi mennä vähemmästäkin.

 

Sinne oli näemmä ilmestynyt myös videovalvonnasta kertovat kyltit. Ei nyt äkkiseltään kauheasti kameroita osunut näköpiiriin, mut kai siellä jotain on.

 

Mitä tulee tuohon "Securitaksella on ihan oikeasti töitä" ja niiden aitojen yli yrittävien hörhöjen määrään, niin taitaa olla enemmän urbaania legendaa kuin ihan joka päiväistä todellisuutta. Siis molemmat väitteet ;D

 

Vai onko epämääräisesti aidanluona pyristeleviä kuvaajia kummempia pahemmin muille näköpiiriin osunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla oli kerran tilaisuus keskustella minua platalle kyyditsevän (Kar-Airin edesmennyttä jalopuuhallia kuvaamaan) vartijan kanssa. Kun tuli puhetta spottaamisesta kaveri sanoi naama vakana, että:"meillä on paljon ongelmia näiden kuvaajien kanssa kun he yrittävät kiivetä aitojen yli alueelle". ::)

Minä sitten ystävällisesti valaisemaan, että ne eri henkilöt jotka aidan yli kiipeävät. Spottaajat eivät pyri alueelle, vaan pyrkivat ottamaan kuvat ja katoamaan häiriötä aiheuttamatta.

 

Ilmailulaitoksen ja vartijoiden stressiä saattaisi helpottaa jos EFHK:lla olisi terminaalissa kunnon näköalaparveke. Pieni pääsymaksu, kahvila ja näköala platalle. Tällainen paikka vetäisi "tavalliset tossunkuluttajat" terminaalille, eikä heidän tarvitsisi tukkia huoltoteitä parkkeeratuilla autoilla tai ryömiä pitkin aitoja ja ojia nähdäkseen "lentskareita". Tällöin siellä aidan takana olisi vain spottaajia. Suurin osa siellä aitojen takana pyörivistä on juuri näitä "taviksia" katsomassa lentokoneita.

 

Muutenkin meidän spottereiden kannataa muistaa, että Ilmailulaitoksen näkökulmasta spottaaminen ei ole mikään maailman tärkein asia. Käyttäytymällä asiallisesti saadaan pidettyä harrastuksen profiili korkealla. Ei revitä aukkoja aitoihin putkia varten, ei roskata spottauspaikkoja, ei vi****tuila vartijoille jne. Ehkä joku päivä harrastuksemme saa asiaan kuuluvan arvostuksen.

 

Jos huomiota haluat herättää niin unohda skanneri auki täydelle äänenvoimakkuudelle noustessasi kentältä bussiin. Kanssa matkustajien ilmeet ovat kuvan arvoisia kun FinnairXXXX alkaa huutelemaan olevansa finaalissa 22R:lle.... ;D

Juha.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aika taitavaa jos saa niskansa nurin moisissa kivissä. Vai kai ne nurin voi mennä vähemmästäkin.

 

Ainakin itse kun kävin Tuomaksen kanssa siinä aidan takana juuri niillä aitaa vasten kasatuilla kivikasoilla kuvailemassa, niin ensimmäisenä piti muutamalla uudella kivellä pönkätä niitä kasoja tukevammiksi. Ja siinä kun on aikansa töröttänyt tasapainoillen niiden kivien päällä ja tiiraillut lähes tauotta kameran etsimen läpi toinen silmä kiinni, väkiselläkin alkaa tasapaino heittelemään ja välillä piti käydä "alhaalla" jaloittelemassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuli puhetta spottaamisesta kaveri sanoi naama vakana, että:"meillä on paljon ongelmia näiden kuvaajien kanssa kun he yrittävät kiivetä aitojen yli alueelle". ::)

Minä sitten ystävällisesti valaisemaan, että ne eri henkilöt jotka aidan yli kiipeävät. Spottaajat eivät pyri alueelle, vaan pyrkivat ottamaan kuvat ja katoamaan häiriötä aiheuttamatta.

 

Hyvä Juha ;D

 

En väitä olevani mikään asiantuntija siitä mikä Securitasta työllistää ja mikä ei. Mutta hivenen sellainen tunne on joskus tullut, että nämä "aitojen yli tulijat" on enemmän Securitaksen omaa mielikuvitusta, kuin todellisuutta.

 

En kiistä, että se ei varmasti näyttäisi omituiselta kun äkkiä jostain ilmestyy pari hemmoa ja alkaa asettelemaan tikkaita aidan viereen. Mutta se on sitten aikalailla eri asia, kun että niitä tulee siitä aidasta yli.

 

Heh, kerran joku kuukausi sitten sivusta tällaista tapausta seuranneena täytyy sanoa Securitaksen paikalle tuloajan olleen niin hidas, että jos kaverit olisi todella menneet aidan yli olisivat olleet jo pitkällä. Tosin ehkä ne vartijatkin olisi tulleet rivakammin.

 

Viime aikoina olen tosin näitä vartioita kohdanneilta kuullut, että Securitaksen käyttäytyminen olisi ollut varsin asiallista, joten kyllä Juhan kanssa ihan samaa mieltä, että se pitää olla sitä sitten vastavuoroisesti kuvaajiltakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä moniko todellisuudessa yrittää luvatta alueelle. Mutta mitä tikkaisiin yms. muihin tulee niin en usko, että niiden kanssa ongelmia tulisi. Kun toimii avoimesti ja pitää sen KAMERAN esillä niin eiköhän vartijatkin "ole juonessa mukána". Se on tietysti eri asia jos tikapuut nojaa aitaan ja kuvaaja roikkuu vyötäröstä ylöspäin aidan väärällä puolella (vrt. mitä kirjoitin käyttäytymisestä) ::).

Minulla on kuitenkin sellainen käsitys, että niin pitkään kun on aidan oikealla puolella saa tehdä melkein mitä vain....

Itse en tikkaita mukanani raahaa, julkisissa se kun on vähän hankalaa... Tosin viimeksi kun matkustin bussissa 50 kentän suuntaan raahahsi joku bussiin baarijakkaran... ;D

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin itse kun kävin Tuomaksen kanssa siinä aidan takana juuri niillä aitaa vasten kasatuilla kivikasoilla kuvailemassa, niin ensimmäisenä piti muutamalla uudella kivellä pönkätä niitä kasoja tukevammiksi. Ja siinä kun on aikansa töröttänyt tasapainoillen niiden kivien päällä ja tiiraillut lähes tauotta kameran etsimen läpi toinen silmä kiinni, väkiselläkin alkaa tasapaino heittelemään ja välillä piti käydä "alhaalla" jaloittelemassa...

 

Juu, varsinkin pitkällä telellä kuvatessa on tasapainoaistin kanssa oikeasti oltava tarkkana, muuten yllättää äkillinen asentotajun menetys ja komea syöksy hallitsemattomasti maastoon :)

 

Kyllä niitä kasoja sai korjata koko ajan, parempi olisi olla joku oma kunnon penkki.

 

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että ne securitaksen äijät tekevät siellä vain työtään, se on kaikkien spottaajien etu käyttäytyä korrektisti ja ystävällisesti ja yrittää vähän ajatella miten saa homman näyttämään siltä että tästä ei olla tulossa kenttäalueelle vaan otetaan vain kuvia aidan takaa..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että ne securitaksen äijät tekevät siellä vain työtään, se on kaikkien spottaajien etu käyttäytyä korrektisti ja ystävällisesti ja yrittää vähän ajatella miten saa homman näyttämään siltä että tästä ei olla tulossa kenttäalueelle vaan otetaan vain kuvia aidan takaa..

 

Tuosta ollaan varmaan kaikki ihan yhtämieltä. Kyse oli vain siitä väitteestä runsaasta määrästä aidan yli tulijoista, jota aina aika ajoin ihan Securitaksen suunnastakin kuulee. Ja siitä millaiset tilanteet tulkitaan aidan yli tulemisiksi ::)

 

Toisaalta pitää tietysti tulkita sitä asiaa siltäkin kannalta, että toki Securitas ja muut vastaavat tahot helposti korostavat tilanteita korostakseen omaa rooliaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, varsinkin pitkällä telellä kuvatessa on tasapainoaistin kanssa oikeasti oltava tarkkana, muuten yllättää äkillinen asentotajun menetys ja komea syöksy hallitsemattomasti maastoon :)

 

En tiedä moniko teistä on huomannut miten manion spottauspaikan tekivät meille TNT:n kalliolle? Sen "Tentun" kallion päälle on tehty n. kolme kertaa kallion korkuinen maavalli (melueste?). Siltä on mainoa näkymä 33:n päähän ja TNT:n suuntaan rullaavia koneita voi kuvata yläviistosta....

Kävin tuolla vallilla toukokuussa yhtenä TUULISENA päivänä. Vallin harja on vajaan metrin levyinen. Kovassa puuskittaisessa tuulessa oli tod.vaikea pitää tasapainoa yllä 300mm putki silmällä.... Ensimmäistä kertaa spottaaminen tuntui minusta vaaralliselta... ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään