Henri Keränen

Nysväyspalsta

66 viestiä aiheessa

Itse olisin ainakin tyytyväinen, jos minun kuvani saisivat " suorasanaista palautetta " eli  sanoo suoraan vaikka, " vttuko on huonoja kuvia " tai sitten positiivisessä mielessä, " todella upeat kuvat! :thmbup: ", eikä ala kaunistelemaan tyyliin, " ihan hieno kuva " jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailuvalokuvafoorumi on avoin kaikille, myös vasta-alkajille. Hekin ovat tervetulleita mukaan, vaikka taso ei tietenkään alussa voi olla vanhojen konkareiden veroista. Kukaan ei ole seppä syntyessään eikä aina alussa näe omat virheensä. Yhdistämällä kannustaminen ja rakentava palaute näitä kuvaajia toivottavasti nähdään foorumilla uudestaan yhä parempien kuvien kanssa. Pelkällä kepin käytöllä he helposti vain poistuvat. Minun mielestä on parempi mitä enemmän uusia kuvaajia tulee mukaan joukkoon ja laittavat esille kuvia, jotka toivottavasti kehittyvät aina vain paremmiksi ja omaperäisemmiksi.  Hyviä esimerkkejä löytyykin ihan viime ajoilta. 

Oikeasti huonoja kuvia voi ihan hyvin sivuuttaa kommentoimatta. Kyllä se kuvaaja ajan mittaan ymmärtää yskän myös kehujen puuttumisen kautta.

Voiskos asian paremmin ilmaista  :thmbup:

terv. risto

Alivalottaja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ymmärrän tämän aiheen pointin hyvin: tässä keskustellaan arvostelemisen olemuksesta, vaikutuksista ja oikeutuksista. Mikäli tätä(kin) kautta saadaan kritiikkiin enemmän sisältöä, niin va bene! Itse olen näiden asioiden kanssa joutunut viran puolesta elämään, oli sitten kyseessä kuvataide tai esittävä taide. Voisin sanoa, että haastavinta on ollut silloin, kun tehtävä on edellyttänyt kritiikin antamista. Vastaanottajana on sentään oppinut filtteroimaan ja suhteuttamaan palautetta.

Vähän kärjistäen - mielestäni vain sellainen kritiikki on perusteltua ja oikeutettua, joka saa kritisoitavassa aikaan innostuneen reaktion: " Ahaa, nyt tiedän, miten ensi kerralla teen!" Epämääräisen huonotuulinen repostelu ei tähän juuri anna eväitä. Itse asiassa se ei niinkään kerro arvosteltavasta kohteesta vaan arvostelijasta itsestään...

...että hän ei osaa/viitsi/ymmärrä analysoida asiaa

...että hän ei välitä sanojensa vaikutuksista (eikä siten kriitikon tehtävästään yleensäkään)

...että hän sairastaa kriitikon ammattitautia (puutunut työssään, eikä osaa enää innostua ja eläytyä)

...että hän sekoittaa omat murheensa toisen aikaansaannokseen

...että hänen näkemyksensä on päässyt pahasti umpioitumaan

...että hänen "kritiikkinsä" onkin todellisuudessa vain huonosti peiteltyä kateutta

Olisi myös hyvä muistaa, että valokuvan laadun arviointi ei ole eksaktia tiedettä. Se on hyvin subjektiivinen vuorovaikutteinen tapahtuma ja "yleisetkin" arvostukset muuttuvat aikain saatossa. Jotkut ehkä muistavat esim. 60-70-lukujen ylikontrastikkaat "kolmen rakeen" mustavalkokuvat tai viisikymmentäluvun Kodachromekaramellivärit. Tärähtäneessä, usvaisessa ja vinon harmaassa kuvassa saattaa olla se mielikuvitukselle tilaa antava elementti, joka tietyssä näkijässä tuo mieleen tietyn muiston tai tunnelman.

Ei siis ole mitään Jumalallisia Sääntöjä, joita jokaisen hyvän kuvan tulee orjallisesti toteuttaa,

MUTTA

jotta hedelmällisesti pääsisi rikkomaan tabuja ja hahmottamaan jotain ainutkertaista uutta, on toki hyvä tuntea ne rajoittuneet maalliset säännöt, jotka aikain saatossa on - puutteineenkin - hyviksi havaittu. Siinä tilanteessa ovat konkareiden opastavat ja perustelevat puheenvuorot paikallaan. Sensijaan helppoheikinheimolaiset "kriitikot" käyttäisivät aikansa paremmin purkamalla patoutumiaan esim. traktorin rengasta heittämällä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjens!

Mää oon laittanut tasan yhden kunnon kuvan tänne ja siihen ei kommentoitu mitään. Ei mitään parannus ehdotuksia edes, eikä kukaan edes haukkunut niin ajattelin että en sitten lisää laita kuvia koska omasta mielestäni kuvani ovat suoraan sanoen sieltä ja syvältä kun en osaa käsitellä niitä lainkaan. Niin en viitsi sitten laittaa mitään ennen kun saan kuvistani rakeisuuden pois.

EDIT: kyllä nyt jotain esim. terävöidä ja jotain muuta osaan mutta siihen se jääkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä nyt vaikuttaa olevan niin monta mieltä ja mielipuolta asian suhteen, etten kovin runsahasti kommentoi mitään, mutta tuossa Nilsin ansiokkassa koosteessa menee minun mielestäni yksi asia pahasti pieleen. Erittäin ikävää on nimittäin tuommoinen "ei sanota sille mitään, ni ehkä se älyy lähtee" -asenne. Tämä toki näin karrikoidusti, mutta palautetta täytyy antaa. Ei tietenkään jokaiseen kuvaketjuun tarvitse jokaisen ihmisen kommentoida, mutta kyllä jonkinlainen kommentointi rakentaa varmasti tavalla tai toisella. Jos kuvat eivät miellytä, sen voi sanoa. Jos ne miellyttävät, senkin voi sanoa. Mielellään vielä perustellen. Näissä hommissahan ei sinällään ole yhä totuutta, mutta pääosin silti huono kuva on huono kuva ja hyvä kuva hyvä. Mikäli taiteellisesti ansiokas kuva on teknisesti vaatimaton tai päinvastoin, siitäkin olisi ihan kiva kertoa asianosaiselle. Kyllä näistä kommenteista oppii ihan jokaikinen. Jotain ainakin.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olisin ainakin tyytyväinen, jos minun kuvani saisivat " suorasanaista palautetta " eli  sanoo suoraan vaikka, " vttuko on huonoja kuvia " tai sitten positiivisessä mielessä, " todella upeat kuvat! :thmbup: " . Ei pidä laannistua, vaikka sieltä tulisikin negatiivista kommenttia. ;)

Niin, mut sä et ymmärrä meidän kuvaajien keskuudessa tapahtuvia asioita. Kommentit on aina tervetulutta. Ne antavat lisäpotkua harrastukselle. Onneksi hyvin moni on asiallista porukkaa, mutta valitettavasti löytyy niitä vastarannan kiiskejäkin, joille ei kelpaa mikään :thmbup: A.net putkelopäitä lähinnä tarkoitan. En ole onneksi kertaakaan jutellut sellaisen tuppisuun kanssa..... :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei pidä laannistua heti, jos kuvallesi ei tulekkaan mitään kommenttia, esim. kehumista, tai parannusehdotuksia. Vaikka useat ajattelevatkin, että "minä taidan olla ihan turha hemmo täällä", niinkuin tuossa jo Antti sanoikin.

No pitääpä sitten tässä jossain välissä heittää muutama kuva ja katsoa sanooko porukka mitään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei pidä laannistua heti, jos kuvallesi ei tulekkaan mitään kommenttia, esim. kehumista, tai parannusehdotuksia. Vaikka useat ajattelevatkin, että "minä taidan olla ihan turha hemmo täällä", niinkuin tuossa jo Antti sanoikin.

Juurikin tämä oli ajatuksen kääntöpuoli, minkä sitten unohdin kirjoittaa. Siinä siis käy äkkiä niin, että hyvätkin kuvaajat lopettavat kuviensa postaamisen, kun luulevat, ettei niistä kukaan pitänyt. Varsinkin, kun foorumin taso on hetkittäin aika korkeakin, semmoinen keskivertoa parempikin setti saattaa jäädä käytännössä kommenteitta. Ei sekään ole omiaan innostamaan lisäpostauksiin.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei niiden tarvitse vastata mitään muuta kuin sitä, että itse pidin niistä silloin ja halusin laittaa esille ne silloin. Ei mua kiinnosta tykkääkö niistä muut vai ei. Mä oon muutenkin mielestän nähnyt tän suomen peltipurkki kuvaajien meiningin, eikä siinä ole enää sitä hohtoa mitä joskus oli. Voi olla tietty että on itse kasvanut ulos koko touhusta..

Kuvia voi pitäisi kuitenkin saada silti kommentoida..ja sinähän ajat tässä ilmeisesti juuri sitä linjaa, että esim. vihertävää kuvaa ei saisi kommentoida milläänlailla (vaikka siinä olisikin uusi OH-LQD). Oli vaikka kuinka uusi niin ei se sitä valokuvaa muuta miksikään..

Asiaa :thmbup: Tätä just tarkoitin. Ei pidä olla niin *ittumainen jokaisessa viestissä :-\ Sorry vaan jos aiheutin sulle päänvaivaa :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juurikin tämä oli ajatuksen kääntöpuoli, minkä sitten unohdin kirjoittaa. Siinä siis käy äkkiä niin, että hyvätkin kuvaajat lopettavat kuviensa postaamisen, kun luulevat, ettei niistä kukaan pitänyt. Varsinkin, kun foorumin taso on hetkittäin aika korkeakin, semmoinen keskivertoa parempikin setti saattaa jäädä käytännössä kommenteitta. Ei sekään ole omiaan innostamaan lisäpostauksiin.

-A-

Jep jep, mutta mielestäni on jokseenkin ärsyttävää lukea, jos esim. jokaisessa EFHK setissä on se yksi ja sama kommentti, "hyvät kuvat" jne. Mutta piruako tässä jauhan tästä, koska en ole edes kuvia tänne vielä postannut. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

A.net putkelopäitä lähinnä tarkoitan. En ole onneksi kertaakaan jutellut sellaisen tuppisuun kanssa..... :thmbup:

Voisiko joku ystävällinen sielu avata tämän käsitteen tietämättömälle?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep jep, mutta mielestäni on jokseenkin ärsyttävää lukea, jos esim. jokaisessa EFHK setissä on se yksi ja sama kommentti, "hyvät kuvat" jne.

Joo, taisinkin edellisessä viestissä perätä myös perusteluja niille kommenteille. Pointtina siis: mainio kuva, koska plaa plaa plaa  - tai sitten: tässä kuvassa on ideaa, koska, mutta sitten taas parantaa voisi, koska... ja niin eespäin.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku ystävällinen sielu avata tämän käsitteen tietämättömälle?

Semmonen yksineläjä jolla ei ole muuta kuin lentokoneiden kuvaaminen ja vielä niin hyvällä kalustolla, että kehtaa elvistellä A.nettiin hyväksytyillä kuvillansa. Niitä on jokunen..... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Semmonen yksineläjä jolla ei ole muuta kuin lentokoneiden kuvaaminen ja vielä niin hyvällä kalustolla, että kehtaa elvistellä A.nettiin hyväksytyillä kuvillansa. Niitä on jokunen..... ::)

Ajattelinkin, etten kyllä itseäni tunnista tuosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ajattelinkin, etten kyllä itseäni tunnista tuosta.

Hyvä. Ei kannata sortua pääsääntöiseksi A.net kuvaajaksi. Mutamat poikkeukset sallittakoon. Kohtuus kaikessa :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsos, jotkut sanovat asiat SUORAAN, mutta eräät eivät sitä näköjään näytä kestävän. ::) Sitäpaitsi negatiivinen kommentti vaan kehittää kuvaajia mielestäni. Mutta tuohan on vain MINUN mielipiteeni.

Niin sinullahan niitä mielipiteitä riittää :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tohdin sorkkia aihetta sen verran, että minä olen rakentavan kritiikin kannalla, ja joskus sitä jopa itse pyytänytkin.

Eikä tämä touhu mielestäni muutenkaan ihan pelkkää pas*** ole vaan esim. Nils ja Maliniemi (on toki muitakin) ovat antaneet minulle palautetta & neuvoja, joskus jopa suorastaan kädestä pitäen :thmbup: Tässä Konespottaus ja Valokuvaus-ketjussahan on näemmä myös tuo  "Kuvankäsittely vinkkejä, Photoshop ym. ohjelmat!"-osio, jossa pojat pyytettömästi ovat jakaneet meille aloittelijoille neuvojaan. Eli on tässä yhteisössä kai jotain hyvääkin, vai?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En osaa vakuuttavasti arvostella kenenkään ottamia kuvia, mutta sen olen huomannut, että jos joku nainen/tyttö laittaa kuvia tälle foorumille, arvostelu on lähes poikkeuksetta positiivista. Miksiköhän... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kukaan ei ole vielä kertaakaan tainnut ottaa esille kamera/softa puolta?! Tuntuu siltä, että aika monella täällä on Canonin X30000XD ja Photoshop 100+, sen jälkeen he sitten tulevat tänne foorumille ja haukkuvat kaverin, joka kuvaa Samsungin 5 megapixelin digikameralla ja muokkaa kuvansa Paintilla  :thmbdn:

En muista että jollain "huonolla kameralla" otettuja kuvia olisi koskaan haukuttu jos kuvat itsessään ovat olleet kiinnostavista aiheista.

Jos kuvataan sitä samaa "perussettiä vantaalta" -kamaa ja yritetään siinä hioutua täydellisiksi, saadaan toki aikaan teknisesti loistavia lentokonekuvia, mutta ei kannata ihmetellä jos ne eivät saa aikaan sen kummempia fiiliksiä. Ehkä niitä on vain nähty liikaa? Sitä tässä ketjussa muutama ihminen on yrittänyt kertoa vaihtelevalla menestyksellä, että se kuvan sisältö on aika oleellinen asia.

Vantaalta näkee tosi harvoin kuvia mitkä oikeasti pysäyttävät ja erottuvat joukosta. Joskus kyllä, mutta suurin osa tuosta kuvasadosta on niitä jälleen kerran ihan samanlaisia kuvia jotka kuvataan aina uudelleen ja uudelleen hiukan paremmalla kamerakalustolla ja sillä uudella L-sarjan putkella ja hiukan paremmin kuvankäsittely osaten. Teknisesti kuvaajat kehittyvät ja kuvien laatu paranee, mutta ne on silti niitä ihan samoja kuvia. Ihan oikeasti vain muutama harva tuntuu löytävän oman tyylinsä kuvata ja uusia ideoita tuohon touhuun.

- T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan miten haluat  ;)

Tehän voisitte ruveta postailemaan niitä omiakin kuvianne tänne, vai  ovatko ne liian erinomaisia?

Ihan miten vaan. Herra kumminkin postailee A.nettiin jatkuvasti. Tiedetään. Lähinnä ihmetyttää, miksi niitä kuvia ei sitten tällä palstalla näy koskaan ? Tapansa kullakin ??? Lähinnä kuviin kohdistuva kritiikki saa aikaan harmaita hiuksia itse kuvaajalle. Sehän tässä huolestuttaa, miten meidän kunnon miesten käy.... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähinnä kuviin kohdistuva kritiikki saa aikaan harmaita hiuksia itse kuvaajalle. Sehän tässä huolestuttaa, miten meidän kunnon miesten käy.... ::)

Sanoo mies, joka itsekin aika ajoin alentuu sille samalle "kritiikittömän kritiikin" linjalle.  ??? Meinaan, että kyllä sultakin tulee aika usein kuville haukkuja, mutta ei sitten kuitenkaan edes minkäänlaista korjausehdotusta...

Kuten tossa joku sano jo, niin että meitä on ilmailuvalokuvaajia ja valokuvaajia..

Aika ontuva vertaus. Itseasiassa todella huono :P Ainakaan minulle ei auennut tuo sitten alkuunkaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköös se mennykin niin, että on ilmailuvalokuvaajia ja ilmailuvalokuvaajia, mitä se sitten ikinä tarkoittikaan...  ::)

Lakkaanpas nysvyyn ja lähen lentämään. Katotaan sopiiko kamera Tuulian hattuhyllylle vai jääkö se pois kyydistä...

-A_

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti numero 1. Negatiivinen kommentointi johtaa vain viestin poistamiseen.  :thmbup:

Kyllä niitä Hyviä kuvia :thmbup:-kommenttejakin on paljon poistettu...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti numero 1. Negatiivinen kommentointi johtaa vain viestin poistamiseen.

Höpöhöpö. Taitaa vaan Tonipoikaa ketuttaa kun joku "ihan pskat kuvat thumbdn" -viesti on poistettu joskus...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen useasti sanonut että on tärkeää ottaa kuvia ja saada tilanteen fiilis talteen. Se onko sideshot vai taivaanranta killaallaan on yks hailee. Pääasia on se tunnelma ja fiilis kuvasta, kaikille se ei aukea ;( valitettavasti.

Pelkkiä karkkikuvia (saturaatiot kaakossa ja värit kaikkea muutakuin luonnolliset) laittelijat voisivat laittaa oman threadin pystyyn vaikka. Photoshop ei tee autuaaksi eikä älläputkikaan.

Kuvatkaa ja laittakaa kuvia esille, jos horisontti vinossa niin jos siitä syystä menettää yöunensa, menettäköön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään