Henri Keränen

Nysväyspalsta

66 viestiä aiheessa

Tuttua tämänlainen "keskustelu" on monilta muiltakin kuvaussaiteilta. Nyt sitä sitten käydään täällä, sehän oli vain ajan kysymys  ::)

Niin no, ajan kysymys tietty jossain määrin. Tämä aihe kun on putkahtanut esiin tasaisin väliajoin, muutaman kerran vuoteen, monen vuoden ajan. Toisin sanoen niin kauan, kuin tänne on valokuvia postailtu  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin no, ajan kysymys tietty jossain määrin. Tämä aihe kun on putkahtanut esiin tasaisin väliajoin, muutaman kerran vuoteen, monen vuoden ajan. Toisin sanoen niin kauan, kuin tänne on valokuvia postailtu  ::)

Terve!

No, juu, tuo on varmaan totta... Ja näin tulee olemaan varmasti jatkossakin  :P

t.risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja näin tulee olemaan varmasti jatkossakin  :P

Ihan varmasti. Niin kauan, kun tulee niitä uusia kuvaajia, jotka itse saavat ensin "sakinhivutusta" ja jotka hetken pidempään kuvattuaan ovat itse jatkamassa perinnettä uusien kuvaajien kohdalla, tämä piirre ei tule forumeilta poistumaan. Ja kyllähän sen aika pitkälle teksteistä näkee, kuka on kuvannut kolme kertaa ja kuka vuoden. Se vuoden tai kaksi kuvannut on mahdollisesti jo muutamaan kertaan saanut positiivistakin palautetta, tai jopa suoranaisia kehuja muutaman kuvan kohdalla, niin sitten on jo vara henkseleitä paukutella ja kyykyttää niitä "nyyppareita" ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kyllähän sen aika pitkälle teksteistä näkee, kuka on kuvannut kolme kertaa ja kuka vuoden.

Ongelmia tulee jos kuuluu ryhmään, joka on kuvannut vuoden aikana kolme kertaa :-[

Se vuoden tai kaksi kuvannut on mahdollisesti jo muutamaan kertaan saanut positiivistakin palautetta, tai jopa suoranaisia kehuja muutaman kuvan kohdalla, niin sitten on jo vara henkseleitä paukutella ja kyykyttää niitä "nyyppareita" ;)

Pitääkö viellä treenata vai saanko minäkin jo kyykyttää? Kun mulla on se ällä-putkikin ;D

Juu, ei kun koetetaan erilaisista näkemyksistä yms. huolimatta vaan kaikki edelleenkin mahtua samalle saitille  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanoo mies, joka itsekin aika ajoin alentuu sille samalle "kritiikittömän kritiikin" linjalle.  ??? Meinaan, että kyllä sultakin tulee aika usein kuville haukkuja, mutta ei sitten kuitenkaan edes minkäänlaista korjausehdotusta...

Jos kuvaaja ei erityisesti pyydä parannusehdotuksia niin mitä sitä turhaan ainakaan haukkumaan. Jos erityisesti pyydetty, olen YV:llä pistänyt menemään muutaman yksinkertaisen vinkin.

Ei siinä ole mitään järkeä jos joku laittaa mielenkiintoisen kuvasarjan ulkomailta ja kommentit on tyyliin:LIIAN VIHREITÄ, LIIAN SINERTÄVIÄ tai LIIKAA SATURAATIOTA :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei siinä ole mitään järkeä jos joku laittaa mielenkiintoisen kuvasarjan ulkomailta ja kommentit on tyyliin:LIIAN VIHREITÄ, LIIAN SINERTÄVIÄ tai LIIKAA SATURAATIOTA :thmbdn:

Sen takia täällä ei nähdäkään kuvakertomuksia maailmalta kun itse tapahtuman ikuistaminen ei ole täällä pääasia vaan se, että pääsee nysväämään.

LQD-kejussakin oli lähes kahden sivun verran jorinaa kuvaustekniikasta vaikka otsikko oli "OH-LQD". Onneksi moderointi toimi näpsäkästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailuvalokuvafoorumi on avoin kaikille, myös vasta-alkajille. Hekin ovat tervetulleita mukaan, vaikka taso ei tietenkään alussa voi olla vanhojen konkareiden veroista. Kukaan ei ole seppä syntyessään eikä aina alussa näe omat virheensä. Yhdistämällä kannustaminen ja rakentava palaute näitä kuvaajia toivottavasti nähdään foorumilla uudestaan yhä parempien kuvien kanssa. Pelkällä kepin käytöllä he helposti vain poistuvat. Minun mielestä on parempi mitä enemmän uusia kuvaajia tulee mukaan joukkoon ja laittavat esille kuvia, jotka toivottavasti kehittyvät aina vain paremmiksi ja omaperäisemmiksi.  Hyviä esimerkkejä löytyykin ihan viime ajoilta.  

Oikeasti huonoja kuvia voi ihan hyvin sivuuttaa kommentoimatta. Kyllä se kuvaaja ajan mittaan ymmärtää yskän myös kehujen puuttumisen kautta.

Joo, kyllä aloittelijat mahtuvat mukaan eikä heidän kuten muidenkaan kuvat ole muutenkaan mitenkään automaattisesti huonoja (tai hyviä). Jos kuvia lähettää tulisi olla edes alkeellinen käsitys siitä mitä kuvalta vaaditaan ollakseen julkaisukelpoinen, siis terävä, kohtuullisesti valotettu, kohde kelvollisesti sommiteltu siten, että se on kuvassa esillä eikä muu krääsä (aidat yms.) ole tiellä peittämässä sitä jne. Jos perusasiat on hallussa voidaan sitten keskittyä antamaan palautetta itse asiasta eli kuvan ansioista KUVANA. Koko homman ideahan kuvien esille laittamisessa on se, että niillä on jotain annettavaa katsojille.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä aloittelijat mahtuvat mukaan eikä heidän kuten muidenkaan kuvat ole muutenkaan mitenkään automaattisesti huonoja (tai hyviä). Jos kuvia lähettää tulisi olla edes alkeellinen käsitys siitä mitä kuvalta vaaditaan ollakseen julkaisukelpoinen, siis terävä, kohtuullisesti valotettu, kohde kelvollisesti sommiteltu siten, että se on kuvassa esillä eikä muu krääsä (aidat yms.) ole tiellä peittämässä sitä jne. Jos perusasiat on hallussa voidaan sitten keskittyä antamaan palautetta itse asiasta eli kuvan ansioista KUVANA. Koko homman ideahan kuvien esille laittamisessa on se, että niillä on jotain annettavaa katsojille.

Kai

Nää taitaa olla aika ikuisuusaiheita siksi, että jokainen hakee omat innoituksensa niin eri asioista, ja kuviakin on niin erilaisia.

Hyvänä esimerkkinä esim. nää Hyvärisen Alaskan kuvat, tai se taannoinen toinen ketju Anchoragen Lake Hood:in vesikonesatamasta, missä oli ihan törkeän iso määrä kuvia myös, en muista kuka ne silloin postasi. Mutta nuo ovat jotain mitä harvoin täällä näkee - ja siinä kuvien ansio on ihan selkeästi se, että saadaan osa siitä omasta "voi hyvä elämä kun on hienoja lentskareita" -fiiliksestä välitettyä muille foorumin avulla. Sehän toimii. Eikä kauheasti ole ollut kommentteja kuvien teknisestä laadusta, ainakaan niin että siitä olisi mitään kitinää syntynyt.

Toisaalta suurin osa "airbusseja vantaalla" -ketjuista on kuitenkin päivästä toiseen sitä samaa tauhkaa. Siinä on taas kuvaajilla intoa yrittää kehittyä ja oppia ja siksi kuvia postataan että saadaan kommentteja. Toki ne koneet on hienoja ja toki siellä on kivaa niitä sihdata, ja varsinkin erilaisia spesiaalivieraita ja -koneita bongatessa varmasti on ideaa, vaikken itse siitä niin innostukaan.

Mutta jos kuvaamisessa haluaa kehittyä, kannattaa yrittää miettiä niitä ihan omia juttuja - siihen tarvitaan luovuutta ja kokeilua ja harjoittelua. "Sideshottaus" on kuitenkin vain yksi hyvin kapea-alainen osa valokuvausta ja jos siihen haluaa erikoistua, onnea vaan matkaan, muttei kannata odottaa saavansa foorumilla kauheita kiksejä palautteen muodossa jos kuvaa niitä samoja koneyksilöitä mitä käy joka päivä - siinä touhussa ne erikoisuudet on se pointti kuitenkin. Tai sit joku "kuvasin koko laivaston" -sarja. Vähän kuin postimerkkejä keräilisi. Se on varmasti mielenkiintoista jos se on "oma juttu". Mut relatkaa nyt vähän, ei se noin vakavahenkistä voi olla ???

- T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:'( ...no voi herran tähden, onko joku taas sanonu jossain jotain, joka voidaan jotenkin tulkita pahaksi..?

Näitä on niin hauska lukea, puolen vuoden välein napsahtaa threadi kellon tarkkuudella, aiheena "palaute" tai "haukkuminen" tjsp.  ;D

Kyllä se palautteen antaminen ja ennen kaikkea vastaanottaminen on vaikea laji. Omasta mielestäni täällä tulee hyvin harvoin epäasiallisia kommentteja. (johtuneeko sitten aktiivisesta modettamisesta vai mistä...) Joka tapauksessa, korjaava palautekin annetaan useimmiten asiallisesti.

Valitettevasti osa porukasta on juuri sitä mieltä, että ainoa mitä saa tehdä on hehkuttaa! Itse en ainakaan omista kuvistani halua yhtäkään "Hyviä kuvia" -komenttia vain sen takia, että niitä nyt pitää hehkuttaa koska "näin vaivan postata niitä tänne".  Se, että korjaavaa palautetta antaa julkisella forumilla julkiselle forumille postatuista kuvista, on täysin normaalia; me voimme kaikki oppia myös muiden virheistä! Välillä näkee kuvia, joissa ei ole muuta kuin korjattavaa, ja perässä muutama pakollinen "Loistavaa settiä!!" -viesti. Miten siitä voi kukaan oppia?? Siten, että postaaja päättelee:"hmmmm, hra X ei kommentoinut mitään, se ei varmaan tykännyt tästä... Toisaalta, sain n positiivista viestiä, mutta kuukauden positiivisten viestien ka on ollut n-3, eli onkohan kuvani hyvä? Vai vaikuttiko vapunaatto kommentointiin?"

Tämäkin poru alkoi käsittääkseni aivan viattomasta kommentista, jonka voisi käsittää melkeinpä jutusteluksi, mutta aina joku herkkänahkainen ottaa itseensä, vaikkei olisi välttämättä edes kritiikin kohde. Herätys!  ::)

Heimon Mikolle kysymys; ärsyttääkö A.net tosiaan niin paljon, että sinne uppaavista aina löytyy jotain sanottavaa? Onko sulla joku ilkeä isäpuoli tai jotain, joka on screeneri, kun sävy on jotenkin niin, hmmm, katkera? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen saanut sellaisen käsityksen, että jos kuviasi ei kommentoida, voit olla tyytyväinen. Jos niitä kommentoidaan, yleensä sieltä löytyy myös aina jotain "mixxx et säätänyt valkotasapainoa kohdalleen".

Mitä kuvia itse tänne laitan, eivät ole varmaankaan hyvälaatuisia verrattuna "pro-kuvaajiin" joilla on ammattitaitoa ja kalustoa. Ja harvoin olen kuvistani edes palautetta. Kuvaan vanhalla kalustolla, kuvat on pehmeitä ja en osaa käsitellä kuvia kunnolla. So what, nautin siitä kuvauksesta silti :)

Aina pitää saada myös negatiivista palautetta, mutta senkin voi antaa ystävällisesti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heimon Mikolle kysymys; ärsyttääkö A.net tosiaan niin paljon, että sinne uppaavista aina löytyy jotain sanottavaa? Onko sulla joku ilkeä isäpuoli tai jotain, joka on screeneri, kun sävy on jotenkin niin, hmmm, katkera? ;)

Ei ärsytä, paitsi eräät. Eivät ole tietääkseni tämän foorumin käyttäjiä, (eikä ole isäpuolikaan :laugh:)

E:Pitäiskö mun laittaa yksi ainoa kuva a.nettiin, ettette käsitä ihan väärin ??? En todellakaan haluaisi sinne mitään laittaa ihan periaatteen vuoksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

??? Ja mikäs se periaate on?

Toisilla vaan on periaatteita ja periaatteisiin voi olla sitten syitä niin paljon, kuin on periaatteen miehiäkin. Enhän itsekkään suostu kuviani survomaan esim. Jetphotosiin. Tosin eipä ole kyllä yli vuoteen tullut pistettyä mitään A.nettiinkään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisilla vaan on periaatteita ja periaatteisiin voi olla sitten syitä niin paljon, kuin on periaatteen miehiäkin. Enhän itsekkään suostu kuviani survomaan esim. Jetphotosiin. - -

Ihan mielenkiinnosta: mikä tähän on perusteena? Minulla ei ole kuvia kummallakaan sivustolla (A.net tai Jetphotos).

Kuviani ei ole koskaan kritisoitu mitenkään. Muutaman kerran olen tänne niitä laittanut, eikä niistä ole sen kummempaa kritiikkiä tai kehua tullut. En kuvaviesteissäni erityisemmin pyydä kuvistani risuja tai ruusuja, vaan oletan jo valmiiksi, että kaikki saavat kommentoida kuviani haluamallaan tavalla - onhan tämä vapaa, avoin keskustelualue. :D En tosin liiemmin tänne ole kuvia lähettänytkään: viimeisimmän laitoin EFHK:n 747 -ketjuun, ja sitä edeltäneestä viimeisimmästä onkin hyvin pitkä aika. Ehkä kuulun tähän kuuluisaan sakkiin, joka ei kuviaan tänne lähetä, vaikka joskus voisi olla ihan syytäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta: mikä tähän on perusteena? Minulla ei ole kuvia kummallakaan sivustolla (A.net tai Jetphotos).

Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että en pidä paikasta. Aikoinaan se sivusto yritti survoa jos jonkinlaista paskaa koneelle, sitten yrittivät kiven kovaan väittää, että heillä ei ole enää pop uppeja. Kumma vaan, että niitä pompsahteli esiin aina kun sivuille meni jne jne... Varmaan nykyään ihan OK sivusto, mutta ei minulle. Uskottavuus meni, eikä takaisin tule...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään