Guest rsuomi

Taitolentokoneiden "savu"

9 viestiä aiheessa

Terve!

 

Katsellaan tässä just kaverin kanssa Red Bull Air kilpailuja, ja arvuutellaan mitä ainetta tuon

savuvanan tekemiseen käytetään? Itse muistan kuulleeni, että siinä suihkutettaisiin dieseliä

pakoputkeen?  Miten on?

 

terv. risto

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän siihen ole muitakin keinoja nykyään, kun niitä savuja on eri värisiäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän siihen ole muitakin keinoja nykyään, kun niitä savuja on eri värisiäkin.

 

Terve!

 

Mitäköhän nuo muut keinot saattaisivat olla?

 

terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsellaan tässä just kaverin kanssa Red Bull Air kilpailuja, ja arvuutellaan mitä ainetta tuon

savuvanan tekemiseen käytetään? Itse muistan kuulleeni, että siinä suihkutettaisiin dieseliä

pakoputkeen?  Miten on?

 

Parafiiniöljyä käytetään varmaan nykyään pääasiassa. Tekee ilmeisesti paksumman ja näyttävämmän savun. Ja se tosiaan "suutetaan" sinne pakoputken loppupäähän, tai päähän. Ehkä joissakin tapauksissa jopa pakosarjaan?

 

Värisavut on sitten yleensä asia erikseen. Esim. taitolentokoneissa joskus käytetyt värilliset siivenkärkisavut ovat erillisissä "kertakäyttökanistereissa". Eli sellaiset ns. savupommit. Jim LeRoy-vainaa kertoi  minulle aikoinaan, että hän lopulta lopetti käyttämästä niitä keltaisia kärkisavuja, kun ne oli niin voimakkaita litkuja, että sulattivat maalit siiven kärjistä muutaman savustuksen jälkeen. Ja olivat pirun kalliitakin kuulemma... Sitä en tiedä, mitä kemikaalia esim. Red Arrows käyttää värisavuissaan. Heidän koneissaanhan se savuaine suhuutetaan sieltä peräpäästä moottorin kuumaan suihkuvirtaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parafiiniöljyä käytetään varmaan nykyään pääasiassa. Tekee ilmeisesti paksumman ja näyttävämmän savun. Ja se tosiaan "suutetaan" sinne pakoputken loppupäähän, tai päähän. Ehkä joissakin tapauksissa jopa pakosarjaan?

 

Värisavut on sitten yleensä asia erikseen. Esim. taitolentokoneissa joskus käytetyt värilliset siivenkärkisavut ovat erillisissä "kertakäyttökanistereissa". Eli sellaiset ns. savupommit. Jim LeRoy-vainaa kertoi  minulle aikoinaan, että hän lopulta lopetti käyttämästä niitä keltaisia kärkisavuja, kun ne oli niin voimakkaita litkuja, että sulattivat maalit siiven kärjistä muutaman savustuksen jälkeen. Ja olivat pirun kalliitakin kuulemma... Sitä en tiedä, mitä kemikaalia esim. Red Arrows käyttää värisavuissaan. Heidän koneissaanhan se savuaine suhuutetaan sieltä peräpäästä moottorin kuumaan suihkuvirtaan.

 

Ok. Kiitos vastauksesta.

 

terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aavistuksen offtopic, mutta mukava anekdootti.

Lentokonemekaanikko JJ (nimi muutettu) rakensi autoonsa savutuslaitteen viime vuosikymmenellä ollessaan Kone Korhosella töissä. Moottoritiellä ajaessaan hän sitten laittoi ohitustilanteessa laitteen päälle. Oli kuulemma ohitettavien silmät kuin teelautaset. No, ei kauaa kestänyt kun poliisit olivat kaverin perässä ja pysäyttivät tien sivuun. Poliisit kyselivät kovasti laitteistosta ja halusivat vielä nähdä sen toiminnan käytännössä ja taas oli liikenne poikki moottoritiellä. Rekisteriotteeseen tuli merkintä, "savutuslaite poistettava".  ;D

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä näkyy Lappeenrannan ilmailunäytöksessä v2005 kieputtaneen Habicht -purjekoneen siivenkärjissä tuollaiset oranssit savut - muistelen että ne saattoivat jopa olla samoja oransseja savupatruunoita mitä käytetää hätätilanteissa merkkisavuina - koneen siiven kärjissä oli niitä varten pidikkeet.

medium

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajoin Temppu-Cessnalla Orvokki Kuortin 50-V päivillä Kaskisaaren päällä häränpyllytemppua, koska Saarion Seppo oli estynyt saapumaan.

Mulla oli Mopossa laskutelineihin  kiinnitetyt isot kertakäyttösäiliöt. Ne kuumenevat rajusti savustuksen aikana, joten ne piti eristää hyvin koneen rakenteista.

Ne laukaistiin , vetämällä ( narun avulla) sokka irti.

 

Olivat ihan näyttävän näköiset oranssi-savut.

 

jk. sain laskuvarjokavereilta mm. Einarilta, hyviä neuvoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1989  pursetissa käytin  kahta savupatruunaa, jotka paloivat noin 90 sekuntia per.  Kun eka loppui niin sytytin toisen. Kerran  toisen sytyttäminen "viivästyi" ja patruuna savusi niin perusteellisesti vielä laskun jälkeen. Torni komensi vihaisesti: "Redigo stop smoking!"   Lentopäällikön juttusille/moitittavaksi oli mentävä koska seuraava kone  pääsi lähtemään lähes minuutin "myöhässä".

Sitten löytyi kaatopaikalle menossa olevalta vaihtolavalta Pavelin aikoinaan käyttämä savujärjestelmä. Asennutin sen VTP:aan.   Parafiiniöljy olisi ollut parasta,  mutta sen hankinta oli reissussa hankalaa joten käytimme dieseliä. Se savusi oikeaan pakoputkeen ruiskutettuna tarpeeksi visualisoimaan lentorataa. 

:thmbup: 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään