Mikko Kartano

Gallup: Malmin uusi pidennetty yörauha - hyvä homma vai ei


62 viestiä aiheessa

Nythän mä vasta hokasin!

 

Siinähän siis sanotaan yksiselitteisesti, että nimenomaan tarpeettomat harjoituslennot ja laskukierrosharjoittelut on keskitettävä tapahtuvaksi aikavälillä 9-21 paikallista aikaa  ::)

 

Noh, asiaan. Tietenkin nyt eletään kiltisti lupamääräysten mukaan, mutta perusteettomia määräyksiä on voitava perustellusti tulevaisuudessa muuttaa! Tätä edellyttää jo sääntelyn yleinen uskottavuuskin, kuten tässäkin ketjussa on selkeästi havaittu. Puollan lämpimästi sitä, että melukysymys otettaisiin tarkemmin eriteltäväksi ja toimenpiteet kohdistettaisiin niin, että hyödyt maksimoidaan ja haitat minimoidaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli minulla joku käsitys, koska lensin A2:n Malmilla jo muutama vuosi ennen kuin muutin Puistolaan. Sikäli olen kyllä Puistolaan muuttaneena erikoistapaus, tuskin siviilit tiedostavat meteliä ostaessaan asuntoa.

 

Mikä minua eniten yllätti oli se, että meteli nykyisessä asuinpaikassa Laaksotiellä, perusosan alla, on paljon kovempi kuin edellisessä paikassa Läksyrinteen korkeimmalla kohdalla, pikkuisen finaalin sivulla.

En voi kyllä millään väittää, että tähän varttikilsan päähän finaalin alkuun tulisi lentomelu häiritsevänä. Äsken tuli jokin isompi kaksimoottorinen alas kovemmalla äänellä, mutta juuri nyt ylilentävä OH-CAP ei ylittänyt millään lailla häiritsevyyden kynnystä. Tällä hetkellä koen paljon häiritsevämmäksi kymmenen minuutin välein ohi kävelevät koiranulkoiluttajat, jotka pistävät pihalla olevat toiset koirat hiukan ääntelehtimään...  ::) Myös jossain lähistöllä jollain on hiukan äänekkäämpi prätkä, joka pauksuttaa ikkunan ohi pari kertaa päivässä - onneksi en muista pariin viikkoon kuulleeni sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen meni Torni kiinni jo 16.45, Local Time   :o

Siihen jäivät sen päivän läpärit  :thmbdn:

 

Huomaa muuten että tuolla aipissa lukee näin:

 

Lentoasemalta tapahtuva laskukierroslentäminen on sallittu:

MON-FRI 0700-1900 UTC (kesäaikana 0600-1800 UTC),

SAT 0700-1630 UTC (kesäaikana 0600-1530 UTC) ja SUN

0900-1900 UTC (kesäaikana 0800-1800 UTC). Laskukier-

roslentäminen on kielletty yleisinä juhlapäivinä.

 

Flying repeatedly in aerodrome traffic circuit is permitted

MON-FRI 0700-1900 UTC (0600-1800 UTC during summer

time period), SAT 0700-1630 UTC (0600-1530 UTC during

summer time period) and SUN 0900-1900 UTC (0800-1800

UTC during summer time period). Flying repeatedly in aero-

drome traffic circuit is prohibited on public holidays.

 

Ei tuossa enää lue että tornin ollessa kiinni läpärit ovat kielletty - tuossa vain kerrotaan aika jolloin laskukierroslentäminen on sallittua. Tokihan nuo ajat ovat käytännössä juurikin tornin aukioloajat, MUTTA jos torni on yllättäen kiinni esim. sairasloman takia, ei tuon perusteella tarvitse lopettaa laskukierrosten lentämistä.

 

- T

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli minulla joku käsitys, koska lensin A2:n Malmilla jo muutama vuosi ennen kuin muutin Puistolaan. Sikäli olen kyllä Puistolaan muuttaneena erikoistapaus, tuskin siviilit tiedostavat meteliä ostaessaan asuntoa.

 

Aika ääliö täytyy olla siviilinkin (joihin myös itse lukeudun, jalat aina vaan valitettavan tukevasti maankamaralla), jos Malmin tuottama äänimaailma tulee yllätyksenä. Jos ei asuntoa ostaessaan osaa karttaa katsoa eikä välitä ottaa ympäristöstä selvää, ei musta oikein ole varaa valittaa. Tosin itse en omassa naapurustossani tunne ainuttakaan, joka valittaisi, päinvastoin. Meitä kentän katveessa useammassa osoitteessa asuneita sen sijaan on muitakin.

 

Itselleni kenttä on juuri se olennainen juttu, mikä tekee Puistolasta erityisen. Ja vaikka yli parinkymmenen Puistolan vuoden jälkeen olen muuttamassa muualle, samoja koneita katselen jatkossakin, vähän eri kulmasta vaan. Ihan niinkuin merenranta-asukkaat nauttivat laivoista ja satamien valoista, myös meistä lentokenttien liepeiden asukkaista ainakin osa arvostaa asuinympäristössään juuri kenttää ja sen tuomaa elämää ilmassa, mikä ei tosin tämän foorumin lukijoille ole mikään uutinen.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tämähän on ihan johdonmukaista toimintaa!

 

Jos olisin päättäjä tai virkamies joka haluaisi päästä malmista eroon niin ensin nostaisin hintoja, silloin kysyntä (eli käyttäjät) vähenee. Sitten kiristäisin sääntöjä. Ja lopuksi ihmettelisin suureen ääneen että miksi meillä on tämmöinen pieni pahanen kenttä joka on rapistuneessa kunnossa ja jota kukaan ei käytä. Strategiaan varmasti kuuluu uuden kentän rakennuttaminen, siis vaihtoehto joka on houkuttelevampi kuin vanha. Säädetään reippaasti halvemmat maksut ja löysemmät säännöt jolloin looginen ihminen siirtää toimintansa sinne. Lopullinen päätös sulkea Malmi tulee olemaan tulevaisuudessa helppo jos jatketaan samaan malliin.  ;D

 

Jos luulette että Suomessa ilmailuasiat on hoidettu hyvin muihin maihin verrattuna niin huijaatte itseänne pahasti!

 

Vois varmasti vaikuttaa "lentomeluun" jos laskukierroksen korkeus nostettais korkeammalle, mutta eihän kukaan halua että tehtäis jotain mikä vaikuttais positiivisesti malmin tulevaisuutta ajatellen. Päättäjäthän hykertelee onnesta kun saavat melua valittavista lisää ammuksia kentän sulkemiseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa yölentokoulutuksen kannalta  >:( pitää mennä jonnekin Turkuun tai Tampereelle prkl

 

Talvella on aurinko laskenut jo klo 15 paikallista aikaa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa yölentokoulutuksen kannalta  >:( pitää mennä jonnekin Turkuun tai Tampereelle prkl

 

Älkkä hyvät ihmiset simmost meina tehrä, et Turkku tule lentämä! Se voi viel olla vaik mukava ja sit

teist tule ikune riesa.   -  Ei maar. Kyl tänne tulla saa oikke mielelläs!

 

Turussakin on viimeisen kymmenen vuoden aikana kaavoitettu pientaloalueita aivan lentokentän viereen, jonka vuoksi aika ajoin keskustelu lentomelusta nousee täälläkin esille lehten palstoilla. Suurin pientalotonttien osto ja rakentamisen aloittaminen alkoi runsas 10 vuotta sitten, jolloin EFTUn lentoliikenne oli tosi hiljaista. Muutama vuorokone päivässä ja jonkin  verran pienkonelentämistä.  Sitten kun Turku alkoi taas kiinnostaa lentoyhtiöitä ja Finskin koulukoneetkin

käyttivät "rauhallisempaa"  liikennekenttää lentoharjoituksiinsa, alkoi melukeskustelu välittömästi nousta esille.

 

Ihmiset olivat ostaneet kohtuuhintaisia tontteja ja eivät olleet sen enempää ajatelleet, että kansainvälinen lentokenttä on aivan vieressä 1-2 km etäisyydellä.  Sitten kun he tämän huomasivat, ryhdyttiin ehdottelemaan kentän siirtoa tai vähintään lentotoiminnan rajoituksia.  Inhimillistä toimintaa sinänsä - "jos jokin häiritsee, minä olen oikeassa ja haluan häiriön pois".  Itsekästä, mutta osittain ymmärrettävää.

 

Onneksi ympäristön ihmiset ovat  tottuneet tähän nykyiseen "melutasoon" ja suurempia valituksia ei julkisuudessa ole näkynyt. Toki liikenne Turussa ei isojen koneiden osalta ole edelleenkään määrällä pilattu, joten häiriön määrä hyötyyn nähden on hyvässä mallissa.

 

Ens syksy sit taas niit yölentoi Turkku lentämä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En malta olla vielä kommentoimasta tätä asiaa. AOPA:n jäsenenä, tulee sieltä viikottain meiliä FAA:n ja AOPA:n tekemisistä. Rapakon takana sentään FAA on ymmärtänyt yleisilmailun tärkeyden ja yrittää ainakin joissakin toiminnoissaan puolustaa yleisilmailun intressejä.

 

Tämä eka juttu käsittelee aihetta jossa kaupunki on itsevaltaisesti päättänyt sulkea läheisen yleisilmailulentokentän, johon FAA on vastannut lopettavansa kaiken rahoituksen kaupungille niin liikenteessä kuin kenttien ylläpidossa jos jatkavat suunnitelmia kentän sulkemiseen.

BATTLE FOR SANTA MONICA INTENSIFIES

The FAA has raised the stakes to a new high, saying it will involve the Department of Transportation (DOT) in the ongoing contest over the future of California's Santa Monica Municipal Airport. The battle over the airport has been going on for years, but a recent move by the city to create new restrictions at the airport has the FAA taking more aggressive measures. The FAA has said that it will take the extraordinary step of having the Department of Transportation withhold all federal transportation funding--not just airport money--from the city if it continues to pursue the restrictions and intention to close the airport. Read more on AOPA Online

(http://www.aopa.org/epilot/redir.cfm?adid=15726 ).

 

 

Tämä toinen juttu kertoo siitä miten vanhakin kenttä on pystytty herättämään henkiin kun ollaan havaittu että siitä olisi lähialueen taloudelle merkittävää hyötyä vaikka onkin vain yleisilmailun tarpeisiin. Kentänhän ei tarvitse olla kaupalliselle liikenteelle yksinomaan että siitä olisi hyötyä koko alueelle, asia mikä tuntuu usein unohtuvan Malmista puhuttaessa.

AIRPORT RESURRECTED FOUR YEARS AFTER CLOSURE It took unprecedented dedication and cooperation from politicians, pilots, and communities at large to create what some involved have called a miracle-the reopening of a general aviation airport four years after it closed. Read more on AOPA Online (http://www.aopa.org/advocacy/articles/2008/080605al.html ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkaisisin Tuomo J Ahon sanomaan hieman.

 

Siis tuosta ; uuden lentokentän alueelle tuomasta taloudelliseta hyödystä ja työllistävästä vaikutuksesta hehkutetaan uuden kenttähankkeen markkinoinnissa.

 

Nyt herää kysymys; mites nuo argumentit pätevät Malmin toimivan kentän suhteen. Täällä olisi investoinnin kustannukset, veronmaksajille ja asukkaille, minimiluokkaa.

 

Onkohan päättäjät ottaneet tuota näkökohtaa ollenkaan huomioon, kun Malmin kenttä säilytetään Malmilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaa muuten että tuolla aipissa lukee näin:

 

Lentoasemalta tapahtuva laskukierroslentäminen on sallittu:

MON-FRI 0700-1900 UTC (kesäaikana 0600-1800 UTC),

SAT 0700-1630 UTC (kesäaikana 0600-1530 UTC) ja SUN

0900-1900 UTC (kesäaikana 0800-1800 UTC). Laskukier-

roslentäminen on kielletty yleisinä juhlapäivinä.

 

Flying repeatedly in aerodrome traffic circuit is permitted

MON-FRI 0700-1900 UTC (0600-1800 UTC during summer

time period), SAT 0700-1630 UTC (0600-1530 UTC during

summer time period) and SUN 0900-1900 UTC (0800-1800

UTC during summer time period). Flying repeatedly in aero-

drome traffic circuit is prohibited on public holidays.

 

Ei tuossa enää lue että tornin ollessa kiinni läpärit ovat kielletty - tuossa vain kerrotaan aika jolloin laskukierroslentäminen on sallittua. Tokihan nuo ajat ovat käytännössä juurikin tornin aukioloajat, MUTTA jos torni on yllättäen kiinni esim. sairasloman takia, ei tuon perusteella tarvitse lopettaa laskukierrosten lentämistä.

 

- T

 

Hyvin huomattu. Valitettavasti tuli jo täsmennys/korjaus:

 

+   LENTOASEMALTA TAPAHTUVA LASKUKIERROSLENTÄMINEN ON SALLITTU VAIN TWR MALMIN TOIMINTA-AIKOINA.

    05JUN08 1215 - PERM (EFHK/1/K2936/08)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään