Sami Pyyhtiä

Lentokenttien nimet

32 viestiä aiheessa

Luntataanpa täältä Finavian sivuilta nuo viralliset nimet:

http://www.finavia.fi/lentoasemat

Ja vielä tuo kaksoisnimet sitten: Helsinki-Vantaa, Helsinki-Malmi; halutaan erotella Helsingin kaksi eri lentoasemaa toisistaan. Tampere-Pirkkala on jäänne ajoilta jolloin oli vielä Tampere-Härmälä ja Kemi-Tornio on seutukunnan toive saada myös Tornion nimi koska lentoasema palvele Kemi-Tornion talousaluetta; mm Oulu yritti  samaa: Oulu-Oulunsalon lentoasema ;) ei mennyt läpi.... ja tuon logiikan mukaan Kruunupyy pitäis olla Kokkola-Pietarsaaren lentoasema 

Markku       

Katso AIP:stä, siellä löytyy kaikki kolme, Kruunupyyn lentoasema, Kokkola-Pietarsaaressa. Nuorena olin kovin ihmeissäni että mikä ihmeen Luonetjärven kenttä.. Nyt hieman viisastunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Itse tuli asuttua 70-luvun alussa Helsinki-Vantaan lentoaseman vieressä  ja kyllä silloin kaikki yleensä puhuivat Seutulan kentästä.

Tuolloinhan Seutula sijaitsi itseasiassa Helsingin maalaiskunnassa (korjatkaa, jos olen väärässä...)

Kaupungiksi  Vantaan kauppala tai Vantaa tuli muistaakseni 1974. (Muistan tapahtuman sen kunniaksi järjestetystä suuresta ilotulituksesta :) )

Luonetjärvellä taas asuin ensimmäiset ikävuoteni.

Täytyy sanoa, että itselleni oli pitkään epäselvää, kun (myöhemmin muutettuamme) kotona puhuttiin, että asuimme Tikkakoskella ja välillä taas Luonetjärvellä.

No, nyt 42 vuotta myöhemmin asia selvisi konkreettisesti, kun kävimme Keski-Suomen ilmailumuseossa ja samalla poikkesimme "Luonetjärvelle"

Samat vanhat kerrostalot , joista minulla oli hämärä muistikuva olivat jäljellä aivan siinä Luonetjärven rannalla.

Varuskunta alueella nuo talot sijaitsivat, mutta eipä siellä puomilla kulkuluvan kysyjiä näkynyt ::)

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kutsu on kuitenkin aina ollut "Pirkkalan torni".

Sehän on yleinen käytäntö, pokkeuksena vain Helsinki-Vantaa (mitä olen aina ihmetellyt) - Göteborgissa on "Landvetter Tower", Bukarestissä "Otopeni Tower" etc...

PS. Vaikka Turkua paljon moititaan, siellä on Suomen ainoa lennonjohto, joka lukee selvitykset Helsinki-Vantaalle, tai Vantaalle. Muualla vain Helsinkiin, jonka nimisiä lentoasemia on siis kaksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sehän on yleinen käytäntö, pokkeuksena vain Helsinki-Vantaa (mitä olen aina ihmetellyt) - Göteborgissa on "Landvetter Tower", Bukarestissä "Otopeni Tower" etc...

Paitsi kyllä Rissala on teidänkin kielessä "Kuopion torni, Finnair sejase...."  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan kohdalla tilannetta koko nimiasian suhteen täytyy miettiä uudelleen sitten, kun saadaan tuo keinotekoinen Vantaan "kaupunki" häviämään ja pääkaupunkiseudun kunnat yhdistettyä. Tuskin sitä kenttää sitten halutaan enää yhden kohtuullisen pienen "joen" mukaan nimetä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paitsi kyllä Rissala on teidänkin kielessä "Kuopion torni, Finnair sejase...."  ;)

Niiiin, mutta se on myös Kuopion lentoasema, ei Kuopio-Rissala. Tarkoitin siis kaupunkeja, joita palvelee useampi lentoasema.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään