Pauli Hankonen

Persepolikseen ja takaisin. Ex-OH-LAB, B707 ja muita erikoisuuksia.

26 viestiä aiheessa

Pilkistiko siella Mehramabadissa minkaan hallin katkoista yhtaan Tomcatia? Niista kai lienee muutamia kappale lentokuntoisia ja joitakin kai varustettu venalaisin (!) moottoreinkin. Itse kavin Teheranissa pari kertaa joskus 90 -luvun alussa ja silloin THR:lla nakyi jonkin verran sotilaskalustoa - sen mita nyt yolla pystyi nakemaan.

 

Maahantulokokemukset tuolloin olivat kylla kaikkea muuta kuin kivuttomat. Taisimme viettaa kentalla jotain 4-6 tuntia erilaisissa jonoissa, tullin ja uskonnollisen poliisin kuulusteluissa. Lansilennot kaikki saapuivat (ja lahtivat) yolla, joten olotilakaan ei ollut kaikkein virein. Muutenkin Teheranista jai melko viheliainen mielikuva. Ihmiset toki olivat ystavallisia, mutta kun olimme tyomatkalla ja yritimme saada jotain aikaankin, niin jouduimme valilla hyvin epamiellyttaviin tilanteisiin, eika asioiden hoito tahtonut millaan onnistua. Vahan kuin Ryssan maalla aikoinaan, mutta ilman viinaa. Korruptio ja musta porssi kuitenkin omanlaistansa, pikkupurkilla asperiinia sai ajella taksilla puoli paivaa.

 

Tehranissa ei näkynyt yhtään häätäjiä, mutta Esfahanin kentällä oli vilkasta sotilaslentotoimintaa. Siinä oman Fokkerimme lähtöä odotellessa katselin kun koneita lähti taivaalle. Olen hirveän huono tunnistamaan sotakoneita, mutta luulen nähneeni ainakin viisi F-5 tiikeriä ja sit tykkäisin että joukossa oli muutama F-4 Phantom ja Mig-21, mutta a.netin mukaan ne Migit vois toki olla näitä kiinalaisia Chengdu F-7 lisenssihärveleitäkin.

 

En tosiaan niin kiinnittänyt huomoita noihin pyssy-yhtiön vehkeisiin kun ne ei oo koskaan silleen kiinnostaneet.

 

Maa on muuttunut aika rajusti tosta kuvailemastasi 90-luvun alusta. En tosin ollut työmatkalla, joten en tiedä miten vaikeaa duuniasioiden hoitaminen nykyään siellä on, mutta ei siellä pysty tänä päivänä taksia asperiinilla (tai muillakaan länkkärikamoilla) maksamaan. Mielestäni tämän päivän Iranissa mistään ei ole pulaa ainakaan turistin näkökulmasta katsellen ja himasta sinne ei kannata raahata kuin joitain erikoiskamoja.

 

Esimerkkinä yksi pieni detalji joka kuvaa hyvin kuinka nopeasti siellä tilanne on kehittynyt:

Vuonna 2004 painettu Lonely Planet opaskirja sanoo ettei tamponeja löydy lainkaan koko maasta ja muutenkin naisten hygituotteet ovat vaikeita löytää. Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Vaikka seuralaiseni toki otti nämä kamat mukaan suomesta (koska LP kehotti ne ottamaan mukaan), niin paikan päällä kyllä huomasi että kyllä niitä sieltäkin saa. Eikä tarvitse edes kysellä tiskin alta, saatikka mustasta pörssistä. LP:stä tulee tänä kesänä uusi painos ja onkin mielenkiintoista lukea uudesta painoksesta "käytännön asioita" osio.

 

Muitakin asioita on muuttunut niinkin lyhyessä ajassa kuin nejässä vuodessa ja paljon. Viisumi on toinen hyvä esimerkki. Lonely Planetin (ja muutaman frendin jotka ovat maassa aiemmin vierailleet) mukaan neljä vuotta sitten viisumi oli todella vaikea saada ilman valmista touria tai kutsua Iranilaiselta matkatoimistolta. Omatoimimatkailijan piti käytännössä ostaa "saapumis paketti" matkatoimistolta joka sisälsi yhden tai kaksi yötä hotellissa, lentokenttäkuljetukset ja kutsun maahan. Mitään tälläistä säätämistä ei enää tarvita. Lisäksi viisumiprosessi oli paljon hitaampi kuin nykyään. Myös maahantulo on todella helppoa nykyään. Sen kun näytät passin virkailijalle, haet laukkusi hihnalta ja kävelet tullin ohi ja olet maassa.

 

Maa on varmaan ollut silloin 90-luvun alussa voimiensa rajoilla lähes kymmenvuotisen sotimisen uuvuttamana, joten silloin varmaan esim lääkkeistä on ollut pulaa. Nyt käsittääkseni polttoaineet ovat ainoita mistä on pulaa. Vaikka Iran on maailman neljänneksi suurin öljyntuottajamaa, niin heillä ei ole riittävästi jalostuskapasiteettiä ja he joutuvat ostamaan polttoainetta ulkomailta. Polttoainetta ei sitten saada riittävästi maahaan (korruptio? joku muu mikä? rahasta se ei voi olla kiinni) ja siitä on kuulema pulaa. Tosin yhdelläkään huoltoasemalla en nähnyt ihmisiä työntämässä autojonoja kohti polttoainepumppuja kuten joskus uutisissa näkee polttoainepulasta uutisoidessa, eikä mahdollinen polttoainepula myöskään näkynyt Tehranin liikenteessä jossa 2 miljoonaa Paykania (Hilman Hunterin linsenssituote) iloisesti puksuttaa pakokaasuja ilmaan. Tehranin ilmaa sanotaan useassa opaskirjassa maailman saastuneimmaksi, mutta oman kokemukseni mukaan Pekingissä ja varsinkin Mexico Cityssä on vaikeampi hengittää kuin Tehranissa.

 

Edit: Liitetään tähän vielä yksi nousukuva jonka räpsäisin Sahan ikkunasta videokameran still kuva toiminolla samalla kun kuvasin nousua videolle. Videokameran stillit on heikkotasoisia, mutta kyllä sieltä ainakin pari Il-76:sta erottuu platalta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla