Orvo Välilä

Warbirds over Addison 2008....

13 viestiä aiheessa

...tuli ja meni.

 

Ja olipa melko lähellä että ei olisi tullut tänä vuonna osallistuttua ensinkään. Kalenteriin oli toki merkitty hetimiten kun päivämäärät vahvistuivat mutta pahimmoileen tuppasi työkeikan Suomeen juuri sille viikolle. No sehän nyt ei sinällään viikonlopun aktiviteetteja pitänyt häiritä ja kaikki oli suunniteltuna mutta mutta.

 

Siinä vaiheessa takaisin päin tullessa kun JFK:n kentällä kuuden tunnin odottelun jälkeen selvisi että Asinine Airlinesin luvattu pariin kertaan viivästynyt jatko ei lähtisikään Lauantaina ensinkään, alkoi suunnitelma kariutua pahemman kerran. Varsinkin kun ainoa tieto mitä jostain helkkarin 1-800 numerosta ( terminaalihenkilökunta oli aivan kujalla tapahtuneesta tai siihen liittyvästä tulevaisuudesta ) saatiin oli että seuraavan kerran yritellään Sunnuntaina samaan aikaan uudestaan. Tämä yhdistettynä yleiseen matkaväsymykseen ja -vitutukseen takasi sen että se Golf Charlien paikalla 52L vielä lähtiessä suhteellisen tyytyväiseltä vaikuttanut hipinnäköinen kaveri alkoi olla melkoisen puhuttelemattomissa.

 

No joka tapauksessa tukkina nukutun omajärjesteisen yön jälkeen maailma näytti vähän kirkkaammalta ja kun jonkinlaisen puhelinrumban jälkeen löytyi LaGuardialta aamupäivän lento KDFW:lle oli toiveita että vielä pääsisi edes vähän osallistumaan miellyttävämmänkinlaiseen ilmailuun.  Avautuminen /off siis ja asiaan eli ihmettelemään pyöreitä moottoreita ja kasaan niitattuja peltilaatikoita.

 

Sisään juostessa ja kameralaukkua auki riuhtoessa ehti menemään ohi mm. Jim Cavanaughn Avenger lento mutta onneksi paikalla oli sentään itselle ennestään tuntematon EA-1E Skyraider

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jos ei muut niin ainakin Juutilainen muistaakseni kyseli näitä kuvia tuossa taannoin.... no nyt on ihan tuoreita eli alle kuus tuntia vanhoja tätä kirjoitettaessa.... ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Luvassa oli ilmeisimmin kolmen Grummanin ylilento ja ennen kuin henkeä ehti vetää alkoi platalta kuulua starttien vinkunaa ja taas juostiin....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pratt & Whitneyitä heräteltiin henkiin pienellä vaivalla ( huomaa huikkalammikko alla jälleen kerran ) ja vähän suuremmalla savulla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pahimman savun hälvettyä ja pyöreiden moottoreiden lämmettyä lähdettiin vaappuen rullaamaan koekäyttöpaikkaa kohti. Vaappuen siksi että tuo F4F:n teline ei mitenkään näyttäisi häikäisevän vakavuudellaan. Taisi muuten olla niin että ainoastaan toinen noista oli "oikea" F4F ja toinen General Motorsin tekemä FM-2.

 

[ attachment removed / expired ]

 

No sitten pisti taas juoksuksi että ehti rullaustien varteen pari hangaaria kiertäen. Olivatten jostain syystä laittaneet hangaarin nurkalta kiinni sen portin josta aina ennen ollaan menty "viewing arealle" ja siirtäneet sisäänkäynnin naapurihangaarin kulmalle....  :-\

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lähtöjä kuitenkin ehdittiin paikalle todistamaan. Lämpöväre näkyy tehneen jo osansa. Outoa kun ei ollut edes kolmeakymmentäviittä astetta varjossa vielä....  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Muutamia hätäisiä näin tuoreeltaan.... nyt alkaa aikaeron paikalle kutsuman nukkumatin unihiekka haitata kuvien tuijottamista siihen malliin että taitaa olla parasta jatkaa huomenissa jos kiinnostaa.....vaikka sitten niitä taidekuvia taas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo on taas kerran saanut aikaiseksi aivan kelvollisia räpsyjä!

 

Onneksi et helposti hermostuvana menettänyt malttiasi aivan kokonaan noiden JFK:n seikkailujen vuoksi! Nyt tiedät että ei kannata käydä suomessa työmatkalla!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siistit, kait se nukkuminen nyt jo riittää ja lisäkuvia valmistelemaan, ehdin jo olettamaan että et vieläkään ole siellä kulmilla.

Onko kukaan koskaan miettiny tuota lätäkköä moottorin alla jos ei olekkaan koneen aiheuttama, helppo syyttää. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: Tänks kuvista, oli mukavia katsella noita vanhoja laitteita!

 

Aina vaan mukavaa kun kelpaa. Se on kuitenkin tuo ropelihattuisuus senverta omituinen luonteenpiirre että ei aina ihan tiedä että tykätäänkö vai ei.....

 

Suomessa ei ihan viikon takia viittisi käydä kun siinä saa totaalisesti aikaeron takia kellonsa sekaisin molempiin suuntiin mutta minkäs teet..... kenenkä (ohutta) leipää syöt sen lauluja laulat. Nyt vaan tulevaisuudessa ei varmaankaan ihan ensimmäisenä tule AA:lla enää lennettyä jos ei ole pakko. Harmi sikäli että toi Nykin vaihto oli itse asiassa ihan kätevä nyt kun se kasiterminaali vihdoinkin valmistui.....

 

Lisää kuvia luvassa jahka taas pääsee kotikoneen ääreen. Bensalammikko on ihan edellisen epäonnistuneen käynnistysyrityksen tulosta.....  R-2800 kun pääsee kastumaan niin se ottaa hetken ennenkuin yskäisee seuraavan kerran ja sillä aikaa boosteripumppu puhaltaa ihan roimasti yli betonille....... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaa, minä jo ehdin epäilemään tukijoukkojen hätää juotuaan amerikkalaista oluttyyppistä vehnämaissijuomaa. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaa, minä jo ehdin epäilemään tukijoukkojen hätää juotuaan amerikkalaista oluttyyppistä vehnämaissijuomaa. 8)

 

Ei pelkoa. Se on niin laimeaa ettei edes kuseta kunnolla.....  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaas sitten vielä muutamalla kuvatuksella kun jäi vähän kesken.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kevin Raulie pujahti välissä lennätykselle talon AT-6:lla. Suhteellisen tyytyväiseltä vaikutti kyydittävä valitsemaansa päivämäärään....

 

[ attachment removed / expired ]

 

... "huomio, kolme Grummania suoraan auringosta"..... No tai ainakin aika läheltä kun ei vastavalosuoja pitänyt lens flarea

 

[ attachment removed / expired ]

 

Takaisin ei sitten vaappunutkaan kuin yksi ainoa FM-2 vierailijoiden lähtiessä kohti Galvestonia ja Lone Star Flight museota

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sillä aikaa platalla hangaarien välissä ruvettiin valmistelemaan Skyraideria tulille.  Valtavan ryskeen pitää muuten tuollainen R-3350 tyhjäkäynnillä rikkaalla käydessään. Toisaalta eipä sitä hiljaisesti 2700 hevosvoimaa aikaan saakaan.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Olipa paikalla oikein harvinaisempikin vieras eli de Havilland Canada DHC-4 Caribou. Ei valitettavasti lennellyt mutta sisätiloissa sai puljata melko vapaasti. Oli vaan takana näkyvästä portacoolerista huolimatta melko lämmintä peltituvassa.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cavanaugh on laajentanut kokoelmaansa myös maasotakalustoon ja paikalla oli myös vierailevia tähtiä kuten pari GM kuorma autoa ja DUKW sekä luonnollisesti näytillä museon oma Sherman. Mietityttää vaan että kun tuollainen teräsmöykky seisoo pihassa koko päivän niin kuinkahan lämmin siellä mahtaa olla sisällä?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kuten aina, viihtyisää oli ja tunnelma hyvin sanoisinko retroaktiivinen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Toivottavasti maistui.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... "huomio, kolme Grummania suoraan auringosta"..... No tai ainakin aika läheltä kun ei vastavalosuoja pitänyt lens flarea

 

Todellisuudessa croppikertoimisissa kameroissa nämä ns. vastavalosuojat on ennemminkin linssin suojuksia. Nokalle tarvittais oikeasti sellainen ämpäri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todellisuudessa croppikertoimisissa kameroissa nämä ns. vastavalosuojat on ennemminkin linssin suojuksia. Nokalle tarvittais oikeasti sellainen ämpäri.

 

Joo se on ihan totta ja semminkin kun tuo Tamronin kyhäelmä on vielä sellainen "muotoiltu" niin ei se tuollai niska kenossa taivaalle sohottaessa justkaan auta muutenkaan. Mutta näyttäähän se hienolta.....  ::)

 

Eipä silti, joskus tuollainen lens flare ( mitähän se on muuten suomeksi ) saattaa sopiakin kuvaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hellcat on näköjään Vraciun tunnuksilla. UK:ssa lentää myös Hellcat Vraciun aikaisemmilla VF-6  tunnuksilla ja osa F6F:n rungosta on alkuperäisestä Vraciun koneesta lähtöisin. Muistaakseni Alex ammuttiin alas juuri tuolla 32:lla. Littyi laskuvarjohypyn jälkeen viidakkoväkeen ja taisteli muutaman kuukauden guerillana japseja vastaan....

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Vraciu

 

 

Alexinhan se ja jotenkin hämärästi muistelin että olisin toisenkin koneen jossain nähnyt juuri Vraciun väreissä. Saatan taas kerran muistaa omiani mutta kerrankos tuota. Alex oli tuossa viime talvena tulleessa History Channelin dokumentissa feature tähti kuten Wikissäkin mainittiin ja Barret Tillmanin F6F kirjassakin nimi tulee vastaan. Kova poika. Mutta sitä en tiennyt että sen alkuperäisen koneen osia on vielä lentävänä tallessa  :o

 

 

Lt Harold Nathan Funk lenteli VF-26:ssa General Motorsin FM-2:lla. Toi 17 voisi olla Funkin peli...mutta ainakin Ospreyn Wildcat ässät kirjassa Funkin F4F:n pyrstössä on vain pari valkoista raitaa.... No laivuetunnukset saattoivat muuttua taistelujen tuoksinnassa.

 

Kolmannen Wildcatin tunnuksia en tunnista.... Näkyy tosin olevan VF-3 Felix-kissa tunnuksena. USA:ssa lienee aika monta lentävää F4F:ää?

 

(262 kuvat tulevat loppuviikosta)  :thmbup:.

 

 

Pienellä penkaamisella löytyi sen verran että koneyksilö on sittenkin FM-2 BuAer 47160 ja maalauskaavio tottelee nimeä USN 7/Old Fang ?? Ittelle ainakaan heti tuo ei sanonut mitään.....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todellisuudessa croppikertoimisissa kameroissa nämä ns. vastavalosuojat on ennemminkin linssin suojuksia. Nokalle tarvittais oikeasti sellainen ämpäri.

 

Joo, tämän olen huomannut itse myös! erittäin tarpeellinen väline, kun tarpoo kamera kaulalla metsissä. Toisaalta pirun kallis linssinsuojus!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla